Skrevet av Emne: Noen spørsmål fra en ivrig nybegynner:)  (Lest 881 ganger)

Utlogget Buron

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Noen spørsmål fra en ivrig nybegynner:)
« : 10. oktober 2005, 21:11 »
Hei!

Jeg har, som jeg nevnte i en annen tråd, endelig startet å trene, og bygger for tiden et grunnlag til neste år (da jeg kan gå over til vekter istedenfor egenvekt som jeg trener nå). Som alle andre er jeg opptatt av å få mest ut av treningen min derfor er det noen spørsmål jeg håpte på å få svar på, som kanskje kunne hjelpe meg med dette. Jeg er helt fersk, derfor er en del av dem sikkert litt tullete, men;)

1) Hvor mange reps. skal jeg ta for å bygge kún rå styrke?

2) Det hender jeg blir litt umotivert. Og motivasjon er jo viktig, derfor lurte jeg på om dere hadde noen motivasjonstips?

3) Mulig jeg har misforstått dette med overtrening, men kan jeg overtrene meg på min egen kroppsvekt, eller må jeg ha noe tyngre?

4) Når går grensen som sier at du må stoppe? Jeg kan jo ikke fortsette evig, men ofte føler jeg at jeg kanskje stopper for tidlig. Ikke under utføringen, men etter... Har lest at mange ikke kjører hardt nok, at de ikke presser seg nok. Så når bør jeg gi meg? Til muskelen svikter og jeg nærmest kollapser, eller før?

5) Kan jeg ha samme resultat om jeg trener èn knallhard økt, istedenfor 3 - 4 mindre harde økter?

6) Hvor mange kroppshveinger tar dere? Selv om jeg ikke kan sammenlignes med de fleste av dere kunne det jo være litt kjekt å vite hva "de store gutta" tar. :>

7) Hvor selger de det beste treningstøyet til en rimelig slant?

8) Kan jeg miste muskler om jeg trener kondisjon også? F.eks sykling, roing eller intervalltrening?

9) Hvor lang pause bør jeg ha mellom hvert sett?

10) Hvor stor effekt vil 15 min. roing hver dag gjennom 1 år ha?

11) Så synes jeg at jeg har lest at det var lettere å legge på seg muskler om vinteren enn sommeren (eller omvendt...) - er dette sant? I så fall, i hvor stor grad vil jeg merke det?

Blir kjempeglad for svar, som alltid:) Mvh.
Om en million folk tror på en dum ting, er det fortsatt en dum ting.

Utlogget A

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

SV: Noen spørsmål fra en ivrig nybegynner:)
« #1 : 10. oktober 2005, 21:54 »
Hei! Mange spørsmål her! Mye som er litt vanskelig å svare på, etter som det er flere faktorer som virker inn. For eksempel er det umulig å si hva slags utbytte du vil ha av den roinga du nevner. Spørs helt hva du mener med utbytte, og hvordan kostholdet ditt er, restitusjon, osv.

Tror nok ikke du trenger å bekymre deg for overtrening ved trening med egen kroppsvekt, det skal godt gjøres, men må allikevel huske på viktige generelle retningslinjer for restitusjon . I tillegg er det lurt å lese om teknikk for å unngå skader, spesielt i nybegynnerfasen. Denne artikkelen er å anbefale for folk som er nye med vekttrening, slik det høres ut som du er:)
Her står det litt om reps. Dette er også noe som selvfølgelig har å gjøre med belastning, og formål med treningen.
Kardiotrening kan ødelegge muskelbyggingen i en viss grad, hvis du trener lange kardioøkter. Kortere økter, gjerne intervall, er derimot å anbefale, les mer her

Vil ellers si at du fint kan trene til failure(til du ikke klarer løfte mer), ihvertfall på de siste settene. Så lenge du passer på å la muskelen få hvile, og spiser riktig, vil dette ikke føre til skader/overtrening.

Motivasjonen kan styrkes ved å ta bilder, mål, og notere antall kg du trener med. Fremgang er alltid motiverende, enten det er styrkemessig eller volummessig, og ved å notere/ta bilder/måle er det lettere å se utviklingen!

Ellers vil jeg anbefale deg å lese en del på nybegynnerforumet her. Kanskje du finner svar på noe jeg ikke har svart på her.

Lykke til med treningen!
"The most successful ideological effects are those which have no need for words, and ask no more than complicitous silence." -Pierre Bourdieu

Utlogget Buron

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

SV: Noen spørsmål fra en ivrig nybegynner:)
« #2 : 10. oktober 2005, 23:00 »
Takk! Men du, jeg trener ikke vekter. Er det jeg jobber med å komme til nå ser du. Er 15 at this moment, derfor trener jeg og gjør kroppen vant til belastning helt til jeg blir 16 år og kan prøve meg på vektene til pappsen. Gode linker forresten! Har lest en del fra før av også på forumet. Men ofte finner jeg bare folk med lignende problemer, og jeg vil helst ha noe som er skrivd akkurat for meg, så det passer helt:) Og med så mange kunnskapsrike folk som her pleier jeg jo å få svar også:)
Jepp!
Om en million folk tror på en dum ting, er det fortsatt en dum ting.

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Noen spørsmål fra en ivrig nybegynner:)
« #3 : 11. oktober 2005, 08:33 »
1) Hva mener du med rå styrke? Styrkeutvikling medfører vanligvis endring i muskelmasse, om det er det du lurer på. Trening med kroppsvekt vil vel som regel medføre et relativt høyt antall reps, men det er jo helt greit. Kanskje kan du trene armhevinger og kroppshev med ryggsekk (seriøst)?

2) Hva som motiverer deg er jo ikke lett for oss å si, men jeg skulle ønske at jeg hadde det langsiktige perspektivet jeg har nå når jeg begynte å trene. Ikke forvent Pacific Blue-muskler over natten, og heller ikke etter bare noen måneder. Du har jo allerede vekttrening ett år fram i tid, så jeg foreslår at du setter deg visse mål for hva du vil oppnå innen den tid.

3) Overtrening skjer når kroppen presses for langt og dette kan inntreffe like mye på fotballbanen som det kan om man går i fjellet.

4) Høres kanskje "feigt" ut, men jeg mener at du per sett som regel skal gi deg like før musklene gjør det. Heller ingen grunn til å holde på 2 timer flere ganger for dag, satt på spissen.

5) Over hvilket tidsrom snakker vi her? En hard økt i uka i stedet for flere?

6) De store tar sikkert mye Wink

7) "Det beste treningstøyet" er vel det du kjenner deg komfortabel i?! Behøver ikke kaste bort penger på merkeklær som uansett bare skal svettes til.

8) Veldig få kroppsbyggere driver også på med marathon, men litt kondisjonstrening vil bare gjøre deg godt.

9) 1-3 minutter, avhengig av hvor sliten du er.

10) 15 min. roing hver dag i ett år høres kjempefint ut, peis på!

11) Dette har jeg aldri hørt om, men tør likevel påstå at du vil merke lite til det. Høres ut som noe (med typisk liten oppslutning i forskningsmiljøene) man kan ha i et muskelblad for å bruke opp spalteplass.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!