Skrevet av Emne: Sticky: Knesmerter? Les her...  (Lest 81179 ganger)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Sticky: Knesmerter? Les her...
« : 19. oktober 2005, 14:35 »
Knesmerter kan ha mange årsaker. Knærne er store ledd som utsettes for store belastninger. I kneleddet finnes ben og brusk, dessuten leddhinner, menisker, leddbånd og slimposer. Rundt kneleddet er det dessuten sener og muskler. Alle disse strukturene kan gi opphav til smerter i kneet.

Forekomst
Forekomsten av knesmerter er økende, noe som kan ha sammenheng med flere idrettsskader (håndball, fotball, alpint) og ensidig belastning.
I en undersøkelse oppga 30% av alle kvinner og 25% av alle menn at de hadde hatt knesmerter i løpet av de siste 12 måneder.
80% av alle barn i ungdomsskolen har hatt knesmerter, og 15% av dem søker lege for det.
Eldre kvinner har oftere knesmerter enn eldre menn.
I allmennpraksis klager 1-2% av pasientene over knesmerter.

Hvordan oppstår knesmerter?
Overbelastninger kan føre til senebetennelser, betennelser i senefester og slimposer. Også ben og brusk kan overbelastes.
Slitasjeforandringer kan føre til forkalkninger i benet og betennelser i brusk og ben.
Giktsykdommer kan ødelegge selve leddstrukturene: leddhinner, ben og brusk.
Skader i form av leddbåndsskader, meniskskader og brudd er også vanlig

Hva kan årsaken være?

Vanlige årsaker til generelle knesmerter:

Slitasjegikt (gonartrose)
Forekommer helst hos eldre eller hos personer som har hatt en alvorlig kneskade tidligere.
Tilstanden gir smerter i kneet ved og etter belastning. Startsmerter kan være fremtredende, hvilesmerter og nattlige smerter foreligger ved langtkommen sykdom.

Slitasje i kneskjell (patellofemoral artrose)
Er vanlig ved alder over 40 år.
Tilstanden gir smerter fortil i kneet som fremprovoseres ved gange oppover og nedover bakker, samt ved å sitte med kneet bøyd.

Kneleddsbetennelse (artritt)
Kan skyldes en lang rekke forskjellige underliggende sykdommer.
Det oppstår smerter, hevelse, økt varme og nedsatt bevegelighet i leddet.

Betennelse i brusk og ben (osteokondritt)
En beinbit kan løsne fra leddflaten og danner et fritt legeme i leddhulen som kan kile seg fast.
Pasientene er vanligvis mellom 15 og 20 år.
Typisk har det vært en eller flere tidligere skader mot leddet. Du kan oppleve låsning av leddet, knesmerter, sviktfølelse, hevelse.

Fremre korsbåndskade
Alvorlig kneskade som ofte oppstår ved at kneet roterer mens foten står i ro. Ofte hos idrettsutøvere.
Gir smerte og sviktfølelse i kneet.

Bakre korsbåndskade
Alvorlig kneskade som ofte oppstår ved at kneet roterer mens foten står i ro. Ofte hos idrettsutøvere.
Gir smerte og sviktfølelse i kneet.

Skade av ytre sideleddbånd
Kneskade som ofte oppstår ved at leggen bøyes innover, og yttersiden av kneleddet settes på strekk. Ofte hos idrettsutøvere.
Gir smerte og sviktfølelse i kneet.

Skade av indre sideleddbånd
Kneskade som oppstår ved at leggen bøyes utover og innsiden av kneleddet settes på strekk. Ofte hos idrettsutøvere.
Gir smerte og sviktfølelse i kneet.

Vanlige årsaker til smerter i fremre del av kneet

Betennelse i kneskål-senen (patellartendinitt)
Relativt vanlig hos idrettsfolk, spesielt i idretter der hopping er vanlig, som friidrett, fotball, basketball, volleyball og alpint.
Gradvis tiltakende smerter lokalisert til nedre del av kneskålen. Blir verre ved fysisk aktivitet, gange opp trapp, oppreising fra stol og huksitting. Ubehaget forsvinner i hvile.

