Skrevet av Emne: Antidoping Norge lanserer kampanjen ”Doping er noe dritt!”  (Lest 7241 ganger)

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
Problemet med ADN er at populistiske og enkle avgjørelser synes å gå foran mer gjennomtenkte og "vanskeligere" avgjørelser som på lang sikt vil tjene idretten bedre. I stedet for å hoppe på raske og enkel løsninger bør man ta ibruk kunnskapen norske idrettsutøvere besitter og ikke minst kommunisere bedre med "massene"

Hvordan kan vi kommunisere bedre med "massene" i tenårene enn å være så synlig som vi skal være på Norway Cup i år med 30,000 deltagere? Sammen med ett 10-talls toppidrettsutøvere skal vi gjennom hele uken være til stede å drive informasjonsarbeide ovenfor deltagere, lagledere, familie m.v.

At armbåndene ikke slår ann i dette forumet overrasker meg ikke, men så er dere heller ikke i målgruppen. Målgruppen, ungdom på Norway Cup, syntes dette var helt topp da de fikk de utdelt i dag. I den målgruppen ser det ut til å treffe blink. Armbåndene bidrar til å skape bevissthet iforhold til å ta avstand til doping og gjør at vi komme i dialog med unge gjennom vår tilstedeværelse på turneringen.

Hva gjelder din påstand om "populistiske og enkle avgjørelser" er jeg usikker på hva du sikter til og hvor mye du vet om vår virksomhet; bortsett fra kontrollfunksjonen.

Jeg diskuterer dette gjerne med deg på ett profesjonelt og faglig nivå, men da forventer jeg det samme tilbake.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
Etter å ha lest gjennom X antall antidopingtråder her på forumet den siste tiden, så må jeg si at jeg føler ADN virkelig overspiller sin rolle. Med sin kamp mot doping - som Cain så treffende sammenlignet med antiterrorkampen - så tror jeg de mister flere tilhengere enn de får nye.. Og jeg tror ikke en plastikkbit - som attpåtil er stygg - vil vinne flere tilhengere.

... meg har de i hvertfall mistet ... dette blir mer Overformynderi enn jeg setter pris på.



Virker som du sikter til noe annet enn holdningskampanjen til Norway Cup.

Interessant å få vite hva konkret som har fått deg til å ha denne innstillingen.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Poenget er vel at slike armbåndskampanjer har særs kort "virkningstid" på mange måter. Og jeg vil tro at det er litt "Kua har glemt at hun var kalv"-tendenser i måten man tolker tilbakemeldinger fra barn og ungdom i den aldersgruppen norway cup-deltagerne er i. Det var en eller annen kampanje for et eller annet godt formål de gangene jeg var med på norway cup også, der toppidrettsutøvere, pop-stjerner og lignende stilte opp, jeg husket (og de på laget med meg) hva saken var der og da og stilte oss positive til det der og da.. 20 minutter senere var det andre ting som stod i hodet. Skal man drive med ungdomsarbeide er det andre ting jeg ville satt i fokus.


Det jeg ville brukt tid og krefter på er arbeid ved ungdomsskoler/videregående skoler. Informasjonsflyt av en mer objektiv art som viser både de gode (for ja, de finnes) og de mange dårlige sidene ved å bruke dop. Og informerer på en måte som de unge forstår og kan kjenne seg igjen i, ikke skremselspropaganda som får de aller fleste til å lukke ørene og tenke på neste helgs fest.

Samtidig vil jeg si at ting som f.eks plakater på TIS med (jeg husker ikke ordrett) "doping er skadelig, ikke gamble med helsa di" blir litt naivt og ikke minst en litt unødvendig pengebruk. Folk på TIS som doper seg gjør det nok på et litt mer profesjonellt nivå (om noen der gjør det..) og da vil nok ikke en litt banal og barnslig plakat gjøre noe fra eller til. Igjen er det objektivt og saklig informasjon jeg er ute etter.

