Skrevet av Emne: Pyramidetrening  (Lest 6954 ganger)

Utlogget Shadow

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

Pyramidetrening
« : 21. oktober 2004, 16:16 »
Hei.

Søkte på pyramide og fikk opp en del tidligere diskusjoner på dette, men har allikevel noen spørsmål.

Har sett et trenings program hvor det ble anbefalt følgende pyramide:
12 - 10 - 8 - 6 - 12 - 12 hvor det siste settet er et annet aparat for den samme muskelen.

Dette ble anbefalt på samtlige øvelser hvor man da trener dette 3 ganger i uken.
Fordelt på Overkropp - Bein - Overkropp den ene uken og Bein - Overkropp - Bein den andre uken.

Kjørt igjennom programmet en kort stund, men synes det kanskje er litt for mange sett, så jeg har gått ned til 12 - 8 - 6 - 12, men vet ikke hva slags konsekvens dette får?

Jeg ønsker å bli sterk og ha utholdenhet. F.eks. gjøre 17 pullups, og kunne løpe en 1500 meter på en god tid. (Opptakskrav til Idrettshøgskolen dette her da)  Offtopic

Er dette en bra måte å trene på eller er det andre anbefalinger?

Hvordan er det å trene pyramide kontra det å trene 3 x 6?

Bør man trene pyramide lite, bare en gang i måneden på hver muskelgruppe?

Takk for svar.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Pyramidetrening
« #1 : 22. oktober 2004, 14:52 »
Uten at jeg kjenner deg, kan jeg bare si at du må trene så spesifikt som mulig på det du skal bli god på. Etter hva jeg forstår er det 1500 meter pluss noen styrkeøvelser. I sum er dette ganske krevende, og gjør det nødvendig for deg å prioritere treninga strengt. I tillegg til trening for oksygenopptak og anaerob trening for 1500, vil jeg anbefale å trene på de øvelsene du skal ha på opptak to ganger i uka, en tung dag med 3 sett på 6-8 reps i de tunge styrkeøvelsene, og en lettere dag med 12-15 reps, gjerne tre sett. Disse siste anbefalingene gjelder kun hvis målet dittt er å ta ca 17 reps på opptaket. I øvelser med krav om flere reps må du selvsagt trene flere reps på trening. Du kan, hvis du føler at du klarer det, trene musklene en tredje gang hver uke, men da lett med ca 20 reps. Stort sett bør du trene de øvelsene du skal ta på opptaket, hvis dette ikke er mulig kan du forsøke å kjøre øvelser som likner mest mulig.

Lykke til

Utlogget Ditto

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 511
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 511

  • -=RAWCORE=-
SV: Pyramidetrening
« #2 : 22. oktober 2004, 14:53 »
BBs benk programet er pyramide program, ta en tit på d, øverst på siden her.. lrs er du sikkert en nybegynner innen vekter? så start me RYP lr HST lr noen d funek BRA!
Mats Gården

Skjorte i benk er som å kjøre moped i Tour De France Wink

RAW 4 LIFE Smiley

Simply I dont do trix, am not gonna lift cars for people, am not a clown - Doug Young

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
SV: Pyramidetrening
« #3 : 22. oktober 2004, 15:20 »
Det er viktig aa vaere klar over at uansett hvor mange sett du tar og hvor ofte du trener er kroppens fysiologiske prosesser urokkelige. Det som faar musklene vaare til aa vokse er naar muskelfibre blir overbelastet og de sprekker og skiller ut insulinvekstfaktorer, IGF-1. Disse konsentrasjonene vedvarer i musklene i opp til 48 timer. Disse signalstoffene signaliserer til kroppen at det trengs reperasjon her, og denne skjer mens du sover. Etter 2 dager er nivaaene normalisert, kroppen har bygget opp igjen muskelen og forsterket den med et fibrinlag som skal soerge for at neste gang du blir utsatt for tilsvarende belastning, skal ikke musklene sprekke og skille ut veksthormoner.