Smerter i kneskål/lårbein (patellofemoralt smertesyndrom)
Meget vanlig tilstand, spesielt blant idrettsaktiv ungdom og mosjonsjoggere i 40-årsalderen.
Tilstanden er karakterisert ved fremre knesmerter, stivhet, låsningstendens og sviktfølelse. Smertene er verst ved gange opp og ned trapper og bakker, ved huksitting og ved oppreisning etter langvarig sitting (kinosyndrom).

Slimposebetennelser (knebursitt)
Betennelse i slimpose (bursitt) på forsiden av eller nedenfor kneskålen.
Årsaken er ofte langvarig knestående arbeid, som pussing eller skuring av gulv, eller eventuelt en skade.
Det foreligger hevelse, ømhet, varme og rødhet foran eller nedenfor kneskålen. Bøyningsevnen til kneet er nedsatt grunnet smerter.

Schlatters sykdom
Opptrer i 10-15 årsalderen, oftest hos gutter. Er en irritasjon, lett betennelse, ved festet for knesenen på leggbeinet.
Smertefullt etter at barnet har vært i fysisk aktivitet, f.eks. etter fotballspill. Senefestet er ømt og hovent.

Sinding Larsens sykdom
Opptrer gjerne før 10-årsalderen, oftest hos gutter. Er en irritasjon, lett betennelse, ved festet for knesenen på kneskåle.n
Smertefullt etter at barnet har vært i fysisk aktivitet, f.eks. etter fotballspill. Senefestet er ømt.

Vanlige årsaker til smerter på sidene eller bak i kneet

Meniskskader
Skade av menisken hos unge disponerer for meniskslitasje i voksen alder, oftest 30-50 år.
En meniskskade gir akutte eller raskt innsettende smerter, sviktfølelse i kneet, tendens til låsninger og hevelse i kneet.

Senebetennelse i anserinus-senen
Forekommer hyppigst hos middelaldrende og eldre, men opptrer også hos idrettsfolk.
Ofte en skade eller uvant langvarig belastning som er foranledningen til plagene.
Det oppstår raskt eller akutt, intense verkende smerter baktil og på innsiden av kneet. Det er ømt å ta på og noen ganger hovent.

Langdistansekne
Betennelse i sene/slimpose ved utsiden av kneleddet på lårbeinet.
Tilstanden er vanligst hos langdistanseløpere og gir smerter på utsiden av kneleddet etter kort tids løping.

Senebetennelse i popliteusenen
Årsaken er usikker, men kan muligens skyldes at foten er rotert utover (hyperpronert) ved løping.
Tilstanden gir bakre knesmerter og ømhet over senen på utsiden av leddet.

Utposning i knehasen (Baker cyste)
Forstørret slimpose (bursa) baktil i kneleddet. Kan hovne opp ved betennelser i selve kneleddet.
Dersom cysten sprekker, kan det gir plutselige sterke smerter i knehasen.

Isjias og hoftesykdommer kan også føre til knesmerter

Hva kan du gjøre selv?
*Avlasting er som regel nødvendig. Du bør skåne kneet mot belastning hvis det er smertefullt. Ofte er det nok til at plagene går tilbake av seg selv.
*Du kan likevel drive med quadricepsøvelser, det vil si du strammer lårmuskelen mange ganger om dagen uten å bøye kneet.
*Du kan eventuelt ta et mildt smertestillende middel, f.eks. ibuprofen eller paracetamol.
*Vektreduksjon kan være gunstig hvis du er overvektig.
*Vurder om du bør skifte treningssko.

Når bør du søke lege?
*Ved akutte skader som nokså umiddelbart gir sterke knesmerter, bør du til snarlig legeundersøkelse.
*Mildere og mer langtrukne knesmerter bør undersøkes av lege.

Hva gjør legen?

