Skrevet av Emne: Dietmar, oppskrytt ?  (Lest 19297 ganger)

truls

  • Gjest
Dietmar, oppskrytt ?
« : 04. oktober 2004, 21:19 »
Jah, formulerte et langt innlegg som forsvant. Ikke morsomt når en i utgangspunktet ikke føler for å smile..

Bakgrunn: Har trent vektløfting i 15 år. Har alltid hatt jevn fremgang, ikke mye men litt hele tiden. Treningsmetoden har vært å komme på trening for deretter å "finne" på dagens trening med belastning/øvelser. Men i lengden så er det greitt med avveksling. Jeg var meeget kritisk til Dietmar program, hadde kikket litt på de og syntes det så aldeles for lett ut. Men jeg bestemte meg for å prøve, jeg gledet meg faktisk til å prøve. Morsomt å ha litt system på treningen også, og andre hadde hatt kanonresultat så jeg begynte å tro på det selv også. Mål ble satt til 190 (180)- 150 (142,5) -225 (212,5)
gamle rekorder i parantes.



Så til saken, etter 5 uker har det gått til h*lvete. Jeg har gått ned 3 kilo, mest sannsynlig i muskelmasse, jeg klarer knapt treningsvekter som før var bagateller, og jeg føler meg utrent og slapp i kroppen, som om jeg ikke har trent på 5 uker.

Tre eksempler på treninger i knebøy fra eget hode:
24/9-2003 40/6 80/5 110/5 130/3x5 150/5 160/2 165/1 ny pers.

5/5-2004 60/2x6 100/6 120/6 125/6 130/6 135/6 140/6 145/6
7/5-2004 60/2x6 90/5 120/4 140/3 160/2 170/1 180/1 ny pers.

18/8-2004 60/2x6 80/6 100/6 120/3 130/3 140/3 150/3 160/3 170/1
Dette var min siste knebøy bak trening før programstart dietmar, jeg trente etter dette kun knebøy front i to uker. (erfaringsmessig påvirker det ikke min prestasjon ene eller andre veien) Har med denne treningen kun for å vise at formen var bra før jeg begynte på programmet.

Så kommer dietmar trening: 102,5/6 110/6 120/2x5 127,5/2x4 135/2x3

Hvordan kan man klare 190 i knebøy med en sånn "fise" trening? Når det endelig nærmer seg treningsvekter så forsvinner repsen slik at utfordringen uteblir.. ??

Akkurat likedant i alle andre øvelser på programmet, for lett for få reps. Vektløfterprogram begynner på 70%, dette programmet virker å slutte på 70%..

Resulat for meg etter 5 uker: har mistet 3 kilo kroppsvekt, mest sannsynlig muskelmasse som følge av for lite stimulanse på trening. Vektene føles blytunge ut, jeg har mistet all vektfølelse som jeg har vært stolt over. Jeg har tidligere gått ut fra knebøy stativet med 160 kilo og kunnet spasere rundt i lokalet før jeg tok et par reps, nå skjelver jeg og holder på å bryte sammen med 152,5 på skuldrene. I dag klarte jeg med nød å neppe 2 reps på 155 kilo. I press front klarte jeg såvidt 4 reps på 80 kilo, for 1 mnd siden tok jeg 4 på 90 kilo. ( jeg ga opp dietmar etter knebøy og kjørte egne vekter)
Jeg blir rett og slett nødt til å bygge meg opp på ny og trene knall hardt skal jeg komme tilbake på nivå, akkuart nå føles det som om jeg ikke har trent på 5 uker.


Teori:Dietmar program er tilpasset de som trener lite og sjeldent og som tåler lite trening. Samt de som er lett mottakelig for trening.

p.s høres jeg sint å bitter ut så er det fordi jeg er det. Men sint kun på meg selv, det var mitt eget valg. Og det er godt med en utblåsning før man begynner treningslivet på "nytt"

Smiley

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #1 : 04. oktober 2004, 22:38 »
Men, i helv... da, jeg som begynte på Dietmar programmet i dag (som ligger på styrkeloft.no) woot

Håper veldig på at noen med GODE erfaringer med dette programmet slakter innlegget til MR 800,5, slik at jeg kan betrygge meg selv med at det er et unntakstilfelle!!!
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget husmor

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 612

  • sterk, blid og dopingfri
SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #2 : 04. oktober 2004, 22:43 »

Det var godt å få sagt det tydeligvis Mr 800,5........
Irritasjoner skaper heller ikke framgang. Men Dietmar kan sikkert lage vektløfterprogrammer og han, du kan jo se hvordan belastningen da vil bli lagt opp.

