Skrevet av Emne: Valg av studieretning..  (Lest 5029 ganger)

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

Valg av studieretning..
« : 08. juni 2005, 20:48 »
Hei,

er ferdig med grunnskulen om 7 dagar og søknaden til vidaregåande skule blei sendt 31. Mars. Etter mykje fram og tilbake endte det med at eg søkte på allmenn faglig, elektrofag og media og kommunikasjon. Var veldig usikker og har ein rådgivar på skulen som skal "hjelpa" oss, men han gjorde i grunn berre vondt verre.
Så det eg i grunn lure på er kva studieretning dere der ute gjekk på etter grunnskulen, kor mange år det tok før fullført utdannelse og kva dere endte opp som. Blei dere noke anna enn det dere hadde tenkt til og korleis dere liker det yrke dere valgte.
Setter veldig pris på alle svar! 

Utlogget cRypt0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 627

SV: Valg av studieretning..
« #1 : 08. juni 2005, 20:51 »
jeg valgte elektro, og er nå ferdig med GK om ca 1 uke (gleder meg).
til neste år har jeg søkt VK1 elektro, og har planer om å bli elektrikker.
så elektro er virkelig å annbefale.

lykke til  Smiley
If you always do what you`ve always done, you will always get what you always got

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

SV: Valg av studieretning..
« #2 : 08. juni 2005, 20:56 »
Å ja. Kan du fortelle litt om kravene for å komme inn? Kva for eit snitt hadde du når du søkte? Kva karakterer var "viktigere" enn andre?
Takk for svar Smile

Utlogget cRypt0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 627

SV: Valg av studieretning..
« #3 : 08. juni 2005, 20:59 »
Å ja. Kan du fortelle litt om kravene for å komme inn? Kva for eit snitt hadde du når du søkte? Kva karakterer var "viktigere" enn andre?
Takk for svar Smile


snittet kan nok variere fra skole til skole, da dette kommer ann på søkerne.
hvilke karaktere som teller mest, det vet jeg dessverre ikke
If you always do what you`ve always done, you will always get what you always got

Utlogget MonsterMartin

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 070
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 070

  • Skal bli stor og sterk en dag
SV: Valg av studieretning..
« #4 : 08. juni 2005, 21:00 »
Kan tilføye at allmen er tragisk. Dersom du ikke er ekstremt glad i haugevis med lekser og liker å høre på kjedlige lærere dagen lang.
Hei og hå

Utlogget Ace

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 267
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 267

  • En dag uten trening er en dag uten mening!
SV: Valg av studieretning..
« #5 : 08. juni 2005, 21:04 »
Kan tilføye at allmen er tragisk. Dersom du ikke er ekstremt glad i haugevis med lekser og liker å høre på kjedlige lærere dagen lang.
Jeg gikk allmenn en gang i tiden og angrer ikke et sekund på det! Jeg hadde riktignok ikke bestemt meg for hva jeg ville bli og heller ingen spesielle ønsker om videre studier, men jeg hadde mye større valgfrihet den dagen jeg var ferdig. Dette er noe du må bestemme selv, en ting har jeg lært, og det er at dersom det er en ting du interesserer deg for og liker, så blir du automatisk god i det! Med andre ord, gjør det du har lyst til, for all del, ikke tenk penger eller status, livskvalitet er så sinnsykt mye mer verdt Wink
Winning is not everything...
It`s the ONLY thing!

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

SV: Valg av studieretning..
« #6 : 08. juni 2005, 21:07 »
Ja, det var det da. blush  Er i grunn veldig lei skolen, men det kommer seg vel etter en lang ferie. Har du gått på allmenn selv eller er det basert på ting du har hørt?
Bør jo velge noen man har interesse av, og er i grunn ikke så mange fag jeg liker. Norsk, gym, samfunnsfag er vel i grunn bare det som er noe særlig gøy. Undecided
HATER fag som matte og musikk!!
Gode forslag til hva jeg bør velge ut i fra det jeg har fortalt mottas med takk Smiley

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Valg av studieretning..
« #7 : 08. juni 2005, 21:08 »
Jeg gikk:
gk elektro
vk1 elektronikk
og straks ferdig med vk2 service-elektronikk. får da fagprøve til sommern om jeg består fagprøven.

Dette er en linje som er fin om du er selvstendig og er intrissert i å reparere og vedlikeholde:
-pcer
-maritimutstyr - vhf, radar osv
-Stero\audio uttstyr
-lyd og bilde
-tver og annet "svakstrøm relaterte" "ting"

men dog men en eller flere av lærerne er tragiske og ikke flink til å lære vekk. vi hadde 3 ukers utplassering i bedrift der jeg var i en av Adcom bedriftene. Der utviklet jeg meg og lærte en hel del. Og tru meg jeg lærte mer de ukene enn på skolen. Derfor valgte jeg å droppe russetiden og heller jobbe der de ukene russtiden var. Og om jeg består vil jeg tro at de ukene hoss bedriften var avgjørende. Har også en framtidig jobb om jeg fortsatt er i samme by til det året dette gjelder.

