Skrevet av Emne: Pommes frites usunt uansett om det er fritert eller ikke?  (Lest 3257 ganger)

Utlogget dura

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Jeg har fått med meg at pommes frites er fyfy, men er det usunt selv om man ikke friterer det (ikke har det i olje)? Det er jo fullt mulig tilbrede det i ovnen uten å bruke olje eller noe annet.

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Den "værste" pommes friten er den som en får på gatekjøkken e.l, - da denne blir fritert oppad i samme olje hele dagen.

Det beste vill være å strimle opp poteten selv, - og denne kan du godt steke i olje / eller uten  Kokk

Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

Jepp, del potetene i båter (m/skall), drypp over god olivenolje og stek i ovnen. Mye bedre enn det man får på gatekjøkken

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Og smaker helt annerledes(les: ikke på langt nær så godt) til gjengjeld? Tongue

Er ikke noe å sammenlikne spørr du meg, man "erstatter" jo ikke mc donalds ved å lage seg pommes frites hjemme.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget noen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 580
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 580

  • PCP saved my life
mener å huske at det er flere produsenter som lager pommes frites og andre potetprodukter av samme type med rundt 5% fett.
steker man de i ovnen er det vel greit nok.
sikkert ikke havregrøt-sunt men greit hvis man ikke spiser det for ofte.
noen is a fictional online character, created by a genius with above average sized genitalia, involved in a complex super dorky online role playing game that exists only in his head. noen is also the man. Do not look directly at noen or make eye contact as noen may attempt to hump your face.

Utlogget AdiZ

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 121

  • strap up or get wrapped up
I hoff`s "opphøgde poteter" eller hva det nå enn heter tror jeg det var rundt 8% fett, og litt over 20% karbohydrater. Det er vel ikke så ille, eller? what
"You should calm your man down if you got love for him, before you see his ass flyin off the roof like nutso in above the rim!"

Profil

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Fettet er en ting, hovedproblemet er karboene, som er ultra oedeleggende og legger seg direkte paa dine lovehandles.

Selvsagt kan man jo spise hva som helst, er man derimot litt opptatt av aa holde en noenlunde form hele aaret, er fries fyfy. Selvsagt, en gang i blandt er det jo lov aa kose seg da, men som regel er svaret, ja, det er usundt uansett.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

Hvis man uansett skal spise poteter til middag, gjør det vel ikke så mye om de skjæres i biter og stekes i ovnen? Riktignok bruker man olje da, men det er vel sunt fett?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Joda, helt klart, skal man spise potet saa skal man spise potet. Det som er verdt aa merke seg er at jo bloetere konsistensen av potetene er, jo hoeyere stiger GI verdien. Dvs at potetmos er mye mer hurtigvirkende enn for eksempel kokt potet som er rimelig stiv. (ikke kokt i stykker).

Personlig, spiser jeg ogsaa poteter, men jeg spiser svaert lite, kanskje 1 liten potet til middag, og peiser paa med blomkaal og andre godsaker i stedet. Ogsaa blir det mye feit saus og enorme mengder kjoett, fisk osv, frotser skikkelig, men det har med min diett aa gjoere.

Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Vaskeball

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 243

  • Klen, men ren (på evig bulk)
Pommes Frites er greit som karbohydratbase i det første måltidet etter ei treningsøkt. Ved andre anledninger er det best å unngå det, hovedårsaken til dette er ikke fettet men at Pommes Frites har en shyhøy GI og gir et oppsiktsvekkende stort insulinsvar.
Wannabe raw styrkeløfter, 180-125-215

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

Fettet er en ting, hovedproblemet er karboene, som er ultra oedeleggende og legger seg direkte paa dine lovehandles.


Hmmmmm

Poteter inneholder mye mindre karbos en f.eks ris og pasta, så jeg skjønner ikke helt hva du mener....

Hvis man skal ete pomm fritt så må man selvfølgelig holde seg unna gatekjøkken. Skjær opp potet og bruk LITT olje og stek i ovnen. Kokt potet er bedre da det brukes mindre fett.
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Som mange her inne vet, er jeg en somewhat motstander av karbs i bunn og grunn. Jeg bruker svaert moderate mengder karbs i min diett, og de karbsene jeg inntar ligger svaert lavt paa GI skalaen, unntakene er pre/post workout.

