Skrevet av Emne: Problemet med strukket/revet bryst  (Lest 23120 ganger)

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #15 : 22. august 2016, 15:39 »
Hei!

Var til legen i dag hos en som har jobbet som ortoped tidligere. Hun tok dette blodseriøst, så på all hevelsen og før jeg fikk snakket noe særlig om hverken TOS eller skadehistorikk så ringte hun rett til sykehuset og ordnet meg ultralyd i morgen. Hun mente det var bedre for å se gamle skader og rifter, og hun mistenkte at jeg hadde revet noe, så da var det best å få det på det rene ASAP hvis det var nødvendig å operere. Har visst noen antydninger til blåmerker i armpiten og mye hevelse. Kanskje det hadde vært lettere å se om jeg hadde litt lavere fettprosent. Trodde helt ærlig at det ikke kunne være så ille, men nå er jeg litt bekymret. Fikk telefon fra legekontoret nå om å møte fastende på kirurgisk avdeling i morgen. Well this escalated quickly.... :S

Edit: Utsatt til onsdags morgen.
Skal holde tråden oppdatert.

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #16 : 25. august 2016, 13:05 »
Hei!
Var på sykehuset i går. Ventet fra kl 09 til 18 på en ultralyd. Traff en ortoped i gangen mens jeg gikk der og ventet, "Jøss, venter du enda? Kom med meg så skal jeg ta det selv sånn kjapt." Så var det en kjapp ultralyd "Senene ser fine ut, men du har en ruptur i selve muskelen på venstre side, og den har blødd ganske mye. Alt ser bra ut på høyre side. Ta det med ro i 6 uker så gror det." Wham, bam, thank you ma'am. Han ba meg også stramme musklene og så kjente han etter og fant et "søkk" i muskelen der han kjente rupturen var. Jeg syns dette området kjennes mykt ut på både høyre og venstre side, men han kjente det visst kun på venstre.

Mulig dette her helt dønn korrekt på alle måter, men jeg sliter med å forstå et par ting.

1- Jeg har lagt brystet være i ro i flere måneder i forkant av den treningen der jeg trente pullover i maskin. Kan pullovers virkelig forårsake/ slå opp en rift på denne delen av muskelen? (legger ved oppdatert bilde av hvor rupturen er).

2. Jeg ser ikke hvordan dette forklarer at symptomene har vært bortimot helt like på begge sider. At jeg hovner opp og blir så vannvittig tight og støl på høyre siden også, hvis det er snakk om en ruptur på venstre side? Kanskje denne rupturen kan ha kommet i tillegg til noe annet? Kanskje en form for TOS, som du Kjetil nevnte.

Utifra det jeg leser på internett så er en "muscle belly tear" noe av det verste, siden det ikke lar seg operere. Ortopeden sa at dette "søkket" ville fylle seg opp med vev (forhåpentligvis friskt muskelvev og ikke arrvev, sa han), og jeg ville ikke få noen "bulk" i muskelen, men dette stemmer dårlig med det folk skriver på forum ellers på internett, der de også nevner betydelig tap av styrke. Hvordan er utsiktene for en slik skade?
Bør jeg henvende meg til fastlegen igjen og be om en second opinion nå mens det fortsatt er ferskt?
 Bør jeg holde meg HELT i ro for å unngå å gjøre det verre, eller skal jeg holde alt bevegelig så lenge det ikke medfører smerte? Jeg har nå, en uke etterpå, helt fin bevegelighet og i grunn ingen smerte (litt murring i brystet, men det er kanskje fordi jeg stadig strammer og kjenner etter med hånden).

Noen tanker?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #17 : 25. august 2016, 15:50 »
Erfaringsmessig vil ikke en muskelstrekk medføre denne typen uendelige smerter. Jeg synes heller ikke pumpen og disse tingene stemmer overens med symptomene.

Hvis du har lest TOS-artikkelen min, ser du at TOS er et av vestens medisinske mysterier. Sjansen for at legen oppdager dette, er dessverre lav.

Nå, jeg kan ikke garantere at jeg har rett. men jeg synes det høres rart ut at en muskelstrekk har all skylda.
Det er også rart at du fortsatt har avrivning, altså at det ikke har grodd, etter så lang tid. Det er også meget bekymringsverdig at du har dette på begge sider, selv om strekk ble funnet kun på en side.

Jeg kan ikke si så mye mer uten å ha undersøkt deg, men det virker for meg som at det er noe her som hindrer tingene i å gro normalt. Iskemi kan være en potensiell forklaring på det hele. Det er derfor jeg sa at du måtte klage over blodtrykk og pump, slik at de undersøkte deg for vene/arterie-kompresjon og ikke nødvendigvis muskelstrekk.

