Skrevet av Emne: Knebøy  (Lest 978 ganger)

Utlogget Halvis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Knebøy
« : 15. november 2004, 20:10 »
Jeg ser at knebøy-øvelsen under utførelse posten viser at han går helt ned. Jeg har pleid å gjøre det selv, men har hørt at det skal være skadelig for knerne og korsryggen eller noe. Er det tryggest å gå halveis ned, eller helt ned?
If at first you don't succeed, skydiving is not for you

nann-rosita

  • Gjest
SV: Knebøy
« #1 : 15. november 2004, 20:15 »
knebøy skal gå ned til nitti grader, men helst ikke under , da kan det ryke i knærne.
Har du problemer med knærne så bruk knebind, knestøtter eller lignende.

Ryggen? ødelegger ikke ryggen, om du gjør den riktig , MEN enkelte kan ha problemer med den pga andre ting. Jeg foreksempel har en feil i bekkenet, som gjør at jeg under knebøy, ikke får med meg bekken og korsrygg og derfor tipper fremover. derfor tar jeg heller knebøy i smithmaskina for å få støtte just in case.

yngve

  • Gjest
SV: Knebøy
« #2 : 15. november 2004, 20:17 »
Selvfølgelig er det tryggest å ikke gå helt ned, men prøv deg frem med lette vekter. Så øker du vektene gradvis etter hvert som du får teknikk. Husk at jo lengre ned du går, jo mer strekk får du i lårene, og jo mer vil muskelen stimuleres til å vokse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 308
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 308

  • There is only one person in which I believe.
SV: Knebøy
« #3 : 15. november 2004, 20:20 »
Det er ikke så selvfølgelig egentlig. Dersom du snur i den fasen hvor leggen og låret danner 90 grader er heller ikke det den beste posisjonen for kneet å få denne "trøkken".

Ass to the grass er min mening !!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Knebøy
« #4 : 15. november 2004, 20:21 »
knebøy skal gå ned til nitti grader, men helst ikke under , da kan det ryke i knærne.


Akkurat det er en ganske omstridt påstand  Wink Med riktig teknikk, og i utgangspunktet friske knær ser jeg ingen grunn at man ikke skal gå dypere enn 90 grader.  Men riktig teknikk betyr ALT hvis man skal dra full nytte av denne kongeøvelsen.

Sier som UAC, ass 2 the grass. Vektløftere (nei ikke styrkeløftere, selv om de også går dypere enn 90 grader...) er de beste eksemplene på at dette ikke trenger å være skadelig, så lenge teknikken sitter 100%
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Halvis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: Knebøy
« #5 : 15. november 2004, 20:50 »
ingen som har sagt noe på teknikken min, har dessuten gjort øvelsen i flere år, og da jeg ikke kjører veldig tungt lurte jeg bare på hvorvidt det er bedre for knærne å gå helt ned enn til 90 grader, for som det ble sagt her, er det uansett forholdsvis belastende på knærne. Men det gjelder vel her som med det meste annet at man må lytte til kroppen, så da jeg ikke har noe problem med å gå helt ned tror jeg at jeg fortsetter med det. Måtte bare forsikre meg om at det ikke var kommet noe ny kunnskap på bordet som satte mine knær i umiddelbar fare  Wink      Knebøy
If at first you don't succeed, skydiving is not for you

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

SV: Knebøy
« #6 : 15. november 2004, 20:54 »
Er jo mest trøkk på kneskåla når du er paralellt/90grader, og hvorfor skal det kunne ryke i knærne når du går helt ned rosita?

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

SV: Knebøy
« #7 : 15. november 2004, 20:59 »
knebøy skal gå ned til nitti grader, men helst ikke under , da kan det ryke i knærne.
Har du problemer med knærne så bruk knebind, knestøtter eller lignende.

Ryggen? ødelegger ikke ryggen, om du gjør den riktig , MEN enkelte kan ha problemer med den pga andre ting. Jeg foreksempel har en feil i bekkenet, som gjør at jeg under knebøy, ikke får med meg bekken og korsrygg og derfor tipper fremover. derfor tar jeg heller knebøy i smithmaskina for å få støtte just in case.

Hva er dette for svar???

1.Knebøy skal kjøre helt ned. Dette er mye bedre på alle måter. Som UAC nevner er ikke det å kjøre til 90grader bedre for knærne. Når man går helt ned blir øvelsen gjort på best mulig måte teknisk sett. Dessutten vil man på denne måten få mye bedre muskeloppbygning, da øvelsen stiller større krav arbeidet.

2. Knebøy er en fin øvelse for bein selvom man har vondt i knærne. Jeg vil faktisk si at iso-øvselser som beinspark er værre med tanke på knærne.

3. Bruke knebind for å hindre vondt i knærne???Veit du hva knebind er? Det er noe styrkeløfterne bruker. Dette har du ikke stort bruk for om du skulle gå til 90grader uansett. Dessutten så vil ikke knærne dine bli bedre av å få hjelp hele tiden. Får å bli kvitt plagene må jo leddene brukes. Å stramme til med knebind over og under leddet gjør det i allefall ikke bedre. Varmebind el lignende derimot kan gjøre susen.