Jeg mener at poteter er et for raskt karbosource i forhold til GI verdier. Derfor, mener jeg at poteter og da spesielt fries er en lite interessant energikilde dersom man er serioes med sin trening og sine maal.

Selvsagt er jeg helt aapen for at andre kan ha andre oppfattninger og oensker. Men slik jeg ser det, er svaret fortsatt, JA, usundt, uansett. =)
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Men kanskje du kan forklare hvorfor du fokuserer så voldsomt på GI, og ikke den totale insulinbelastningen ??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

Som mange her inne vet, er jeg en somewhat motstander av karbs i bunn og grunn. Jeg bruker svaert moderate mengder karbs i min diett, og de karbsene jeg inntar ligger svaert lavt paa GI skalaen, unntakene er pre/post workout.

Jeg mener at poteter er et for raskt karbosource i forhold til GI verdier. Derfor, mener jeg at poteter og da spesielt fries er en lite interessant energikilde dersom man er serioes med sin trening og sine maal.

Selvsagt er jeg helt aapen for at andre kan ha andre oppfattninger og oensker. Men slik jeg ser det, er svaret fortsatt, JA, usundt, uansett. =)


Hva slags karbs er det du spiser da?

Det anbefales jo at rundt 60% av kostholdet skal være fra karbs. Merk: dette er ikke for folk som skal ned i vekt.

Man trenger jo energi for å bygge muskler, og slik jeg ser det så er kokt potet eller bakt potet helt ok. Men glem pomm fritt, det er jeg enig i.
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Jeg spiser stort sett ikke karbs paa treningsfrie dager, begrenser meg til ca 60g karbs, disse kommer da i hovedsak fra korn og pasta. Paa dager hvor jeg trener blir det en del mer, da inntar jeg ca like mye carbs som protein foer og etter trening, og igjen, ca 1 time etter trening lager jeg et fullt maaltid bestaaende av ca 800 kcal, hvor fordelingen da ligger 40 40 20. Disse maaltidene er da i hovedsak groensaker, pasta, kjoett og olje.

Foer trening inntar jeg rimelige mengder fruktose og langsome karbohydrater i form av div korn. Under trening bruker jeg en ferdig blandet proteinshake som inneholder 50g protein og 50g karbohydrat, protein pluss heter den.  Umiddelbart etter trening, en ny ladning av 50g protein og en blanding mellom dextrose og fruktose ca 50g totalt.

Jeg bruker karbohydrater helt bevisst i forhold til hvilke aktiviteter jeg har, som i trening eller fri, og videre legger jeg opp inntakene etter timetabell i forhold til naar tid paa doegnet jeg staar opp og naar tid jeg legger meg, da med fokus paa aa unngaa karbs i sin helhet de sisste 6 timene av doegnet. Unntaket er om treningen faller inn her.

Blir meget mye aa skrive her, har gjengitt tanken bak mitt kosthold og hvordan beregningene gjoeres i Satyricon-Dietten som finnes paa deffe forumet. Jeg foelger ogsaa denne dietten i bulkefase, forskjellen er da at jeg oeker total inntak av kcal slik at jeg ikke kommer i underskudd. Samtidig er fokuset aa holde en jevn lav fettprosent aaret rundt, slik at sommerdeffene framover ikke blir lange og harde, da dette har en tendens til aa oedelegge mye av grunnlaget lagt resten av aaret, dette fordi man ofte faller for lavt i kcal inntak, noe som kan foere til muskeltap, manglende energi paa treninger osv.

Bruker under hardere deffeperioder diverse energizers som ikke jeg bruker pga deres fettforbrennende effekt, men heller fordi det gir en overskuddsfoelelse, som tillater meg aa kjoere like hardt paa trening i deffeperioder som i bulkeperioder, med modifikasjoner.

Dersom kcal inntaket mitt i bulkeperiodene blir noe forhoyet i forhold til mitt forventede forbruk, bruker jeg ogsaa energizers, og da fordi det oeker forbrenningen saa pass mye at jeg likevell ikke legger paa meg fett, noe som ellers kunne vaert tilfellet.

Lang post dette, men tror det gir et signal om hvordan jeg tenker og spiser.

 Wink
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!