Sykehistorien
Spørsmål legen kan stille deg etter kneskade:
*Når skjedde uhellet?
*Hvor gjør det vondt?
*Hvordan skjedde uhellet?
*I hvilken stilling sto kneet og hvordan ble det vridd?
*Var det en kontaktskade? Hvordan?
*Har du hatt hevelse i kneet? Hvor raskt kom hevelsen?
*Følte eller hørte du et smell da skaden skjedde?
*Har kneet låst seg? (Du klarer ikke å strekke ut i kneleddet)
*Er det vanskelig å sitte på huk?

Spørsmål legen kan stille deg hvis det ikke har vært en kneskade:
*Hvor lenge har du hatt plagene?
*Hvor gjør det vondt?
*Har du knestående arbeid?
*Driver du med aktiviteter som belaster kneet ekstra?
Eks. jogging, vektløfting, sykling etc.
*Er det vanskelig å gå opp og ned trapper?
*Er det vanskelig å hoppe?
*Forekommer smertene hos et barn etter at det har vært i fysisk aktivitet?
*Forsvinner smertene i hvile
*Har du smerter i andre ledd enn i kneet?
*Er det noen i slekten din som har revmatiske sykdommer (leddgikt)?
*Har du selv hatt revmatiske sykdommer eller andre sykdommer?

Legeundersøkelsen

*Kneleddsundersøkelsen kan bestå av inspeksjon, klemming på strukturer rundt leddet, tester på kraft og bevegelighet, tester for påvisning av korsbåndskader, meniskskader, andre leddbåndskader.
*Noen ganger er det aktuelt for legen å tappe ut leddvæske - ved sterk hevelse eller ved behov for å undersøke leddvæsken.

Andre undersøkelser
*Ved mistanke om underliggende sykdom er det aktuelt å ta blodprøver.
*Røntgen, CT, MR og eventuelt artroskopi er aktuelle undersøkelser ved utredning av skader i kneet.

Henvisning til spesialist eller sykehus
Ved skader er det som regel aktuelt å henvise deg til sykehuset for bildeundersøkelser og eventuell vurdering av ortoped (beinkirurg).
Belastningslidelser kan i de fleste tilfeller håndteres av fastlegen.

H

Ref: www.NHI.no
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #1 : 07. desember 2005, 15:44 »
Kan du skrive litt om jumpers knee? fant det ikke overfor her..
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget Kaldal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #2 : 29. januar 2006, 12:24 »
hm

Utlogget TC-Lee

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

  • Face your Fears Live your Dreams No Fear
SV: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #3 : 19. februar 2006, 22:13 »
Kan du skrive litt om jumpers knee? fant det ikke overfor her..

Heisann..jumpers knee faller inn under kategorien patallartendinitter eller patallartendalgi dersom den vedvarer. PFS (patellofemoralt smertesyndrom)er en differential diagnose for dette. Smertene kommer som følge av en irritasjon på senen som fester fra kneskålen og ned til leggen. Dette er den kraftigste senen(ligamentet) i kroppen og har mye krefter den skal holde imot. Det finnes mange årsaker til hvorfor smertene oppstår, iblandt er det akutt overbelastning, da vet en som oftest hvorfor og når det skjedde, andre ganger kommer smertene over tid. Da kan det lønne seg å se på bevegelsesmønsteret i hopp og løp evt gange. Ryggens bevegelighet og biomekanikk sammen med bekkenet er viktig å undersøke for å finne en mulig årsak. Ellers kan det iblandt lønne seg å hvile fra den aktiviteten som provoserte fram smertene, men det betyr ikke at du ikke kan trene, etter en passiv hvilefase på 3-4dager skal du begynne å trene såkalt aktiv hvile, dette er en rehabiliteringsfase og kan variere i lengde, fra 2-4uker ofte, da bør du være smertefri, og kan test trene den aktivitet som var provoserende. Dette ser vi ofte hos fotballspillere, i basketball, håndball osv men også blandt personer som trener mye styrketrening. Andre grupper som ofte får slike smerter er håndtverkere men da er det oftest snakk om bursitt og PFS.

