Skrevet av Emne: trener mye men fettet er der fremdeles  (Lest 6046 ganger)

Utlogget jenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

trener mye men fettet er der fremdeles
« : 30. september 2004, 14:04 »
hei jeg er en jente på 21 år som trener hver eneste ukedag og har gjort dette i ett år nå. jeg er forsåvidt fornøyd med vekten min, hadde ikke hatt noe imot å gå ned noen kilo, men det er ikke det som er hovedproblemet, for det er fettprosenten min. jeg har mye muskler men har ett tykt lag av fett over det igjen. lite men tykt lag. og jeg forstår ikke hvorfor ikke det kan gå bort så mye som jeg trener. trener aerobic og litt kampsport, så det går mye på styrke, men har hørt at det er den optimale treningen for da forbrenner man fett samtidig som man bygger opp muskler og det er det jeg vil. men nå føler jeg bare at jeg blir større og større (musklene blir større, men fettet går ikke vekk) jeg spiser ca 5 ganger om dagen, det går i knekkebrød, sjokoladepålegg, gulost, banan, eple, druer, havregrøt, masse melk, og en middag.  drikker ikke annet enn vann og melk (noen ganger surmelk) og spiser svært sjeldent søtsaker bortsett fra sjokoladepålegget mitt. håper noen har noen tips til hva jeg bør gjøre annerledes spesielt i matveien for å få bort alt fettet. vet sjokoladepålegg f.eks ikke er noe bra, men jeg føler jeg spiser så sunt ellers at det må jeg få lov til å beholde.. jeg vet ikke jeg håper dere har noen tips. også treningstips tar jeg imot, så lenge det ikke er løping:p

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #1 : 30. september 2004, 14:05 »
Dette er nok enkelt og greit et kostholdsproblem vil jeg tro. Legg ut nøyaktig hvordan du spiser, så er det litt lettere å hjelpe deg.

Altfor lite protein her, og du må spise sundt fett !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #2 : 30. september 2004, 14:11 »
ja, problemet ligger nok i kosten din..
ser du spiser mye carb, og vil du bygge muskler, men miste fett bør du kutte ned på karbohydratene og spise mer proteiner!
det har iallefall funka for meg!!
Nå er det vekttrening jeg driver med, men vil tro det kulle funke for de fleste!

lykke til!!!
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget jenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #3 : 30. september 2004, 14:23 »
en ordinær dag for meg er ca som følgende.
-1. havregrøt med 2 dl melk -2. 2 knekkebrød med sjokoladepålegg/ost og 2 dl melk evnt med sjokoladepulver -3. 1-2 stk banan/eple/druer eller annen frukt -4. middag bestående av poteter, ris, kjøtt, grønnsaker, kylling -5. 2 knekkebrød/vanlig brød med sjokoladepålegg/ost og 2 dl melk + 1 frukt.

kaloriinntaket tror jeg går på rundt 1500 pr dag. jeg er 160 cm og veier 62 kg.

lurte også på hvordan jeg bør spise rundt treningen? hva slags mat og hvor lenge før og etter?

takk marianne for rådene, men har fått høre at jeg ikke bør spise så mye proteiner for da risikerer jeg å bli enda større, og det jeg bør spise er mye karbohydrater slik som de har i knekkebrød og havregrøt

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #4 : 30. september 2004, 15:20 »
Hmmm. jeg tror du må forandre litt på kostholdet ditt ja.

Først og fremst må sjokolade pålegget ditt vekk. Det er fy fy i hverdagen, men en gang i uka er det lov.
Ta en dag i uka hvor du tillater deg og spise det du har lyst på, men er du på deff, så er du på deff, så kun 1!

Ikke spis så mye knekkebrød, spis mer fullkornsbrød. Etter min mening, er det ikke mye fiber å finne i den kosten der, noe som også hjelper deg med vektreduksjon, da det fører avfallstoffer ut av systemet, og dermed i tillegg kan binde med seg noe fett.

Sett sammen måltidene dine ordentlig, så du får litt fett, gode karbs og nok proteiner i måltidene dine.
Jeg syns du spiser litt for mye karbs i forhold til fett og proteiner.

