avstemning
Spørsmål: Ville du skrevet under på en slik egenerklæring?
JA - 154 (57.7%)
NEI - 93 (34.8%)
VET IKKE - 20 (7.5%)
Stemmer totalt: 250

Skrevet av Emne: Dopingkontroll på treningskjeder  (Lest 98434 ganger)

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #420 : 08. mars 2006, 22:55 »
De paralellene du trekker inn hele tida  synes jeg er uvesentlig. Du drar inn islam, vegetarianere, røykere og folk som drikker alkohol.  Det er jo ikke det det dreier seg om.

Problemet er signaleffekten det gir til guttungene som ser at han som starta samtidig har gått opp 20 kg. i vekt eller økt vannvittig i benkpress.  Som jeg skrev tidligere så sammenligner jeg steroider etc. med narkotika. Det henger ikke på greip å trekke inn dop på ett senter der helse og velvære skal være i sentrum. Synes du det?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget oyvind_1989

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #421 : 08. mars 2006, 23:07 »
Hadde nok skrevet under...
Men synest der er en person sitt eget valg om han vil bole... men men...

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #422 : 08. mars 2006, 23:08 »
For mange sider siden så skrev Per Ove noe som jeg tror gikk i den gaten at jeg hadde en skremmende liveral holding.... (eller noe slikt, det er så  mange innlegg siden, at det vises ikke her når jeg svarer.. Wink )
Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare.... for dette er et vanskelig tema...Og det er vanskelig å konkludere skikkelig også..

FØRER dop til kriminalitet, eller der det slik at KRIMINELLE lettere har tilgang på dop, og lavere terskel for bruk? Høne eller  egg!?  Deal
er det slik at doping er mer skadelig en andre ting, eller er de som doper seg mer truende til også å ta andre stimuli som tilsammen fører til en tidligere død/ høyere risiko for død?  what
Er "hobbydopingen" ufarlig, som jeg presterte å få det til å virke som, eller er det som Per Ove meget bra påpeker; at vi rekrutterer fra disse mosjonistene, og kan derfor risikere at folk som kunne vært gode idrettsutøvere er dopet når de blir medlemmer... og at disse både briner vanry og dårlig moral med seg inn i klubbene... ?

Jeg vet ikke egentlig...

I en ideell verden så hadde SOF og Aktiviteten og Per Ove hatt rett til å drive sine gym slik DE selv bestemmer. Men i en ideell verden så ville det kanskje ikke vært dette dopingproblemet...?!

Å sidestille alle dopingmidler med narkotika er feil, da det på INGEN områder er samsvar. hverken juridisk eller hva bruksmotiv angår. Enkelte narkotikum har "ønskede" effekter, og brukes som doping, ja... men en svale gir ingen sommer.. Smiley

Å sidestille doping med tobakk blir også feil, siden tobakk er reseptfritt, og dreper mange flere mennesker.

Bruk av dopingpreparater er selvmedisinering av reseptbelagt medisin, og på samme måte som man ikke bør leke med fyrstikker på en bensinstasjon, så bør man heller ikke selvmedisinere seg... men jeg syns at enhver skal få  lov til å ytre sin mening, uten at verv og idrettsgren skal tvinge en til å hykle, lyve eller spille skuespill. Slikt har vi politikere til!  Deal

Vi bør tåle å høre hverandres meninger, og jeg innrømmer denne gangen, at Det er noe i det Per Ove skrev til meg for noen sider siden....  Bow

Jeg kan samtidig også ytre at jeg gjerne kritiserer Thyve i mye og mangt, og vi har revet mye kjeft jeg og ham... Men jeg vet EN ting om ham, som jeg IKKE tør påstå om så veldig mange... Jeg vet at han Sier det han mener, og han mener det han sier! Det er lite hykling, og mye kverulering hos den mannen... og å formane ham til å lyve på grunn av sitt verv syns jeg er barnslig og forkastelig. Jeg ville heller sagt fra meg mitt verv, (noe jeg ved et tilfelle har gjort) enn å lyve og være falsk.

MIne tilfeller av uærlighet og usannheter er mer et resultat av uoppmerksomhet, sløvhet og unøyaktighet, enn av kalkulert bedrag!  Deal (så fikk dere vite det også...)

Mvh
Egil som syns denne problematikken ikke er svart og hvit.. men heller vanskelig.. juridisk og prinsippielt..

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #423 : 08. mars 2006, 23:15 »
Problemet er signaleffekten det gir til guttungene som ser at han som starta samtidig har gått opp 20 kg. i vekt eller økt vannvittig i benkpress.  Som jeg skrev tidligere så sammenligner jeg steroider etc. med narkotika. Det henger ikke på greip å trekke inn dop på ett senter der helse og velvære skal være i sentrum. Synes du det?