Er tungt nok for meg med Dietmar, det funka fint til året's NM


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Bold

  • Gjest
SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #3 : 04. oktober 2004, 23:49 »
Hvis du ønsker svar på dine spørsmål fra noen i NSF, bør du stille dem på forumet til NSF.

Personlig har jeg hjulpet mange med trening opp gjennom årene. De prinsipper Dietmar følger gir ikke nødvendigvis framgang med en gang, men gir stor framgang over tid. Noe jeg har lært er at ikke alle kan trene like mye eller like tungt. Hvis du tåler tung trening, hvorfør øket du da ikke målene slik at tyngdene ble øket? (Ikke dermed sagt at du villle nådd de nye målene, men treningen ville bli bedre tilpasset deg). Et generelt program passer ikke for alle. Flere jeg hjelper med trening har justert tyngdene, og alle har fått fin framgang. Det er forskjell på om man tar 190 eller 290 i f.eks. knebøy. Det er også forskjell om man veier 75 eller 125 kg. Alt må tilpasses.

Utlogget Lille Sven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 017
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 017

  • Aktiv innen styrkeløft og strongman
SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #4 : 05. oktober 2004, 00:09 »
Sett høye mål hvis du tror du klarer det. Programmet er lett i starten, det betyr at du fint kan plotte inn "ønsketall" for utregning. Poenget i programmet er at så lenge du kjører styrkeøvelsene med enkle støtteøvelser der det hele tiden er progresjon vil styrken være større etter de 12 ukene.

Hvis du går ned i vekt betyr det at du ikke får i deg nok mat.  Food Bruk prinsippene og lag ditt eget program. De fleste program jeg har sett og fulgt starter latterlig lett, men framgangen har allikevel vært stor for meg.
Nr 4 -105 Kristiansand Showlift 2008
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2009
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2010
Norgesmester i Atlasstein 2009 for -105
Nr 3 Heilt vilt 2009
Nr 8 NSM 2011

LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84861.0

Medlem av Kristiansand Atlet Klubb og Kristiansand Strongteam

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #5 : 05. oktober 2004, 00:22 »
Jeg synes den lette treningen de første 3-4 ukene passer fint til å finpusse på teknikk og slikt. Dessuten blir jeg gira av å kjenne at det går bra, og gleder meg til det blir tyngre. Ellers tror jeg Bold m.fl. er inne på noe når det gjelder tilpasning av treningsprosentene - ingen er like. Som vektløfter er du nok vant til langt høyere volum, så at dette kan kjennes puslete ut er jo da forståelig.

Hva ville du selv ha lagt til om dette programmet skulle passet deg bedre? Jeg tenker da på treningsprosenter og sett/rep på de "tunge" dagene, samt støtteøvelser og vektene her. For min del hadde det vært interessant med slike innspill.

Til slutt tror jeg ikke du er i en krise, da du burde være godt gjennomtrent fra dine 15 år med vektløfting.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #6 : 05. oktober 2004, 01:34 »
Programmet er lagt opp slik at du skal skrive inn målene du har (realistiske) i tillegg har det en belastnings sats til nesten hver enkelt øvelse, der står det oppført annbefalt % sats til de som har NULL peiling, men for de med litt mellom øra; så kan du bestemme den selv, men som hjelp så står det hvilket intervall belastnings prosenten bør variere innenfor (f.eks. 70-90%) Når du synes programmet er for lett eller for tungt er det ikke Dietmar som har gjort en feil, men det er DU som ikke har fyllet det ut skikkelig.  No no
Personlig har jeg prosent satsene ganske lavt for dette gjør at jeg får best utbytte og kg økning på treningene, andre på "laget" har satt dem veldig høyt, vi har brukt litt tid på å få dette programmet til å stemme skikkelig for oss og alle som en har hatt  bra og veldig bra fremgang. Tilfeldig? Neppe... Men når du sier at dette programmet bare er crap så bør du kanskje ta en ekstra titt på om dette programmet du satt opp var riktige for deg.... Så klart vet jeg at det er folk som ikke får så veldigt mye utbytte av programmet, men som Bold så klokt sa er det laget for langsiktig økning. 8)

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #7 : 05. oktober 2004, 07:01 »


For å ta det første først; du har ikke gått ned 3 kg i vekt pga ett treningsprogram! Det skyldes enten at du er/har vært sjuk, eller ikke får i deg nok næring i forhold til treningsmengde.

