Skrevet av Emne: Hvordan få mer definerte bein?  (Lest 3039 ganger)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Hvordan få mer definerte bein?
« #15 : 24. oktober 2004, 12:27 »
Knebøy, hackløft og beinpress tar etter min erfaring ikke likt på beina.
Knebøy er jo et kapittel for seg, og er den beste øvelse for beina. Aktiverer framside, bakside og også overkroppen og selvfølgelig gluteus maximus.
Hackløft fokuserer jo på framsida, og her kan du isolere den. Få fram den nedre del av  quadriceps, bygge volum her. Beinpress er det mange som kjører med en liten bevegelse og det er feil. Må tas helt ned, men aktiverer mer på hamstrings og gluteus.
Leg extensions tar jo bare på framsida så her kan du virkelig isolere og du får kontrahert muskulaturen på en helt annen måte. Dette får utslag for deffen i beina. Også offseason.






Interessante synspunkter Definition, og du kan jo bruke dine egne Bein som gode argumenter oxo  Smiley Men jeg lurer nå likevel jeg  Wink :

At knebøy, Hack og beinpress tar ulikt på hamstrings og gluteus samt korsrygg skjønner jeg, da disse øvelsene vil vinkle overkroppen i forhold til hofte/bein i ulik grad. Men jeg skjønner ikke HVORDAN f. eks. Hack vil aktivere nedre del av quadriceps mer/bedre/på en annen måte enn knebøy - i begge øvelsene går du jo fra full ekstensjon til dyp fleksjon gjennom et hengselledd, alle fire musklene i quadriceps aktiveres i begge øvelsene, og de fester i den samme senen på kneskjellet. Hvis man vinkler føttene annerledes og/eller endrer på avstanden mellom føttene, er jeg helt med på at man kan aktivere ulike deler av muskelen, f. eks. vil bred stand med utovervinkling endre kreftene gjennom kneleddet slik at indre del av låret (vastus medialis og adduktorene) aktiveres forholdsvis mer enn utsiden. Men gitt at beinstillingen er lik, skjønner jeg altså ikke at øvelsene kan virke særlig forskjellig på ulike deler av quadriceps. Lårene mine er så å si "made by squats", har bygd dem opp så å si kun med knebøy, og har da fått fram alle hodene av quadriceps bra for det, og nedre del ligger så visst ikke etter øvre del, selv om jeg nesten ikke har kjørt Hack/beinpress... Kneekstensjon kjører jeg så å si aldri, men er med på at den kan være bra for å få bedre fram en "lagging" rectus femoris, da denne i motsetning til quadriceps øvrige tre muskelbuker springer ut ifra bekkenet og ikke lårbeinet (i kneekstensjon er hofteleddet fiksert, i motsetning til i knebøy).

Lurer også på HVORDAN kneekstensjon bedre får fram deffen i beina (uavhengig av reduksjon av fett% altså)..? (Skjer det noe med hud/fettvev lokalt som gjør at muskelen synes bedre, eller vokser/endrer muskelen seg på en spesiell måte, i så fall hvordan..?)

Setter pris på svar her, da mine erfaringer heller ikke stemmer overens med dine (bedømt ut ifra dine bilder tydeligvis meget gode!!) erfaringer...

Mvh HITman
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Hvordan få mer definerte bein?
« #16 : 24. oktober 2004, 16:23 »
Her er det ulike syn på trening, og det aksepterer jeg.
Mange tar kun knebøy, eller beinpress halvhjertet og thats it, eller de trener nesten ikke beina i det hele tatt. 
Min filosofi går mye på den gamle skolen, dvs gå etter pumpen, kjøre basisøvelser, og så isolasjonsøvelser etterpå med flere reps, få maksimal blodgjennomstrømning til muskelen,
hitte muskelen fra ulike vinkler for at den ikke skal adaptere, og til og med kjøre supersett for beina.
Alt for å kjøre musklene helt ut, og få maskimal pump. Dette bringer etter min mening muskulaturen "ut", den sveller opp litt, og utvikler de forskjellige hodene maksimalt, slik at flere detaljer kommer frem. Dette også på samme fettprosent.
Dette er jo litt "gammeldags" men som sagt så har jeg troen på det.
Den nye skolen er jo mer i lei av minst mulig sett og få reps og maks vekt og intensitet- ferdig. Dorian Yates, og Mentzer metoden, Heavy Duty. Mentzer var jo tidlig ute med dette her, og jeg har prøvd å trene sånn, men liker bedre Arnold metoden. Mentzer og Schwarzenegger var jo hund og katt, og da Arnold vant i 1980 holdt Mentzer på å flippe helt ut.
Fysikken til Mentzer er solid, men du ser at det er en vesentlig forskjell synes jeg på muskulaturen mellom han og f.eks Arnold. Jeg strever heller etter den mer aestetiske "Arnold looken", men det er meg....
 



Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Hvordan få mer definerte bein?
« #17 : 24. oktober 2004, 16:58 »
Kan man ikke bare begynne å kjøre litt frontbøy da?
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget torfdog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 152

SV: Hvordan få mer definerte bein?
« #18 : 24. oktober 2004, 22:21 »
Strevet ditt har ikke vært forgjeves Definition for ut fra de bildene jeg har sett av deg så ser det knallbra ut. Du ser svært mye bedre og sunnere ut enn mange mange andre!
10RM før RYP: Bøy 110, mark 100, benk db 70
MÅL 10 RM etter RYP: bøy 150, mark 140, benk db 80
mål for vinteren (1RM) : bøy 200, mark 200, benk 150

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!