Når det gjelder dopingtestrutiner mener jeg at man burde se ting litt i perspektiv. Disse rutinene er utarbeidet pga problemer i østblokkland med folk som er "på ferie" og lignende (uten å stigmatisere østblokkene for mye..). Dette er ikke et system som er utarbeidet med spesiell tanke på Norge eller andre land med et lavt problemnivå når det gjelder doping. Derfor blir dette litt "skyldig til bevist motsatt" og som de fleste vet er det vanskelig å bevise at man ikke har dopet seg.. Smiley Derfor mener jeg at man burde se dette i kontekst og heller innføre slike tiltak mot utøvere som man har problemer med å få tak i, men å innføre slike tiltak mot utøvere som aldri har vært problematiske på noen måte blir litt for mye i retning fascisme i mitt hode.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
Poenget er vel at slike armbåndskampanjer har særs kort "virkningstid" på mange måter. Og jeg vil tro at det er litt "Kua har glemt at hun var kalv"-tendenser i måten man tolker tilbakemeldinger fra barn og ungdom i den aldersgruppen norway cup-deltagerne er i. Det var en eller annen kampanje for et eller annet godt formål de gangene jeg var med på norway cup også, der toppidrettsutøvere, pop-stjerner og lignende stilte opp, jeg husket (og de på laget med meg) hva saken var der og da og stilte oss positive til det der og da.. 20 minutter senere var det andre ting som stod i hodet. Skal man drive med ungdomsarbeide er det andre ting jeg ville satt i fokus.


Det jeg ville brukt tid og krefter på er arbeid ved ungdomsskoler/videregående skoler.



Du har helt rett. Det du glemmer er at selvom fokus "her og nå" er noe som skjer på Norway Cup akkurat nå så betyr ikke det at kampanjen ikke er del av en mer langsiktig strategi med fokus på ungdom og breddeidrett.

Samtidig tror jeg mange, men ikke alle, vil huske en ting til fra Norway Cup som du glemmer. Setningen "Doping er noe dritt!" De får t-skjorter, fotballer og mye annet signert av sine idrettshelter og artister med påskriften "Doping er noe drit!". De tar bilder med disse osv. Alt dette er gjort før, og vist seg at det virker.

Nettopp det du nevner med vgs., fritidsklubber og andre arenaer hvor ungdom treffes skal vi bli mer synlig å tiden som kommer.  Og tro meg, vi har en plan! Wink



Informasjonsflyt av en mer objektiv art som viser både de gode (for ja, de finnes) og de mange dårlige sidene ved å bruke dop. Og informerer på en måte som de unge forstår og kan kjenne seg igjen i, ikke skremselspropaganda som får de aller fleste til å lukke ørene og tenke på neste helgs fest.

Samtidig vil jeg si at ting som f.eks plakater på TIS med (jeg husker ikke ordrett) "doping er skadelig, ikke gamble med helsa di" blir litt naivt og ikke minst en litt unødvendig pengebruk. Folk på TIS som doper seg gjør det nok på et litt mer profesjonellt nivå (om noen der gjør det..) og da vil nok ikke en litt banal og barnslig plakat gjøre noe fra eller til. Igjen er det objektivt og saklig informasjon jeg er ute etter.



Du har også helt rett i at vi må differensiere budskapet vårt. Akkurat som kanskje ikke det budskapet du viser til passer på TIS, så er det f.eks. ikke fokus på AAS eller dopingmidler osv. på Norway Cup da det ikke er riktig for den målgruppen.

Vi tror vi er blitt bedre på dette området, men må bli mye bedre. Har du ideer så kom med de!

Samtidig ligger det i kortene at vi alltid vil jobbe for at doping ikke hører hjemme i idretten, at doping er juks og at doping kan være svært farlig for helsen. Mao. fokus på juks/rettferdighet er like viktig som skadevirkninger.



Når det gjelder dopingtestrutiner mener jeg at man burde se ting litt i perspektiv. Disse rutinene er utarbeidet pga problemer i østblokkland med folk som er "på ferie" og lignende (uten å stigmatisere østblokkene for mye..). Dette er ikke et system som er utarbeidet med spesiell tanke på Norge eller andre land med et lavt problemnivå når det gjelder doping. Derfor blir dette litt "skyldig til bevist motsatt" og som de fleste vet er det vanskelig å bevise at man ikke har dopet seg.. Smiley Derfor mener jeg at man burde se dette i kontekst og heller innføre slike tiltak mot utøvere som man har problemer med å få tak i, men å innføre slike tiltak mot utøvere som aldri har vært problematiske på noen måte blir litt for mye i retning fascisme i mitt hode.

Her må du huske på at en svært liten del av det gjeldende regelverket for kontrollvirksomheten er definert nasjonalt.

Norge (Regjeringen) og Norges Idrettsforbund har gitt sin tilslutnning til Verdens Antidoping Byrå (WADA) sitt regelverk. Det er her kravet om utøverinformasjon, dopinglista, krav til testing etc. er definert.

Disse reglene skal altså ADN håndheve nasjonalt. Det betyr ikke at vi nødvendigvis er enig i alle reglene, men vi må følge de. Samtdig jobber vi for å endre regelverket i tråd med vårt syn.