Mvh Thomas
Naprapat


Nordisk Mester BB -80
Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

SV: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #4 : 05. mars 2006, 14:32 »
jeg har blitt diagnosert med både schlatters og jumpers. har vært til behandling for dette. og det går for det meste bra, selv om dårlige dager forekommer.

spørmålet mitt går på bøy. skal jeg kjøre dypt som jeg pleier, eller ville det vært en fordel for meg å stoppe ved parallell eller før det også?

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #5 : 22. desember 2006, 16:06 »
har vondt på innsiden av høyre kneet. Det kjennes spesielt når jeg går dypt i knebøy og benpress. Prøve å kjøre leg extensions. Gjorde vondt det også. Prøvde også å sparke benet ut i lufta som et svømmetak (noe jeg gjør for hoftene, en kiropraktor ba meg om dette) uansett, dette gjorde veldig vondt i det høyre kneet.

I tillegg har jeg lagt merke til at jeg pleier å automatisk vinkle føttene på det vonde benet mer ut til siden på knebøy. Det har jeg gjort siden før jeg fikk vondt der.

Smertene begynte etter en ganske kort sykkeltur på en sykkel med et litt for lavt sete.

I dag fikk jeg ikke trent forsiden av låra. Tenkte det var best å la være da det gjorde såpass vondt. Har dere noen ideer om hva dette kan være? bør jeg se ann litt, eller oppsøke lege med en gang?

på forhånd takk for hjelp

Utlogget Toggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 480
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 480

Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #6 : 29. januar 2007, 21:46 »
har vondt på innsiden av høyre kneet. Det kjennes spesielt når jeg går dypt i knebøy og benpress. Prøve å kjøre leg extensions. Gjorde vondt det også. Prøvde også å sparke benet ut i lufta som et svømmetak (noe jeg gjør for hoftene, en kiropraktor ba meg om dette) uansett, dette gjorde veldig vondt i det høyre kneet.

I tillegg har jeg lagt merke til at jeg pleier å automatisk vinkle føttene på det vonde benet mer ut til siden på knebøy. Det har jeg gjort siden før jeg fikk vondt der.

Smertene begynte etter en ganske kort sykkeltur på en sykkel med et litt for lavt sete.

I dag fikk jeg ikke trent forsiden av låra. Tenkte det var best å la være da det gjorde såpass vondt. Har dere noen ideer om hva dette kan være? bør jeg se ann litt, eller oppsøke lege med en gang?

på forhånd takk for hjelp
Hrmf.. jeg har akkurat samme ''symptomene'' som deg. Har hatt trøbbel over en periode nå, begynte kort tid etter jeg begynte med knebøy i høst. Nå har det også blitt et problem når jeg tar markløft, og jeg merker det påvirker bevegelsene mine fordi jeg søker å unngå de bevegelsene som gjør vondt. Noe som selvfølgelig ikke hjelper. Heldigvis kjenner jeg ingenting bortsett fra når jeg kjører bøy og mark. Har prøvd mer oppvarming, men skjønner nå at jeg må sette i gang andre tiltak og kutter ut bøy og mark inntil videre. Tips, forslag og kommentarer mottas med takknemlighet Smiley
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.

AC/DC - Rock 'n Roll Train

Treningsdagboka mi

Utlogget Force

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 412

Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #7 : 28. desember 2007, 19:14 »
Trente bein idag. Har kjent det før, men idag ble det vondt Sad Det er en slags "knekking" over høgre kneskål. Og når jeg kjenner på det, kjennes det ut som om det er noe som "sklir over" eller noe sånt. Kan det være osteokondritt?

Utlogget Kuroro

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #8 : 06. januar 2008, 22:37 »
Selv tror jeg at mange av problemene begynner i hoftene.

