Skrevet av Emne: jogging om morgenen  (Lest 3239 ganger)

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

jogging om morgenen
« : 18. april 2003, 21:44 »
Har tenkt å begynne med jogging før skolen om morgenen......hvis jeg klarer det da, er ganske trøtt på den tiden Embarrassed
Skal man spise frokost før eller etter kondistreninga? Hva bør man spise? Jeg tenkte på proteinpulver, kaffe og banan for å få litt energi.
sjokk og vantro

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:jogging om morgenen
« #1 : 19. april 2003, 00:18 »
Hva er formålet da? Jeg går ut i fra at det er å brenne fett siden du tar det om morgenen.

Ta deg en proteinshake før du setter i dag. Når du kommer hjem spiser du frokosten din som før.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Mr. Bison

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

  • I have to return some videotapes
Re:jogging om morgenen
« #2 : 19. april 2003, 16:43 »
Kjør heller vanlig frokost, og så ta deg en god tur i løypa. Dropp proteinshaken

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:jogging om morgenen
« #3 : 19. april 2003, 17:03 »
Ta 30 gram prottiser og få i deg litt koffein før turen.
IKKE spis karbohydrater, da vil du neglisjere all fettforbrenning.
Etterpå bør du derimot innta både karbs og protein.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Mr. Bison

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

  • I have to return some videotapes
Re:jogging om morgenen
« #4 : 20. april 2003, 12:56 »
Husk på at du ikke går ned i vekt hvis du spiser mer energi enn du forbruker. Hvis du har fått i deg for mye energi en dag, hjeloer det ikke at du gikk enn liten tur på morgenen, du går ikke ned i vekt allikevel.
Det har heller ikke så mye å si når på døgnet du jogger, hvis kaloriforbruket er det samme.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:jogging om morgenen
« #5 : 20. april 2003, 13:11 »
Termodynamisk sett så har du rett, men det er ikke så enkelt.

La oss si at han har 50 gram karbohydrater tilgjengelig, som han kan spise før eller etter joggeturen.

Alternativ en:
Han spiser karbohydratene før turen. Under joggingen vil han da forbrenne disse karbohydratene, i tillegg til glykogen og litt fett. Etter trening spiser han ingenting. Kroppen vil gå inn i en katabol tilstand.

Alternativ to:
Han spiser karbohydratene etter turen. Under joggingen vil han forbrenne mye fett, i tillegg til en del glykogen. Etter turen inntar han 50 gram karbs, som vil kanaliseres inn i musklene og lagres der. Restitusjonen blir optimal, og kroppen vil ikke gå inn i en katabol tilstand.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:jogging om morgenen
« #6 : 20. april 2003, 13:36 »
Har kjørt kardio (nesten) hver morgen i 2-3 uker snart, og jeg spiser ingenting før kardio'en! Drikker en kopp kaffe - kanskje 2 - that's it - drikker ca.0.5 L vann i løpet av turen - men jeg jogger ikke, går / sykler i 45 min.

Uansett om du jogger eller ikke, ikke spis noe - som eksempelet over, du vil bare forbrenne det du har spist, før kroppen går på fettet, da kroppen er i en katabol fase når du står opp (trenger næring) så proteiner vil bli omdannet til karbohydrater (i.e brukt som karbs) når du utfører intensiv kardiotrening. Derfor, gå på "tom" mage... Fettet er det siste kroppen vil bruke som energi før alt annet vet du...  :Smiley

-Noc-

P.S - Kaffe = 0 Kcal  Grin
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:jogging om morgenen
« #7 : 20. april 2003, 13:46 »
30 gram proteinpulver før kardioen vil ikke hindre fettforbrenningen...det vil tvert i mot virke muskelbeskyttende og øke fettforbrenningen
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:jogging om morgenen
« #8 : 21. april 2003, 01:03 »
Sitat
30 gram proteinpulver før kardioen vil ikke hindre fettforbrenningen...det vil tvert i mot virke muskelbeskyttende og øke fettforbrenningen

Hvorfor & Hvordan? (Vet at proteiner i et kosthold er med på å øke forbrenningen...) Hva skjer dersom man bare tar en prottis shake etter en styrke trening, uten å fylle på glykogen-lagrene først? Jo, proteinet blir brukt for energi-oppfylling, og ikke muskel oppbygging... gjelder da ikke det samme prinsippet for kroppen når den kommer fra en katabol fase, og inn i en anabol fase om morgenen, ved inntak av mat??

