Skrevet av Emne: Til matematikerne her (uac?)  (Lest 4206 ganger)

Utlogget Jo1

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

SV: Til matematikerne her (uac?)
« #15 : 09. januar 2005, 14:23 »
Som et eksempel, hadde gravitasjonen vært 0 ville du fremdeles blitt trykket svakt ned mot bakken siden luften overdeg veier noe. Nå antar jeg selvfølgelig at det er vindstille da. Og det er jo minst et sted på jorden til enhver tid hvor det er helt vindstille.
Hadde gravitasjonskraften vært 0 ville ikke luften veid noe.

truls

  • Gjest
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #16 : 09. januar 2005, 14:24 »
skjønner ingenting jeg... men morsom lesning alikevel... hvem vinner...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #17 : 09. januar 2005, 14:25 »

Hadde gravitasjonskraften vært 0 ville ikke luften veid noe.

I og for seg et poeng, innrømme at det eksemplet der var dårlig... Sad
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Jo1

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

SV: Til matematikerne her (uac?)
« #18 : 09. januar 2005, 14:31 »


I og for seg et poeng, innrømme at det eksemplet der var dårlig... Sad

Hehe, ja.
Men var jo en forståelig forklaring hvis man ser bort i fra visse faktum.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #19 : 09. januar 2005, 14:34 »


Hehe, ja.
Men var jo en forståelig forklaring hvis man ser bort i fra visse faktum.

Var vel kanskje det jeg prøvde på ja.

En bedre forklaring er jo å tanke seg at man til enhver tid har en stor boks på hodet som representerer den vekten av luft man til enhver tid har over seg. Vekten på denne boksen vil varier med lufttrykket siden dette trykket vil påvirke tettheten i selve kassen og følgelig vekten. Konstant gravitasjon vil da tilsi at dette vil ha en viss marginal forskjell.


Det som er mer intr. i så tilfelle er at gravitsjonen ikke er lik på 0 m.o.h. som den er 4000 m.o.h. og følgelig er 300 kg ikke det samme på 4000 meter. Men igjen, dette er marginale forskjeller da. Ikke er lufttrykket likt heller.... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

truls

  • Gjest
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #20 : 09. januar 2005, 14:54 »
Røros er jo 626 meter over havet, og med et ekstremt lavtrykk som dette begynner vi kanskje å snakke noen gram da..

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #21 : 09. januar 2005, 15:00 »
Jeg har aldri regnet på de praktiske forskjellene her, er nok heller det rent teoretiske rundt det jeg finner intr. Og jeg tror ikke det er dette som avgjør om du får opp 300 kg i bøy eller ikke.... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

truls

  • Gjest
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #22 : 09. januar 2005, 15:02 »
Ingen formel her altså som gir et svar på f.ex 0,7623 gram...?

Skal jeg ta 300 i knebøy må jeg nok spise masse rart som man ikke får promotere her, og sist jeg sjekket hadde jeg ingen planer om det. Å spise altså..

Så da røyk reisen til Himalaya med vekter i bagen  Cry

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #23 : 09. januar 2005, 15:05 »
En formel er sikkert mulig å komme opp med, men det er ikke noe jeg begir meg ut på en helt vanlig søndag liksom. Særlig ikke med tanke på at det nå begynner å bli litt mange år siden jeg hadde dette her helt ut i fingerspissene da... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget leylas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 122

  • Axé!
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #24 : 10. januar 2005, 16:51 »
Og for å demotivere ytterligere, er det artig å tenke på at arbeidet du gjør ved å løfte 300kg i bøy er lik 0, siden du starter og slutter i samme posisjon.  Erter Knebøy

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: Til matematikerne her (uac?)
« #25 : 10. januar 2005, 17:03 »
Vel, lufttrykket påvirker ihvertfall meg kraftig, i form av hodepine...


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Til matematikerne her (uac?)
« #26 : 10. januar 2005, 19:10 »
Du kan alltids betale et grave-team for å hule ut jordkloden og slynge all steinen og jorden ut i verdensrommet. Blir dyrt, men med mindre masse vil Jorden ha et svakere gravitasjonsfelt, og dermed tillate deg å ta mer i knebøy...

