Skrevet av Emne: Å holde inn magen  (Lest 2202 ganger)

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Å holde inn magen
« : 04. oktober 2004, 11:37 »
 Help
Jeg har alltid hørt at man skal holde inn magen når man gjør ditt og datt  (f.eks jogger, går tur, trener yoga, sykler, trener med vekter osv)
HVORFOR klarer jeg det ikke???  dry
Og er det virkelig bare meg som sliter med å få pustet DYPT ned i lungene samtidig som man holder inn magen? Holder jeg magen inn "for mye"? Og hvor langt inn trekker dere magen når dere trener? (hvis dere holder inn magen i det hele tatt...) Og skal jeg holde inn magen, trene riktig OG puste samtidig - ja så glemmer jeg som regel enten magen eller pusten...   blush

Vil gjerne ha noen holde-inn-magen-tips så jeg kan få trent med magen inne uten å glemme/klare å puste dypt..

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Å holde inn magen
« #1 : 04. oktober 2004, 13:10 »
Å holde inn magen og stramme magemusklene er ikke det samme. Det du snakker om er vel at man skal bruke magemusklene aktivt for å stabilisere kroppen i ulike situasjoner. Dette er noe vi bruker mye i turn da fiksering er viktig i de fleste øvelser, derfor er fiksering noe av det jeg legger mest vekt på når jeg trener barn i turn. Det gå fint an å puste riktig selv om man strammer magemusklene!

Du skal altså ikke trekke inn magen (det har ingen funksjon), men bruke magemusklene aktivt og stramme de når det er nødvendig.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Å holde inn magen
« #2 : 04. oktober 2004, 13:43 »
Sitter her og prøver og prøver men tror ikke jeg får det til. Magen buler bare utover hvis jeg skal stramme magemusklene.. Hvordan vet man at man strammer riktig?

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Å holde inn magen
« #3 : 04. oktober 2004, 14:08 »
som zoria sier: du skal absolutt ikke gå og holde magen inne hele tiden - ikke bare det at det har absolutt ingen funksjon - det går ut over respirasjon ( pust ) og holdning også og kan sågar før med seg masse masse plager!

Men du skal aktivisere musklene...det er noe helt annet!

Ligg på på ryggen med strake bein...prøv om du kan trekke sammen magemusklene uten at du trekker inn magen...øv på dette. Wink Det gjelder å få kontakt med magemusklene nemlig....når du har øvd på dette kan du prøve det samme samtidig som du tar situps Wink

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Å holde inn magen
« #4 : 04. oktober 2004, 15:08 »
Sitter her og prøver og prøver men tror ikke jeg får det til. Magen buler bare utover hvis jeg skal stramme magemusklene.. Hvordan vet man at man strammer riktig?

Hvis magen buler utover så strammer du nok ikke musklene. Når du strammer så kjenner du virkelig at musklene jobber og hvis du kjenner etter så er musklene harde. TA et par sit-ups og kjenne hvordan magemusklene er da, slik skal de også være når du strammer musklene ellers.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Å holde inn magen
« #5 : 04. oktober 2004, 17:25 »
Takk takk. Skal prøve å ta noen  Situps jeg Smiley

Bør man stramme magemusklene når man går tur/jogger/sykler?


Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Å holde inn magen
« #6 : 04. oktober 2004, 22:31 »
det kommer ofte av seg selv når man jogger. hvis ikke, så kan du jo kjenne etter om det er behagelig; hvis ja, så fortsetter du Smiley

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Å holde inn magen
« #7 : 04. oktober 2004, 22:40 »
Når man jogger eller gjør andre ting som krever stabilisering av ryggraden så håper jeg for deres del at dette skjer helt automatisk....??

Det er i hvertfall meningen, hvis ikke så foreslår jeg en undersøkelse av nervesystemet.....hehe.... Wink

Det er jo ikke noe poeng i å stramme magen mer enn nødvendig når man jogger, det er jo bare slitsomt. Når man løfter med tunge vekter derimot så må man ta i litt ekstra med disse musklene.....

Soje

Utlogget Lene Hansen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 188
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 188

SV: Å holde inn magen
« #8 : 06. oktober 2004, 12:48 »
Du skal ikke gå å holde inn magen hele tiden.Dette kan i lengden være ugunstig for ryggen.Når du løper f.eks.skal du ikke tenke på å stramme magen da dette tar mye av energien din vekk fra selve løpingen. Konsentrer deg heller om å lære deg pusteteknikk.
Når du trener magen din skal du stramme magen som f.eks.ved sit-ups.Da skal magen være strammet under øvelsen.Mange sliter med å puste rett spesielt når de trener magen ,men det er en treningssak som du nok klarer bare du øver litt.

Med vennlig hilsen

-Lene Hansen

Utlogget leylas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 122

  • Axé!
SV: Å holde inn magen
« #9 : 14. oktober 2004, 15:50 »
Jeg vil definitivt fraråde deg å holde inn magen, eller stramme den i særlig grad, når du holder på med aktiviteter der musklene er avhengig av mye oksygen (f.eks jogging). Da vil du få dårligere gassutveksling i lungene og dermed anaerobe forhold i muskulaturen.

Det er naturlig undertrykk i brysthulen, hvor lungene ligger, i ekspirasjonsfasen (når du puster ut) og magen vil derfor ikke bule da. Når du puster inn, vil du utligne trykkforskjellen mellom bryst- og bukhule ved at mellomgulvet presses inn i bukhulen og lungene får plass til å fylles med luft. Hvis du strammer magemusklene når du trekker pusten, kommer ikke mellomgulvet inn i bukhulen og resultatet er at lungene ikke får plass nok til å fylles skikkelig. Dette kan du lett se i speilet ved at brystet  utvider seg og skuldrene trekkes opp hvis du strammer magen og puster inn samtidig.

Stabilisering med korsettmuskulaturen går, som soje nevnte,  automatisk for de fleste. La magen jobbe naturlig når du løper, sykler, svømmer el. du, hvis målet er langvarig aerob trening. Det har ihvertfall jeg best erfaring med.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!