Skrevet av Emne: Fullkropps, så to splitt på en uke.  (Lest 2491 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Fullkropps, så to splitt på en uke.
« : 15. mars 2005, 20:28 »
Dette vil kanskje høres litt rart ut men jeg har bare muligheten til å trene mandag-tirsdag fredag eller mandag-torsdag-fredag. Jeg lurte da på om jeg kunne kjøre fullkroppsprogram mandag så dele kroppen i to med litt flere øvelser pr kroppsdel å trene en halvparten torsdag så andre fredag, i og med at jeg tror det blir for mye med fullkropps de to dagene siden de blir etter  hverandre. Noen synspunkt til dette? Vil ikke trene 3 splitt siden jeg ikke syns dette funker like bra på meg.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Fullkrops, så to splitt på en uke.
« #1 : 15. mars 2005, 20:31 »
Ja, det går helt greit. En annen mulighet er selvf. Å trene en to-splitt og trene 3 ganger per uke, slik at treningsfrekvensen per uke per muskelgruppe blir 1.5.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #2 : 15. mars 2005, 20:39 »
Ja, det går helt greit. En annen mulighet er selvf. Å trene en to-splitt og trene 3 ganger per uke, slik at treningsfrekvensen per uke per muskelgruppe blir 1.5.

Hva tror du er best for meg da? Og hva ville du anbefale at jeg gjør med marken? Har veldig såre knær så jeg vil la dem hvile best mulig, skal jeg trene mark mandag og fredag og la dem hvile totalt i helga (men litt kort tid før og etter) eller trene mandag og torsdag å la dem hvile litt lengre fredag og i helga men mindre før torsdag. Ble litt klumsete formulert dette, det vil jeg beklage Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #3 : 15. mars 2005, 20:49 »
Hva som er best for deg er det bare du som vet, etterhvert som du får erfaring. Ikke tren for tungt nå, du er jo ganske ung. Vil derfor anbefale deg å trene basisøvelsene mye-kunsten er å velge en såpass lett motstand at du ikke får skader. Ved å trene riktig nå kan du bygge et formidabelt grunnlag for resten av livet, trener du feil og får skader, er det en viss risiko for at du får skader som du vil slite med i år etter år.

Jeg ville personlig, utfra det du sier, satset på å trene mark med moderat vekt på mandag. på denne dagen ville jeg i tillegg KUN kjørt benk, chins/nedtrekk og bøy-ikke mer, bare disse 4 øvelsene!

Så ville jeg lagt inn lett mark eller stangshrugs på torsdag, og ellers trent litt flere øvelser på torsdag og fredag.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #4 : 15. mars 2005, 21:13 »
Hva som er best for deg er det bare du som vet, etterhvert som du får erfaring. Ikke tren for tungt nå, du er jo ganske ung. Vil derfor anbefale deg å trene basisøvelsene mye-kunsten er å velge en såpass lett motstand at du ikke får skader. Ved å trene riktig nå kan du bygge et formidabelt grunnlag for resten av livet, trener du feil og får skader, er det en viss risiko for at du får skader som du vil slite med i år etter år.

Jeg ville personlig, utfra det du sier, satset på å trene mark med moderat vekt på mandag. på denne dagen ville jeg i tillegg KUN kjørt benk, chins/nedtrekk og bøy-ikke mer, bare disse 4 øvelsene!

Så ville jeg lagt inn lett mark eller stangshrugs på torsdag, og ellers trent litt flere øvelser på torsdag og fredag.

Ok, så 4 øvelser på mandag så på torsdag og fredag kan jeg trene to splitt? Høres ut som noe for meg. Kan desverre ikke trene knebøy, pga at jeg ikke tør å belaste knærne mine så mye enda.  Men du ville ikke kjørt mark på mandag alså, bare lett på torsdag og fredag? Uansett om at det er 2 dager etter hverandre?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #5 : 15. mars 2005, 21:17 »
Vel, det jeg sa var; tren mark med moderat vekt på mandag, sammen med benk og chins/nedtrekk.