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

SV: Til matematikerne her (uac?)
« #27 : 13. januar 2005, 20:54 »
Her var det mange rare teorier….
Endring  i lufttrykk har nok en teoretisk virkning, men virkningen vil være motsatt av det de fleste ser ut til å tro. Nemlig, jo større trykk, jo lettere blir vekta!  Har dere glemt gamle Arkimedes? Han som spratt naken opp av badekaret og ropte ”Eureka, eureka” – jeg har funnet det. Og hva var det han hadde funnet – jo, når et legeme nedsenkes i en væske, vil det letne med vekten av den fortrengte væskemegne . Den samme effekten vil vi få når legemet ”nedsenkes” i en gass. (luft).

Og hvor mye vil så det utgjøre? Vel, 100 kg jern har et volum på ca 13 liter, som altså er den luftmengden som fortrenges. 1 liter luft har en masse på ca 1.2 gram (ved standard trykk og temperatur). Massen som fortrenges blir da ca 1.2 x 13 = 15 gram. Så 100 kg vil føles ca 15 gram lettere i forhold til å løfte i vakuum. En økning i lufttrykket på 50 millibar, som vil være en ekstrem endring, vil øke massetettheten til lufta med ca 5 %, som da blir ca 1.26 gram/liter og den fortrengte luftmassen blir da ca 16.4 gram.

Konklusjonen blir da at en stor endring i lufttrykket vil medføre at 100 kg letner ca 1.4 gram. ( Dette vil til en viss grad motvirkes av at friksjonen øker litt når vi løfter pga tettere luft, hvor mye er vanskelig å beregne, men det vil være snakk om brøkdeler av et milligram)

Denne forestillingen om at lufttrykker hviler på oss omtrent som en ryggsekk, er helt feilaktig. Hvis det hadde vært tilfelle, ville vi ligge paddeflat og ute av stand til å røre en muskel. Vekten av luften tilsvarer nemlig en vannsøyle på 10 meter, men ettersom trykket virker i alle retninger, merker vi den ikke.

En annen faktor som også spiller inn, er temperaturen – jo kaldere desto tettere luft,. Hvis vi drar til Karasjok midtvinters og løfter i 40 minusgrader,  har lufta en massetetthet på 1.5 g/liter, og dette vil gi oss et ekstra løft på ca 4 gram pr 100 kg. (Lufttemperaturen er faktisk en faktor som bl.a. helikopterflygere  må ta hensyn til når de laster opp ).Så må vi passe på å løfte når det er flodsjø for da vil månens tiltrekningskraft gi oss noen milligram ekstra, og hvis  klokka er 1200 på dagen (soltid), vil også solens tiltrekningskraft være maksimal og bidra liiitt. Og så har vi luftfuktigheten…….

Beveger vi oss oppover i lufta, blir tyngdekraften mindre, men vi får holde oss til jordoverflaten i denne omgang.

Alt dette som er nevnt hittil er jo bare teoretiske spekulasjoner som ikke vil ha noen som helst målbar betydning. En faktor som faktisk vil vær målbar,  er forskjell i breddegrad. Tyngdekraften er minst ved ekvator og størst ved polene, faktisk er den 0.5 % større. Dette betyr at en rimelig god benkpresser som løfter 200 kg ved ekvator, skulle klare 201 kg på syd- eller nordpolen

Så, hvor og når skal man løfte for å få mest optimale forhold? Som sagt bør det skje på ekvator, i et godt avkjølt lokale kl 1200 på dagen samtidig som det er flodsjø. Det vil også være 2 dager i året som vil være mest gunstig. Høst- og vårjamdøgn vil sola stå i zenit klokka 1200, mens jorda er nærmest sola ved vintersolverv. Så en dag mellom høstjamndøgn og  vintersolverv og en dag mellom vintersolverv og vårjamdøgn  vil  solas titrekningskraft være størst. Nøyaktig hvilke overlater jeg til en astronom å regne ut……….

Egentlig burde resultater og rekorder ikke noteres i kilogram (eller pund), men i Newton . Den dagen styrkeløft  blir en interplanetarisk idrett, må så i hvert fall skje!


"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #28 : 13. januar 2005, 21:13 »
visste jo det da.. *kremt*
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

SV: Til matematikerne her (uac?)
« #29 : 16. januar 2005, 18:44 »
Viser til mitt forrige innlegg
For de som ønsker å gjøre et skikkelig skryteløft, og synes at en økning på bare ett kilo er for puslete, så kan de ta med benken i heisen på Hotell Plaza og så løfte mens den er i  tilnærmet fritt fall nedover.

Et løft på 1000 kg burde gå uten anstrengelse. Bare pass på å racke før oppbremsingen begynner!

"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!