Skrevet av Emne: IKKE bruk oljer til steking!  (Lest 29171 ganger)

Utlogget PR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #15 : 02. juni 2003, 09:35 »
Det stemmer nok at flerumettede fettsyrer er mer utsatt enn enumettede. Imidlertid vil jeg sitere deg: "din GAMLE lærebok Ernæring"...jeg velger å støtte meg til fersk forskning

Det er noen år siden jeg studerte ernæring, men jeg har også siste utgave av boka (2001). Det samme står der, side 57. Jeg anbefaler alle å kjøpe boka, den gir grundig kunnskap i ernæring. Men hvis du er 100 % sikker på at dette er desinformasjon, kontakt Jan I Pedersen. Han er professor ved Universitetet i Oslo og landets fremste forsker når det gjelder fett og ernæring, og vil sikkert sette pris på om du korrigerer ham.

Utlogget shivac

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #16 : 03. juni 2003, 07:52 »
Hei folkens. Hvor får dere dette i fra ? Jungeltelegrafen ? Gi meg kilder ... SÅ kan vi snakke om dette. Nytter ikke å prate ut av vildens sky og tro at det er sant.

Har selv hørt det samme, og har også hørt motstridende teorier. Så vet ikke helt hva jeg skal tro egentlig.

Dessuten så er bruk av emne felt litt teit, "IKKE bruk oljer til steking". Og så sier du at man egentlig kan bruke den til steking, så lenge det ikke er altfor varmt i panna.

Utlogget PR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #17 : 03. juni 2003, 17:31 »
Hei folkens. Hvor får dere dette i fra ? Jungeltelegrafen ? Gi meg kilder ... SÅ kan vi snakke om dette. Nytter ikke å prate ut av vildens sky og tro at det er sant.

Har selv hørt det samme, og har også hørt motstridende teorier. Så vet ikke helt hva jeg skal tro egentlig.

Dessuten så er bruk av emne felt litt teit, "IKKE bruk oljer til steking". Og så sier du at man egentlig kan bruke den til steking, så lenge det ikke er altfor varmt i panna.

Min kilde: Ernæringslære ISBN 8270470716

Norges mest anerkjente lærebok i ernæring. Brukte boka når jeg studerte ernæring, men den er interessant for alle som er opptatt av trening og kosthold.

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #18 : 04. juni 2003, 08:25 »
Dere kan lese denne:
http://www.johnberardi.com/articles/qa/afc/afc_mar292002.htm
Her anbefales det å ikke tilsette fett når man steker i det hele tatt. (Kjøp en teflonpanne.)

Teflon panne er ikkje så ideelt å bruke. Matvarene har ofte en tendens til å feste seg i panna sjølv om den ikkje skal gjere det. Wok mat som kan bli tilgjort på den måten og tilsett heller litt olje etterpå, det gir ein ekstra piff i maten. Bruker selv å ha ei spiseskje med solsikkeolje på kylling fileen etter at den er stekt. Nydeli Grin

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #19 : 02. november 2003, 23:30 »
Kremt! Man skal ALDRI bruke olivenolje til wok'ing! Angry man skal helst vwok'ke på høy vame for og beholde den sprøe konsistensen i grønsakene. ved høy varme kal man ikke bruke olivenolje fodi det spruter (ikke srlig godt og få bortimot 3-400grader varm olje på kroppen, og det er visst ikke bra med varm oliven olje. Det var min kunnskap, over til spm...

Jeg har blitt fortalt at "ikke kvie deg for å steke mat i olje" "bruk heller olje enn margarin til å steke i" Hvorfor generelt skal man ikke steke med olje da? Hva skjer med oljen siden det blir usunt? Har prøvd og sise spiseskjeer med olje, det smaker så humbug at jeg går heller og høgger ved!
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #20 : 03. november 2003, 12:00 »
Umettet fett er ustabil for høye temperaturer. Mettet fett er mer stabilt.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #21 : 08. november 2003, 02:35 »
Skjønner fortsatt ikke hvorfor man ikke skal bruke olje til steking. Blir oljen rett og slett dårlig? Jeg får ikke i meg olje ellers, som sagt klarer jeg ikke å drikke olje (SS) så jeg er nødt til å steke f.eks tunfisken i olje... er ikke dette godkjent fettkilde lenger da?
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Nameless

  • Gjest
Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #22 : 08. november 2003, 13:21 »
Den blir omgjort til transfettsyrer.