Så er det viktig å huske at selvom andre land kanskje ikke er kommet like langt i implementeringen av WADAs regelverk som Norge så betyr ikke det at vi IKKE skal etterleve regelverket. Det betyr heller at vi skal bruke våre kompetanse på å hjelpe andre til å komme like langt som oss.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Vi er de første til å innrømme at vi alltid kan bli bedre og du har sikkert helt rett i at det er ting vi bør gjør som vi ikke gjør i dag.

Har du konkrete innspill er jeg lutter øre.



Ser jo at Cain har kommet med en rekke gode forslag, og siden mine meninger ligger tett opp til hans ser jeg ikke poenget med å gjenta disse.

Uansett er det en ting jeg mener dere burde satse mye mer på, og det er faktisk å gjøre en positiv bruk av de som faktisk bruker AAS og andre dopingmidler. Og det på en måte som kan opplyse mye mer enn et arbeid slik dere gjør i dag som bærer større preg av å skremme. Det fører sjelden frem. Så hva med å få tak i en som har brukt "ting og tang" og som har kjent det meste på kroppen, få vedkommende til å stå frem sett han i en buss og reis rundt på skoler med han. Tross alt er det bedre det, for det er en person som er lettere å identifisere seg med, samtidig som vedkommende kan svare på alle de spørsmålene ungdommen vil stille - nettopp fordi han har vært der selv. Blir på samme måte som Trygg Trafikk reiste rundt med personer som hadde bygd seg opp igjen på Sunås. Da begynner vi å snakke holdningsskapende arbeid og da i en retning som mange flere kan identifisere seg med.

Jeg håper inderlig dere har lest innleggene til Hans Høyhet her inne, i hvert fall har jeg oppfordret dere til det flere ganger tidligere. Der har dere prototypen på hva slags person dere bør finne i sammenheng med at vedkommende har en viss kommersiell legning naturlig nok. Med en slik start tror jeg dere kan komme mye lenger enn hva dere har gjort. Dette er tross alt et voksende problem som bør tas ved roten. En misbruker kan tross alt brukes på til noe positivt trass i personens handlinger og ikke bare henges ut til noe negativt for all fremtid. Gjør bruk av det, det er mitt klare råd !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Virker som du sikter til noe annet enn holdningskampanjen til Norway Cup.

Interessant å få vite hva konkret som har fått deg til å ha denne innstillingen.


Holdningskampanjen til Norway Cup var nok innbefattet i min kommentar. Armbånda er så sin sak; jeg kjenner ikke til en tenåring som faktisk bryr seg så veldig om hva de forskjellige armbånda står for. De er kule, og det er nok.

Jeg finner det skremmende at dere skal teste unger som stiller opp på en fotballcup... hadde jeg hatt barn der hadde min reaksjon vært kraftig om dette barnet hadde kommet hjem og fortalt at han/hun måtte tisse på glass med voksne mennesker hengende over skuldra.

Min innstilling til ADN bunner i alt fra den første brosjyren dere la ut her på forumet som var ett - i mine øyne - patetisk forsøk på å skremme folk bort fra doping. Videre reagerer jeg på stadig feilinformasjon dere kommer, ett ekstremt firkantet og sneversynt system, og en veldig forutsigbar utplukking av dem dere vil teste. Det var ganske morsomt å sitte på Benk-NM og kunne gjette seg fram til hvem dere ville plukke ut til testing ... Wink

Bruken av skremselpropaganda får meg til å reise bust. Alle vet at røyking er skadelig, alle har vi fått proppet hodene våre fulle av skremselspropaganda i alle år, likefullt er det mange som fortsatt røyker. Det samme mener jeg kan sies om doping; alle vet at feilbruk av doping kan være skadelig, alle har vi fått proppet hodene våre fulle av skremselpropaganda i alle år, og likefullt er det mange som fortsatt doper seg. Det må taes i bruk andre metoder for å få folk til å innse faren det kan være ved å dope seg.

Videre har mine personlige opplevelser med ADN ikke hjulpet noe på bildet jeg har fått av dere.

Jeg sendte i vinter en søknad om medisinsk fritak fordi jeg skulle gjennom medisinsk behandling med preparater som står på dopinglisten. For det første var saksbehandlingstiden ekstremt lang, for det andre var svaret jeg fikk ekstremt snevert. Jeg fikk lov til å trene mens jeg gikk på disse medisinene (HURRA), men jeg fikk ikke konkurrere. Dette fordi medisinene visstnok skulle ha prestasjonsfremmende virkning. Det viser seg ved nærmere undersøkelser at preparatene har prestasjonsfremmende virkning på MENN ...

