Skrevet av Emne: Profil:Liz  (Lest 38357 ganger)

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
SV: Profil:Liz
« #225 : 15. februar 2006, 16:42 »

Har noen dårlige dager i året hvor det er skikkelig vondt og er nærmest sengeliggende.. da er jeg ute og går mye (noe mange ikke skjønner-men det er nettopp bevegelse som hjelper-ikke å ligge i senga og syntes synd på seg selv)..

Godt å høre at det er flere med skader som har litt bein i nesa! Cheesy


Det er da kun tosker som mener på at man ikke skal bevege seg når man har en prolaps, etc?

Jeg var bortimot lam pga blant annet prolapser for snaue tre år siden... seks uker etter ryggoperasjon begynte jeg å løfte skrot igjen, som hjelp til selvhjelp, og  før jeg ble gravid merket jeg ikke snev av smerter lenger. Jeg gir treninga nesten all æren for at jeg fungerer som jeg gjør.

Det er rimelig mange her på TF som trener med skader av forskjellig sort, det er flere ryggopererte som trener TUNGT - virkelig tungt. Det er flere prolapspasienter som har funnet ut at trening er en ypperlig måte å holde smertene i sjakk på. Jeg blir litt provosert over uttalelser som "godt å høre at det er flere med skader som har litt bein i nesa..." Leser man litt rundt her på TF, så ser man at det faktisk er som jeg sier; mange som sliter med skader/smerter på en eller annen måte...

Det å på død og liv ikke skulle ta smertestillende er egentlig rimelig dumt. Helt klart at man ikke skal spise slikt som drops, men det å faktisk ta en Pinex eller lignende ved behov (som f.eks ved sengetid) kan hjelpe kroppen til å få hvile litt.

... og forresten ... omskolering er ikke alltid det dummeste man kan gjøre ... spesielt ikke når man har ett yrke hvor man helt tydelig belaster skadede områder - slik som det du har.

Smiley

Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: Profil:Liz
« #226 : 15. februar 2006, 17:01 »
Jeg har selv prolaps (2stk faktisk) i korsryggen, men så lenge jeg merker minimalt til det trener jeg som vanlig - alle øvelser jeg ønsker. Når jeg virkelig har vondt tar jeg heller alternative øvelser (f.eks knebøy i hacklift i stede for vanlig knebøy) og fortsatt like tungt.

Det å bruke smertestillende er på ingen måte noen form for synd - ei doping e.l. - men mer et medikament for å forbedre livskvaliteten. Riktig nok hvis det brukes riktig og ikke, Kikki sier, som drops. Personlig liker jeg veldig dårlig å måtte bli "herset" med av skader - dvs at ting skal ødelegge for min livskvalitet. Prøver derfor å bruke smertestillende når jeg føler det er nødvendig og dermed slipper jeg å sitte å tenke på hvor vondt jeg har det når jeg f.eks er sammen med venner.

Lykke til videre med treningen - og god bedring! Smiley
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Profil:Liz
« #227 : 15. februar 2006, 18:29 »
Prolapset mitt er ikke grunnen til  at jeg ikke trener bøy eller mark, det er den hersens låsningen i korsryggen. Jeg merker symptomer med engang hvsi jeg gjør øvelser som hyperekstensjon eller bøy. Tok lette mark for morroskyld i helgen og fikk umiddelbart vondt. Grrrrr

Den aller største prøvelsen er det kjedelige programmet jeg på må ta tre ganger i uken med "gammel dame-øvelser". Forhåpentligvis kan jeg snuse på bøy om tre månede( venter med mark litt til).

Kikki: Uten å vite det sikkert, så tror jeg at Liz snakker generelt om folk med ryggproblemer. Jeg ser mange som har ryggproblemer og som overhodet ikke trener, bare ligger i senga og knasker smertestillende( en del på jobben) . Jeg er heller ikke glad i å ta smertestillende fordi jeg får vondt i magen av de jeg har prøvd. Noen ganger må jeg bare selvfølgelig. Jeg tror vi alle er enige om at trening må til! Og at man  fint kan trene tungt uten å forverre skadene- bare man trener smart:)
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: Profil:Liz
« #228 : 15. februar 2006, 18:43 »
Jeg får også låsninger i ryggen, og det er pga prolapsen. Er det ikke det hos deg? Finnes uansett mange fine øvelser for bein/rumpe/lår Smiley
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Profil:Liz
« #229 : 15. februar 2006, 18:46 »
Jeg får også låsninger i ryggen, og det er pga prolapsen. Er det ikke det hos deg? Finnes uansett mange fine øvelser for bein/rumpe/lår Smiley

