Skrevet av Emne: Blodsukkermåler  (Lest 17737 ganger)

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Blodsukkermåler
« #45 : 27. september 2005, 12:35 »
Jeg forbrenner kanskje ikke så mange kcal når jeg sitter med hekletøyene mine eller lager smykker feks, og ut fra enkeltes synspunkt burde jeg kanskje for å komme i bedre form jogget i stedet. Men jeg liker ikke å jogge, jeg liker derimot å skape noe jeg syns er vakkert - det gir meg følelse av mestring og stolthet av å kunne evnt gi noe jeg har laget til mennesker som betyr noe for meg. Hva er da best for helsen min tror du?
Her må jeg ta deg litt.

Det beste for din helse hadde utvilsomt vært å tatt en joggetur, og lagd smykker etterpå! Hadde det gått utover livskvaliteten din tror du? Få bedre helse, og samtidig gjøre det du har lyst til? Kom ikke her og si at du ikke har tid til det, du sitter tross alt her på dataen og leser dette nå, og som alle andre, har du nok noe dødtid foran tv'en på kveldinga. Du kunne heller ha jogget i ett kvarter-tjue minutter.
Du har VALGT Å IKKE jogge den turen, det er ingen annen grunn bak det. Såvidt jeg vet har du to ben som fungerer bra, så det er ingenting annet som hindrer deg i det enn deg selv.

Det du kom med der var ingenting annet enn en dårlig unnskyldning, for at du ikke gidder å jogge. Enkelt og greit.

Nå synes du kanskje jeg var slem mot deg, men jeg måtte arrestere deg på den. For det var bare en av mange unnskyldninger til at folk ikke drar ræva si opp av sofaen. Et valg de har gjort selv.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #46 : 27. september 2005, 13:14 »
Trenger ikke å jogge heller. En gåtur er fint.

Å redusere fettprosenten går ut på å justere trening og matinntak til man får ønsket resultat. Ingen kommer utenom termodynamikkens første lov.

Skrev opprinnelig termodynamikkens andre lov, men det blir litt vel kaotisk og vi ønsker å motvirke den loven for å få orden på livet.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Blodsukkermåler
« #47 : 27. september 2005, 13:19 »
Trenger ikke å jogge heller. En gåtur er fint.

Å redusere fettprosenten går ut på å justere trening og matinntak til man får ønsket resultat. Ingen kommer utenom termodynamikkens andre lov.

Nå er nå termodynamikkens første lov mer relevant for vektnedgang Wink
I positiv nitrogenbalanse.

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #48 : 27. september 2005, 13:56 »
Nå er nå termodynamikkens første lov mer relevant for vektnedgang Wink

Hehe Wink Jeg synes entropien øker litt vel mye i det jeg skriver nå ettheøalkj ah høiahy ehhooiauh ahuia .kkjakak.==?!=!?= u82ye å\0

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Blodsukkermåler
« #49 : 27. september 2005, 13:57 »
Hehe Wink Jeg synes entropien øker litt vel mye i det jeg skriver nå ettheøalkj ah høiahy ehhooiauh ahuia .kkjakak.==?!=!?= u82ye å\0

Litt lite kolin i dag kanskje ?? :Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #50 : 27. september 2005, 13:59 »
Litt lite kolin i dag kanskje ?? :Smiley

Javisst. Søren også. Begynte å lete etter det jeg måtte ha for å tenke klart, men kom bare på de tre første bokstavene. Så her sitter jeg med 10 kg grillkull kjøpt på et sted hvor de snakker nynorsk.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #51 : 27. september 2005, 17:11 »
Her må jeg ta deg litt.

Det beste for din helse hadde utvilsomt vært å tatt en joggetur, og lagd smykker etterpå! Hadde det gått utover livskvaliteten din tror du? Få bedre helse, og samtidig gjøre det du har lyst til? Kom ikke her og si at du ikke har tid til det, du sitter tross alt her på dataen og leser dette nå, og som alle andre, har du nok noe dødtid foran tv'en på kveldinga. Du kunne heller ha jogget i ett kvarter-tjue minutter.
Du har VALGT Å IKKE jogge den turen, det er ingen annen grunn bak det. Såvidt jeg vet har du to ben som fungerer bra, så det er ingenting annet som hindrer deg i det enn deg selv.