Dette er kort forklart.

Dersom du trener en gitt muskelgruppe en dag i uka, vill du ha 2 dager med vekstfaktorer tilgjengelig. De resterende 5 dager i uka vill du ikke ha vekstfaktorer tilgjengelig for disse muskelgruppene.

Dersom du kjoerer mange sett opp mot utmattelse, vill nervesynapsene som sender elektriske impulser til musklene om kontraksjon overbelastes, dette tar lengre tid enn 48 timer aa reparere og foeles som gangsperr, treningsmerter. Mange tror derfor at de har gjort en god workout naar de kjenner det dagen derpaa.

Jeg ville valgt en treningsmetode som soerget for stadige vekstfaktorer kontinuerlig gjennom en uke, eksempel ryp/hst. I tillegg ville jeg valgt en treningsmetode som ikke slet ut nervesynapsene, slik at restitusjonen gikk raskere. (Du trener aldri opp nervene dine til aa taale mer elektriske impulser, saa ikke noe poeng aa overbelaste her.)

HST/RYP handler om aa trene alle muskelgrupper hver trening, hver trening med 48 timers mellomrom og 1 sett pr oevelse, med stadig oekende belastning for hver trening, inntil man naar sit maximum, hvorpaa man tar en vellfortjent 2 ukers pause for aa gi fibrinlaget tid til aa brytes ned, hvorpaa man starter igjen fra bunnen med lette vekter og mange reps og jobber seg tilbake opp mot toppen.

Fordelen her er at du har 6 dager med kontinuerlig insulinvekstfaktorer konsentrert i alle dine muskler, og ikke bare 2 dager per muskelgruppe/pr uke.

Litt innvikklet dette, men tror du ser poenget. Ville sjekket ut topics om HST trening som finnes paa dette forumet, mye bra lesing og fysiologisk forklaring som gaar hardere og mer detaljert til verks enn det jeg beskriver her.

Lykke til =)  Kickass
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Pyramidetrening
« #4 : 22. oktober 2004, 15:46 »
Pyramidetrening kan vaere veldig effektivt, men ogsaa noe ambisioest for nybegynnere. Spesielt pyramidene i Egypt er relativt tunge og man trenger en del aars trening foer man kan loefte dem med strikt form.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
SV: Pyramidetrening
« #5 : 22. oktober 2004, 15:52 »
Pyramidetrening kan vaere veldig effektivt, men ogsaa noe ambisioest for nybegynnere. Spesielt pyramidene i Egypt er relativt tunge og man trenger en del aars trening foer man kan loefte dem med strikt form.
rofl arti!
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Shadow

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

SV: Pyramidetrening
« #6 : 22. oktober 2004, 22:41 »
Uten at jeg kjenner deg, kan jeg bare si at du må trene så spesifikt som mulig på det du skal bli god på. Etter hva jeg forstår er det 1500 meter pluss noen styrkeøvelser. I sum er dette ganske krevende, og gjør det nødvendig for deg å prioritere treninga strengt. I tillegg til trening for oksygenopptak og anaerob trening for 1500, vil jeg anbefale å trene på de øvelsene du skal ha på opptak to ganger i uka, en tung dag med 3 sett på 6-8 reps i de tunge styrkeøvelsene, og en lettere dag med 12-15 reps, gjerne tre sett. Disse siste anbefalingene gjelder kun hvis målet dittt er å ta ca 17 reps på opptaket. I øvelser med krav om flere reps må du selvsagt trene flere reps på trening. Du kan, hvis du føler at du klarer det, trene musklene en tredje gang hver uke, men da lett med ca 20 reps. Stort sett bør du trene de øvelsene du skal ta på opptaket, hvis dette ikke er mulig kan du forsøke å kjøre øvelser som likner mest mulig.

