Skrevet av Emne: Dopingtester under Norway Cup  (Lest 8651 ganger)

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Dopingtester under Norway Cup
« #30 : 04. august 2005, 09:13 »
Du skriver på en utrolig bra måte Hans Høyhet Når jeg leser innleggene blir jeg bare mer og mer sikker på min sak om at doping er farlig, teit, etc.. Håper du kan stille opp for A.D.N og fortelle din histore slik du har fortalt den på forumet vårt.

Hadde bare han som skulle kjøre en "kur" og opprettet profil her på forumet, kunne blitt like påvirket av det du skriver som de fleste andre, så hadde han kanskje droppet det og trent videre reint.

For å være litt ontopic så mener jeg at både Soje og Hans Høyhet har rett i det di sier.
Det hadde nok hjulpet både med en som har kommet langt uten dop og med en som har opplevd hvordan det er å bruke dop, med tanke på familie, bivirkninger osv.

Det er jo slik av vi ungdommer er veldig lett påvirkelige, enkelte mer en andre!
Enkelte vil se på Soje å tenke wæow! Det går altså ant å få en slik kropp bare ved å trene å spise rett! Cheesy Men du har noen, disse vil se på Soje og tenke, han har brukt "hele livet" (les: at jeg ikke vet hvor lenge du har trent) på å få en slik kropp. Det gidder jeg ikke.. Fins det noen letter vei? Ja doping har jeg hørt er en enkel vei til en rå kropp..
Men vent, Soje forteller at doping er farlig og forteller om noen bivirkninger, men hva vet vel han?? Han har ikke prøvd det så hvordan kan han fortelle meg dette.

Hadde du da hatt "Hans Høyhet" der for å fortelle hvordan dopet har påvirket han både psykisk og fysisk vil dette kanskje kunne nå ut til de uvitende og lett påvirkelige.
Derfor mener jeg at man burde stille opp med både en som har kommet langt uten doping og en som har prøvd, for å fortelle om bivirkningene.

Aktiv_af

Edit: Honnør til både Soje, Hans Høyhet og ADN for god holdning mot doping Smiley

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
SV: Dopingtester under Norway Cup
« #31 : 04. august 2005, 09:31 »
Til HM

Alle synes god pedagogikk er å få føle og se realitetenes brutale verden er  . Du har mange god bil eksempler og har tydligvis vært pedagog for mange selv om du kanskje ikke har gått noe lærerskole eller har pedagogikk fra univeritetet. I så måte er du et pedagogisk talent. Uansett er talent viktig.

Men å rette pekefinger eller skremme noen får man bare folk til å bli oppgitt. Man må gi dem valgmulighet som er realistiske og som folk blir stolte av. Som leder og trener for styrkeløftere prøver jeg å fokusere å alle de andre tingene som er viktig når man trenener; Kammeratskap, god helse, adspredelse og psykisk hygiene for å nevne noen. Rovdrift på kroppen for å få ei dame som dumper deg hvis du ikke har vaskebrett, eller å ikke ha venner etter å ha prioritert dem bort for en medalje til 89 kr er meningsløst i mine øyne.  Nå skal man da heller ikke bagataliesere ønsket om fremgang og antall kg økt muskelmasse eller vekter på stanga, men vi som har vært uten en vinterdag før må gi inspiriasjon ved å vise til utøvere som har kommet langt over lang tid uten dop samt gi de en pekepinn på om hva de kan forvente seg. Og forventninger er det noe alle har. Det er ikke alle som kan bli verdensmestere, heller ikke norgesmestere eller klubb mestere, slik er det bare. Men skal det bli noen mestere så må vi ta vare på nr to, tre osv hvis ikke så har vi ingen å konkurrere mot. Sosial fellskap i gode omgivelser med menesker som vil deg godt er viktig.

Jeg snakket med en kar som så ti år eldre og 20 kg lette ut etter at han hadde sonet dommen sin på to år. Han snakket uoppfordret om sine erfaringer og vi kom frem til noen ting man må ha for å bli skikkelig god:
- Enorm vilje
- Talent
- Systematisk og strukturert
- Kunne trekke med seg andre for å få hjelp
- Jern Disiplin
- Masse tid.........

