Skrevet av Emne: Motstidende informasjon vedr. kalorier og vektnedgang - går ikke ned i vekt.  (Lest 2371 ganger)

Utlogget ToadMan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Hei. jeg er en mann på 40 år, 176 cm og 81,5 kg.

Ønsker å gå ned 10 kg. Tenkte at dette ikke ville bli store utfordringen, men det skal vise seg å ikke være så lett, visstnok.

Startet å spise sunnere og trene mtp vektnedgang 14 februar. Vekten viste da 82,4 kg.
Har veid meg hver uke siden med unntak av i påsken. Har vært "nede" i 80,6 i løpet av disse ukene, men har nå gått opp til 81,5.
Jeg har altså kun gått ned 900 gram på 8 uker, og lure på hva grunnen kan være.

Jeg er veldig avslappet i forhold til maten jeg spiser, men spiser forholdsvis sunt og ca 1700 kal pr dag.

Eksempel på en dag kan være;

Frokost: 2 kokte egg, 1/2 avokado
Lunsj: 2 epler, 2 spisesjeer med kokosolje
Middag: Spiser alt av mat her, men kun 1 porsjon.
Kvelds: 2 knekkebrød med gulost, litt mørk sjokolade

Jeg jogger 3 dager i uken og trener styrke 3 ganger. Når jeg sier styrke er dette øvelser jeg kan gjøre hjemme som knebøy, situps, pushups og pullups. Altså øvelser som ikke innbærer ekstra vekt annet enn min egen kroppsvekt. Grunnen til dette er at jeg bor slik at jeg ikke har lett tilgang til noe gym.

Så til mitt spørsmål. I og med at jeg så og si ikke går ned i vekt, hva kan grunnen til dette være? Har bestillt kostholdsprogram herfra som sier jeg skal spise ca 2300 kal om dagen for en vektreduksjon på 500 gram pr uke. Lastet også ned My Fintess Pal som sier jeg skal spise 1650 kal for å gå ned 500 gram pr uke.

Så jeg er litt forvirret og lurer på om jeg rett og slett spiser for lite? Synes 2300 kal pr dag virker mye og jeg føler meg enda mer kvapsete om jeg ligger på dette nivået. Alle andre apper og kostholdsberegninger sier at jeg bør ligge rundt ca 1700 kal for å nå mitt mål.

Jeg vil legge til at vekten ikke beveger seg nevneverdig uavhengig om jeg trener eller ikke. Kan være jeg spiser for lite i forhold til treningen, men trener jeg ikke og spiser det samme, går jeg ikke mer ned i vekt da heller.

Har prøvd periodisk fasting nå siste uken, ved at jeg faster 16 timer og spiser i 8, men gikk ikke ned av det heller.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre og hvordan jeg bør spise? Hva gjør jeg feil?





Utlogget Ovtavian

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Hei!

Dettre kan være veldig forustrerende, men årsaken er heldigvis veldig enkel: MyFitnessPal, og Programmet du har fått fra treningsforum bruker to forskjellige stratergier for å oppnå det samme målet.

MyFittnessPal har en veldig grei funksjon, hvor du kan legge inn dine egene mål for Kcal, protein, karbohydrat osv. Dersom du følger et tilpasset program, bør du bruke verdiene herifra og ikke MFP sine.  Det kan hende du må logge inn via WEB for å få tillgang til dette..

Så følg opplegget du har kjøpt deg, regner med det varer noen månder. Det dummeste du kan gjøre, er å følge for mye forskjellig på en gang. Da blir det bare virvar og du kommer ingen vei, eller alt blir halvveis. Husk at en av fordelene med å kjøpe proffesjonelle tjenester, er at de står til ansvar for produktet sitt. Hva skulle ellers vert grunnen til å betale for fagpersonell?

*med forbehold om at du faktisk har kjøpt en slik tjeneste. Antar TF sin matplan er tiltenkt de som allerede har kontroll på treningen, men alt dette regner jeg med dere gikk igjennom når dere satte opp planen?

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Følg det du har fått av treningsforum. Vil tippe du spiser for lite nå. MyFitnessPal regner mest sannsynlig ut det du trenger uten trening (tror jeg). 1700 kcal er hvert fall lite, til og med for meg, som veier 12 kg mindre enn deg. Trener riktignok mye hard styrke.
Prøv å spis "mye" (eks 2700 kcal) i dag og i morgen, sunne karbs, og start å spise 2300 fra mandag. Nå er kroppen vant til å spise mindre enn den egentlig "bør".

Utlogget ToadMan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Tusen takk for svar.

Ovtavian:
Det du mener med at løsninger er enkel, er at jeg forholder meg til ett av oppleggene og ikke surrer med flere løsninger samtidig?
Vi satt opp planen ut i fra at jeg ikke trente annet enn å jogge 3 dager i uken. Det ble ikke stilt spørsmål om kostholdet mitt annet enn om det var mat jeg ikke likte. Jeg har ikke brukt denne planen, da jeg bestilte den for en god stund siden. Grunnen til at jeg ikke begynte på planen var at jeg synes det blir for mange alternativer når det gjelder mat, og at jeg synes det er vankelig å telle kalorier. Jeg mister rett og slett litt motivasjon om ting blir for komplisert. Derfor kjørte jeg mitt eget enkle opplegg. Men, det funker jo ikke, så jeg får sette meg litt bedre inn i TF sin plan og følge dette.

Hantelpresseren:
Høres fornuftig ut å "lure" kroppen litt slik at den tror den får mindre enn vanlig når jeg begynner å spise mindre igjen. Skal prøve dette.

Har rett og slett lurt på om forbrenningen min ikke fungerer helt som den skal. Håper den likevel gjør det:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!