Skrevet av Emne: Puls og ogsygenopptak  (Lest 2741 ganger)

Utlogget irny

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Puls og ogsygenopptak
« : 11. desember 2016, 17:09 »
Jeg er ei dame på 45 år som lurer litt på dette med puls og vo2- opptak. Trener med pulsklokke, og har gjort det i mange år (har både Polar og Suunto). Trener ganske allsidig med løping, gruppetreninger (puls) på treningssenter, litt styrketrening, mye høyfjellsturer sommerstid, skigåing (langrenn og fjellski), sykling og spinning, litt håndball. Trener 4 - 7 ganger i uka, gjennomsnittlig, og har gjort det siden jeg gikk på barneskolen. Har aldri tatt noen tester, men ser på pulsklokkene mine at når jeg trener langrenn, løping, og høypulstrening på treningssenter kan pulsen komme opp i over 215. Selvsagt er jeg sliten, men ikke sååå sliten. Gjennomsnittlig puls på en løpetur med moderat stigning (ca 1 mil) kan være på 170. Når jeg måler hvilepulsen med Polar-klokka mi er den på 40. Kan noen si meg litt hva disse ulike verdiene sier meg om formen min, og hvordan jeg burde trene ift. puls og intensitet?

Utlogget pilatus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Puls og ogsygenopptak
« #1 : 12. desember 2016, 09:55 »
Hvilepulsen gir en indikasjon på formen. Lav hvilepuls indikerer god form. Hvilepuls på 40 er svært lavt og er på nivå med toppidrettsutøvere. Du er tydeligvis i veldig god form ;-)

Det sier derimot lite om hvilken puls du bør ligge på når du trener. Da må du finne makspulsen din. Pulsen du har på trening sier egentlig ingenting, med mindre du vet hva makspulsen er.

Utlogget irny

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Puls og ogsygenopptak
« #2 : 12. desember 2016, 13:14 »
Hei, og takk for svar. For 10 år siden løp jeg en makspulstest på tredemølle, men følte ikke at jeg klarte å nå makspuls før jeg stivnet. Er ikke vant med å løpe på tredemølle, og synes det er ganske annerledes enn å løpe ute i motbakke. Men, får prøve et eller annet; tusen takk for rask respons.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!