Lykke til

Takk for svar.

Det er viktig for meg å være allsidig, så det å trene spesifikt på de øvelsene jeg trenger er greit og veldig naturlig, men ønsker også trene resten av kroppen best mulig til min situasjon.

Jeg er i en situasjon hvor jeg trener styrke mandager, onsdager og fredager.
Bør jeg da benytte et splitt program her, eller som nevnt også: Trene alle muskelgrupper hver gang hvor jeg bygger det sakte men sikkert opp?

Tirsdager og torsdager trener jeg baskett, volleyball og fotball. Jeg løper også en av dagene i helgen. Har alltid vært veldig aktiv, og liker å drive med forskjellige ting. Nå har jeg så og si nettopp startet med styrketrening, men ønsker å gjøre det så riktig som mulig fra starten av.

Tips til øvelser/program?
Hva er tunge styrkeøvelser, og går ut ifra det da er noe som heter lette styrkeøvelser?

Er det noe mer informasjon jeg kan gi for at det skal være lettest å kommentere min situasjon?

I samme slengen sitter jeg nå og vurderer kosttilskudd.
Jeg ønsker som sagt å bli sterk, utholdende, men ikke stor og tung. Hva bør jeg ta, og hva bør jeg holde meg langt unna?

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Pyramidetrening
« #7 : 23. oktober 2004, 14:34 »
Hvis du vil kan du sende meg et PM med de helt spesifikke målene du ønsker å oppnå, hvilke styrkeøvelser du skal bli sterkest i, hvor fort du skal løpe, og hvor lenge du har trent, eller ditt nåværende standpunkt. Generelt vil jeg si at dersom man trener for å bli best mulig i en spesifikk øvelse, eksvis kroppshevinger, chins, push-ups benkpress, whatever, så bør man trene nettopp disse øvelsene ofte, og med periodisering mellom lette og tunge treningsdager. Adapatasjon til styrketrening er til en ganske stor del øvings-spesifikk, mens feks en kroppsbygger ofte vi variere øvelsene enda mer...

Utlogget Shadow

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

SV: Pyramidetrening
« #8 : 24. oktober 2004, 00:48 »
Hvis du vil kan du sende meg et PM med de helt spesifikke målene du ønsker å oppnå, hvilke styrkeøvelser du skal bli sterkest i, hvor fort du skal løpe, og hvor lenge du har trent, eller ditt nåværende standpunkt.

Jeg har sjekket og gjort mye på denne tiden som har vært nå. Jeg tror kanskje jeg har funnet noe som kan fungere for meg. I hvert fall vil jeg prøve dette i et par måneder først. Håper tilbudet står ved lag til senere, jeg vil nok benytte meg av det, men vil liksom sjekke om jeg får den fremgangen jeg ønsker ut ifra det jeg har satt opp nå.

Har opprettet treningsdagbok som jeg begynner på fra mandagen av. (Shadows treningsdagbok)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Pyramidetrening
« #9 : 24. oktober 2004, 17:15 »
Oppteket til NIH er en smal sak for de fleste. Styrkeøvelsene er hangups og stille tresteg.
Opptaket er ikke til fordel for folk med styrkerelatert bakgrunn, men alikevel. Med en nogenlunde grei fysikk blir det neppe noe problem..



mvh Hammer
Glad og fornøyd NIH student
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Shadow

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

SV: Pyramidetrening
« #10 : 24. oktober 2004, 23:24 »
Oppteket til NIH er en smal sak for de fleste. Styrkeøvelsene er hangups og stille tresteg.
Opptaket er ikke til fordel for folk med styrkerelatert bakgrunn, men alikevel. Med en nogenlunde grei fysikk blir det neppe noe problem..

Det kan på ingen måte skade å bli sterkere i kroppen. Alle seriøse idrettsutøvere trener styrke i en eller annen form. Regner med du gjør det selv, siden du er her inne.  Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!