Det du kom med der var ingenting annet enn en dårlig unnskyldning, for at du ikke gidder å jogge. Enkelt og greit.

Nå synes du kanskje jeg var slem mot deg, men jeg måtte arrestere deg på den. For det var bare en av mange unnskyldninger til at folk ikke drar ræva si opp av sofaen. Et valg de har gjort selv.

Men stripie da - hvorfor inn i  granskauen skal jeg dra ut på joggetur, fremfor å dyrke mine kreative interesser ( som faktisk tar endel tid når man først setter i gang) når jeg faktisk trener styrke 2-3 ganger i uken, danser 1 gang i uken  prøver å svømme fast en gang i uken, og i tillegg hater  jogging?
Du har helt rett - jeg gidder faktisk ikke å jogge, men det var ikke ment som en unnskyldning, men jeg vil heller bruke endel av tiden min til å skape ting enn å hoppe og sprette rundt hvert ledige sekund, eller jogge/ gå hvert ledige kvarter.
At noen syns det  livet er greit, men jeg syns for meg iallefall at andre ting er vel så viktig - og uansett hvordan man priorterer så får man ikke tid til alt - da velger jeg å få tid til litt av alt som jeg liker å gjøre heller enn å bare fokusere på styrke og dans f.eks.

Tipper du trener og holder deg til et nøye kosthold fordi du syns det er viktig for deg, men også fordi du trives med det og det bidrar i positiv retning for din livskvalitet. Men du kan  ikke sitte å avgjøre hva som er bra livskvalitet for alle andre bare ut ifra egne interesser. God helse og god livskvalitet innebærer veldig mye og det er veldig individuellt for den enkelet.

da kan jeg jo si det samme til deg - du velger heller å gå på trening en å skape noe kreativt ( kan godt være du har andre hobbyer for alt jeg vet, men) - da har du gjort ditt valg og du gidder ikke å sitte å hekle en poncho f.eks.
- Ingen annen unnskyldning - for så vidt jeg vet  så har du to hender som fungerer helt fint Wink
Jeg mener jo at det er vel så viktig å kunne praktiske ting  og det å lage bruksting som det å være i aktivitet.
Eller et annet eks. Jeg mener dans er kjempeviktig for etter mitt syn er mennesket skapt til å danse, men skal jeg tving folk på dansekurs når de absolutt ikke vil / gidder ( for ALLE kan lære å danse Wink ) av den grunn så lenge de finner anmdre aktiviteter de trives bedre med?

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #52 : 27. september 2005, 17:51 »
Men stripie da - hvorfor inn i  granskauen skal jeg dra ut på joggetur, fremfor å dyrke mine kreative interesser ( som faktisk tar endel tid når man først setter i gang) når jeg faktisk trener styrke 2-3 ganger i uken, danser 1 gang i uken  prøver å svømme fast en gang i uken, og i tillegg hater  jogging?
Du har helt rett - jeg gidder faktisk ikke å jogge, men det var ikke ment som en unnskyldning, men jeg vil heller bruke endel av tiden min til å skape ting enn å hoppe og sprette rundt hvert ledige sekund, eller jogge/ gå hvert ledige kvarter.
...

I og med at du trener såpass mye vil det være relativt enkelt å redusere fettprosenten ved justering i kostholdet ditt, vel og merke bare dersom du har et ønske om å gå ned i vekt. I så fall vil dette heldigvis ikke behøve å gå ut over den tiden du bruker på kreativ utfoldelse og livet generelt.

Så er spørsmålet om du ønsker å gå ned i vekt eller ikke, og det er det bare du som kan avgjøre. Noen spørsmål som du kan stille deg: Ville jeg følt meg bedre eller vært mer lykkelig dersom jeg ikke hadde så mange kilo for mye og livet ellers var helt likt? Er det flere ting jeg kan gjøre som jeg liker eller kan tenke meg å gjøre dersom jeg er lettere og har bedre kondisjon? (dette er spørsmål jeg stilte meg selv da jeg etter min mening veide for mye for 3 år siden)

Det viktigste av alt er at du trives med deg selv og livet ditt Smiley

Så over til noen generelle tanker omkring overvekt. Dersom man alltid/lenge har vært overvektig har man sannsynligvis valgt interesser deretter og det vil være vanskelig å forestille seg både fysisk og mentalt hvordan det er å være normalvektig og hvilke interesser man ville valgt i så tilfelle. Har man derimot engang vært normalvektig og deretter overvektig vil man vite hvordan det var å være normalvektig og dersom det føltes bedre vil man "savne" følelsen av hvordan det var og søke tilbake mot det.

