Skrevet av Emne: spørsmål ang melk  (Lest 4974 ganger)

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

spørsmål ang melk
« : 02. mai 2005, 19:47 »
Jeg har alltid hørt at det er mye proteiner i melk og at det er sunt å drikke mye av det, og bestemte meg får å sjekke baksiden. Der står det 100gram vare gir ca 3,3gram proteiner, men menes det da 100gram tørr vare? :S er litt forvirra fordi jeg syntes det virka så mye når jeg tenker at hvis det menes 100gram inkludert fuktigheten er det ca 50gram proteiner i en 1,5liter melkekartong. Jeg drikker over 3 sånne om dagen (En del til frokost, 1 i spisefri på skolen, 1 når jeg kommer hjem og 1 før jeg legger meg, syns melk er jævlig godt og det er omtrent det eneste jeg drikker utenom når jeg er på trening og drikker vann) Betyr dette da at jeg får omtrent 200gram proteiner bare fra melk? O.o syns det virket litt mye. Og forresten hvis noen lurer så ja, jeg det blir mange dobesøk og er litt kjedelig innimellom...

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: spørsmål ang melk
« #1 : 02. mai 2005, 19:48 »
unnskyld, mente 150 gram proteiner, bare regnet med 4 kartonger med en gang...

Utlogget Bakke

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

SV: spørsmål ang melk
« #2 : 02. mai 2005, 20:07 »
En desiliter er 100g, så da vil det vel bli 33g protein i en liter. Men har hørt noe om at det ikke er bra med alt for mye melk siden det er veldig mye kalsium og man kan få et ganske mykt skjelett av for mye(vet ikke om det er sant, bare noe jeg har hørt). Du kan jo bytte ut noe av melken med vann og heller spise en boks fun-kesam eller noe i tillegg Wink.

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: spørsmål ang melk
« #3 : 02. mai 2005, 20:08 »
Fett, da får jeg i meg mitt daglige proteinbehov bare av melk =D kesam? hardner det skjelettet da?

Utlogget Yey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 202
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 202

  • ...
SV: spørsmål ang melk
« #4 : 02. mai 2005, 20:10 »
Men det er også ganske vesentlig hva slags melk du drikker.
H-Melk, Skummet, Lett osv.. osv...

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: spørsmål ang melk
« #5 : 02. mai 2005, 20:11 »
drikker som lettmelk, burde jeg gå over til litt mer H-melk? har tenkt på det før at det kansje hadde vært en ide

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: spørsmål ang melk
« #6 : 02. mai 2005, 20:58 »
En desiliter er 100g, så da vil det vel bli 33g protein i en liter. Men har hørt noe om at det ikke er bra med alt for mye melk siden det er veldig mye kalsium og man kan få et ganske mykt skjelett av for mye(vet ikke om det er sant, bare noe jeg har hørt). Du kan jo bytte ut noe av melken med vann og heller spise en boks fun-kesam eller noe i tillegg Wink.

Er det ikke motsatt? Kalsium brukes til å bygge et sterkt skjelett.. Det er i allefall det jeg har fått innlært siden barndommen..

Drikk melk og bli sterk Grin Eller var det noe annet kanskje :Smiley

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: spørsmål ang melk
« #7 : 02. mai 2005, 21:00 »
drikker som lettmelk, burde jeg gå over til litt mer H-melk? har tenkt på det før at det kansje hadde vært en ide

Skal du gå over til noen melk så gå over til skummet melk. H-melk inneholder jo.. er det 3,5 % fett? Og fett liker vi jo svært dårlig så Wink

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: spørsmål ang melk
« #8 : 02. mai 2005, 21:12 »
Ja, spesielt melke fett er ikke så bra.

Men dersom du sliter med å få i deg nok kcal i løpet av dagen, kan du fortsette med lett melk, siden dette inneholder 13 kcal mer per 100 gram enn skummet melk.

Og det blir en del når du drikke 5 liter melk for dagen, eller hva det var. Wink
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget A.Berge

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 585
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 585

  • Hverdagstrening
SV: spørsmål ang melk
« #9 : 02. mai 2005, 21:16 »
legg ut noen bilder av deg selv a, pluss noen mål å vekt å høyde å sånn..
bare lag din egen profil først.hehe

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: spørsmål ang melk
« #10 : 02. mai 2005, 21:18 »
hehe, da blir det jo ikke på kosthold forumet vaffal Tongue

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: spørsmål ang melk
« #11 : 02. mai 2005, 22:21 »


Tull, fett er svært viktig i kostholdet. Smiley

Ja det er veldig viktig med fett.. de rette typene fett Wink Ikke mettet fett slik som er i H-melk. I H melk er det hovedsaklig mettet fett. Dette prøver man å ungå så godt som mulig. Det man er på jakt etter er flerumettet fett, de esensielle fettsyrene Smiley
Hva inneholder egentlig melk?
For mange er ett par glass melk om dagen et velkomment tilskudd i en ellers så ganske næringsfattig kost. Om du drikker en halv liter skummet melk daglig får du i deg:
17 gram fullverdig protein
25 gram langsomme karbohydrater
Bare 0,5 gram fett
dobbelt dagosbehov av vitamin B12
Ca 500 mg kalsium
Inneholder også en hel del kalium, riboflavin, zink, A- og D-vitamin
Melk inneholder over 100 000 ulike emner! Det høres helt utrolig ut, og man kan undre seg på hvem som orket å regne det ut. Det viser seg at melk er en meget næringsrik matvare. Blant de viktigste næringsemnene er proteinene, som er viktige byggsteiner både til muskler. Melkeprotein har i studier vist seg å ha veldig gode oppbyggende effekt på deg som trener, og det er lett og få i seg ganske store mengder protein gjennom et par glass melk eller en porsjon cottage cheese. Foruten det høye proteininnholdet gir melk mye kalsium, kalium, B-vitaminer samt A- og D-vitamin. Karbohydratene i melk, laktose, er en utmerket karbohydratkilde for deg som tåler det. Laktose har nemlig lavt glykemisk index, som en bra til hjelp om du vil ha treningsgnist og fettforbrenning.




