Når det gjelder tendensen mange har til å plassere alt som skiller seg fra det konvensjonelle som idie-rap eller emo-rap er det ikke annet enn en manglende evne til å akseptere utviklingen innenfor flow, beats og annet. ”Det her virket jo nesten mer og mer som det der, må tilhøre en anna sjanger assa”. Pinlig. Vi skal ikke bare sette artist- eller gruppenavn foran sjangernavn da? Så kan du jo si at du liker ” Das Efx-rap, Epmd-rap, Mobb deep-rap”? Forskjellige stiler, forskjellige lydbilder, vektlegger forskjellige aspekter – disse må jo få sine egne sjangre!
La meg sitere et innlegg fra en annen diskusjon om samme greia:
” Fordi du ikke klarer å akespterer utvikling av flow? Se på Dose One, for eksempel, blant annet i scribble '97, hvor han latterliggjør Eminem og andre personligheter, men med en så uortodoks flow at hip-hop purister som deg ikke liker det. Minner meg om svartmetallhuer som driver og griner om at ting skal holde seg tr00 når litt utvikling bare er sunt for sjangeren.
Faktum er at Sole har en fortreffelig flow som passer stilen, beskjedene og lydbildet hans. Den flyter enormt godt i produksjonen, på lik linje med artister du kanskje låner øre til, som Meth, B-Real, Dre, Chuck D, etc.”
(Var ikke jeg som skrev det, så narsisme-beskyldningene kan du legge på hylla)
Hvis du klarer å påstå at verken
Aesop Rock,
Sage Francis,
Mr. Lif,
Edan,
Saul Williams,
Brother Ali,
Souls of Mischief,
El-P,
Atmosphere ,
Sole,
Buck 65 ,
Cage,
Gravediggaz eller
GZA driver med hip-hop kan vi like gjerne gi opp å komme til enighet. Da er du så fastlåst i dine egne (svært snevre) tolkninger i sjangeren at det ikke er noe poeng i dette. Indie (og definitivt ikke
indiepop, les litt om arrangamentet ”anti-pop”, så ser du fort hvorfor) er det ingen av artistene som er, hvis du først skal sette et ord foran hip-hop må det i så fall være ”alternativ” eller ”undergrunn”.
I tilsvaret ditt nevnte du forresten Wu Tang Clan, jeg hadde med to av de opprinnelige tre medlemmene (GZA, og RZA gjennom Gravediggaz). Synes du det også er indiepop? Lista over folk som skal ha et fasitsvar på hva som er ”ekte” hip-hop er sinnsykt lang. Jeg foreslår at du starter med å sette deg inn i begrepsdefinisjonene som allerede eksisterer (uansett hvor vage de er) før du kommer dragsende med dine egne.
Til slutt:
For øvrig tolker jeg fortsatt det du har uthevet med stor skrift og qoutet fra deg selv på samme måte som tidligere. Du mener at alle andre har vært frekke nok til å IKKE forelså hiphop som er hardcore , noe du takker gud for, og du kan vansklig se for deg at det passer under en treningsøkt. Mulig du er ironisk, men det kom ikke så godt frem.
Du tolker det fortsatt feil (for ikke å nevne at du må være stråmannsbyggingens svar på Arnold). Poenget var at emnet hadde fått fra å dreie seg om bare hip-hop som passer treningen til hip-hop generelt. Hvor du får frekkhet fra vil jeg gjerne vite. Videre sa jeg at jeg ville slenge meg på lasset, og komme med
enda mer hip-hop som ikke nødvendigvis er så jævlig motiverende når du er på siste markløft-repetisjon. Skjønner?
Kanskje noen av de låtene jeg IKKE hørte var det, men det kan jeg ikke forholde meg til.
Så slutt å omtale låtene jeg linket til som et homogent avvik fra den rene hip-hopen, da.
Namedropping er aldri like imponerende som man skulle ønske. Techno-eksempelet ditt er i beste fall misvisende. Å kalle noen av artistene jeg linket til for indiepop blir mer som å mene at Røyksopp er Death Metal.