Da de aller fleste program fra Dietmar er over ca 3 måneder regner jeg med at også ditt er det?  Du har gitt deg etter ca en tredjedel av programmet.
Det er naturlig å miste "vektfølelsen" som du beskriver, jeg vet akkurat hva du mener. Grunnen til dette er selvfølgelig at du har vært vant til å trene med tyngre vekter.  Den følelsen kommer tilbake når vektene begynner å komme.

Du må for all del ikke sammenligne vektløfterprogram og styrkeløftprogram, det er to helt forskjellige ting, vektløftere trener mye hardere og med høyere prosentvise vekter.
Grunnen til dette er enkel:
Forestill deg ett støt, det går utrolig kjapt, og selve løftet er ferdig på kanskje 2-3 sek.
Forestill deg en tung knebøy, det varer kanskje opptil 20-30 sek. fra stanga løftes av.
Med dette kan det forstås at i styrkeløft så slites det mer og eksplosiviteten er helt borte.  Dette gjør igjen at vektløftere tåler større belastning i treningsdoser og prosentvise utslag.
Styrkeløft handler om restitusjon og overskudd, det er derfor programmene til Dietamar "stopper", som du kaller det, vet 70%.

Prøv igjen og fullfør denne gangen, spis store doser mat og masse kreatin og protein.

NKS, bare fortsett du, programmet er bra som f..... Wink
 
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Lumbago

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 537
  • Honnør: 81
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 537

SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #8 : 05. oktober 2004, 07:34 »
Ut fra slik jeg leser innleget ditt virker det som du ikke trener med utstyr, og at persene er uten utstyr. Har du satt opp utstyrsfrie mål i et program som tar høyde for utstyrstrening vil det selvfølgelig bli helt feil og alt for lett.

Dietmar kjenner nok godt til vektløfterprinsippene i og med at han tidligere var en meget god vektløfter.

Angående vekttapet ditt skyldes nok det at du har spist for lite. 

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #9 : 05. oktober 2004, 07:47 »
Et utmerket poeng fra Qld-champ her, det vil jo utgjøre en stor forskjell. Om dette er tilfelle og du ikke har lest bruksanvisning vil jeg sterkt anbefale at du gjør det, for da vil i så fall programmet se noe annerledes ut.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

truls

  • Gjest
SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #10 : 05. oktober 2004, 08:43 »
Hehe, jeg tok i litt ekstra fordi jeg visste det var mange her som mente/mener Dietmar er tingen.

Jeg har lest bruksanvisningen, jeg har også justert og tilpasset programmet til ikke utstyr i henhold til Dietmars instruksjoner.

Når det gjleder vekttap så stemmer det nok at jeg ikke har spist nok, og det er programmets "skyld". Jeg er av natur ekstremt tynn og må ete alt det jeg orker for å holde vekten. Slutter jeg å trene så raser vekta nedover. Derfor tror jeg at denne treningen har medført for lite "stimulans" med påfølgende manglende matlyst. (jeg spiser alt jeg orker til enhver tid, og er avhengig av at kroppen vil ha mat)

Det tok meg drøyt 2 timer å gjennomføre en økt på dette programmet, og selv om jeg ikke blir sliten så er det belastende å være så lenge på trening.

Tror nok jeg foretrekker trening med mer reps og kilo i knebøy/mark/benk og noe kortere treninger. Har vært vant til 5-6 treninger i uken på 1t 15 min ca. I knebøy har jeg trent på 130-160kilo med pers 180, benkpress 110-130 med pers 142,5 og markløft 150-200 med pers 212,5. Kjører mye reps i rene styrkeøvelser og få reps i rykk/støt, aldri mer en 2 reps der.


Dietmar ser ikke ut til å fungere for meg, i tillegg til dårlige resultater, dårlig følelse, så er det ikke gøy å trene så "lett" men lenge så få ganger i uken. Jeg ser prinsippet og måten programmet er lagt opp og det ligner på mine egne, men langt under på intensitet.