Poenget er enkelt: Skremsel ungdom fra å bruke dop men vis dem riktig vei.

Jeg er på en måte enig med deg i at det er bra at ADN er til stede. Men å teste 16 år gamle gutter (og jenter vil jeg tro ?) ser jeg på som misbruk av de midlene ADN besitter. De har jo tidligere her også sagt at det skal taes forsiktig på i tillegg til at pressen skal følge "vær varsom plakaten". Er det virkelig bare jeg som ser at ADN snakker mot seg selv da ? At de gjerne ønsker å teste men ikke henge ut ? Hvor er da den almennpreventive effekten ? En effekt jeg vil tro ADN er ute etter å benytte seg av, i alle tilfeller egentlig.

Det er jo klart at det medfører store konsekvenser å henge ut en 16 år gammel gutt som har gjort noe han egentlig ikke aner konsekvensen av selv - alle skjønner jo det. Men er det riktig å ikke gjøre ? For meg blir det uansett litt søkt, og jeg tror i tillegg til at den preventive effekten i forhold til det er over i løpet av få uker, om ikke dager. Dessverre....

Det jeg heller syntes ADN skulle gjøre, i stedet for å kjøre 4-5 tester på noen ungdommer og bruke 100000 ,- +++ på det, er å ta de samme pengene og reise rundt å opplyse for. For 100000,- kan man fint reise rundt på minst 10 skoler og holde 2-3 timers fordrag med en person som har iveren og muligheten til å opplyse. Men det stiller jo så klart enorme krav til vedkommende som skal opplyse, og da kunnskap både i forhold til å opplyse og faktisk å bruke. For som jeg har nevnt tidligere her, hvem har best mulighet til å hjelpe en alkoholiker ? En tidligere tørrlagt alkoholiker eller en bedehuspredikant ?

Jeg kan jo naturlig nok bare snakke for meg selv, men jeg kan i hvert fall fortelle hva som kunne ha hjulpet meg i starten av min "karriere" i forhold når jeg startet. Det var overhodet ikke plakatene med "stor der opp, liten der nede" som skremte meg fra å sette min førte sprøyte. Ei heller at det stod noen å viftet med fingeren opp i ansiktet mitt med mantraen "dette må du absolutt ikke gjøre" når jeg raskt skjønte at det lille jeg hadde lest om temaet var mer enn hva den som advarte hadde gjort. Slikt er jo overhodet ikke en god måte å drive noe antidopingarbeid på. Det om helt klart kunne ha hjulpet meg, eller i hvert fall fått meg til å tenke meg om, var om det kom en person som selv hadde kjent doping på kroppen, med alle positive og negative sider rundt det, og kunne lagt det frem på en fornuftig måte. Å klargjøre hvilke faktiske risiki som faktisk ligger der. Jeg har tross alt selv sett "smågutter" komme inn til legen smågule på grunn av uvettig og langvarig bruk av orale stoffer. Til pass for de kanskje, men for guds skyld bruk de bildene og historiene for hva det er verdt.

Jeg driver jo ikke selv noe antidopingarbeid, men kunne jo på mange måter tenkt meg å stille opp også. Å vise til mitt eget bruk (eller misbruk om du vil), hvordan det faktisk er å leve med det, hvordan familien min takler det - for alle rundt meg vet det, plager i hverdagen, etc. etc. Det kunne få opp øynene til noen og enhver når man tross alt ikke er i situasjonen at det er ulovlig det man holder på med. Det er jo tross alt det som er forskjellen her, noe sier meg at du er styrkeløfter, at du blir jo nektet tilgang til idretten din dersom du faller på "den gale siden". Så det er jo klart det er effektivt å nekte deg, men den jevne "boler" bytter bare gym om han må. Og det finnes nok av de som ikke bryr seg om hva klientellet sitt holder på med. Og på samme måte mener jeg her ADN gjør feil i forhold til Norway Cup. Greit nok, utesteng en 16åring fra idretten han liker. Hva tror du han ender opp med i fremtiden da ? Holde seg borte fra fotballen i 2 år for så å komme tilbake igjen helt ren ? Neppe.... Mest sannsynlig blir han borte fra idretten i lang lang tid, dopingen han bare "måtte prøve ut" var det jo i grunn bare å fortsette med siden nå var det jo ingen risiki ved det. Og vips så finnes muligheten der for at vedkommende selv sitter i fella.... Man klarer ikke å tørrlegge en alkoholiker ved å nekte han å drikke offentlig heller.