Ja det er signaleffekten man gir hvis man slutter med yoga og kjøper benkskjorte.

Vedrørende helse. Dette blir jo veldig teoretisk, men slik jeg har forstått det så er det vel stort sett ved store doser (suprafysiologiske doser kalles det vel) at AAS kan være skadelig for helsa. Det finnes nok av dokumentasjon, bla av WHO, som viser at AAS i lave doser har veldig få/lite bivirkninger,  og faktisk kan gi en bedring i mange helseparametre. Selvsagt med unntak, siden det alltid vil være noen som kan få store bivirkninger uansett hva slags legemidler og hvilke doser det er snakk om. Men som sagt så blir jo det helt teoretisk, siden jeg antar at flesteparten av de som bruker AAS bruker relativt store doser. Grunnen til at de bruker store doser er ihverfall ikke at legen deres har gitt dem gode råd, men det er jo en annen sak... Så jeg vil anta at de fleste av de som doper seg ikke får bedre helse av det ihvertfall.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #424 : 08. mars 2006, 23:18 »
Håper dette ikke var siktet til meg.  Jeg har ikke sagt noe om hykleri og løgner, ei heller vil jeg settes på side med SOF, da noen av hans uttalelser har skremt meg før.

Ut i fra det du skriver så skjønner jeg ikke hva du mener, og det skjønner du kanskje ikke helt selv heller?  Men jeg sidestiller steroider med narkotika, og det forbeholder jeg meg retten til å gjøre. Det er samsvar mellom disse.  De settes med sprøyter eller tas i piller.  De gjør det sprø i hodet.  Du ødelegger for de rundt deg.
Ja, jeg vet at noe av dette gjelder også alkohol, men det er ikke debatten!

Jeg og kanskje 95% av sentereiere vil ikke ha dop på senteret vårt, hva kan vi gjøre med det?  
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #425 : 08. mars 2006, 23:23 »
Jeg og kanskje 95% av sentereiere vil ikke ha dop på senteret vårt, hva kan vi gjøre med det?  

Du kan ta bort frivektene og/eller benkpressen. Da forsvinner bolerne.

Har egentlig ikke peiling på de juridiske rettighetene til gymeier og medlemmer. Hva er det egentlig en gymeier har lov til da? Hva skal til for å utestenge en som trener på gymmet? Hva har man lov til å skrive i en kontrakt?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #426 : 08. mars 2006, 23:25 »
Jeg og kanskje 95% av sentereiere vil ikke ha dop på senteret vårt, hva kan vi gjøre med det?  

Et annet forslag: Du kan få VEKTERE til å passe på at ingen doper seg!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #427 : 08. mars 2006, 23:26 »
Håper dette ikke var siktet til meg.  Jeg har ikke sagt noe om hykleri og løgner, ei heller vil jeg settes på side med SOF, da noen av hans uttalelser har skremt meg før.

Ut i fra det du skriver så skjønner jeg ikke hva du mener, og det skjønner du kanskje ikke helt selv heller?  Men jeg sidestiller steroider med narkotika, og det forbeholder jeg meg retten til å gjøre. Det er samsvar mellom disse.  De settes med sprøyter eller tas i piller.  De gjør det sprø i hodet.  Du ødelegger for de rundt deg.
Ja, jeg vet at noe av dette gjelder også alkohol, men det er ikke debatten!

Jeg og kanskje 95% av sentereiere vil ikke ha dop på senteret vårt, hva kan vi gjøre med det?  
Det med hykleri og løgner var rettet til kritikken av Thyve for å si sin mening og samtidig vær OSK leder...

Jeg vet hva jeg selv mener, NIls, men jeg sier samtidig at det er vanskelig å konkludere skikkelig rundt dette, da hele emnet er vanskelig.
Narkotikasammenligningen din ser jeg på som en prinsippiell trass... uten logisk fundament, men du må gjerne bruke den... skjønt den tar kanskje fokus vekk fra det riktige du sier... nemlig det faktum at 95% av de som driver gym, ikke vil ha doping på arbeidsplassen sin, og hva kan man gjøre med det?

Det er en konstruktiv vinkling, og jeg er straks med i din båt igjen... samtidig er jeg like uviss som deg der... sorry...