Alt i alt er det all denne sneversynte skremselspropagandaen dere kommer med som får meg til å få ti tusen pigger så snart jeg ser ett nytt innlegg fra dere her på forumet, eller jeg kommer over en brosjyre dere har utgitt. Det er på tide dere stikker finger'n i jorda og finner nye, mer positive måter å spre budskapet på.


Smiley






Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

At armbåndene ikke slår ann i dette forumet overrasker meg ikke, men så er dere heller ikke i målgruppen.
VIrker som ADN var forberedt på å bli "ferska" her altså!?

Saken er, at Idrettsutøvere ikke går rundt og tenker på doping hele tiden. En idrettsutøver tenker på sporten sin, prestasjonene sine, resultater, trening, kosthold, planer, programmer, oppkjøring og skader.
Neste mesterskap, neste stevne, neste formtopp...
Penger til å trene, penger til å reise, penger til utstyr, penger til opphold og alt en trenger på et internasjonalt mesterskap...
For det er dyrt for de som ikke er i satsningsgruppe eller på landslag!  Deal

Så da er det litt "morsomt" å se SYSTEMET bruke flerfoldige titalls tusen på å teste en utøver som ikke engang er i prioritert gruppe 4 GANGER på 7 måneder, mens den samme utøveren må tigge lokal sponsing for å ha råd til å bo innendørs på det VM'et han selv koster turen til sin egen deltagelse på!!
DET er fullstendig feilfokus, fordi det da har blitt viktigere å fore sin egen dop-paranoia og margeteste rene/uskyldige utøvere enn det er å hjelpe gode sportsmenn med å utøve sin idrett så bra som det er mulig!

ADN blir gjennomskuet, de setter agendaen selv... I media og aviser kommer side opp og side ned med antidopingflopper, som "samarbeidet" med Maaseide, testing av 14-åringer og 2 sensasjonelle dopingtatte 7-divisjonsspillere...
Heldigvis for ADN så fins det kriminelle idioter også, som prøver å bestille kilosvis med preparater inn i landet, slik at ADN får enda et lite argument å bruke på veien mot neste budsjett.

Minner meg litt om Vegvesenet, som står på som faen for å bevise at de trenger bevilgningene sine rett før budsjettfordelingen.  rofl

For all del, jeg tror alle vil ha en dopingfri idrett!! HELT dopingfri! Ja takk, mer enn gjerne! Da vil det være mulig for rene utøvere å hevde seg både nasjonalt og internasjonalt.
ADN må ikke gå i den fellen å tro at kritikken her inne kommer fra folk som er Pro-doping No no
Kritikken her ADN kommer fra de veldig få menneskene i samfunnet, som HAR et perspektiv på de tingene dere forer den grå massen med.  Deal

Alle ADN uttalelser i aviser og TV blir tatt grav alvorlig av uvitende sjeler, og foreldre grøsser over sine barns proteinpulver og kreatin pga ADN sitt korstog ridicule.

MEn det er aktive utøvere og mosjonister med kunnskap dere møter her på TF, og vi lar oss ikke like lett dupere Wink

Husker de derre "knullearmbåndene" ungene gikk med for noen måneder siden... Nå i sommer kom enda mere Jalla - armbåndene til Mandela og Armstrong. Og ADN syns det selskapet, Mandela & Armstrong er passende for sin sak, og lager like armbånd med en unik smart tekst, som kan brukes i det siste media-stuntet. Testing av barn, faktisk...

Kan dere ikke heller bruke de pengene på å teste syklistene i TdF, eller folk det er mer sannsynlig bruker doping?? Ingen som hørte meg nevne Armstrong, Hushovd eller NOEN som helst andre her, de kom tilfeldigvis bare i samme avsnitt.!  Smiley

Meeeen, det er vel bedre at ADN gjør NOE, enn IKKE noe... Stå på, dere får det nok til etterhvert! (selv en blind høne osv..)

Utlogget Fleex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 386
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 386

Digger de der. Er det noen plass de kan bestilles?

Utlogget Päron

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433

  • - I'm a raver baby -
Jeg synes ADN gjør en god jobb for å forebygge. De beste her i landet (uansett sport) blir testet. HELE TIDEN. Og de må til en hver tid oppgi hvor de er (les saken rundt volley-ball-gutta). Doping-problemene er små i Norge (idrettsmessig) bla. fordi ADN har gjort en meget god jobb (òg det har noe med landets økonomi og moral å gjøre), men problemene er større i de fattige landa. Så det ADN må gjøre, er nettopp å forebygge. Slik verden er i dag, så finnes det faktisk værre ting en å la sin 12 år gamle sønn bli doping-testet. Han vil neppe få traumer av det. Det har heller en meget god og forebyggende virkning.