Men du ser ut til å være meget usiker, så derfor er kanskje almenfaglig en fin ting å gå. For da har du et bredere valg etter 3 år.

Lykke til med valget du gjorde.
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget MonsterMartin

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 070
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 070

  • Skal bli stor og sterk en dag
SV: Valg av studieretning..
« #8 : 08. juni 2005, 21:10 »
Ja, det var det da. blush  Er i grunn veldig lei skolen, men det kommer seg vel etter en lang ferie. Har du gått på allmenn selv eller er det basert på ting du har hørt?
Bør jo velge noen man har interesse av, og er i grunn ikke så mange fag jeg liker. Norsk, gym, samfunnsfag er vel i grunn bare det som er noe særlig gøy. Undecided
HATER fag som matte og musikk!!
Gode forslag til hva jeg bør velge ut i fra det jeg har fortalt mottas med takk Smiley
Jeg har gått på allmen.Er ferdig med 3.året nå om ca en uke. Grunnen til at jeg valgte det var at jeg ikke var intressert i noen av de andre studieretningene, derfor valgte jeg allmen. Da har jeg flere muligheter senere i livet.
Men velg noe som intresserer deg, da går skolen så mye lettere i tillegg.

Smiley
Hei og hå

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Valg av studieretning..
« #9 : 08. juni 2005, 21:11 »
Jeg gikk to år på almenn, men var så møkkalei skole, og syntes jeg kastet bort tiden min på å lære mye unyttig på almenn.
Tok et friår, og begynte på elektro. Begynner som elektrikerlærling om to uker.

Jeg synes flere som kanskje kunne tenkt seg et yrkesfag, å gå den veien. Liker du det ikke, kan du ta almennpåbygging som vk2 og allikevel ikke ha kastet bort noen år, du får jo den samme studiekompetansen
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Valg av studieretning..
« #10 : 08. juni 2005, 21:13 »
Ferdig med GK Idrett nå om 1 uke.
SKal gå VK1 Idrett  og VK2 Idrett.. Tar et år i militæret med befalskole og eventuelt fortsette innenfor noe militært.
Hvis ikke har jeg vurdert å gå noen idrettskurs for eventuelt å bli PT  Smiley

Utlogget Ace

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 267
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 267

  • En dag uten trening er en dag uten mening!
SV: Valg av studieretning..
« #11 : 08. juni 2005, 21:14 »
Ja, det var det da. blush  Er i grunn veldig lei skolen, men det kommer seg vel etter en lang ferie. Har du gått på allmenn selv eller er det basert på ting du har hørt?
Bør jo velge noen man har interesse av, og er i grunn ikke så mange fag jeg liker. Norsk, gym, samfunnsfag er vel i grunn bare det som er noe særlig gøy. Undecided
HATER fag som matte og musikk!!
Gode forslag til hva jeg bør velge ut i fra det jeg har fortalt mottas med takk Smiley
Går du allmenn så slipper du musikk, og matte trenger du bare å ha første året! Man kan velge valgfag andre og tredje året, sånn som f.eks engelsk & samfunnskunnskap (dette kommer an på skolen)... Jeg var heller ikke glad i matte & naturfag, men det var overkommelig i ett år!
Winning is not everything...
It`s the ONLY thing!

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

SV: Valg av studieretning..
« #12 : 08. juni 2005, 21:18 »
Ja, er veldig usikker. Er kanskje best å velge allmenn så jeg får tenkt igjennom ting grundig. Men når jeg søkte på allmenn var det fotballgymnas ved siden av skolen. Noen timer i uka er det lagt av til trening. Det er jo en interesse jeg har lyst å i vare ta også på videregående. Er også interessert i treningslære. Husker vi hadde et kapittel i naturfag om kropp, energi og miljø som var veldig interessant. Noen her som har tatt utdanning innen det?

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Valg av studieretning..
« #13 : 08. juni 2005, 21:23 »
Hvis du går allmenn får du vanskeligere stoff og sitter med mer igjen i knollen når du er ferdig enn hvis du hadde valg yrkesfag. Yrkesfag er mye lettere! Men samtidig er ikke dette god nok grunn til å velge allmenn, du må nesten like skole litt og ha gode faglige kompetanser...

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

SV: Valg av studieretning..
« #14 : 08. juni 2005, 21:27 »
Har vel i grunn helt greie karakterer, utenom matte og koh karakterene. 6 i norsk hovedmål, 5 i norsk sidemål, 5 i norsk muntlig, 5 i samfunnsfag, 4 i musikk, 3 i matte, 3 i koh, 4 i engelsk muntlig, 5 i engelsk skrivtlig, 5 i heimkunnskap, 6 i gym og 4 i naturfag. blush

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!