Som sagt, jeg har selv prøvd og gjort mye rart (ref. mine tidligere innlegg her inne), og føler meg så absolutt berettiget til å uttale meg om hva som KUNNE fått meg på andre baner en gang i tiden, om det i det hele tatt var mulig selvsagt. Men poenget her er jo å redde noen, ikke sant ? De jeg selv har fått på andre tanker, for de er det faktisk noen av, har kommet av at jeg har satt meg ned med de, latt de spørre og grave om alt mulig mens jeg svarer helt ærlig og rett ut. Det i seg selv er faktisk et solid tankekors for meg selv også i blant, skulle det virkelig ikke mer til.... Jeg sier ikke at alle får opp øynene av en slik samtale, men mange. Og mange flere enn om jeg skulle viftet med fingeren og sagt "dette er livsfarlig !!! Du blir aldri så stor som meg uansett, så bare dropp det !!!". Ungdommen tror ikke på det. De tror tross alt det er trygt å kjøre i 160 km/t på svingete veier også når de har 5 ukers erfaring bak rattet.

Jeg så at ADN her var lutter øre ovenfor de som måtte ha råd og forbedringer. Her har de i hvert fall mitt klare budskap for hva som kunne gjort store forbedringer i forhold til det arbeidet de driver med i dag. Arbeidet ovenfor den organiserte idretten er vel og bra, i hvert fall på et høyt nivå. Men det er jo ikke der de store problemene egnetlig ligger, i hvert fall ikke de store fremtidige problemene. Og de metodene man bruker ovenfor eliteutøvere, man kommer ikke langt med det ovenfor ungdom på heller lavt/middelmådig nivå, noe som i og for seg er helt naturlig. Det gjelder for ADN å differensiere seg her.

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Dopingtester under Norway Cup
« #32 : 04. august 2005, 17:03 »
Jeg kaller meg selv en liten sprett fordi det er nettopp det jeg er i forhold til mange kroppsbyggere enten de er rene eller ikke. I forhold til den jevne 16-20 åring kan jeg nok virke som en litt mer stødig kar.

Uansett, jeg vil ikke trekke meg selv frem som et eksempel for hvor stor man kan bli uten doping. Jeg er ikke stor. Kan nok bli en del kg større uten doping, men klarer meg som jeg er nå.
Dersom jeg skal trekke frem meg selv som et forbilde så må del være det å lykkes i min idrett/sport uten å bruke dopingmidler. Det er jo ikke alle idretter hvor det er hensiksmessig å være så utrolig stor heller.
Men selvfølgelig utenfor idretten er det størrelse, vaskebrettet og det andre estetiske som teller. Da må man trekke frem som du sier HH, hvor langt man kan komme både med og uten dopingmidler.

For å ta det som lå litt mellom noens linjer her, først få høre litt om meg og hvor bra jeg har klart meg uten doping og håpe at noen synes det er bra. Og så trekke frem HH for å avskrekke litt ville funket litt dålig tror jeg. 40kg mellom oss to tror jeg ville fått noen til å tenke: "Det der er jo bare helt rått og er verdt prisen"
Om ikke HH har en utrolig god evne til å formidle da.

Tror vi begynner å nærme oss noe positivt som ADN kan dra nytte av her.

