Skrevet av Emne: Vektløfting og løping  (Lest 2691 ganger)

Utlogget brukernavngyldig

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Vektløfting og løping
« : 23. oktober 2016, 17:23 »

Noen sier at hvis man løper og løfter så vil løpingen tære på musklene og derfor er det ikke gunstig, andre sier at løping før løfting er bra. Finnes det noen fasit på dette? Hittil har jeg løpt 3km før løfting og det føles så godt å være varm i trøya når jeg starter, men usikker på om det gjør at jeg får mindre gains.

Noen tanker rundt dette?

Utlogget reps for jesus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Vektløfting og løping
« #1 : 24. oktober 2016, 15:20 »
Løpingen vil ikke direkte være i strid med muskelbyggingen så lenge det ikke er snakk om veldig lange distanser og et kosthold som ikke gjør opp for energien du bruker på dette. Det er sjelden en fasit av hvilke treningsmetoder som fungerer best og alle mennesker er forskjellig. Det som fungerer for noen vil ikke alltid være det som fungerer best for andre. Bare husk at når du løper før styrketreningen bruker du opp energi som ligger lagret i kroppen, noe som gjør at du muligens vil få mindre trykk under vektløftingen. Dette avhenger selvfølgelig hvor intens og langvarig løping du holder på med.

Er målet ditt å bygge muskler ville jeg separert cardio og styrketrening til forskjellige dager. Det er ingen problemer med litt lett jogging før du går løs på vektene, så lenge du tar det rolig. Personlig ville jeg startet styrketreningen med løfting av lettere vekter for å varme opp muskelgruppene du har planlagt å bruke under treningen. Dette for å spare mest mulig energi til de tunge løftene.

Den viktigste faktoren for å lykkes med treningen vil uansett være å få i seg tilstrekkelig med mat, og ikke minst riktig mat. Når du trener styrke i tillegg til å løpe flere ganger i uka vil kroppen din ha et stort behov for mat, slik at den klarer å reparere seg og være klar for en ny økt. Spiser du for lite samtidig som du løper og trener med vekter vil kroppen forbrenne fett fremfor å bygge muskler.

Konklusjon: Tren strategisk etter det du ønsker å oppnå. Sett deg klare mål slik at du kan tilpasse treningen etter dette. Finn ut hva som fungerer for akkurat deg. Prøv ut forskjellige treningsmetoder og se hva som gir deg størst utbytte. Det finnes ingen fasit og man er overhode ikke dømt til å få mindre "gains" dersom man løper litt før man løfter vekter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!