Prøv legen en gang til, du. Ikke vær frekk eller virk oppgitt, da får du ikke hjelp. Still ledende spørsmål, legg fokus på pump og gi noen symptomer som stemmer overens med iskemi.

Med hensyn til TOS, ville jeg undersøkt dette ved å presse på de typiske kompresjonsstedene (ref artikkel på nettsiden min) og sjekket om dette reproduserte symptomene, økt pump etc. Korrigering deretter.

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #18 : 25. august 2016, 17:23 »
Litt godt å høre at det ikke kun er jeg som syns dette høres merkelig ut. Vet ikke om jeg skal klage over uendelig smerter, men er iallefall håpløst at jeg skal bli så stiv, støl og sår i så mange dager etter selv lette brystøkter. Har fått ny legetime om en uke hos den samme legen med ortopedbakgrunn, så da får vi se. Skal si det slik du har forklart meg det og nevne symptomer på vene/arteriekompresjon, pump og blodtrykk, så får jeg nok en MR til å få sjekket dette ut. Privat om nødvendig. Og ja, jeg har lest artikkelen din (og flere andre) flere ganger. Takk! Smiley

Når du sier "strekk" så høres det plutselig ikke så verst ut. "Ruptur i pectoralis" var en del skumlere, syns jeg. Pleier disse skadene å ordne seg relativt greit, eller må jeg regne med tapt funksjon/styrke av muskelen? Har hørt om det dannes mye arrvev i området her så vil det være svært utsatt for å skades på nytt. Jeg lurte derfor på å prøve "The Starr Method". Noen tanker om det opplegget her? Høres jo STIKK motsatt ut av alle råd om hvile og avlasting som finnes ellers på nettet.

Og så lurte jeg på om det er hensiktsmessig å begynne med deep tissue massasje allerede eller om det er for tidlig?

Sitat
"Here is the tried-and-true injury rehab method for muscle-belly injuries we got from Starr and that has worked for years better than any other method I've ever used. It also works well on orthopeadic injuries in general, and should be tried before anything more elaborate is used. Wait 3-4 days until the pain starts to "blur",which indicates that the immediate process of healing has stopped the bleeding and has started to repair the tissue. Then use an exercise that directly works the injury, i.e. that makes it hurt, in this case the squat. Use the empty bar and do 3 sets of 25 with perfect form, allowing yourself NO favoring the injured side. If it's ready to rehab you will know by the pain: if the pain increases during the set, it's not ready, if it stays the same or feels a little better toward the end of the set, it is ready to work.
The NEXT DAY do it again, and add a small amount of weight, like 45 x 25 x 2 , 55 x 25. Next day, 45 x 25, 55 x 25, 65 x 25. Continue adding weight every day, increasing as much as you can tolerate each workout. It will hurt, and it's supposed to hurt, but you should be able to tell the difference between rehab pain and re-injury. If you can't, you will figure it out soon enough. This method works by flushing blood through the injury while forcing the tissue to reorganize in its normal pattern of contractile architecture.

After 10 days of 25s, go up in weight and down in reps to 15s, then to 10s, and finally to fives. During this time do NO OTHER HEAVY WORK, so that your resources can focus on the injury. You should be fixed in about 2 weeks, squatting more than you hurt yourself with.

This method has the advantage of preventing scar formation in the muscle belly, since the muscle is forced to heal in the context of work and normal contraction, using the movement pattern it normally uses. The important points are 1.) perfect form with 2.) light weights that can be handled for high reps, 3.) every day for two weeks, and 4.) no other heavy work that will interfere with the system-wide processes of healing the tear.

It is also very important through the whole process of healing the injury that ice be used, during the initial phase after the injury and after the workouts. Use it 20 on/20 off, many times a day at first and then tapering off to morning, after the workout, and before bed. Ice is your best friend in a muscle belly injury, holding down inflammation and fluid accumulation ("swelling") while at the same time increasing beneficial blood flow through the injury. But DO NOT USE ICE MORE THAN 20 MINUTES AT A TIME. More than that can cause more damage than it repairs.