Soje

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Dopingtester under Norway Cup
« #33 : 05. august 2005, 09:17 »
For nok en gang å ta eksemplet med bilkjøring. Jeg husker fra mine unge dager et foredrag som i hvert fall vekte meg litt. Ikke at jeg har kjørt lovlig all tid i etterkant, men der og da vekket det meg. For når man ser en person der fremme, i rullestol etter å ha bodd på Sunnås i nesten 2 år, lam fra livet og ned. Når han kan legge frem hvordan det er å leve store deler av livet med bleie, måtte ha hjelp til det meste og virkelig kan legge frem hvordan det er å leve med et liv som er totalt snudd opp ned. Jeg var selv 18 på den tiden og naturlig nok ganske så hormonell. Og når han da beretter hva hans desidert største sorg i livet er, nemlig at han aldri mer noen gang i sitt liv kan ha sex med en jente mer. For han er lam fra livet og ned, ingenting der nede fungerer. Sex er noe som kun lever i hodet hans. Da våknet jeg !! Ikke av bilder av totalsmadrete biler, men tanken på at man aldri mer skulle kunne vise sin kjærlighet på en kroppslig måte - da skjønte jeg også poenget. Og akkurat her syntes jeg Trygg Trafikk gjorde en kjempejobb. For de når frem med slike budskap, dette er ting ungdommen faktisk skjønner selv om det er lett å tenke at "dette skjer ikke meg". Men ADN må jobbe på samme måte. Og for å få frem tilsvarende budskap så må en ha kunnskapen om dette, og den mangler du. Heldigvis er vel mest riktig å si. Så ADN har ingen lett jobb å gjøre, det har jeg aldri sagt, men skal de noen gang nå frem med sine budskap er det dette som må til. Kriminalisering og skremselpropaganda som ikke er godt nok gjennomtenkt gjør i beste fall miljøene hardere. Sannheten må nok frem skal ADN ha noen form for troverdighet, og da formidlet på en slik måte at det forstås av tilhørerene og ikke forkastes som svada.

På én måte kan man jo si at Trygg Trafikk bedrev skremselspropaganda her, for det er jo ikke alle som blir lam fra livet og ned etter en bilulykke. Likevel; noen gjør det, og disse historiene mener jeg utgjør et viktig del av helhetsinntrykket.

ADN får kritikk for å bare trekke fram de aller verste bivirkningene ved bruk av doping, men jeg mener at dette er en viktig del av historien - Selv om det ikke skjer alle er det likevel noen som kommer til å bli rammet. At folk da viser til selvråderett og "gjør absolutt hva du vil så lenge du ikke skader andre" (kun fysisk skade?) blir for meg helt ufattelig.

Jeg husker vagt en artikkel om doping jeg leste i VG som ung; uten at jeg kan gjengi mye av innholdet, mener jeg å huske at det var i retning av "se hva alle som har store muskler gjør med seg selv". Jeg er ganske overbevist om at denne artikkelen plasserte meg langt ut på nei-siden i dopingdebatten allerede da. Man hørte jo heller ikke annet fra foreldre, lærere, fotballtrenere, osv.

Problemet med dette var at jeg også nærmest tok avstand fra vekttrening. Alle som hadde store muskler måtte jo bruke dop, og dop førte til liten tiss, og tissen var liten nok som den var!

Derfor er det selvsagt viktig med nyansert informasjon, og jeg er enig med Soje om at man på ett eller annet vis (og parallelt med antidopingarbeidet) også må kunne fremme Den rene vei. Vekttrening er et bra alternativ for både unge og gamle når det gjelder å kompensere for manglende fysisk arbeid i hverdagen, og at mange lar seg motivere av å få en penere kropp er vel helt greit.

"Skrekk-eksemplene" tror jeg imidlertid har en viktig funksjon, de også, da jeg mener de er med på å banke inn grunnholdninger. De gjorde det for meg.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
SV: Dopingtester under Norway Cup
« #34 : 05. august 2005, 10:34 »
Først av alt vil jeg si at jeg ikke har lest alt som står her inne under antidoping, men det skal jo ikke mye til for å se at det er sterke meningsytringer om Antidoping Norge sitt arbeid, og det i begge retninger.
Jeg har heller ikke fått med meg når det ble stiftet, men tydeligvis er det en ganske ny organisasjon?

