Skrevet av Emne: "Alternativ" til knebøy  (Lest 2504 ganger)

Utlogget Banan2

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

"Alternativ" til knebøy
« : 22. august 2016, 18:05 »
Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette:)
Jeg har et virkelig problem når det kommer til å ta knebøy for jeg vil gjerne løfte mer vekt, men pga en medfødt hevelse i nakken kan jeg dessverre ikke ha tunge ting på øvrerygg/nakke. Jeg kommer til kort for jeg klarer på ingen måte å løfte like tungt med armene som man klarer med bein og rygg.

Er det noen øvelser som gir like bra resultat, samt at man kan legge på ekstra vekt som er over 30kilo?

Takk for svar!

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Sv: "Alternativ" til knebøy
« #1 : 24. august 2016, 11:21 »
Her er det mye å ta av! Wink Det første jeg ville prøvd er forskjellige knebøysvarianter hvor stangens plassering er endret. Men aller først, legger du stangen på nakkemuskelen, eller på selve nakken? Det er nemlig en vanlig feil å gjøre sistnevnte, og det er ikke noe behagelig for nakkevirvlene for noen av oss.. Når du har sjekket at dette ikke er problemet ville jeg begynt med å prøve følgende alternativer:

1. "Low-bar squat". Her flytter man stangen nedenfor øvre nakkemuskel. Mange foretrekker å ta knebøy slik i utgangspunktet og om dette er nok til å unngå ubehag ville jeg gått for denne løsningen. På dette bildet er forskjellen greit illustrert: https://bretcontreras.com/wp-content/uploads/Hi-Bar-Low-Bar.png. Prøv deg litt frem med plasseringen og se om du finner ut av det.

2. Frontbøy: Her plasseres stangen på fremsiden av skuldrene i stedet. Dette er også en helt super knebøysvariasjon. Den fokuserer mer på beina og kjerne en en tradisjonell knebøy. Se her for en grei forklaring http://treningstips.org/frontbøy.

Test dem etter tur. At øvelsene føles litt uvant eller unaturlig i begynnelsen er ikke uvanlig, så bruk gjerne to uker per øvelse og se hvordan de fungerer for deg (gitt at du ikke får smerter av å utføre øvelsene). Start også lett og bruk noen måneder på å jobbe deg opp i vekt hver trening. Kom gjerne med noen tilbakemeldinger på hvordan alternativene fungerte for deg.. Lykke til! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!