Etter min mening er det fett og proteiner som skal til, det går fortere, er mer strukturert, og lettere å kontrollere, da karbohydratene liksom kjører over fettets prosentandel i forbrenninen din.

Jeg ville anbefale deg å spise kesam eller cottage cheese på skiva under kjøttpålegg og grønnsaker, på denne måten får du også i deg proteiner.

Hvor stor mengde havregrøt har du?

Et lite greit eksempel: 1-1,5dl havregryn (tilsvarende 40-60g) , skummet/ekstra lett melk, litt frø, nøtter el. lignende i.

Bananer og druer har veldig høy Gi verdi. Varier heller litt av denne frukten din, og spis noe proteinrikt i tillegg.

Jeg har liten tro på at dette tilsvarer 1500kcal.
Så egentlig tror jeg du faktisk spiser for ubalansert og for LITE i forhold til treningsmengden din.
Kroppen får langt fra nok energi, og sparer dermed på alt den har. Dermed tærer det heller på de forskjellige lagrene du har i kroppen, og til slutt kan dette gå galt.

Jeg hadde nemlig samme problemet, med slalom og alt hadde jeg 12 aktivitets økter i uka, deriblandt styrketrening, jeg spiste vel i underkant av 1000kcal tror jeg, til slutt var jeg så utbrendt at jeg kunne flydd på veggen, hadde jeg hatt energi til det! No no

Dette er anbefalt på det sterkeste, jeg er en erfaring rikere, men det er absolutt ikke noe jeg skal igjennom en gang til!

Sett sammen en 50/30/20 k/p/f (så blir de tikke sååå ille å tilvende seg)
og spis ca1800kcal hver dag.

Du regner ut Energi% ved å ta antall kalorier karbs. utgjør, ganger med 100 og deler på det totale kcal inntaket, samme gjør du med prot og karbs.

Håper dette hjalp litt
 Smiley

PS:pass på å drikk masse, og få i deg vitaminer i tillegg.

Hvor mange kardio økter har du egentlig i uka? Hva er en normal treningsuke for deg?
SAtt å lurte på dette under innlegget.
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #5 : 30. september 2004, 15:28 »
det å bygge og ta av seg fett samtidig krever ufattelig streng kost. det fungerer sjeldent i praksis.

du må regne med at når du skal ta av deg fett så vill litt muskler forsvinne også, det er helt normalt. et vist tap kommer alltid til å være der. det er nok også derfor mange deler opp året i offseason og perioder der de skal se rippet ut.

jeg ville nok øket kardio treningen, lagt inn en rask gåtur før frokost. KUTTE SJOKOLADE PÅLEGGET.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #6 : 30. september 2004, 18:25 »
"det å bygge og ta av seg fett samtidig krever ufattelig streng kost. det fungerer sjeldent i praksis."

Morsom myte det her. Hvor i all verden har dere dette i fra egentlig? Klart at mr olympia deltakerne ikke kan bygge og miste fett på likt, men for alle hobbymosjonister går dette utmerket.

Det er også VELDIG logisk i naturens sammenheng at en kropp som blir utsatt for belastning i form av styrketrening, og dermed er avhengig av muskler for å overleve, prioriterer å bruke proteininntaket på å reparere og bygge opp muskelvev kontra å bruke det som energi (spesielt siden protein er lite egnet som energikilde).

Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #7 : 30. september 2004, 19:12 »
Sorry viten, men du tar feil der.... helt i starten man begynner å trene, kan man helt klart bygge og miste fett. Men etterhvert går nok ikke det.... musklene må bygges av noe, og det er et energioverskudd. Så logikken din holder nok ikke, fordi i stedet for å bygge opp vil kroppen din heller bygge deg ned slik at du ikke klarer å gjennomføre det du driver med, og dermed tilpasse seg matinntaket ditt på den maten. Kroppen er ikke alltid så logisk Smiley.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #8 : 30. september 2004, 19:22 »
jo det er jo greit det. men for å få kroppen til å bruke av fett som energi kilde, så må man inta mindre kalorier ann det man forbruker!.  Og for å bygge muskler så kreves det et energi overskudd.

jeg tror nok kroppen ville prioritert proteinene som energi fremfor å bruke dem til å bygge opp musklatur hvis den er i energi underskudd. Protein er jo som du sier dårig energi kilde, men hvis du har underskudd av energi så vill ikke kroppen heller prioritere oppbygning enn den den ville prioritert å skaffe energi.