Det kan ikke forbys før det er ulovlig, og det blir ikke ulovlig sålenge legemiddelloven kun omhandler parallellimport og salg av medisin som de ulovlige sidene ved doping... Hvis det hadde vært mmulig å gjøre som aktiviteten, å sidestille doping med narkotika, så ville saken vært lett å løse. Da kunne de arrestert både for besittelse og bruk.... slik man kan ved narkotika... men man kan ikke arrestere en som bruker av konas paralgin nå han har vondt i ryggen... Deal

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #428 : 08. mars 2006, 23:27 »

Jeg og kanskje 95% av sentereiere vil ikke ha dop på senteret vårt, hva kan vi gjøre med det? 
Til dette har jeg å si,slutt med dop.Vanskeligere enn det er det ikke.
Du kan ta bort frivektene og/eller benkpressen. Da forsvinner bolerne.

Har egentlig ikke peiling på de juridiske rettighetene til gymeier og medlemmer. Hva er det egentlig en gymeier har lov til da? Hva skal til for å utestenge en som trener på gymmet? Hva har man lov til å skrive i en kontrakt?
I en kontrakt har man ivertfall lov til å skrive navnet sitt..
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #429 : 08. mars 2006, 23:29 »
konstruktivt.... *ler*

Utlogget Diver

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #430 : 09. mars 2006, 09:01 »
Nå har datatilsynet bestemt at dopingprøver på treningssentre skal opphøre. Jeg synes det virker temmelig sprøtt at jeg ikke kan få pisse i en kopp, dersom jeg ønsker det. Datatilsynet har sagt at jeg som voksen mann i Norge, ikke er i stand til å forstå omfanget av en slik urinprøve, og derfor nektes jeg å avgi det. Jeg doper meg ikke, men jeg blir sur når myndighetene argumenterer med at det er lovlig og OK å dope seg, men ulovlig å avgi dopingprøve. Det blir for dumt.  what

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #431 : 09. mars 2006, 09:08 »
meld deg inn i en fotballklubb, ping pong, tennis... sprangridning... whatever.. og piss i kopp til krampa tar deg! Smiley For nå får ADN mye mer tid til å teste i de forskjellige idrettene... håper jeg!

Utlogget Diver

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #432 : 09. mars 2006, 09:19 »
Nå er jeg ikke nevneverdig interessert i hverken sprangridning eller ping pong. Jeg vil trene på treningssenter.

Så vidt jeg har skjønt har aldri ADN planlagt en storstilt masse-kontroll av mosjonister på treningssentre, så det er vel heller tvilsomt om datatilsynets avgjørelse vil frigjøre noen store ressurser. Jeg har forstått det sånn at testene skulle tas av enkelte personer som det kunne være sannsynlig å koble til potensielt dopingmisbruk. Jeg er for min egen del lei av å trene side om side med dophuer uten folkeskikk, så hvis kontroller kan bidra til at de ikke lenger vil trene ved mitt senter, så gjerne for meg. Ettersom testene alltid har vært frivillige er det ytterst tvilsomt om dohuene ville la seg teste, men jeg tviler på at de trives like godt hvis det dukker opp dopingkontrollører i treningssalen. Dophuene veit at de ikke kan tas for noe, men det er aldri kult å være i et miljø hvor man er uønsket.

Expedite: Jeg er helt fersk på forumet, men har allerede skjønt at du er en sentral skikkelse her inne. Jeg antar du har lang erfaring med treningssentre, og derfor spør jeg deg (i all høflighet): Når du tenjer tilbake på alle dopingmisbrukerne du har møtt; hva er intrykket ditt av hvordan de klarer seg med tanke på helse, psyke, familie, venner etc. Dette spørsmålet stilller jeg av ren nysjerrighet, og det er ikke noen anklager i det. Ville bare presisere det. Din erfaring kan være nyttig for mange.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #433 : 09. mars 2006, 09:21 »
Jeg er for min egen del lei av å trene side om side med dophuer uten folkeskikk,

Min erfaring er at mange av disse er svært hyggelige mennesker, og begrepet "dophue" ikke passer. Det er svært farlig å generalisere her.

Når det gjelder uhøfflighet på et treningssenter er det ikke disse som er problemet, men snarere 15-16 åringer som bosetter seg i benken eller finner ut at det er fint å holde syselskap i hantelstativet..... furious
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #434 : 09. mars 2006, 09:33 »
Jeg er ikke sentral noe som helst sted kjære forumnybegynner....  :Smiley

Jeg har likevel eksempler på både eks dopere med psykopatiske trekk, og enkelte med nerveproblemer... samtidig kjenner jeg folk som doper seg / har dopet seg, som er helt normale, og enkelte er personer jeg setter stor pris på, og har respekt for.

Likeledes kjenner jeg folk som sannsynligvis ikke er dopet, men som likevel er helt på trynet både hva voldelige tendenser og sosiopatisk oppførsel angår....

 what

Populær generalisering kommer vi ikke langt med i denne diskusjonen. Og konstruktivt er det ihvertfall ikke.  Deal

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!