Selv har jeg ikke vært forferdelig overvektig, 170 cm, 94 kg og 98 cm i beltet, men da jeg var yngre var jeg en lett sprett og jeg savnet det og gikk derfor tilbake til den vekten på 70-75 kg. Nå er jeg litt bulkete på 85 kg og gjør noe med det fordi jeg trives som lett sprett.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #53 : 27. september 2005, 18:02 »
Det viktigste av alt er at du trives med deg selv og livet ditt Smiley

Så over til noen generelle tanker omkring overvekt. Dersom man alltid/lenge har vært overvektig har man sannsynligvis valgt interesser deretter og det vil være vanskelig å forestille seg både fysisk og mentalt hvordan det er å være normalvektig og hvilke interesser man ville valgt i så tilfelle. Har man derimot engang vært normalvektig og deretter overvektig vil man vite hvordan det var å være normalvektig og dersom det føltes bedre vil man "savne" følelsen av hvordan det var og søke tilbake mot det.



takk john Smiley det er nettopp det jeg har prøvd å få frem  - viktigeheten av trivsel og at man generellt har det bra Cheesy

Veldig bra poeng det siste der også forøvrig.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Blodsukkermåler
« #54 : 27. september 2005, 19:13 »
Men stripie da - hvorfor inn i  granskauen skal jeg dra ut på joggetur, fremfor å dyrke mine kreative interesser ( som faktisk tar endel tid når man først setter i gang) når jeg faktisk trener styrke 2-3 ganger i uken, danser 1 gang i uken  prøver å svømme fast en gang i uken, og i tillegg hater  jogging?
Hvorfor? For å få de gode effektene kardiotrening har på helsen, enkelt og greit. Jogging var bare ment som et eksempel, en eller annen form for kardiotrening med god intensitet vil gjøre det samme.

Jeg syntes jeg så du skrev du hadde ett midjemål på 93 cm i ett av innleggene her, men det må være feil med tanke på din høyde og vekt, samt at du trener styrke? 70kg på 164 er jo ikke mye akkurat.
Jeg ser også at du har satt ett smiletegn ved siden av vekta di på signaturen din her, som viser at du ikke er fornøyd med vekta di. Så jeg må jo si at jeg stiller meg skeptisk til at du faktisk er fornøyd og trives med vekta di, selvom det er det du sier i innleggene her.

Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Blodsukkermåler
« #55 : 28. september 2005, 07:51 »
Men stripie da - hvorfor inn i  granskauen skal jeg dra ut på joggetur, fremfor å dyrke mine kreative interesser ( som faktisk tar endel tid når man først setter i gang) når jeg faktisk trener styrke 2-3 ganger i uken, danser 1 gang i uken  prøver å svømme fast en gang i uken, og i tillegg hater  jogging?
Du har helt rett - jeg gidder faktisk ikke å jogge, men det var ikke ment som en unnskyldning, men jeg vil heller bruke endel av tiden min til å skape ting enn å hoppe og sprette rundt hvert ledige sekund, eller jogge/ gå hvert ledige kvarter.
At noen syns det livet er greit, men jeg syns for meg iallefall at andre ting er vel så viktig - og uansett hvordan man priorterer så får man ikke tid til alt - da velger jeg å få tid til litt av alt som jeg liker å gjøre heller enn å bare fokusere på styrke og dans f.eks.

Tipper du trener og holder deg til et nøye kosthold fordi du syns det er viktig for deg, men også fordi du trives med det og det bidrar i positiv retning for din livskvalitet. Men du kan ikke sitte å avgjøre hva som er bra livskvalitet for alle andre bare ut ifra egne interesser. God helse og god livskvalitet innebærer veldig mye og det er veldig individuellt for den enkelet.

da kan jeg jo si det samme til deg - du velger heller å gå på trening en å skape noe kreativt ( kan godt være du har andre hobbyer for alt jeg vet, men) - da har du gjort ditt valg og du gidder ikke å sitte å hekle en poncho f.eks.
- Ingen annen unnskyldning - for så vidt jeg vet  så har du to hender som fungerer helt fint Wink
Jeg mener jo at det er vel så viktig å kunne praktiske ting  og det å lage bruksting som det å være i aktivitet.
Eller et annet eks. Jeg mener dans er kjempeviktig for etter mitt syn er mennesket skapt til å danse, men skal jeg tving folk på dansekurs når de absolutt ikke vil / gidder ( for ALLE kan lære å danse Wink ) av den grunn så lenge de finner anmdre aktiviteter de trives bedre med?

