Skrevet av Emne: Tar du den lange veien til målene dine?  (Lest 1409 ganger)

Utlogget ambiguous

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Tar du den lange veien til målene dine?
« : 15. desember 2004, 03:25 »
TAR DU DEN LANGE VEIEN TIL MÅLENE DINE?
Oversatt av ambiguous, med en generell oversettelsestillatelse fra Iron Addict
Kilde: www.ironaddicts.com

De fleste kroppsbyggere tar den lange veien i stedet for den korte. Hvorfor? De gjør alltid for mye og prøver alltid å være sikre på at de får ”komplett utvikling” av hver muskel, vanligvis til så stor grad at de ender opp med liten eller ingen utvikling i det hele tatt. Hvor mange av dere som leser dette gjør tre eller flere øvelser for brystet? HVORFOR? Så lenge du ikke har rundet 120-130kg i benkpress over flere repetisjoner, hva er poenget med å ta så mange øvelser?

Jeg har mange personlige treningsklienter, og et av spørsmålene på spørreskjemaet som disse klientene får er hva de fokuserer på, og 75% av svarene er ”størrelse”. Det er vel og bra det, men mange av de som sier at de går etter størrelse har en benkpress på 60-90kg og knebøy på 100-110kg. Disse folka burde glemme alt som heter størrelse frem til de har en del styrke. Men akk…de aller fleste kroppsbyggermagasinene forvrir sannheten om effektiv trening til så står grad at budskapet vanligvis går tapt.

Den korteste ruta til målet ditt er å først skaffe et solid styrkegrunnlag, SÅ kan du bekymre deg for “komplett utvikling” av hver muskel, når du faktisk har litt muskelmasse å rafinere. Den raskeste måten å komme dit på er å kjøre en styrkebasert rutine, ikke en kroppsbyggerrutine med mange sett, mange øvelser og mange treninger i uka.

Den raskeste måten å bygge et solid styrkegrunnlag er å kjøre en westside barbell rutine, eller en hybrid av denne (gå til www.ironaddicts.com for å lese om denne typen trening). Hvis du sier det jeg har sagt til nå i artikkelen til å en person som ønsker å bli kroppsbygger, så vil han vanligvis svare noe sånt som: ”Jeg er en kroppsbygger, ikke en styrkeløfter” (ikke at du engang kunne ha gjettet det ved å se på dem – lol), kort sagt: det faller for døve ører. Men husk, styrkeløftrutiner bygger styrke på den raskeste måten, og nok størrelse til å gjøre de aller fleste fornøyde.

Vil du gjøre noe som du virkelig kan kalle kroppsbygging? Prøv 5x5, en HIT-rutine med fokus på styrke, westside barbell eller DC-stil trening. Kall det ”powerbuilding”, og du er på riktig vei.

Hvorfor ta den lange veien?

Iron Addict

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #1 : 15. desember 2004, 06:08 »
Bra oversatt !! Håper mange leser denne, og kanskje leser den en gang til. Bra post !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #2 : 15. desember 2004, 08:10 »
Honnør for den!!
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget taurus79

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #3 : 15. desember 2004, 12:25 »
Et spørsmål når det gjelder powerbuilding, hvis man f.eks kjører 5x5 i bøy,mark,benk skal man fortsatt ligge på 6-12 i f.eks sidehev,nedtrekk,bicepcurl,smalbenk osv.  Eller gjelder prinsippene for alle muskelgruppene
Alder: 27
Vekt:90+kg
Høyde:180cm
Benkpress: 140kg
Markløft:190kg
Knebøy: 130kg
Stående Militærpress: 2*5 60kg

Min Treningsdagbok

Utlogget taurus79

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #4 : 15. desember 2004, 12:33 »
Var inne på den ironad... sida nå¨. Hvor finner jeg info om West Side barbell?
Alder: 27
Vekt:90+kg
Høyde:180cm
Benkpress: 140kg
Markløft:190kg
Knebøy: 130kg
Stående Militærpress: 2*5 60kg

Min Treningsdagbok

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #5 : 15. desember 2004, 13:10 »
Et spørsmål når det gjelder powerbuilding, hvis man f.eks kjører 5x5 i bøy,mark,benk skal man fortsatt ligge på 6-12 i f.eks sidehev,nedtrekk,bicepcurl,smalbenk osv. Eller gjelder prinsippene for alle muskelgruppene

I en klassisk 5x5-rutine ligger du på 5x5 i de utvalgte basisøvelsene (bøy, benk, mark og evt. militærpress, avhengig av om du kjører en 3- eller en 4-splitt), og lar dette være den første øvelsen. Så kjører du resten av øvelsene 2-3 x 8-12 (6 reps kan bli noe lavt når type IIb-fibrene er "utmattet" av en 5x5, men du ser selv hva du tåler).

 2thumbsup lesning, ambiguous!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #6 : 15. desember 2004, 13:15 »
Var inne på den ironad... sida nå¨. Hvor finner jeg info om West Side barbell?

Her

http://ironaddicts.com/phpBB2/viewforum.php?f=113&sid=431e70607babe3a992f32a90f4cc1a1f

Vil si at WSB ikke akkurat er for nybegynnere, og du bør ha en interesse av å "designe" dine egne oppsett, da WSB er ment som et rammeverk og ikke et fix ferdig program.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget taurus79

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #7 : 15. desember 2004, 13:44 »
takk for svar!
Alder: 27
Vekt:90+kg
Høyde:180cm
Benkpress: 140kg
Markløft:190kg
Knebøy: 130kg
Stående Militærpress: 2*5 60kg

Min Treningsdagbok

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #8 : 15. desember 2004, 13:52 »
Er oppe i 6x120 i benk nå-178 høy, 85 kg 23 år.Kjører kun 2 sett benk og 2 sett skråbenk i uka for brystet, og kjører aldri til failure. For meg er dette helt optimalt-brukte mange øvelser før uten resultater. Less is more!Genialt innlegg det på toppen."train smarter, not harder"
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

yngve

  • Gjest
SV: Tar du den lange veien til målene dine?
« #9 : 11. mai 2005, 17:06 »
Bump!!

Synes denne passer godt under The Best of Treningsforum. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!