Du kan ta å klemm ut dressingen i en kopp. Ta 20g olivenolje lrno å røre rundt i dressingen, smaker ikke forskjell, og den blit plutselig litt sunnere Wink

Utlogget b-nilsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 298
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 298

Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #23 : 08. november 2003, 21:41 »
NEI, NO STÅR IKKJE VERDA TIL PÅSKE! Begeret er nådd, og over støvleskaftet er me komne for lenge sida.

Den verste misvisinga i heile ordskifte her, er det "isfugl" skriv om at extra virgin ikkje bør brukast til matlaging i det heile tatt. Kanhenda har eg misforstått deg feil, men kva skal me då bruka extra virgin-olja til? Extra Virgin olivenolje er gode greier det, så lenge ho ikkje vert varma, t.d. oppå salatar.

Til alle dykk som ikkje forstår kvifor me ikkje skal steika olivenolje på sterk varme, er det berre å prøva. Så lenge det ikkje er noko spinnhakkandes gale med laukane dine, vil du då kjenna at olja er svidd. For å vera på den sikra sida kan du alltids berre bruka solsikkeolje til steikevarming. Den tåler mykje sterkare varme.


Dessuten så er bruk av emne felt litt teit, "IKKE bruk oljer til steking". Og så sier du at man egentlig kan bruke den til steking, så lenge det ikke er altfor varmt i panna.

Ikkje like mange vert nyfikne på ein "post" ved namnet: "Steik med oljer av og til." Grin
To spring fortare enn ein!

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #24 : 08. november 2003, 23:34 »
*steker i vei i olje hehehe* jeg bruker rapsolje eller sojaolje jeg på flasken står det at den (rapsoljen) egner sej til det så da så.....og sojaolje skal visst tåle høyere temp enn olivenolje? jaja heller olje en smør sier nå jeg * smør fysj og fy*:rasp:

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #25 : 10. november 2003, 13:19 »
nettopp. SÅ teoretisk sett er det bare olivenen olje man ikke skal stek e i da... det har man jo alltid visst.....
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #26 : 10. november 2003, 21:42 »
Roachezz: du kan jo prøve å ha oljen over grønnsaker og paste istedet  ( altså ikke varme den i det hele tatt)

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #27 : 10. november 2003, 21:46 »
jeg skjønner ikke hva jeg skal steke med til slutt. Altså jeg vil ikke ha noe transformertesyrer i meg, men kalorier fra smør... nei takk.
Hva med magarin? Det smaker okey, og det er jo ikke fra dyrefett.

I motsetning til Roachezz, så har jeg ikke noe problemmer å få i meg olivenolje. Tar 4-6 spiseskjer med olivenolje hverdag. Morning - lunsj - middag. I tillegg så tar jeg tran og valnøttolje (valnøttolje smaker helt for jævli!! Men den sklir ned... )
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #28 : 10. november 2003, 21:52 »
eup: hehe du får bare ete maten rå til slutt da vet du Wink

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
Re:IKKE bruk oljer til steking!
« #29 : 10. november 2003, 23:01 »
Haha. Slutte og spise jeg, tenker jeg... eller bare brenne av smaksløkene eller noe... Syns det er en helt kvalmende følelse når man får denne "myke" gugga nedover halsen... hooff! ja, du har vel rett i det mystique.... Passer på og spise bra med makrell i tomat og sånne ting da...
så noe blir det jo.. men jeg får bare være kreativ da....
men margarin er da ikke så gærent? I det hele tatt tenker jeg på. Det erjo ikke smør.....
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!