This may actually be the most useful post on this entire little forum of mine, and if you use this method exactly you can save yourself many weeks of lost training and long-term problems with muscle-belly scarring. Try it and see.""Here is the tried-and-true injury rehab method for muscle-belly injuries we got from Starr and that has worked for years better than any other method I've ever used. It also works well on orthopeadic injuries in general, and should be tried before anything more elaborate is used. Wait 3-4 days until the pain starts to "blur",which indicates that the immediate process of healing has stopped the bleeding and has started to repair the tissue. Then use an exercise that directly works the injury, i.e. that makes it hurt, in this case the squat. Use the empty bar and do 3 sets of 25 with perfect form, allowing yourself NO favoring the injured side. If it's ready to rehab you will know by the pain: if the pain increases during the set, it's not ready, if it stays the same or feels a little better toward the end of the set, it is ready to work.
The NEXT DAY do it again, and add a small amount of weight, like 45 x 25 x 2 , 55 x 25. Next day, 45 x 25, 55 x 25, 65 x 25. Continue adding weight every day, increasing as much as you can tolerate each workout. It will hurt, and it's supposed to hurt, but you should be able to tell the difference between rehab pain and re-injury. If you can't, you will figure it out soon enough. This method works by flushing blood through the injury while forcing the tissue to reorganize in its normal pattern of contractile architecture.

After 10 days of 25s, go up in weight and down in reps to 15s, then to 10s, and finally to fives. During this time do NO OTHER HEAVY WORK, so that your resources can focus on the injury. You should be fixed in about 2 weeks, squatting more than you hurt yourself with.

This method has the advantage of preventing scar formation in the muscle belly, since the muscle is forced to heal in the context of work and normal contraction, using the movement pattern it normally uses. The important points are 1.) perfect form with 2.) light weights that can be handled for high reps, 3.) every day for two weeks, and 4.) no other heavy work that will interfere with the system-wide processes of healing the tear.

It is also very important through the whole process of healing the injury that ice be used, during the initial phase after the injury and after the workouts. Use it 20 on/20 off, many times a day at first and then tapering off to morning, after the workout, and before bed. Ice is your best friend in a muscle belly injury, holding down inflammation and fluid accumulation ("swelling") while at the same time increasing beneficial blood flow through the injury. But DO NOT USE ICE MORE THAN 20 MINUTES AT A TIME. More than that can cause more damage than it repairs.

This may actually be the most useful post on this entire little forum of mine, and if you use this method exactly you can save yourself many weeks of lost training and long-term problems with muscle-belly scarring. Try it and see."


Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #19 : 25. august 2016, 20:50 »
Starr method fungerer meget godt. Jeg bruker litt mer fokus på (treg)eksentrisk, da forskning støtter dette.

***IKKE deep tissue massage.*** Det er ikke tema for deg nå, med mindre grundig undersøkelse er foretatt og positivt FUNN er identifisert.

Hvile fungerer generelt dårlig mot kroniske tilstander, med mindre man har en konkret fremgangsmåte og er i en bestemt fase.

Jeg for min del synes det er meget suspekt at det

* ikke har grodd

* Er overdreven pump

* er lignende symptomer på begge sider.

Hvis du ikke får noe ut av neste møte eller MR, så kom innom meg. Har ikke noe nytt å bidra med her før jeg evt har sett deg.

Lykke til!

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #20 : 26. august 2016, 14:33 »
OKei, den er grei! Tusen takk for alle svar og input så langt, Kjetil. Setter utrolig pris på det. Så sees vi kanskje på klinikken din om jeg ikke blir noe klokerev Smiley

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #21 : 08. september 2016, 20:43 »
Selv om ingen har noe mer å bidra med så tenkte jeg at det kan ikke skade å oppdatere litt her. Kanskje bra for min egen del også  Smiley

Var til legen på nytt litt siden. Gjorde det slik Kjetil sa, stilte ledende spørsmål og tok opp symptomer på iskemi. Det hjalp lite. Det ble blankt avfeid med at "Om det var iskemi så hadde du vært død". Hun mente også at grunnen til at det hovnet opp hver gang jeg bruker brystet, selv under lett trening eller aktivering av brystet, var at jeg hadde fått en skade nå og derfor var alt forandret og muskelen ville ikke lenger tåle å bli trent. Trenger vel ikke kommentere mer utover at jeg tror ikke hun har greie på det her, til tross for å være ortoped.

Status nå er at B-cupen er tilbake. Har latt brystet hvile helt siden sist jeg postet Trente litt underarmer og sit ups. Strammet sikkert brystet på lik linje med resten av kroppen når man trener, men utover det så trente jeg ikke brystet i det hele tatt. Nå er jeg skikkelig hoven igjen. Det kan virke som det blir verre og verre det her, og at det er mindre og mindre som skal til

Min nyeste teori, etter å ha lest ca. ALLE artikler og poster på internett som finnes (tror jeg), er at dette ikke er noen akutt skade som sitter igjen, men "chronic muscle strain" (sorry, har kun lest artikler på Engelsk). Det stemmer med at jeg aldri følte at skaden oppstod og at det begynte å "brenne" i muskelen når jeg trente den. Pectoralis musklene har nok også blitt strammere av dette her, og når jeg i tillegg har analysert benkpress-teknikken min og fokusert på å ha skuldrene godt trukket bakover, så har jeg nok gjort det lett å overstrekke den.