Etter 15 år så vil jeg påstå at 5 uker er nok til å fastslå at detta funker ikke for meg, men det kan selvfølgelig funke kanon for andre. Derav spørsmålstegnet bakom oppskrytt, jeg påstod det ikke, jeg stilte spørsmålet..    Spise

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #11 : 05. oktober 2004, 09:25 »
15 år med trening hjelper ikke om du ikke fullfører programmet. Det trengs mer enn 5 uker for å lage noen konklusjon av dette. 

Er enig i at programmene er alt for lange, 2,5 til 3 timer på utstyrsdager er for lenge.   Men det skal jo til gjengjeld koste litt å bli sterk...

”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #12 : 05. oktober 2004, 09:37 »
Hehe, jeg tok i litt ekstra fordi jeg visste det var mange her som mente/mener Dietmar er tingen.

Jeg har lest bruksanvisningen, jeg har også justert og tilpasset programmet til ikke utstyr i henhold til Dietmars instruksjoner.

Når det gjleder vekttap så stemmer det nok at jeg ikke har spist nok, og det er programmets "skyld". Jeg er av natur ekstremt tynn og må ete alt det jeg orker for å holde vekten. Slutter jeg å trene så raser vekta nedover. Derfor tror jeg at denne treningen har medført for lite "stimulans" med påfølgende manglende matlyst. (jeg spiser alt jeg orker til enhver tid, og er avhengig av at kroppen vil ha mat)

Det tok meg drøyt 2 timer å gjennomføre en økt på dette programmet, og selv om jeg ikke blir sliten så er det belastende å være så lenge på trening.

Tror nok jeg foretrekker trening med mer reps og kilo i knebøy/mark/benk og noe kortere treninger. Har vært vant til 5-6 treninger i uken på 1t 15 min ca. I knebøy har jeg trent på 130-160kilo med pers 180, benkpress 110-130 med pers 142,5 og markløft 150-200 med pers 212,5. Kjører mye reps i rene styrkeøvelser og få reps i rykk/støt, aldri mer en 2 reps der.


Dietmar ser ikke ut til å fungere for meg, i tillegg til dårlige resultater, dårlig følelse, så er det ikke gøy å trene så "lett" men lenge så få ganger i uken. Jeg ser prinsippet og måten programmet er lagt opp og det ligner på mine egne, men langt under på intensitet.


Etter 15 år så vil jeg påstå at 5 uker er nok til å fastslå at detta funker ikke for meg, men det kan selvfølgelig funke kanon for andre. Derav spørsmålstegnet bakom oppskrytt, jeg påstod det ikke, jeg stilte spørsmålet..    Spise

Trener du både vektløfting og styrkeløft nå?

Hva mener du med "mye" reps i styrkeøvelsene? Hvor mange reps er det? Mer enn 5? Jeg synes bare det høres litt uvanlig ut at du som vektløfter kjører mange reps i disse øvelsene. Når jeg var vektløfter så var det meste jeg kjørte 6x6 reps i knebøy, men det var unntaket. 1-5 var det vanlige.

Kan du gi et eksempel på hvor mye du spiser til daglig? Hvor mye veier du og hvor høy er du?

Har du regnet på totalt ant løft i intensitetssonene, RI, totalt volum, RI etc etc på Dietmar programmet i forhold til det du er vant til?

Jeg kan ikke helt se hvordan du kan konkludere med at det ikke fungerer etter kun 5 uker, selv om du har vært vektløfter i 15 år. Hvordan kan du dømme et program etter bare 5 uker? Hvis det var slik at det var viktig å prestere maksimalt hver 5. uke året rundt, så kunne jeg forså konklusjonen din. Hvis man ønsker å bli god så er det jo snakk om hvor mye man kan øke over en periode på mange år.
Gloria in Excelsis Deo


truls

  • Gjest
SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #13 : 05. oktober 2004, 11:11 »
Jan B: jeg dømmer ikke programmet etter 5 uker, jeg dømmer programmets effekt på meg..

jeg er 182 og veier 87 kilo. faren min er 187 og veier 65 kilo, vi har samme kroppsbygning.
Når det gjelder mat ligger jeg på 2500-3000 kalorier fordelt på mat 0730-1000-1230-1530-2000-2200 pluss nattmat en eller gang når jeg våkner på natten. Dette er max av hva jeg klarer å spise.

