Skrevet av Emne: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?  (Lest 83298 ganger)

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #30 : 17. januar 2005, 16:53 »
Meget bra vitenskapelig artikkel om proteintilskudd og trening,m.m.

Sammendraget begynner på side 140.

http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Manninen.pdf

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #31 : 18. januar 2005, 09:56 »
Meget bra vitenskapelig artikkel om proteintilskudd og trening,m.m.

Sammendraget begynner på side 140.

http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Manninen.pdf

Takk for at du delte denne artikkelen med oss Definition, den var ryddig og meget bra!

Fint forresten om alle som legger ut artikler, studieabstracts osv. også kan komme med enten en personlig kommentar eller en lettfattelig oppsummering, slik at det blir appellerende for alle å lese innlegget!

Har forresten snakket med en urolog (spesialist på nyrer/urinveier) om høyproteindietter og høyt proteininntak hos nyrefriske. Han ser ingen kliniske betenkeligheter med dette i det hele tatt! Han anser innvendingene som er nevnt tidligere i tråden her for å være laboratoriemessige betenkeligheter som ikke har vist noen klinisk overførbarhet, dvs. at man ikke har lykkes i å påvise økt faktisk forekomst av sykdomstilstander som nyresvikt og beinskjørhet på slike dietter. (Jeg har sagt det før og sier det igjen: Man kan ikke nødvendigvis trekke kliniske konklusjoner på bakgrunn av laboratoriemessige avvik som f. eks. små forskytninger av blodprøveverdier av elektrolytter, sporstoffer osv.! Det er stort sett alltid mange andre faktorer som også spiller inn og ikke gjør bildet så enkelt.) Jeg er langt på vei enig med ham, selv om det uansett er en idé å følge blodprøveverdiene sine hvis man er i tvil/bekymret.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Nyreskader av proteinpulver
« #32 : 18. januar 2005, 10:02 »
Den tråden er så bra og informativ at jeg gjør den til en Sticky. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #33 : 18. januar 2005, 10:11 »
Den tråden er så bra og informativ at jeg gjør den til en Sticky. Smiley

Fint! Jeg føyde et spørsmålstegn til overskriften.  Cheesy

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #34 : 18. januar 2005, 13:53 »
Takk til definition for linken til denne svært interessante avhandlingen.

Fant et interessant kapittel der som basert på gjennomgang av en rekke tidligere forsøk konkluderte med en del anbefalte verdier for daglig proteininntak. Til slutt følger en diskusjon rundt temaet hvorfor så mange kroppsbyggere og styrkeløftere ofte inntar mer protein enn disse anbefalte nivåene.

---
5 Recommended protein intakes for physically active individuals
Taken together the weight of the existing evidence strongly indicates that daily protein needs are increased as a result of either regular strength-speed or endurance training. Table 6 presents a summary of the recommended daily protein intakes for physically active individuals.

Table 6. Recommended Protein Intakes (g  kg body mass-1  day-1) for
Physically Active Individuals

Strength-trained, maintenance 1.2-1.4
Strength-trained, gain muscle mass 1.6-1.8
Endurance-trained 1.2.-1.4
Weight-restricted 1.4-1.8

Data from Williams 1999. The values presented represent a synthesis of those recommended by leading researchers involved in protein metabolism and exercise. Teenagers should add 10% to the calculated values.

However, the testimonials of athletes who believe that their success
depends on consumption of large amounts of protein and energy, and the
examples of Japanese sumo wrestlers and Olympic weight lifters, suggest
that further laboratory investigations are necessary before the question of protein need in those attempting to increase lean mass is settled.
Several possibilities might explain this apparent contradiction. Obviously,
the athletes could be incorrect, i.e., they may have been influenced by a
powerful placebo effect. Alternatively, some other constituent(s) in highprotein foods might, in combination with surplus supply of amino acids, be responsible for a muscle-building effect. Several candidates are possible including creatine, a nitrogen compound found in meat and fish that has been studied recently (see 11.3. Effects of nutritional supplements designed to promote lean tissue accretion).
Finally, although associated with a variety of adverse health effects, some
compounds (i.e. anabolic steroids) are know to be anabolic and it is possible that the high-protein intakes consumed by some strength athletes are only advantageous when combined with these agents (Lemon 2001).

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #35 : 18. januar 2005, 15:05 »
Ja, det står også andre steder i avhandlingen at proteininntak opp mot
3-4 gram i en periode kan ha ekstra muskeloppbyggende effekt.
Men det er vanskelig å fastslå om testpersonene har brukt ulovlige midler eller ikke, derfor blir det et åpent spørsmål.
Ellers så er denne avhandlingen helt suveren synes jeg, og man kan ikke annet enn å bli slått av den utrolige komplexiteten som vår kropp har, og dette er jo bare en liten del av det hele....

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #36 : 20. januar 2005, 10:30 »
Har noen vurdert muligheten for at trente faktisk trenger mindre proteiner enn utrente? Mange studier indikerer at trening gjør at proteininnholdet i kosten blir mer effektivt håndtert og tatt til bruk i kroppen.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #37 : 22. januar 2005, 21:45 »
Har noen vurdert muligheten for at trente faktisk trenger mindre proteiner enn utrente? Mange studier indikerer at trening gjør at proteininnholdet i kosten blir mer effektivt håndtert og tatt til bruk i kroppen.