På bakgrunn av dette innlegget ditt Mystique syntes jeg du skal fjerne Undecided tegnet etter vekten din i signaturen din. Vær glad for den du er slik du beskriver, det er du mest tjent med - helt enig med deg. Men da er det heller ikke rom for syting for ting man har valgt bort.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Blodsukkermåler
« #56 : 28. september 2005, 15:19 »
Nå sikter jeg ikke til noen her, men jeg har flere ganger opplevd at folk med litt ekstra bagasje går rett i forsvarsstilling og sier at de trives godt som de er, når det er snakk om slanking, selvom det er openlyst at de har lyst til å kvitte seg med litt fett.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #57 : 29. september 2005, 14:32 »
UAC: Det er ikke snakk om nøvedigvis å ha valgt bort noe eller å syte over det hvis man har valgt det bort, men syns veldig mange her inne virker til å ha et veldig snevert syn på hva som er overvektig og hva som er akseptabelt av kroppsfasonger - veldig lite slingringsmonn for når man blir regnet som farlig tykk og når man må slanke seg for å ikke risikere å få livsstilsykdommer og belaste samfunne. - Derfor brukte jeg meg selv som eksempel. Hvis jeg nå VIL bli tynnere er jeg fullt klar over at jeg må gjøre noe aktivt selv  for å nå det målet, men dette er noe helt annet enn å bli pålagt det for å være god nok for andre og samfunnets idealbilde.

En annen ting som mange ikke tenker over er at selv om man slanker seg innen forsvarlige grenser så er det ikke nødvendigvis slik at man blir kvitt "magen" sin / bukfettet så lett ( siden det nå er bukfettet det er så fokus på).  Man kan ikke bestemme hvor og i hvilken grad kroppen tar og tærer på fettet fra - i så fall burde punktslanking vært mulig. Når man går ned i vekt vil selvsagt noe av bukfettet forsvinne også  men i forhold til områder der man ikke har så store fettansamlinger så vil jo ikke dette bli så synlig.

En annen ting  som jeg reagerer på er at det alltid fokuseres på de med for mange kg når det gjelder å være i aktivitet og å ta vare på helsen sin. Det er alltid de som er late og udugelige, som er skyld i sin egen situasjon og må få ræva opp av sofaen. Men nå er det nå faktisk slik at ALLE har godt av og behov for å være i fysisk aktivitet - tynn som tykk.
Og tynn er slettes ikke nødvendigvis ensbetydene med frisk/ sunn,  at man tar vare på / har god helse og utenfor risiko for sykdommer.
Men likevel får ikke tynne/ slnke folk samme fokus på seg om at de må spise sunnt og være i aktivitet, at det er deres egen feil som ikke prioriterer å trene vekter hver dag  at de ikke blir kraftigere.
Er man veldig tynn har man faktisk langt lettere for å utvikle osteoporose og ligamentslitasje f.eks.
At man  trener mye og spiser sunnt er heller ikke ensbetydene med at man tar så godt vare på helsen sin alltid - En svømmer jeg hørte om f.eks -  Topptrent - Litt usikker på hvor mye han trente svømming nå, men i utgangspuktet trente han gjerne 2-3 økter a 1,5-2 hver dag syv ganger i uken- kostholdet vet jeg ikke noe om. Men skal man klare å holde et så høyt aktivitetsnivå må man spise bra. Han hadde pådratt seg skulderplager - noe som er vanlig blant svømmere. Dette problemet  hadde han slitt med i mange år, men likevel hadde han i perioder bare trappet ned svømmingen fra 30 t uken til 25timer uken, man til gjengjeld la han kanskje inn andre typer trening. Ergo frem og tilbake like langt.
Resultat: tendiopati i bicepssenen, hissig inflammasjon i supraspinatus senen og subacomial bursitt.
Ut fra et et fysioterapeutisk synspunkt kan man ikke akkurat påstå at han i denne sammenheng tok så veldig vare på helsen sin. Så det å ta vare på helsen sin er ganske så relativt og må se ut fra individet og dets omgivelser/ hverdag oh utfordringer.

