Skrevet av Emne: Spørsmål om dette med "treningsgrunnlag"  (Lest 2138 ganger)

Utlogget Buron

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Spørsmål om dette med "treningsgrunnlag"
« : 02. oktober 2005, 19:41 »
Hei!

Jeg er blitt litt forvirret når det gjelder dette med å ha et treningsgrunnlag før man starter å trene vekter og sånn. Det jeg lurer på er altså:

- Hva er egentlig et treningsgrunnlag?
- Hvordan kan jeg bygge et treningsgrunnlag?
- Er det viktig å ha et treningsgrunnlag før en starter å trene vekter? Hvis ja, hvorfor?

Mvh.
Om en million folk tror på en dum ting, er det fortsatt en dum ting.

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
SV: Spørsmål om dette med "treningsgrunnlag"
« #1 : 02. oktober 2005, 19:55 »
ang det der med treningsgrunnlag..
for å bli stor og sterk må man ha et grunnlag, man kan ikke bare peise på med de største manualene på gymmet, kan ikke bare peise på med alle frihantlene istedet for maskinene, samme gjelder programmet ditt, du kan ikke ta programmet til den største på gymmet.. hvorfor? jo fordi man må ha et grunnlag til det..

la oss si at trening er delt opp i mange "klasser" , fra nybegynner til monster! for å komme fra a til å må man igjennom mye..
derfor er det slik at nybegynnere ofte sitter i maskiner, for å få et grunnlag av muskler og at støttemuskler/sener skal venne seg til pålastningen. etter noen mnder med det går de vidre til et program som består av feks: fihantler, benkpress, basisøvelser osv..
når det er gjort en stund og man begynner å øker kan man dele opp treninga i splitter..
slik fortsetter det.. man må helst ha grunnlag for å øke på med intensitet med trening for at kroppen skal tåle det. det går fint ann å starte på med en 5 splitt men da vil ikke kroppen få noe nytte av det pga tiden mellom treninga pr muskel. det samme gjelder å øke for ofte og for mye, da vil sener gå til dundas...

det er ikke viktig å ha grunnlag før man  starter.. siden det vil bygges, vi er genetisk forskjellige, noen er større enn de som har vært der i flere år når de begynner.. slik er det bare, de har et helsikes grunnlag. men så er det jo folk i andre enden også, tynne og spinkle, aldri rørt en hatell i sitt liv, de må bygge grunnlag for å gå til neste "stadie"..
start å tren.
grunnlaget kommer, snakk med instruktører/ de gutta som vet hva de holder på med og ordne et programm som følges nøye. så endrer du det 6 mnder etterpå Cheesy

bare viktig å huske en ting, TTT= ting tar tid

LYKKE TIL!!velkommen til treninga Cheesy
onakosano
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Spørsmål om dette med "treningsgrunnlag"
« #2 : 02. oktober 2005, 20:27 »
Henger meg på Onakosanos vise ord Cheesy Men vil også anbefale deg lette frivekter i starten. Frivekter trener mer støttemuskler enn maskiner! Lykke til Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Andrew!

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 20

SV: Spørsmål om dette med "treningsgrunnlag"
« #3 : 04. oktober 2005, 10:56 »
Du burde finne deg et grunnprogramm, der du starter med lette vekter for at kroppen skal bli vandt til treningen, samtidig som du øker gradvis
peace out!

Utlogget Raffen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 261
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 261

SV: Spørsmål om dette med "treningsgrunnlag"
« #4 : 04. oktober 2005, 12:12 »
Jeg trente dette programmet i starten med gode resultater: http://www.tn.no/default.asp?go=trening&aid=64. Dette programmet starter med lav vekt og mange repetisjoner noe som vil gi deg mulighet til å få opparbeidet bra teknikk før de tunge øktene starter.

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Spørsmål om dette med "treningsgrunnlag"
« #5 : 04. oktober 2005, 14:46 »
Jeg trente dette programmet i starten med gode resultater: http://www.tn.no/default.asp?go=trening&aid=64. Dette programmet starter med lav vekt og mange repetisjoner noe som vil gi deg mulighet til å få opparbeidet bra teknikk før de tunge øktene starter.

Vil uansett ikke anbefale RYP som et nybegynner program. Det blir for lite med bare 1 uke med lette vekter og høyt antall reps.

Utlogget Raffen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 261
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 261

SV: Spørsmål om dette med "treningsgrunnlag"
« #6 : 04. oktober 2005, 14:59 »
Ryp var det første programmet jeg brukte når jeg begynte å trene med frie vekter. Jeg følte ikke at dette var problematisk selvom det kun er en uke med 15 reps. Etter denne uka fortsetter det i to uker med fortsatt relativt lette vekter med 10 reps. Det er først i 5 reps fasen det blir virkelig tungt. Uansett valg av program er det en fordel for en nybegynner å ikke lesse på med de tyngste vektene helt til å begynne med.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!