4. Ok du tar knebøy i smith maskin. Men det er ikke noe andre som ikke har dette problemet bør gjøre. Man vil få en unaturlig bevegelse. For en som har lyst til å bli sterkere må man trene med frie vekter og øvelsene bør foregå på en så naturlig måte som mulig.

Mitt tips: Kjør helt ned. Sørg for å lær riktig teknikk. Spør en som jobber på gymmet om å hjelpe deg (ikke vis du trener på sats da... han vil jo si omtrent samme som nann-r her). begynn med lette vekter og tren deg sakte oppover. Se opp i bunnposisjonen. Dette hindrer deg i å dette framover.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 998
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 998

  • Lift like a lift
SV: Knebøy
« #8 : 15. november 2004, 22:06 »
Strekket på quadricepssenen og patellarsenen og trykket i leddet mellom kneskål og lårbein øker jo dypere ned i bøyen du går, men det er ikke dermed sagt at det er mer skadelig å gå dypt enn å stoppe ved 90 grader. For det første har brusken evne til å absorbere enorme trykkøkninger, har en enorm reservekapasitet i forhold til dette. For det andre tvinges du til å trene med lettere vekter jo dypere du går, og den absolutte vektbelastningen spiller en stor rolle for kreftene som virker gjennom kneleddet.

Kreftene som påføres kneleddet via øvelser som knebøy er ikke bare et stimulus til hypertrofi av lårmuskulaturen, men også til oppbygging av styrke og struktur i kneleddet selv, inkludert brusk, menisker, bein og bånd. Knebøy benyttes derfor bl. a. til rehabilitering av kneskader, fordi det gjør kneet sterkere og mer motstandsdyktig mot fremtidige skader. Hvis man imidlertid overbelaster kneet, kan man påføre kneet skader, men risikoen for dette er ikke først og fremst et spørsmål om dybde, men et spørsmål om teknikk. Kreftene som virker gjennom kneleddet kan fort overskride leddets motstandsdyktighet dersom man f. eks. går for fort ned i bøyen, for deretter å "sprette" opp igjen fra bunnposisjonen, gjerne med en samtidig vridning av kneet eller bevegelse av kneet i horisontalplanet. Da vil man få en enorm trykkøkning i leddet som varer i brøkdelen av et sekund, men som kan skade viktige strukturer i kneet, inkludert sener, brusk, menisker, korsbånd og evt. muskelfibre. Det er derfor uhyre viktig å øve inn en god teknikk før man prøver seg med tyngre vekter, med rolige og kontrollerte bevegelser opp og ned, gjerne med en bitteliten pause i bunnposisjonen. Se gjerne på videos av styrkeløftere hvordan det kan gjøres!!

Kjører selv forholdsvis dype, men kontrollerte bøy, da dette gir meg bedre muskeltilvekst, men kjører ikke dypere enn at jeg klarer å holde ryggen noenlunde rett, det vil for min del si ca. 5cm under godkjent styrkeløft-dybde. Synes det tar bra da. (Godkjent dybde = lårets forside ved hofteleddet lavere enn oversiden av kneet.)

 Knebøy


H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Knebøy
« #9 : 16. november 2004, 14:59 »
Det er ikke så selvfølgelig egentlig. Dersom du snur i den fasen hvor leggen og låret danner 90 grader er heller ikke det den beste posisjonen for kneet å få denne "trøkken".

Ass to the grass er min mening !!!

Ass to the grass ja, hva mener man egentlig med det? så langt ned man kommer eller at hofteleddet er under knehøyden. Det er det de sier er best på styrkeløft sin løfteskole som man finner til venstre på siden, under videoklipp.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Duracell

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

SV: Knebøy
« #10 : 17. november 2004, 22:44 »
Sliter med å holde beina samla, og gå dypt på en gang. Så kjører litt breiere en skulder bredde og føttene vinkla 45grader uttover. Er litt usikker på hvor lurt dette er, noen formeninger??

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 998
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 998

  • Lift like a lift
SV: Knebøy
« #11 : 17. november 2004, 23:09 »
Sliter med å holde beina samla, og gå dypt på en gang. Så kjører litt breiere en skulder bredde og føttene vinkla 45grader uttover. Er litt usikker på hvor lurt dette er, noen formeninger??
Mange som kjører forholdsvis bred stand i bøy, det viktigste er at du finner en stilling du kan være komfortabel med, og hvor god teknikk ivaretas.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 159
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 159

SV: Knebøy
« #12 : 17. november 2004, 23:10 »
Sliter med å holde beina samla, og gå dypt på en gang. Så kjører litt breiere en skulder bredde og føttene vinkla 45grader uttover. Er litt usikker på hvor lurt dette er, noen formeninger??

Du skal ikke holde beina samlet. Hold beina i skulder bredde, føtte vinklet en anelse utover. Legg gjerne en planke eller et par små vekstkiver under hælen for å komme dypere. Se for øvrig HITman sitt geniale svar litt over her. Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Gå til:  

«Simplicity is the key to brilliance» - Bruce Lee
Bruk disse spesialmetodene og få muskelvekst.
Er du på jakt etter proteinmuffins? Se her!

10 tips for å bli god i benkpress

Trening24.03.2020200

Benkpress er en utmerket øvelse for å trene armer, bryst og skuldre.
Bruker du multivitamin? Disse råvarene gjør samme nytten.