Det bør etterhvert bli mer fokus på folks ressurser framfor bare feil og mangler - om de har ressurser til å klare hverdagen sin, at de kan bidra med noe at verdien til et menneske ikke måles ut fra utseende.

Derfor kaller jeg dette fokuset på at folk med noen kg for mye eller enda mer og deres aktivitetsnivå veldig nært opp til grensen for åpenlys hets. Når andre barn seg på overvektige barn som late, trege, stygge og uintelligente - ja, da bærer det i feil retning. Små barn kan heller ikke klandres for sin egen overvekt, og har man først fått en overvekt å drasse på som barn er det jaggu ikke lett å bli kvitt det senere.

Baahh: kanskje ikke så mange hadde følt behov for å gå i forsvar om det hadde vært mer romslighet rundt kroppstørrelser i dette samfunnet? Folk går gjerne i forsvar når de føler seg såret og angrepet - selv om de kanskje  faktisk  også trives sånn som de er. Kanskje ikke så mange hadde følt behov for / hatt lyst til å kvitte seg med "litt fett" om det hadde vært llitt mer aksept i omgivelsene? En ting er å ønske noe selv for sin egen del - noe helt annet er det å få tredd det ned over hodet selv om målet i utgangspunktet er det samme. Når det sistnevnte     ( uansett hva en selv  måtte ønske å forandre) skjer vil man gjerne heller ikke vise at man kanskje blir såret  ( hvis det man ønsker å forandre er et veldig ømt punkt) og skyver det hele vekk med latter og spøk.

JohnBlond

  • Gjest
SV: Blodsukkermåler
« #58 : 29. september 2005, 14:44 »
Slanke- og treningsindustrien er big-business og det er nok en av grunnene til at det er mye omtale i media. Man tenker ofte ikke over hvor mye PR-byrå for diverse selskaper bidrar med av saker i massemedia. Et eksempel på hvordan dette fungerer er at man leser en sak i VG eller Dagbladet hvor det står "Menn som kler seg pent på jobb tjener i snitt 3.6% mer enn menn som kler seg i t-skjorte og dongeri viser en undersøkelse som er gjort blant menn som jobber. Personalkonsulent Harry Detminsteskjortepå i Tullogfj AS sier  at menn som kler seg pent går pent kledd." Og voila så er det de etterfølgende dagene flere menn som stikker innom Dressmann og kjøper seg en ny skjorte.

Samfunnet er ikke et stort ondt vesen som hetser de overvektige. Det er heller PR-byrå som drypper ned saker her og der som tjener slanke- og treningsindustrien. Det er nå min teori hvertfall. Selvsagt er det noen som personlig "hetser" folk som er overvektige/lubne, men husk at det er mange flere som ikke gjør det... Om du får hets av 10 er det 4499990 som ikke hetser deg... Wink

Prøver å se ting fra mange vinkler her.

En annen ting som man kan legge merke til er at det rundt juletider er flere saker i media om hvor bra sjokolade er pga antioksidanter og godfølelse og slikt. Det betyr selvsagt ikke at sjokolade er sunnere på vinterstid enn på sommerstid... Det som presenteres i media er en liten forvrengning av sannheten.

Noen av dere har sikkert sett Michael Moore sine filmer, og der er det et eksempel hvor andelen mord i et område økte med 20-30% over en femårsperiode, mens dekning av mordsaker i media i dette samme området økte med 500% i samme periode. Naturligvis ble folk mer bekymret enn de hadde grunn til å være.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Blodsukkermåler
« #59 : 29. september 2005, 16:56 »
John Blond: Ja, nettopp - media.... vil si at media er en ganske betydelig del av dagens samfunn med stor påvirkningskraft. Når det da fokuseres så mye på kropp og det stadig drypper ned saker om hvor farlig overvekt er og om hvor usunne og late de som har et midjemål på over 80/95, en bmi på over 25 eller hva det nå skulle være for kriterier, vil bidrar jo dette til å påvirke folks holdninger og tanker  rundt det temaet - gjerne i negativ retning i.o.m at mediaomtalen er så negativt rettet, noe som klart får ringvirkninger videre i samfunnet også. Media er heller ikke så veldig nyansert, slik at folk  får masse feil eller mangelfull informasjon.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!