Kan jeg drikke melk under dietten?
Svaret er definitivt ja, ettersom skummet melk gir veldig lite energi. En dl gir bare 35 kcal men veldig mye bra næring. H-melk og andre normal fete melkeprodukter er effektive fettkilder. Som sammenligning gir en dl H-melk (3 % fett) 60 kcal, eller 45 energiprosent fett. En liter av den melken gir 30 unødige gram fett sammenlignet med bare ett gram fra skummet melken. Fettet i melk er til stor del mettet fett. Den typen fett som anses minst bra for helsen. Studier viser at den øker risikoen for hjerte/karsykdommer. Med tanke på at halvparten av alle Norske dør av disse sykdommene er det et hett tips og minske inntaket av denne typen fett. At det er så lett og få i seg store mengder fett via en del kan også være en mulig årsak til melkens relativt dårlige rykte. "Men karbohydratene da, det er jo melkesukker, det kan da aldri være bra!?". Faktum er at det, i rimelig mengder, er veldig gode karbohydrater!

Kalsiumdebatten
Det har i blant blitt hevdet at kalsiumopptaket fra melk er så dårlig at det ikke skulle gi noen beskyttelse mot f.eks. beinskjørhet. Det er feil! Du tar opp ca 30 % av kalsiumet i melken, som er mye bedre enn mange andre matvarer. Ofte har det blitt skrevet negativt om melken av mennesker som faktisk selger kalsiumtilskudd, bare for at de skal tjene penger på det. Ett av argumentene for at det skal være så dårlig med melk er at det er vanlig med beinskjørhet i nord Europa, og at dette skulle henge sammen med det høye melkekonsumet. Det stemmer ikke. En av hovedsakene til at man i vår del av verden lettere får beinskjørhet er den sparsomme solbestrålingen på våre breddgrader. Solen er nemlig viktig for å aktivere vitamin D som siden kan øke oppbyggingen av skjelettet. Lite sol gir lite vitamin D og dermed økt risiko for beinskjørhet. Selvfølgelig kan et tilskudd av kalsium være bra for mange, særlig de som ikke kan eller vil drikke melk.

Oppsummering
Magre melkeprodukter er utmerkede matvarer om du tåler melk, dvs ikke er laktoseintolerant eller melkeallergiker. Du behøver ikke unngå melk hvis du bryr deg om formen, men var nøye med å velge de magreste alternativene.


Som du ser så kommer svaret mitt fra et tidligere innlegg her fram..

Sitat
Ofte har det blitt skrevet negativt om melken av mennesker som faktisk selger kalsiumtilskudd, bare for at de skal tjene penger på det. Ett av argumentene for at det skal være så dårlig med melk er at det er vanlig med beinskjørhet i nord Europa, og at dette skulle henge sammen med det høye melkekonsumet. Det stemmer ikke. En av hovedsakene til at man i vår del av verden lettere får beinskjørhet er den sparsomme solbestrålingen på våre breddgrader. Solen er nemlig viktig for å aktivere vitamin D som siden kan øke oppbyggingen av skjelettet. Lite sol gir lite vitamin D og dermed økt risiko for beinskjørhet. Selvfølgelig kan et tilskudd av kalsium være bra for mange, særlig de som ikke kan eller vil drikke melk.

Så melk er bra for skjelettet Smiley

Sitat
En liter av den melken gir 30 unødige gram fett sammenlignet med bare ett gram fra skummet melken. Fettet i melk er til stor del mettet fett. Den typen fett som anses minst bra for helsen. Studier viser at den øker risikoen for hjerte/karsykdommer. Med tanke på at halvparten av alle Norske dør av disse sykdommene er det et hett tips og minske inntaket av denne typen fett.

Og man bør velge den letteste typen melk

Selvfølgelig så skal det vel gå bra å drikke H-melk så lenge det er i moderate mengder Wink Men det er altså ikke idelt.

Aktiv_af

Info hentet fra Er melk kun for voksende kalver? Iform.no

yngve

  • Gjest
SV: spørsmål ang melk
« #12 : 03. mai 2005, 15:30 »


Ja det er veldig viktig med fett.. de rette typene fett Wink Ikke mettet fett slik som er i H-melk. I H melk er det hovedsaklig mettet fett. Dette prøver man å ungå så godt som mulig. Det man er på jakt etter er flerumettet fett, de esensielle fettsyrene Smiley

Nei, man skal ha 1/3 av hver av de tre fettsyrene. For eks. 30g mettet, 30g flerumettet og 30g enumettet.

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: spørsmål ang melk
« #13 : 03. mai 2005, 17:32 »


Nei, man skal ha 1/3 av hver av de tre fettsyrene. For eks. 30g mettet, 30g flerumettet og 30g enumettet.

Ja det er sant, men han drikker jo tross alt rundt 4 liter melk om dagen. Jeg vil ikke si at han burde drikke H-melk da! Da får han for mye mettet fett.. Bedre at han drikker skummet melk og suplerer med fett fra andre ting, nøtter og diverse andre produkter. Smiley

Utlogget Gandalf

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

SV: spørsmål ang melk
« #14 : 03. mai 2005, 18:29 »
Drikker du helt alvorlig 4 liter melk om dagen?? Det er utrolig mye! Kanskje du blander mellom 1.5 litere og halvlitere?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!