ved underskudd på energi så vill jo også kroppen bruke aminosyrer fra musklene som energi, dette er en lettere omsetlig energiform enn fett. derfor mener jeg at dette er to motsetninger.

den eneste måten jeg kan forestille meg at dette ville virke på er om man spisser vanvittig mye sunn mat. men tror ikke det ville gitt det resultatet likevell.

det at hobby mosjonister kan øke i muskelmasse og ta av seg fett samtidig er jeg nok også lit uenig i. jeg tror heller det virker slik da musklene fyller seg med vann og blir mer tydliger, samtidig som kroppen blir strammere.

dette er min mening da!

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #9 : 01. oktober 2004, 10:35 »
en ordinær dag for meg er ca som følgende.
-1. havregrøt med 2 dl melk -2. 2 knekkebrød med sjokoladepålegg/ost og 2 dl melk evnt med sjokoladepulver -3. 1-2 stk banan/eple/druer eller annen frukt -4. middag bestående av poteter, ris, kjøtt, grønnsaker, kylling -5. 2 knekkebrød/vanlig brød med sjokoladepålegg/ost og 2 dl melk + 1 frukt.

kaloriinntaket tror jeg går på rundt 1500 pr dag. jeg er 160 cm og veier 62 kg.

lurte også på hvordan jeg bør spise rundt treningen? hva slags mat og hvor lenge før og etter?

takk marianne for rådene, men har fått høre at jeg ikke bør spise så mye proteiner for da risikerer jeg å bli enda større, og det jeg bør spise er mye karbohydrater slik som de har i knekkebrød og havregrøt

riskikerer og bli størra ja...
hvem i huleste har sakt det??
større muskler er det enste du "risikerer"...
skal du ned i vekt ( miste fett ) er det proteiner som gjelder..
uten tvil!!
se på de som skal stille i fitness.. de spiser proteiner på en diett, omtrent 0 karbohydrater!!
de mister fett, ikke muskler!!!

men stå på!!!
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget Eskimo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #10 : 01. oktober 2004, 10:46 »

se på de som skal stille i fitness.. de spiser proteiner på en diett, omtrent 0 karbohydrater!!


HER er du vel litt på tynn is?!??! deff/diett programmet som sondre satt opp til meg tidligere vår baserte seg på en 50/25/25 fordeling der 50% var karb..

nann-rosita

  • Gjest
SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #11 : 01. oktober 2004, 11:50 »


HER er du vel litt på tynn is?!??! deff/diett programmet som sondre satt opp til meg tidligere vår baserte seg på en 50/25/25 fordeling der 50% var karb..

er nok IKKE på tynn is, det er veldig individuelt.. jeg selv ligger på 70-75%proteininntak på diett..


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #12 : 01. oktober 2004, 11:52 »


er nok IKKE på tynn is, det er veldig individuelt.. jeg selv ligger på 70-75%proteininntak på diett..



Men da er nok du blandt de som ligger desidert høyest prosenmessig og vil jeg tro. Prosentandelen av protein har jo en tendens til å øke jo lavere kcal-inntaket blir. Ellers er det jo som du sier, dette er utrolig individuelt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Eskimo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #13 : 01. oktober 2004, 12:40 »
nann: en deff med tilnærmet lik 0% karb; det vil jeg si er veldig på tynn is jo. kveruler så mye du vil, men her gir jeg meg ikke Smiley

Utlogget Kent Nillson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

SV: trener mye men fettet er der fremdeles
« #14 : 01. oktober 2004, 12:45 »
takk marianne for rådene, men har fått høre at jeg ikke bør spise så mye proteiner for da risikerer jeg å bli enda større, og det jeg bør spise er mye karbohydrater slik som de har i knekkebrød og havregrøt

Ikke hør på de som har fortalt deg dette.  Det er helt motsatt av hva som skal til for at du skal bli kvitt det overflødige fettet ditt.  Følg rådene til Marianne her, kutt litt på karboydratene og få i deg mye mer proteiner, så er jeg sikker på at resultatene dine vil komme.

Lykke til...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!