Tren så med ganske lette vekter på torsdag og fredag, de to siste dagene som 2-splitt. Du kan godt trene mark på torsdag, men kjør da lett. Ikke la deg stresse av at du kanskje ikke løfter så tungt! Det er viktig at du får styrket ligament og får inn riktig teknikk nå før du blir litt eldre.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #6 : 15. mars 2005, 21:23 »
Vel, det jeg sa var; tren mark med moderat vekt på mandag, sammen med benk og chins/nedtrekk.

Tren så med ganske lette vekter på torsdag og fredag, de to siste dagene som 2-splitt. Du kan godt trene mark på torsdag, men kjør da lett. Ikke la deg stresse av at du kanskje ikke løfter så tungt! Det er viktig at du får styrket ligament og får inn riktig teknikk nå før du blir litt eldre.

Hmm ok, tror jeg venter med marken til fredag da. Er veldig ivrig på øvelsen siden jeg ikke har trent den siden jeg starta (for en 6-7 mnd siden) og fordi at jeg tok kanskje dobbelt så mye som jeg trodde Wink Men skal roe ned litt og kjøre lett. Hva vil du definere som lett egentlig? SÅ lett at jeg klarer 5 reps til?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #7 : 15. mars 2005, 21:30 »
Vel, det er litt forskjellige oppfatninger av dette med tung styrketrening og ungdom. Det en må huske på er at en ikke er ferdig utvokst og at endel vev ikke er så veldig seigt ennå...Som en tommelfingerregel: tren med god teknikk, og slik at du kan trene 14-15 reps uten at du er helt til failure. Unngå failure, og ikke tren max-løft.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #8 : 15. mars 2005, 21:34 »
Vel, det er litt forskjellige oppfatninger av dette med tung styrketrening og ungdom. Det en må huske på er at en ikke er ferdig utvokst og at endel vev ikke er så veldig seigt ennå...Som en tommelfingerregel: tren med god teknikk, og slik at du kan trene 14-15 reps uten at du er helt til failure. Unngå failure, og ikke tren max-løft.

Nei. Så jeg burde holde meg unna 5x5 markløft alså? Tenkte jeg skulle prøve det så jeg kunne få litt større vektskiver på så jeg ikke må bøye meg så langt ned for å få tak i vekta. (ps, skjønte at du mente at jeg burde ha energi overskudd til 14-15 reps, men det tror jeg at jeg ikke har med 65 kg i mark)






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #9 : 15. mars 2005, 21:55 »


Nei. Så jeg burde holde meg unna 5x5 markløft alså? Tenkte jeg skulle prøve det så jeg kunne få litt større vektskiver på så jeg ikke må bøye meg så langt ned for å få tak i vekta. (ps, skjønte at du mente at jeg burde ha energi overskudd til 14-15 reps, men det tror jeg at jeg ikke har med 65 kg i mark)

Ja, det skal du holde deg unna hvis den femte repsen er tung å gjennomføre. for å få kortere bevegelsesbane kan du legge klosser/vekstskiver under skivene på stanga! Hovedpoenget mitt var at du ikke behøver å trene så veldig tungt når du er 14 år.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Fullkropps, så to splitt på en uke.
« #10 : 15. mars 2005, 21:58 »


Ja, det skal du holde deg unna hvis den femte repsen er tung å gjennomføre. for å få kortere bevegelsesbane kan du legge klosser/vekstskiver under skivene på stanga! Hovedpoenget mitt var at du ikke behøver å trene så veldig tungt når du er 14 år.

Ja skjønner det. Skal legge vektskiver under stanga uansett om at de andre på rommet sikkert ikke blir så glade for det Wink. Skal også holde meg unna altfor hard trening. Takk for hjelpen.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!