Det som for meg er helt klart er at intensjonen til AN i utgangspunktet er bra, men at fremgangsmåten i flere tilfeller vekker sterke reaksjoner & følelser.
Dette gjør jo at de fleste tråder om temaet fort forsvinner ut i intet, fordi vi sitter bak tastaturet og henger oss opp i enkeltpersoners uttalser og meninger, og vips så sitter vi  å kaster "bajs" på hverandre fordi vi ikke har de samme meningene  Deal

Som en "ung" organisasjon vil helt klart AN måtte prøve & feile, og det vil alltid være like mange meninger som det er personer med interesse for temaet.

Mitt forslag til Antidoping Norge er at de lager en egen tråd forbeholdt konstruktive forslag , hvor medlemmene på TF selv prøver å være sitt ansvar bevisst, og ikke ødelegger tråden helt med vissvass/ kjas /mas / flaming  Huh, og som sagt ikke tar ting personlig.

Dette bringer meg tilbake til diskusjonen her, hvor det har kommet inn bra forslag på hva AN evt. kan gjøre fremover:

Holdningsskapende arbeid tror jeg er noe av det viktigste, og det med reelle personer å forholde seg til!
Store plakater med budskapet "Stor oppe - Liten nede" tror jeg er som å "pisse i buksa for å holde seg varm", selv om det er en her som innrømmer at ved å titte ned på utstyret sitt, så gjorde den kombinasjonen sitt  blush

Jeg tror at man burde lage et team som reiser rundt på skoler og i aktuelle miljøer, som det allerede er foreslått, med holdningsskapende arbeid. Ungdom har som regel egne og sterke meninger, og det er ingen hjelp i å komme med kun formaninger og skremselspropaganda. Det preller av som vannet på gåsa i de fleste tilfeller!

Og det bør være en mix av personer som de kan forholde seg til, som har noe pedagogiske egenskaper, og som ønsker å prate til ungdommen om sitt budskap.
Man må være åpen for diskusjoner og på en måte ikke fremstille det som svart/hvitt. Med det mener jeg at man tar ikke en politiker, lege eller en fanatisk antidopingtilhenger  o.l. som kun snakker "teknisk". Ungdommen kan lese og de kan bruke internett!

Som ett forslag:
En bruker, alá HH som gir ett inntrykk og har vært igjennom mye, og kan fortelle om kortvarig glede og om det som ofte reelt skjer etterpå. (Her trengs ikke kommentar på de som har"klart "seg)
En toppidrettsutøver, som har nådd langt alá Andreas Thorkildsen eller Olaf Tufte
En idrettsutover som er "stor/muskuløs" og dette må vel eksempelsvis være en styrkeløfter e.l. Jeg tror ikke man skal bruke noen fra en idrett som ikke er i NIF og ikke er underlagt dopingkontroll. NB! Dette er IKKE noe personlig angrep på NOEN i Fitness & Kroppsbyggermiljøet!
En lege med perspektiv, kunnskap, og som har behandlet dopingbrukere.
Og en representant fra Antidoping Norge.



Så vis alle parter legger Egoet til side, og viser litt ydmykhet, tror jeg at AN kan få gode innspill på hva som virker. Tross alt er det jo mange her som er i 15-20 årsalderen, og det er vel de man i hovedsak vil nå med budskapet sitt, og derfor kan også de kanskje komme med fornuftige innspill på hva de kan/kunne bli påvirket av!

Lykke til videre!
" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Dopingtester under Norway Cup
« #35 : 05. august 2005, 10:44 »

 2thumbsup for FAT

APPLAUS!!

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
SV: Dopingtester under Norway Cup
« #36 : 05. august 2005, 10:59 »
PS! Jeg la inn det jeg skrev som en egen tråd "Hva bør Antidoping Norge gjøre? Konstruktive forslag! ".
Så kanskje AN har noe konstruktivt å lese når de nå kommer seg tilbake etter å ha vært på Ekebergsletta i en uke!
" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!