Skrevet av Emne: Endring av program allerede?  (Lest 1813 ganger)

Utlogget rosin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

Endring av program allerede?
« : 06. juni 2005, 19:44 »
Hei, er 17år, veier ca 65kg, og har begynt å trene styrke. Trener hjemme med manualer og benk som utstyr. Bruker nybegynner programmet som ligger på denne siden, bare har forandra litt på det (hensyn til utstyr):

Knebøy: 20kg
Strake markløft (istedenfor rygghev): 20kg
Foroverbøyd roing med stang: 20kg
Enhands hantelroing (istedenfor chins): 10kg
Biceps curl med manualer: 10kg
benkpress: 30kg
millitærpress: 20kg
franskpress: 10kg   
crunch
Kjører alt på 3 set og 12 rep, 3 ganger i uka. 

Har kun trent med dette i 2 uker, det er sikkert bra og ikke begynne med tunge vekter med en gang, kunne kanskje tenkt å øke i benkpress (til 35-40kg?, tar 65kg på 1RM), knebøy (til 25kg) å foroverbøyd roing og markløft til 25kg. Men er det for tidlig? Skal jeg trene med dette programmet i 1-2 måneder først? Er kanskje litt for ivrig Smiley
Trening er livet! - du utsetter ikke en trening, du går glipp av en!

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Endring av program allerede?
« #1 : 06. juni 2005, 22:43 »
Så dette er din 2 uke med styrke trening? Du har ikke trent styrke før dette?

I så fal mener jeg du skal fortsett med ca 10-12 repitisjoner enda noen måneder.
Så går du ned til 6-8 reps. Etter enda noen måneder kan du gå ned til eventuelt 3-5 reps.

Selv trente jeg i 1 år med reps på rundt 10-12. Jeg var 15 da men.

Utlogget rosin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Endring av program allerede?
« #2 : 06. juni 2005, 23:41 »

"Så dette er din 2 uke med styrke trening? Du har ikke trent styrke før dette?"

Dette er min 2 uke med program og fast styrke trening. Har trent styrke før men det har blitt sånn av og til når jeg har fått tid, og litt opp og ned, så jeg har trent styrke før ja, men ikke så mye... Tror jeg forstetter med disse vektene 1 måned eller 2 til Smiley
Sitat
Trening er livet! - du utsetter ikke en trening, du går glipp av en!

Utlogget Keiko'88

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 936
  • Honnør: 326
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 936

SV: Endring av program allerede?
« #3 : 06. juni 2005, 23:45 »
Ikke nødvendigvis. Er bare å slenge på (til enn viss grad), bare huske på å varme godt opp og god teknikk så går det nok bra med rep. på 4 osv. også! Smiley
700 raw / skråbenk - benkpress - smalbenk

Utlogget rosin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Endring av program allerede?
« #4 : 06. juni 2005, 23:54 »
Ok Smiley tenkte ikke å skifte på set og reps men øke litt i vekt på noen av muskelene... ?
Trening er livet! - du utsetter ikke en trening, du går glipp av en!

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Endring av program allerede?
« #5 : 07. juni 2005, 12:50 »
Du skal bare øke vektene etter som du merker du blir sterkere.
Eks: Hvis 12 reps med 10 kg bicepscurl går veldig lett. Så kan du fint øke
til 11 kg osv. Smiley Det er dette som kalles progresiv økning. Hvis du bare løfter med samme vekta vil du ikke ha noen framgang.
Men bare fortsett med et høyt antall reps til musklene dine blir vant til å bli belastet på denne måten. Når du begynner å bli litt "gjennomtrent" så kan du gå ned på antall sett og øke mer i vekt Smiley

Bare spør hvis du lurer på noe mer Wink

Edit: Viktig å varme godt opp slik som øyvind88 sier Smiley

Kjør gjerne først en generell del og så over i en spesiell del.

Generell del: lett jogg på tredemølle, roing, sykling ol.  I ca 5 min
Spesiell del: Bruk lette vekter å kjør ca 10-15 reps på den muskelgruppa du skal trene.
Eks: Benkpress. Du løfter 30 kg 12-15 ganger til vanlig. Da kan du kjøre 12-15 reps med stanga. Eventuelt noen få kg mer Smiley

Utlogget rosin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Endring av program allerede?
« #6 : 07. juni 2005, 13:42 »
Ok, takk for svar! Tror ikke jeg greier å øke noe i bicepscurl enda, tar den som den 2 siste øvelsen og den er ganske tung!    Wink

Skal fortsette med dette treningsprogrammet, når jeg har trent en måned med det, skal jeg på ferie en uke, da blir det ikke noe styrke trening  Undecided Men etter ferien skal jeg ha dette programmet en måned til, så kan jeg øke i vekter å sånt, tror det vil bli bra Smiley
Trening er livet! - du utsetter ikke en trening, du går glipp av en!

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Endring av program allerede?
« #7 : 07. juni 2005, 22:37 »
sjønner ikke hvor folk har det fra at man skal trene me mange reps i bynnelsa...   jeg gjorde aldri d...  ungår belastingsskader viss mann lærer seg å utføre øvelsene riktig;) kjør fire sett på markløft, knebøy og benk;)

Sener og ledd er ikke vant til den typen belastning man påfører kroppen når man begynner med vekttrening. Derfor kjører man et høyt antall reps slik at man kan lære seg teknikk. Det er mye værre å ha gal teknikk når man løfter tungt en å ha det når man løfter lett.

Hadde man kjørt et lavt antall reps så ville man måtte bruke en tyngre vekt en det du trenger å gjøre med mange reps for å få "utmattelse". Da kommer man tilbake til det at sener og ledd ikke er vant til belastningen. Man prøver altså å begynne med å gi sener/ledd en tilvenningsperiode før man påfører dem en større belastning.

En annen ting å tenke på er at når man er nybegynner så kommer mye av framgangen den første tiden fra forbedring av den nevromuskulære planet.  Det er først etter noen uker man kan få en økning av muskelstørrelsen.

Forbedring av den nevromuskulære planet betyr at kroppen klarer å mobilisere flere muskelfibrer. Det er på denne måten vi klarer å bli sterkere. Jo flere muskelfibrer som er med å løfte jo bedre er det. Man kan si det på den måten at når man har mobilisert de muskelfibrene som er å mobilisere så må man øke muskeltversnittet (muskelvolumet)for å øke i styrke.

Enkelt og greit derfor burde man begynne med et høyt antall reps for så å gå over til et laver antall.

Aktiv_af

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!