*Ser for meg at LurePer poster dette paa Intensemuscle - The Dogg Pound* *smiler...* *...Dante...* *noen som sa 9,5 paa Richters skala??!?*  Wink


Altsaa, 60-70 gram protein i doegnet eller saa...lukter vell ikke akkurat Mr. Olympia av det!?!? ...
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget thebarbarian

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

  • CONAN!!!
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #38 : 25. januar 2005, 20:17 »
Nei, nei nei. Jeg har drukket protein pulver hver dag i over 3 år nå. Jeg er like frisk som en fisk og sterkere enn ARNOLD WinkWink
KNOCK U DOWN!

Utlogget HOTSHOT

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 166

SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #39 : 25. januar 2005, 20:22 »
takk for alle svarene
Can you feel the pump ?

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #40 : 30. januar 2005, 18:30 »


*Ser for meg at LurePer poster dette paa Intensemuscle - The Dogg Pound* *smiler...* *...Dante...* *noen som sa 9,5 paa Richters skala??!?*  Wink


Altsaa, 60-70 gram protein i doegnet eller saa...lukter vell ikke akkurat Mr. Olympia av det!?!? ...


Nå er vel heller ikke proteinanbefalingene fra Doggcrap basert på vitenskap, og legg også merke til at en proteinleverandør er hovedsponsor på forumet hans. Selv har jeg redusert proteininntaket mitt en god del (og kompensert med karbohydrater og fett), og merker ingen forskjell.

Protein requirements and supplementation in strength sports.

Phillips SM.

Exercise Metabolism Research Group, Department of Kinesiology, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada. phillis@mcmaster.ca

Daily requirements for protein are set by the amount of amino acids that is irreversibly lost in a given day. Different agencies have set requirement levels for daily protein intakes for the general population; however, the question of whether strength-trained athletes require more protein than the general population is one that is difficult to answer. At a cellular level, an increased requirement for protein in strength-trained athletes might arise due to the extra protein required to support muscle protein accretion through elevated protein synthesis. Alternatively, an increased requirement for protein may come about in this group of athletes due to increased catabolic loss of amino acids associated with strength-training activities. A review of studies that have examined the protein requirements of strength-trained athletes, using nitrogen balance methodology, has shown a modest increase in requirements in this group. At the same time, several studies have shown that strength training, consistent with the anabolic stimulus for protein synthesis it provides, actually increases the efficiency of use of protein, which reduces dietary protein requirements. Various studies have shown that strength-trained athletes habitually consume protein intakes higher than required. A positive energy balance is required for anabolism, so a requirement for "extra" protein over and above normal values also appears not to be a critical issue for competitive athletes because most would have to be in positive energy balance to compete effectively. At present there is no evidence to suggest that supplements are required for optimal muscle growth or strength gain. Strength-trained athletes should consume protein consistent with general population guidelines, or 12% to 15% of energy from protein.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #41 : 30. januar 2005, 18:37 »


Nå er vel heller ikke proteinanbefalingene fra Doggcrap basert på vitenskap, og legg også merke til at en proteinleverandør er hovedsponsor på forumet hans. Selv har jeg redusert proteininntaket mitt en god del (og kompensert med karbohydrater og fett), og merker ingen forskjell.

For å gjøre det helt klart, er det ikke akkurat "han's" forum. Og for å sette det på spissen så driver DC Trueprotein selv. Slikt sett burde han vært diskvalifisert til å uttale seg. Men når det er sagt, så er alle hans anbefalelser basert på hans egne erfaringer. Han har vel aldri påstått at han har vitenskaplig rett på noen måte, men han vokser best på det.

Det er også viktig å bemerke at veldig mange av de undersøkelser som er gjort på protein og hva man trenger ofte er sponset av firmaer som driver med kosttilskudd - slikt får meg til å bli naturlig veldig skeptisk.

Bare en liten digresjon fra min side.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #42 : 30. januar 2005, 18:39 »


For å gjøre det helt klart, er det ikke akkurat "han's" forum. Og for å sette det på spissen så driver DC Trueprotein selv. Slikt sett burde han vært diskvalifisert til å uttale seg. Men når det er sagt, så er alle hans anbefalelser basert på hans egne erfaringer. Han har vel aldri påstått at han har vitenskaplig rett på noen måte, men han vokser best på det.

Det er også viktig å bemerke at veldig mange av de undersøkelser som er gjort på protein og hva man trenger ofte er sponset av firmaer som driver med kosttilskudd - slikt får meg til å bli naturlig veldig skeptisk.

Bare en liten digresjon fra min side.

Men til tross for skepsisen din, spiser du et halvt kilo daglig? Wink
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #43 : 30. januar 2005, 18:40 »


Men til tross for skepsisen din, spiser du et halvt kilo daglig? Wink

Basert på egen erfaring den siste tiden spiser jeg minst en halv kilo pr. dag, ja. Uten noe bekymringer overhodet. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #44 : 30. januar 2005, 18:41 »
Jaja, each to his own.
I positiv nitrogenbalanse.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!