nei fysio har utelukket at det har noe med hverandre å gjøre:)
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: Profil:Liz
« #230 : 15. februar 2006, 18:47 »
Rart. Jeg trengte bare å snakke med fysio for å få den konklusjonen at det var grunnen. Virker egentlig litt logsik også siden jeg aldri hadde låsninger før jeg fikk prolaps.
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Profil:Liz
« #231 : 15. februar 2006, 18:56 »
Rart. Jeg trengte bare å snakke med fysio for å få den konklusjonen at det var grunnen. Virker egentlig litt logsik også siden jeg aldri hadde låsninger før jeg fikk prolaps.

Prolapset mitt var i ferd med tørke inn og ganske lite. Midtstilt.Trykker ikke på nerver( ifølge CT og røntgen) Manuell terapeuten min( ikke fysio,litt feil istad) mente at det ikke var den som gjorde det etter en time bøy, tøy og trykking (terror). Har gått der i ca 4 mnd nå og jeg føler meg jo bedre, sålenge jeg får oppknekking og triggermassasje. Han vet ikke årsaken til hvorfor jeg har spasmer, men jeg er 100%sikker at dårlig bøyteknikk og tungevekter er årsak.

 Offtopic
Og Liz; sorry for å ha kuppet tråden din
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Profil:Liz
« #232 : 16. februar 2006, 12:04 »
Tror du misforstod litt.. det jeg mener at det er fint å se at andre trener og lever som normalt med skader,betyr ikke at det er få av dem her.. men "mannen i gata" eller Ola Normann om du vil,har det for seg at når man har litt vondt-ja da holder man senga.. så syntes bare det er fint med de som tar avstand fra dette.. jeg har ikke oversikten over hvor mange her som som trener med skade(fordi jeg har ikke tid til å lese alt som blir skrevet her inne)-men   Bow til dem og!

Nå har det seg sånn at pinex,pracet osv ikke hjelper mot smertene.. jeg merker rett og slett ingen ting.. Jeg gikk noe på paralgin forte for ryggen før,men det hjalp ikke så mye det heller...
Jeg ønsker ikke å utsette kroppen for mer "dritt" enn jeg må,så går uten smerte stillende så lenge jeg kan.

Nei omskolering er ikke dumt.Vil heller ha en utdannelse og jobbe med noe jeg liker og trives med.. nå sliter jeg i en jobb jeg ikke trives i fra før..



Det er da kun tosker som mener på at man ikke skal bevege seg når man har en prolaps, etc?

Jeg var bortimot lam pga blant annet prolapser for snaue tre år siden... seks uker etter ryggoperasjon begynte jeg å løfte skrot igjen, som hjelp til selvhjelp, og før jeg ble gravid merket jeg ikke snev av smerter lenger. Jeg gir treninga nesten all æren for at jeg fungerer som jeg gjør.

Det er rimelig mange her på TF som trener med skader av forskjellig sort, det er flere ryggopererte som trener TUNGT - virkelig tungt. Det er flere prolapspasienter som har funnet ut at trening er en ypperlig måte å holde smertene i sjakk på. Jeg blir litt provosert over uttalelser som "godt å høre at det er flere med skader som har litt bein i nesa..." Leser man litt rundt her på TF, så ser man at det faktisk er som jeg sier; mange som sliter med skader/smerter på en eller annen måte...

Det å på død og liv ikke skulle ta smertestillende er egentlig rimelig dumt. Helt klart at man ikke skal spise slikt som drops, men det å faktisk ta en Pinex eller lignende ved behov (som f.eks ved sengetid) kan hjelpe kroppen til å få hvile litt.

... og forresten ... omskolering er ikke alltid det dummeste man kan gjøre ... spesielt ikke når man har ett yrke hvor man helt tydelig belaster skadede områder - slik som det du har.

Smiley


Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Profil:Liz
« #233 : 16. februar 2006, 12:15 »
Viktig å lytte til kroppen.
Selv fikk jeg beskjed om at sorry,men den prolapsen vil du slite med til du er over 40,etter det vil du bli avstivet i ryggen(på dette punktet),fordi da har "gørret" tørket ut.. Nå ligger det i mitt tilfelle og trykker på nerver.. så sliter litt med isjas også(det ignorerer jeg til beste evne)... Men jeg bor i det minste ikke i Afrika Smiley

Jeg fikk tilbud om å få evigvarende smertestillende sprøytet inn i halebenet med en enorm sprøyte.. ja det kunne du tru..  Shocked

Jeg har valgt og ikke gå til kiropraktor,fordi man blir avhengig av det.Fysioterapeut er litt bedre.. men vurderer heller soneterapi eller liknende.