Angrer skikkelig på at jeg tok den rygg-økten med pullovers. Har sikkert strukket brystet skikkelig der, og er vel derfor det hovner opp som aldri før nå. Evt. en helt ny skade, siden symptomene er litt annerledes (hovner opp mye mer, varer lengre, selv om jeg ikke kjenner noen smerte under trening eller i forkant av helvelsen). Evt. at brystmusklene mine er fullstendig ødelagt og hovner opp ved den minste aktivering. Skikkelig slitsomt siden nakken og skuldrene følger etter fremover og jeg blir tight overalt.  Prøvde å trykke litt brystet for å løsne litt på spenningen og det virket som det hjalp litt, men det kom tilbake og brystet har stivnet skikkelig til nå.

Kan ikke forstå at denne hevelsen skal være forårsaket av blødning når jeg ikke har gjort noe som skulle ha kunnet rive opp igjen noen skade denne gangen!  Huh

Kan hevelsen skyldes at musklene er så stramme at de presser på noen nerver eller noe?

Prøver å holde en god holdning i hverdagen nå for å motvirke den framoverlente holdningen jeg har fått. Kjenner at brystmusklene er så stramme at de drar skuldrene framover. Skal jeg la være å motvirke dette frem til alt har roet seg? Tenker kanskje jeg holde skaden ved like ved å prøve å dra skuldrene bak hele tiden. Er vel en form for tøying.

Kanskje det bare er skikkelig tight muskulatur som er problemet og at jeg bare må vente til det roer seg litt så jeg kan begynne å tøye forsiktig? Kjenner det er SKIKKELIG stramt nå. Er så fortvilet nå at det går utover alt annet i livet mitt egentlig. Ikke at en brystskade er en kreftdiagnose eller noe i seg selv, men det går litt på psyken løs når man gang på gang rykker tilbake til start uten å bli noe klokere.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #22 : 08. september 2016, 21:57 »
Kom innom klinikken.

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #23 : 09. september 2016, 09:48 »
Ja, får ta meg en tur til Oslo når jeg har fri  Smiley

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #24 : 09. september 2016, 13:06 »
Det må nesten være en form for arteriekompresjon, som jeg har sagt tidligere. Den pectorale arterie ligger rett foran pectoralis minor, og kan potensielt blokkeres av denne. Det samme med deltoideus, som du også har symptomer (mindre) i.

https://web.duke.edu/anatomy/lab10/images/step7a.jpg

Det kan forklare hvorfor kun pectoralis og deltoid er affisert.
Ganske sannsynlig forklaring.

Neste steg blir å undersøke stillingen til scapula, tonus av pectoralis minor og eventuelt identifisere årsaken til kompresjon ved å fremprovosere symptomene.

Vi sees.

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #25 : 09. september 2016, 17:00 »
Takk igjen, Kjetil. Tar heller turen til deg og får dette sjekket av noen som er oppriktig interessert i å finne ut av dette her, enn å tilbringe enda mer tid i slyngetrening. Kan prøve å få til noe når jeg har fått unnagjort ny ultralyd og MR. Skal ta opp dette med arteriekompresjon og det andre du har nevnt når jeg skal inn dit, så de som utfører MR'en ser etter det. Hvis det betyr rent praktisk for måten de gjør den på. Og ja, det virker jo veldig sannsynlig mtp den sykt tighte holdningen og foroverroterte skuldre som jeg har fått etterhvert.

Vet du ikke vil si noe mer før du har sett meg, Kjetil, og at du helt sikkert er lei av meg nå, men på et generelt grunnlag: Dersom det gjelder en kronisk muskelstrekk med svakt arrvev som river seg opp igjen og igjen, hvor lenge bør man vente før man begynner å benytte deep tissue massasje og/eller trykkbølgebehandling for å at det skal "heal strong" istedet for puslete arrvev som ikke tåler noenting? Skal ikke begynne med noe før jeg vet mer, men vil heller spørre deg enn å få enda mer vranglære fra fysioterapauter/leger uten rett kompetanse.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #26 : 09. september 2016, 19:29 »
Jeg tenker at deep tissue og trykkbølge er helt 'out of the question' her. Tenker at det (arrvev) ikke har noe med saken å gjøre. Men vi får se!

Arrvev korrigeres forøvrig (i de fleste tilfeller) ved eksentrisk trening, ikke deep tissue eller trykkbølge.

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #27 : 10. september 2016, 10:52 »
Okei, takk for svar!

Utlogget Japp1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #28 : 29. januar 2017, 18:27 »
Hvordan er status her?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!