Utlogget magnusalu

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #9 : 16. januar 2008, 00:26 »
Ble for to år siden operert for osteokondritt i venstre kne. Den løse benbiten ble skrudd fast med en form for nye skruer som ikke er nødvendig å fjerne, men som "løser" seg opp av seg selv.
Fikk beskjed av legen om jeg skulle være fullstendig rehabilitert etter 6 mnd, men det kunne hende at det tok opp mot 12 mnd. 12 mnd etter operasjonen var kneet fortsatt ikke godt, så jeg fikk tatt en ny MR av kneet, og legen sa da at det var en tidkrevende prosess.

Nå har det snart gått 2 år (i starten av april) siden jeg ble operert, men kneet er fortsatt ikke bra. Noen som har hatt noe lignende, eller har noen gode tips å komme med?

mvh. Magnus


Betennelse i brusk og ben (osteokondritt)
En beinbit kan løsne fra leddflaten og danner et fritt legeme i leddhulen som kan kile seg fast.
Pasientene er vanligvis mellom 15 og 20 år.
Typisk har det vært en eller flere tidligere skader mot leddet. Du kan oppleve låsning av leddet, knesmerter, sviktfølelse, hevelse.

Utlogget powerforce

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #10 : 08. september 2008, 15:42 »
Noen andre her som har/har hatt patellofemoralt smertesyndrom?

Utlogget Leon83

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #11 : 06. januar 2009, 04:50 »
Hei. Jeg spiller volleyball og har etterhvert nå i høst/vinter fått ganske ømme knær. Jeg kjenner det når jeg går dypt ned i baggerslag... altså når jeg bøyer kneet. Og jeg kjenner det når jeg reiser meg opp fra en stol (kinostolsyndromet?)
Det er jo logisk at man kan få belastningsskader av det for kneet tar jo imot store krefter når man bøyer seg ned slik, og den bevegelsen utfører man mange ganger i løpet av trening/kamp.

Jeg lurer på om det er noen spesielle øvelser jeg kan ta som styrker musklene rundt kneet? (jeg trener styrke på SATS)
Vil sterke lårmuskler "ta imot" for denne bevegelsen, eller overføres kraften uansett til kneskålen?

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #12 : 20. oktober 2009, 13:21 »
Jeg opplever også en form for smerte i kneet til tider, men bare hvis jeg sitter med bena i kors eller kjører dips med egen kroppsvekt. Jeg vet ikke hva det kan være, men jeg håper at noen av dere forstår beskrivelsen min her og kanskje kan gi meg et svar på hva det er. Jeg har fiksa meg legetime, men det er ikke før i slutten av mnd. Så jeg tenkte at jeg kunne ta til meg så masse kunnskap som mulig før da ^^

Takk for svar!
Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget Hobbs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #13 : 10. desember 2009, 13:55 »
Hei! Var til legen for drøye 1,5mnd siden og fikk høre jeg hadde runner's knee. Da var kneet veldig hovent og det kjentes rett og slett ut som at kneet var fylt med potetmel.. Tongue

Men idag har det plutselig kommet tilbake smerter i kneet, men i annen form. Det er en stikkende smerte som plutselig kommer og går, og jeg har sittet rolig i hele dag. Skal sies at jeg går 7km hver dag i bra tempo, men kjente det bare litt på tur til skolen.

Noen som har hatt lignende? Evt. har noen råd å komme med?

Utlogget FRODRIS HAUGENENKO

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 241
  • Honnør: 103
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 241

Sv: Sticky: Knesmerter? Les her...
« #14 : 28. mai 2010, 23:39 »
Har en del problemer med knærne på lettere vekter i knebøy. mens når det er tyngre så kjenner jeg nermest ingenting, heller ikke når jeg bruker knebind. Føler sviktfølelse når jeg går ned trapper og må ofte gå sidelengs. Smertene sitter frempå kneet, ut på sidene av knærne. Hvem av skadene kan dette være? Smiley
27år - 113kg - 180cm
Godkjente Stevne perser:
Bøy:287,5 Benk:180 Mark:270
                         http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88651.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!