Eller er jeg helt på jordet....  :Smiley =?? Vær snill og forklar  Smiley

-Noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:jogging om morgenen
« #9 : 21. april 2003, 10:08 »
Protein kan omformes til glykogen, det stemmer, men dette er en vanskelig og tidskrevende prosess. Derfor er jeg rimelig sikker på at 30 gram proteiner før joggeturen får null innvirkning på blodsukkeret. Denne fremgangsmåten anbefales for øvrig av mange ernæingseksperter.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:jogging om morgenen
« #10 : 21. april 2003, 11:53 »
Sitat
Protein kan omformes til glykogen, det stemmer, men dette er en vanskelig og tidskrevende prosess. Derfor er jeg rimelig sikker på at 30 gram proteiner før joggeturen får null innvirkning på blodsukkeret. Denne fremgangsmåten anbefales for øvrig av mange ernæingseksperter.

Hm, kanskje du har rett, MEN - jeg tror nok at kroppen, dersom den får tilført Whey - klarer å bruke dette som energi i løpet av 45 min. Det kan godt mulig være annerledes om man kjører Gerilja Kardio eller noe, men nå tenkte jeg på å gå en morgentur på 45 min eller noe...  :Smiley

Forresten - trodde all form for mat / næring hadde innvirkning på blodsukkeret? Du mener insulin nivået ikke vil stige ved inntak av protein om morgenen?  :Smiley

Videre - du sier det er en tidkrevende prossess å spalte protein om til Glykogen, mer tidkrevende enn protein syntesen? Hvis det ikke er det, så vil det jo bety at kroppen vil velge den enkleste utveien og spalte proteinet om til Glykogen, istedenfor å gjøre dem om til muskeloppbyggende protein-kjeder...?

Næringseksperter - har du navn / kilder?

-Noc-

P.S - Jeg kommer iallefall til å gjøre som jeg har gjort, da jeg ser gode resultater av det... så får folk heller prøve seg frem...
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:jogging om morgenen
« #11 : 21. april 2003, 18:46 »
Er rimelig bombesikker på at proteiner ikke har noen innvirkning på blodsukkeret. Den svenske ernæringsguruen Fredrik Paulun anbefaler for eksempel dette.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:jogging om morgenen
« #12 : 21. april 2003, 19:43 »
i dag sto jeg opp klokka 8 og jogde i 40 min. tok 30g proteinpulver før, og frokost med havregryn/banan/melk,yogurt etterpå.
Men jeg tviler på det er noe jeg kommer til å gjøre før skolen i framtida, for jeg ble så jævli trøtt etter turen at jeg sovna nesten med en gang.
Kanskje det har noe med at jeg ikke er i så veldig god form.Åssen er det med dere andre? Har dere masse energi til resten av dagen etter joggeturen, eller er dere superslakke som meg?
sjokk og vantro

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:jogging om morgenen
« #13 : 22. april 2003, 17:09 »
Eh, hvis du jogger i 40 min, kan dette være litt vel mye- prøv heller å "gå" om du skal holde på så lenge. Du bruker mer muskler når du jogger (sier seg kanskje selv) og selvom du forbrenner mer fett, så sparer du musklene ved å gå. Jeg går i 45 min hver morgen (siden påsken startet) på tom mage (vel 2 kopper kaffe) - og pleier å være rimelig våken etter turen (kan skyldes kaffi'en) - prøv du også... og prøv å legg deg tidligere, nok søvn er vel så viktig...  Wink

Lureper:
Sitat
Er rimelig bombesikker på at proteiner ikke har noen innvirkning på blodsukkeret. Den svenske ernæringsguruen Fredrik Paulun anbefaler for eksempel dette.

Åja, ok - så protein har ikke invirkning på blodsukkeret? Hvordan forklarer du da at proteinet blir fraktet fra magesekken til cellene? Du trenger insulin for å "frakte" næringen!  :Smiley Synes ikke det er nok hold i teorien din.. Men det er min mening... som sagt, gjør som du vil  Wink

-Noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget lars

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

Re:jogging om morgenen
« #14 : 23. april 2003, 10:53 »
Det beste for fettforbrenning er å gå i hurtig tempo på tom mage. Ikke ha puls over 120.
Gå 45 min før frokost. Et annet bra alternativ dersom du deffer er å gå rett etter trening. Etter en hard treningsøkt har du brukt opp nesten alt av energien.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!