Jeg synes folk her på dette forumet argumenterer så mye for doping at det er skremmende. Greit nok, alkohol og andre ting kan ha værre effekt enn steroider på kort sikt. Men begynner man med doping, så er man inne i en ond sirkel. Hvem tar bare èn kur? Og det er på lang sikt de psykiske og fysiske problemene kommer.

Personlig så synes jeg det er alt for mange som har begynt med doping på jakten etter en bra kropp. Og mange av dem er langt under 20 år. Når disse gutta får super-resultater på kort tid, så er det en MEGA REKLAME for doping. Husker selv at en som jeg kjente (som var mye mindre og svakere enn meg), bare på noen måneder økte fra 70 til 130 kg i benkpress bla. pga steroider. Jeg var da 16 år, og syntes dette var både urettferdig og samtidig spennende. For jeg ville jo blitt MYE sterkere enn han igjen hvis jeg også hadde brukt steroider. Ja.... tanken var der. Det hadde vært kult.... Bare èn kur for å øke ifra alle de andre. Dessuten så hørte jeg aldri om noen av bi-virkningene.

Dog driver jeg med vektløfting, så selv om tanken og fristelsen var der, så holdt jeg meg unna, og det har jeg gjort siden. Ikke pga. alle bi-virkningene, men pga. prinsipp for å være en ærlig idrettsutøver, og fordi ADN hele tiden har gjort en god jobb med å komme å teste meg og andre i klubben på uanmeldte opptredner. Første gang jeg ble testa, var jeg 15 år, og selv om jeg syntes det var latterlig da, så takker jeg ADN for dette. Synes bare staten burde bevilge mere penger til ADN, slik at de kan få testet flere ungdommer.

Men utviklinga i ungdomsmiljøet er skremmende. VELDIG mange jeg kjenner som trener på helsestudio for å bygge muskler og styrke, bruker steroider. Og de fleste veit ikke en gang hva det er eller hva det gjør med kroppen, eller hvordan det skal brukes. Selv varene er ofte fake da lokale forhandlere gjør det de kan for å tjene penger på ungdommene. De yngste jeg veit om som bruker steroider, er 14 år, og de setter sprøyter og putter i seg piller som proffene, fordi de tror det vil ha bedre effekt. Jeg veit heller ikke om noen som har brukt steroider, som bare har tatt èn kur.

Selv har jeg satt meg godt inn i faget, og har god kunnskap og innsikt i de forskjellige medikamentenes virkning og bi-virkninger. Har vel lest "daglig" om steroider nå i ca. 3 år, og angrer ikke et sekund på dette. Har nå MYE bedre kunnskap for å argumentere imot doping. En ting er når gutta uten peil kommer å sier "Doping må du holde deg langt unna" til en nyskjerrig 16-åring. Noe annet er når en med kunnskap om det, og som ellers har fått bra resultater, sier det samme.

Jeg mener at de under 20 som bruker doping for å bygge kropp, HAR GITT OPP !!!
Det å satse 100% på kosthold og trening, og heller skaffe seg god kunnskap rundt nettopp dette, er mye mer anabolt enn å kjøre i seg en haug med steroider. Dessuten så vil man også få mye mer igjen for det til siden.

Greit nok, er man over 20 og har trent seriøst i flere år, med god kunnskap innen kosthold og trening, og fremdeles har lysst på bedre resultater, så skal ikke jeg nekte dem å bruke andre prestasjonsfremmende midler. Men før dette, så har jeg mine meninger.

Og nei, folk under 18 år bør ikke få gjøre som de vil med kroppen sin, da de ikke veit sitt eget beste. Hvem av dem gidder å sette seg skikkelig inn i teorien før de tar praksisen? Teorien tar lang tid, og krever mye lesning. Folk som bruker steroider er utolmodige, og gidder ikke å vente. De skal ha resultater NÅ!!! Og derfor må noe gjøres.

Det eneste organet som faktisk bryr seg om dette problemet, er ADN. Derfor synes jeg folk skal komme med saklige tips, istedet for å rakke ned på det de gjør. Ønsker dere lykke til videre, ADN, og håper dere klarer å få bukt med problemene.

Helt ærlig.... Jeg gir f*** i hva de over 18 gjør med kroppen sin, men de reklamerer faktisk med steroidenes resultater til den yngre garde, og det skaper desverre et MEGET dårlige ufall i ungdomsmiljøene. Noe som slår tilbake på hele samfunnet.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!