Skrevet av Emne: Kreatin  (Lest 1662 ganger)

hildrum

  • Gjest
Kreatin
« : 21. januar 2005, 19:40 »
Kreatin på deff ?

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Kreatin
« #1 : 21. januar 2005, 19:49 »
Kreatin på deff er helt klart en fordel!

Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Kreatin
« #2 : 21. januar 2005, 19:49 »
Det er jeg ikke enig i ! Forklar i så fall hvorfor.... Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Kreatin
« #3 : 21. januar 2005, 20:25 »
Hos personer som trener styrke har man sett en økning på 6 prosent i styrke i benkpress, økning i fettfri kroppsmasse og bedre anaerob utholdenhet (1)
Både økning i fettfri kroppsmasse og anaerob utholdenhet er jo en fordel på deff så hvorfor ikke utnytte dette...

kreatinet øker muskelcellenes volum, noe som gir et intracellulært trykk som igjen gir et anabolt signal.. Og ved å oppretholde det intracellulære trykket ved supplementering av kreatin så er det med på å øke proteinsyntesen (2) Noe som igjen er en fordel på deff

I tilleg viser noen studier at den basale energiforbrukningen øker under perioder med tilskudd av kreatin (3)



(1) Earnest CP, Snell PG, Rodriguez R, Almada AL, Mitchell TL. The effect of creatine monohydrate ingestion on anaerobic power indices, muscular strenght and body composistion. Acta. Physiol. Scand 153, 207-209

(2) Ingwall JS. Creatine and the controll of muscle specific protein syntesis in cardiac and skeletal muscle. Circ. Res 38, 115-122.

(3) Arciero PJ, Hannibal NS, Carpenter WH Effects of creatine supplementation and weight training on resting metabolic rate and 1-RM in collage-aged men. Internatioanal sports nutrition conference sep 25-28, , Williamsburg, Virginia, 1997



Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Kreatin
« #4 : 21. januar 2005, 20:32 »
Jeg syntes du nå blander en god del elementer her. Du kan kanskje påvirke proteinsyntesen noe med kreatin under en deff, men jeg er egentlig veldig i tvil. Nitrogenbalansen din er negativ - det er vesentlig viktigere !

Hva styrke angår så ser jeg ikke helt sammenhengen. Kreatin øker "vanntrykket" og fettfri muskelmasse øker ikke i form av noe annet enn vann. Så jeg ser ikke koblingen du prøver å få frem.


Hva mener du med at energiforbruket øker med bruk av kreatin ? Jeg er av den klare motsatte oppfatningen og nettopp dette er en av grunnene til at jeg mener kreatin er feil. Dette er vel strengt tatt en liten selvmotsigelse i forhold til de andre argumentene dine. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

hildrum

  • Gjest
SV: Kreatin
« #5 : 21. januar 2005, 20:53 »
Dropper å handle inn kreatin, tenker jeg..

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Kreatin
« #6 : 28. januar 2005, 17:14 »
Ok så det var her denne tråden var, har sett litt rundt etter den!  Undecided



Ok.. det jeg egentlig skulle frem til er at når du reduserer kcal inntaket til under vedlikeholdsnivået ditt for å deffe så mister du somregel en  god del energi, noe av det energitapet kan justeres ved å time karbohydrat inntaket til før/under og etter trening, men i mange tilfeller er ikke det nok..
Psykisk er det ganske tungt å miste så mye energi og du må "lette" på vektene
Ved et tilskudd av kreatin får cellene dine mer energi, du kan trene hardere, kjøre flere rep som igjen vil føre til økt forbrenning pga økt aktevitets nivå. I tilleg minsker du den psykiske delen hvor du føler deg utmattet, sliten og trett pga lave energinivåer..

Om du ikke liker den "puffy" bløte utseende du får på deff med kreatin monohydrate kan kreatinpyruvate, citrate, di/trikreatin malate eller cee være noen gode alternativ..

Kreatin på deff vil vel antagelig være riktig å klasefisere som et tveegget sverd. Om du vil mest mulig ned i vekt (også i muskelmasse) så bør du unngå kreatin
Om du derimot ønsker å holde mest mulig muskelmasse og redusere fett % så bør du bruke kreatin på deff..

I den tredje ref jeg viste til i mitt innleg ovenfor så viste det seg at forsøkpersonene som fikk kreatin økte basalomsetningen med ca 100 kcal per dag, uavhengig om de trente eller ei.. Som kjent så forbrenner en større muskel mer kcal enn en mindre muskel og ved å kunn supplementere med kreatin så får du jo ca 100kcal mer forbrenning per dag noe som må kunne sies å være meget bra.. på 9 dager har du jo forbrent 100g fett uten å ha gjort noe annet enn å kun supplementere med kreatin...
Det må no være bra

Smiley







Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Kreatin
« #7 : 28. januar 2005, 17:24 »
Ok så det var her denne tråden var, har sett litt rundt etter den! Undecided



Ok.. det jeg egentlig skulle frem til er at når du reduserer kcal inntaket til under vedlikeholdsnivået ditt for å deffe så mister du somregel en god del energi, noe av det energitapet kan justeres ved å time karbohydrat inntaket til før/under og etter trening, men i mange tilfeller er ikke det nok..
Psykisk er det ganske tungt å miste så mye energi og du må "lette" på vektene
Ved et tilskudd av kreatin får cellene dine mer energi, du kan trene hardere, kjøre flere rep som igjen vil føre til økt forbrenning pga økt aktevitets nivå. I tilleg minsker du den psykiske delen hvor du føler deg utmattet, sliten og trett pga lave energinivåer..

Om du ikke liker den "puffy" bløte utseende du får på deff med kreatin monohydrate kan kreatinpyruvate, citrate, di/trikreatin malate eller cee være noen gode alternativ..

Kreatin på deff vil vel antagelig være riktig å klasefisere som et tveegget sverd. Om du vil mest mulig ned i vekt (også i muskelmasse) så bør du unngå kreatin
Om du derimot ønsker å holde mest mulig muskelmasse og redusere fett % så bør du bruke kreatin på deff..

I den tredje ref jeg viste til i mitt innleg ovenfor så viste det seg at forsøkpersonene som fikk kreatin økte basalomsetningen med ca 100 kcal per dag, uavhengig om de trente eller ei.. Som kjent så forbrenner en større muskel mer kcal enn en mindre muskel og ved å kunn supplementere med kreatin så får du jo ca 100kcal mer forbrenning per dag noe som må kunne sies å være meget bra.. på 9 dager har du jo forbrent 100g fett uten å ha gjort noe annet enn å kun supplementere med kreatin...
Det må no være bra

Smiley

Jeg har akkurat laget en tråd om det, hvis du ikke har sett den...: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=19356.0

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Kreatin
« #8 : 28. januar 2005, 17:31 »
sjekker den nå!


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget DNG

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 000
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 000

  • Face the pain, It's ripping me into pieces
SV: Kreatin
« #9 : 23. april 2005, 14:59 »
men det "puffy" bløte utseende en får i musklene går vel vekk? vist jeg bruker kreatin monohydrate.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!