Trener vel mest styrke. Det blir jo både vektløfter og styrkeløfterøvelser. Konkurrerer i vektløfting men behøver ikke kjøre dette spesielt mye da det kun er styrke som mangler.
"Beviset" på dette er 122,5kg i rykk og 142,5kg i støt med en pers på 140 kilo i knebøy front..

Mine treninger består av max 4 øvelser mot dietmars 8. jeg trener 5-6 dager mot Dietmars 3.
Før hadde jeg 5x5 som grense. men har kjørt 7x7 med suksess og vektøkning som resultat.

eksempeltrening fra to uker før NM:

1. rykk 40/2 50/2 70/2 80/1 87,5/2 95/1 100/1 105/1
2. benk mellomgrep 60/5 80/5 100/5 110/5 120/5 130/2
3. Knebøy b 60/6 80/5 100/4 120/4 140/4 150/4 160/1 165/1 170/1
4.good morning 40/6 60/6 70/6


Dietmar har nok like mange sett som meg men vesentlig mindre reps og mindre %
Tror at jeg som egentlig burde vært langdistanseløper må trene "dobbelt" for å oppnå muskeltilvekst/vedlikehold da kroppen min ikke er laget for muskler..

Ellers er min form meget forutsigbar, 3 reps på en vekt en dag er dårlig form, 4 reps er normal form, 5 reps er bra form. Jeg er ikke av typen som "plutselig" tar 10 kilo mindre eller ekstra

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dietmar, oppskrytt ?
« #14 : 05. oktober 2004, 12:23 »
Jan B: jeg dømmer ikke programmet etter 5 uker, jeg dømmer programmets effekt på meg..

jeg er 182 og veier 87 kilo. faren min er 187 og veier 65 kilo, vi har samme kroppsbygning.
Når det gjelder mat ligger jeg på 2500-3000 kalorier fordelt på mat 0730-1000-1230-1530-2000-2200 pluss nattmat en eller gang når jeg våkner på natten. Dette er max av hva jeg klarer å spise.

Trener vel mest styrke. Det blir jo både vektløfter og styrkeløfterøvelser. Konkurrerer i vektløfting men behøver ikke kjøre dette spesielt mye da det kun er styrke som mangler.
"Beviset" på dette er 122,5kg i rykk og 142,5kg i støt med en pers på 140 kilo i knebøy front..

Mine treninger består av max 4 øvelser mot dietmars 8. jeg trener 5-6 dager mot Dietmars 3.
Før hadde jeg 5x5 som grense. men har kjørt 7x7 med suksess og vektøkning som resultat.

eksempeltrening fra to uker før NM:

1. rykk 40/2 50/2 70/2 80/1 87,5/2 95/1 100/1 105/1
2. benk mellomgrep 60/5 80/5 100/5 110/5 120/5 130/2
3. Knebøy b 60/6 80/5 100/4 120/4 140/4 150/4 160/1 165/1 170/1
4.good morning 40/6 60/6 70/6


Dietmar har nok like mange sett som meg men vesentlig mindre reps og mindre %
Tror at jeg som egentlig burde vært langdistanseløper må trene "dobbelt" for å oppnå muskeltilvekst/vedlikehold da kroppen min ikke er laget for muskler..

Ellers er min form meget forutsigbar, 3 reps på en vekt en dag er dårlig form, 4 reps er normal form, 5 reps er bra form. Jeg er ikke av typen som "plutselig" tar 10 kilo mindre eller ekstra

2500-3000 kalorier + nattmat er jo ikke rare greiene. De fleste på rundt 90 kg er jo på diett når de spiser 2500-3000. Har du prøvd med ekstra oljer og/eller flytende næring? Ofte er det lett å ta en ss med olje (tran, linfrøolje, olivenolje etc) etter hvert måltid uten at det påvirker matlysten.

Du har nok mye å hente på beinstyrken ja. Når jeg vendte 140 så hadde jeg 170 i front.

Det høres ut som om du er vant til høyere intensitet OG høyere volum enn det du har trent på Dietmar programmet, så da er det kanskje ikke så rart at du har blitt svakere. Problemet med standardprogrammer er at de ikke tar hensyn til hva du er vant til å trene.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!