Var sykemeldt i ett helt år pga prolapsen i 2002.. da kastet jeg bort masse penger på fysioterapi og skjønte ikke hvorfor jeg ikke ble bedre.. hun satte strøm på bein og rygg og knakk litt på ryggen-det var alt..
Så gadd jeg ikke mer tull,begynte å trene-og da var det gjort.. og jeg kunne begynne å jobbe igjen... så har alt gått bra helt til ifjord da nakken begynte og krangle istedet...
Men jeg bor fortsatt ikke i Afrika,så jeg går ikke rundt og sturer for det..
Får bare gjøre det beste ut av det som er :-)



Prolapset mitt var i ferd med tørke inn og ganske lite. Midtstilt.Trykker ikke på nerver( ifølge CT og røntgen) Manuell terapeuten min( ikke fysio,litt feil istad) mente at det ikke var den som gjorde det etter en time bøy, tøy og trykking (terror). Har gått der i ca 4 mnd nå og jeg føler meg jo bedre, sålenge jeg får oppknekking og triggermassasje. Han vet ikke årsaken til hvorfor jeg har spasmer, men jeg er 100%sikker at dårlig bøyteknikk og tungevekter er årsak.

 Offtopic
Og Liz; sorry for å ha kuppet tråden din
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Profil:Liz
« #234 : 17. februar 2006, 08:45 »
Onsdag Bryst & legger

Benkpress (oppvarmin+)3 sett x 45 kg  (dessverre lite enegi i dag Sad )
Flyes med hantler (siden kabel var opptatt,tok lett) 3x10x9kg
Skråbenk m hantler 3x9x15 kg (skal prøve å øke til 17,5 neste uke)
Dips 4x8xegen vekt

Legger:
stående legghev: 3x12x71 kg
sittende legghev: 2x12x 45 kg
stående i smith: 2x12x90 kg

Torsdag var jeg hos fysioterapeuten.. hun fant noen triggerpunkter hun gikk løs på,som resulterte i så store smerter at jeg ikke kunne fullføre min 12 timers arbeidsdag.. måtte gå etter 8 timer... på trening  Grin
Og da blir alt så meget bedre... trente bein,men ikke så tungt fordi jeg var i halv koma pga smertene i nakke og venstre skulder... (får håpe at det er bra vondt før det blir bedre)
men jeg fikk da i det minste trent...og kjørte heller noen flere rep..så gikk jeg hjem.. og la meg... :18smileysleep:


Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget adio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 165
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 165

SV: Profil:Liz
« #235 : 27. februar 2006, 09:47 »
Isjas. Det absolutt beste du kan gjøre er å gå tur. Jeg er kanskje sent ute, men verdt å nevne det for en som ser så flott ut og at ett slikt potensial!!

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Profil:Liz
« #236 : 01. mars 2006, 13:34 »
Har ikke gått noe opp i tyngde ennå så trener det samme som de forrige ukene. Har gått opp  et par reps på noen øvelser,men legger vel inn noe nytt i neste uke.. prøver å få til noen oppdaterte bilder snart og...
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

silentk

  • Gjest
SV: Profil:Liz
« #237 : 01. mars 2006, 13:38 »
Hehe, regner med det ble satt en effektiv stopper for inntak av kjærestens tabletter? Tongue

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Profil:Liz
« #238 : 02. mars 2006, 08:23 »
Hva har det med saken å gjøre?
Hva med ett innlegg som faktisk er satt i sammenheng med noe??!!

Jeg tar bare på plata en gang (for å lære av det)...



Hehe, regner med det ble satt en effektiv stopper for inntak av kjærestens tabletter? Tongue
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

silentk

  • Gjest
SV: Profil:Liz
« #239 : 02. mars 2006, 11:49 »
Hva det har med saken å gjøre? Nei, jeg bare la merke til denne setningen litt lenger opp:
Sitat
Jeg ønsker ikke å utsette kroppen for mer "dritt" enn jeg må,så går uten smerte stillende så lenge jeg kan

Men det er jo bra at du har lært å styre unna visse andre typer tabletter også Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!