Skrevet av Emne: Nakkeskade? Hjelp ( livredd for å få beskjed om å ikke trene )  (Lest 3115 ganger)

Utlogget Hulki Bulki

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hei, dette er min første post her inne på forumet, og eg tenkte eg skulle starta med å fortelle om en smerte eg har i nakken, på høgre side, i håp om at noen kanskje kan betrygga meg, hehe.

Det som er tingen, er at kvar gong eg beveger hodet til høgre side, så får eg en stram smerte i området mellom siden av nakken, og som på en måte sprer seg litt nedover til toppen av skulderen. Det kjennes ut som at eg ikkje får snudd hodet skikkelig til siden, at det på en måte er noe som holder litt igjen. Eg har prøvd å massere, men det er faktisk litt vanskelig å finne det eksakte stedet hvor smerten finnes. Den er litt diffus, og all over, hvis du skjøner.

Problemet er at smerten virker å avta litt når eg ikkje er så aktiv, men når eg begynner å trene igjen, virker det å komme tilbake. Det er også visse øvelser eg tar litt avstand frå, som denne skulder-øvelsen hvor man presser vektstangen rett opp. Denne virker å treffe det såre punktet spesielt, så eg får litt plager etterpå. Jeg skal til legen om 3 veker, men håper noen kan fortelle meg kva dei trur det er. Kanskje nogen har opplevd det same?

Eg har sterk grunn til å tro at dette ikke kjem av trening i seg selv, men heller et kraftig dunk eg fikk i bakhodet for 4 måneder siden. Da kjentes det nesten ut som at noe bevega seg i nakken, og eg er livredd for at legen skal sei at eg ikkje lenger kan trene. Det ville vært en nyhet som ville ha knust meg, då eg er så glad i trene. Dessverre er det jo ikkje så mange øvelser som ikke inkluderer nakken, og eg liker også å trene nakke.

Eg likar IKKJE at smerten virker å ligge der latent, og at den spirer opp igjen ved belastning. Kan det i verste fall dreie seg om et pittelite brudd/brist/prolaps e.l? Er det lov å håpe at eg berre kan gå til en kiropraktor som kan knekke meg på plass igjen?

Eg tar imot råd som gull, og ville vært svært takknemleg for alle svar.


Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Rimelig sikker på at dette er 'levator scapulae syndrom'. Vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett på deg, men at dette forverres etter trening er typisk symptom. Problemet er at scapulae (skulderbladene) ikke stabiliseres i bakre posisjon (av serratus anterior og nedre trapezius); resultatet er at pectoralis minor, levator scapula og rhomboideus må arbeide på kraftig overtid. Kronisk tightness og triggerpoints i nakkeregionen, samt smerter og hodepine er medfølgende.

Her har du levator scapulae
http://groundupstrength.wdfiles.com/local--files/muscles%3Alevator-scapulae-location-actions-trigger-points/levator-scapulae-diagram.jpg

Som du ser her, er det i all hovedsak serratus anterior som holder scapulae stabilt i nedre posisjon.
http://www.shoulderdoc.co.uk/images/uploaded/lateral%20view2.jpg

http://www.netterimages.com/images/vpv/000/000/036/36602-0550x0475.jpg

Det har dessverre ingen ting med knekking å gjøre. Du kan kjøre alle øvelser der skuldrene blir stabilisert av f.eks en benk, som preacher curls, benk press, osv. Men roing, spesielt pull downs (egentlig alle roøvelser), stående eller sittende pressøvelser, osv, vil provosere smertene.

Push ups er en fin øvelse for å styrke serratus anterior OM de blir gjort riktig. Band pull aparts, eller reverse flyes er fint for nedre trapezius.

For å bli kvitt smertene, må du massere og strekke muskelen. Men disse vil komme tilbake helt til problemet (dårlig stabilisering og dyskinesis(bevegelsesproblematikk) er løst. Anbefaler deg å oppsøke en PT som har peiling på dette problemet eller en fysio. Fysio kan som regel lite om trening, så ville gått til en PT først som klarer å uttale seg om saken, om jeg var deg.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

At du har fått brudd/brist høres lite sannsynlig ut ifra historien din, det skal en del krefter til. Mindre vanlig med prolaps i området du beskriver. Hvis det er fastlege du skal til så spørs det om du får så mye mer svar. Husk at vanlige "idrettskader" er......vanlige. Ikke gjør det for komplisert, ville først og fremst tenkt at det dreisen seg om muskulært betinget smerte/funksjonstap som en kiropraktor nok kan hjelpe deg med. Skulle du få tilbake symptomer så må du litt lenger ned i dybden som nevnt i innlegget ovenfor.

-legen
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

«Simplicity is the key to brilliance» - Bruce Lee
Bruk disse spesialmetodene og få muskelvekst.
Er du på jakt etter proteinmuffins? Se her!

10 tips for å bli god i benkpress

Trening24.03.2020200

Benkpress er en utmerket øvelse for å trene armer, bryst og skuldre.
Bruker du multivitamin? Disse råvarene gjør samme nytten.