Skrevet av Emne: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?  (Lest 6674 ganger)

Utlogget Babar26

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« : 09. januar 2006, 11:43 »
Jeg er på bulk akkurat nå, men føler at kostholdet mitt kanskje har mer kosttilskudd enn det jeg behøver. Vil ikke minske på kaloriene, da jeg føler at dette fungerer ganske greit, og har lagt på meg. Men problemet er at det blir litt vel mye proteinpulveret, og enkelte av måltidene blir vel nesten bare pulver. Dette fører til noe uønsket fett på brystet og magen.

Kan dette erstattes med noe annet, som inneholder like mye proteiner,karbo,fett?

Dette er dietten min:

Måltid 1 08.00:

3 dl havregryn med 30 g rosiner, 4 dl skummet melk, 30 g proteinpulver (eller 3 eggehviter og 2 hele egg).

Måltid 2 10.30:

1 boks kesam 1% (300 g), 1 håndfull ubehandlede mandler.

Måltid 3 13.00:

100 g ukokt ris med 150 g kyllingfilet/tunfisk, 100 g grønnsaker (tomat paprika og rødløk), 2 ss olivenolje over maten.

Måltid 4 15.30:

2 bananer, 40 g proteinpulver

Måltid 5 (før trening) 17.30

2 dl havregryn, 4 dl skummet melk, 30 g rosiner, 30 g proteinpulver.

Trening 19:00-20:00

Måltid 6 (Etter trening) 20.00

Shake med 80 g Carbo fuel, 40 g proteinpulver.

Måltid 7 22.00

140 g tunfisk med 100 g salat, 3 knekkebrød med makrell i tomat.

Kan jo erstatte pulveret på morran med egg, men blir litt drøyt (og dyrt) å koke 5 egg hver morgen. Men kan jo ikke erstatte noe mer av pulveret med egg, da 5 egg holder i massevis for en dag (får kviser av egg).

De dagene jeg ikke trener, så tar jeg ikke carbo fuel på måltid 6, men kun proteinpulver, kan dette erstattes med noe annet de dagene jeg ikke trener? Et måltid med kun pulver er vel ikke så veldig lurt?

Tenker å kjøre inn kreatin og zma inn her også, er det lurt, eller blir det overkill?

Takker på forhånd for alle svar. Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #1 : 09. januar 2006, 11:44 »
Enkelt - erstatt det med proteinholdig mat !! Kjøtt, fisk, fugl osv.... Øk heller kcaloritettheten på maten om du vil gjøre det billig, dvs. sunt fett. Proteinpulver nok det som blir billigst sett i forhold til gram mot gram når det kommer til stykket - men mat er best !
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Braathen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • wash your back so you won`t stab mine;)
SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #2 : 09. januar 2006, 20:14 »
Ellers ser det bra ut..står respekt av dere som klarer å følge sånt ass!

Jeg klarer ikke, så jeg prøver bare og spise masse, og drikke masse proteiner oftest mulig Tongue   

Keep up!! Smiley
Bedre og værra liten og kjapp enn lang og slapp;)

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #3 : 11. januar 2006, 00:12 »
spis mer, litt lite orntli mat der syns jeg, du bør få inn en skikkelig middag. Laks og kylling er veldig bra, og husk fem om dagen ;P

Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #4 : 11. januar 2006, 08:51 »
litt lite orntli mat der syns jeg


Er jo nettopp det han nevner at han vil endre på...
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Molde

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 212
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 212

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #5 : 11. januar 2006, 09:01 »
Jeg går ikke på proteinpulver, men har et kosthold med mye protein fordet.

Frokost: Havregryn
Lunsj: Tunfisk og salat/Kyllingfilet & ris
Middag: Kylling eller biff.
Kvelds: kylling/egg/tunfisk og salat+en frukt.

Dette krever litt matlaging om kveldene, men så lenge du har en micro å varme opp maten med går det bra.. Tror dette er så mye mat som jeg trenger.
Holder på, holder på. Bare vent!

Utlogget Babar26

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #6 : 11. januar 2006, 10:43 »
Jeg tenkte noen kanskje hadde et mini måltid klar som erstatning for en viss mengde proteinpulver, så slipper jeg å telle kalorier og proteiner/karbo/fett. Men jeg får vel gjøre det likevel.

Problemet med så mye pulver er at jeg får i meg så mye væske, og da må jeg urinere ganske ofte. Og jeg vet jo ikke om det er så sunt for urinrøret å presse ut urin 7-8 ganger om dagen. Pluss altofor mye pulver er vel ikke så sunt for magen heller.

Forresten har dere noe alternativ til et mellommåltid istedenfor kesam? :)Synes ikke noe særlig om kesam (og andre yoghurt produkter).

Utlogget Molde

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 212
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 212

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #7 : 11. januar 2006, 10:49 »
Ett egg har 12-16gprotein i seg. Ta to egg visp de sammen, tilsett 3-4dl juice.. Dt høres kanskje kvalmt ut, men det er godt(smaker nesten ikke at det er egg der) Da har du lagd en hjemmelaget proteinshake med 30g SKIKKELIG protein. Du kan erstatte noen av shakene dine med noe sånt?
Holder på, holder på. Bare vent!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #8 : 11. januar 2006, 11:05 »
Ett egg har 12-16gprotein i seg. Ta to egg visp de sammen, tilsett 3-4dl juice.. Dt høres kanskje kvalmt ut, men det er godt(smaker nesten ikke at det er egg der) Da har du lagd en hjemmelaget proteinshake med 30g SKIKKELIG protein. Du kan erstatte noen av shakene dine med noe sånt?

Sikkert digg det der, men er du heldig er det 6-7g proteiner pr egg, så jeg ville hivd i et par til om målet var borti 30 gram Smiley.
Husk bare at en da får i seg en tilsvarende mengde fett..... Ikke ueffent fett, men dog!

Det dumme med å pælme plommer mht proteinet er at det er der det meste av det finnes..... (forskjellene er ikke store mellom plomme og hvitte ca 12% mot ca 10%, men plomma veier vel ofte bittelitt mer enn hvitta i tillegg så da.... )


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget loverboy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 89

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #9 : 11. januar 2006, 12:13 »
Prøv cottage cheese istedenfor Kesam. Tror faktisk det er litt mer protein i en boks også(ca.36g)
Et par knekkebrød og frukt så har det et realt mellommåltid.  Food

Utlogget Molde

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 212
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 212

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #10 : 11. januar 2006, 13:12 »
Sikkert digg det der, men er du heldig er det 6-7g proteiner pr egg, så jeg ville hivd i et par til om målet var borti 30 gram Smiley.
Husk bare at en da får i seg en tilsvarende mengde fett..... Ikke ueffent fett, men dog!

Det dumme med å pælme plommer mht proteinet er at det er der det meste av det finnes..... (forskjellene er ikke store mellom plomme og hvitte ca 12% mot ca 10%, men plomma veier vel ofte bittelitt mer enn hvitta i tillegg så da.... )

Tar alltid med plomma jg.. Det er jo bare klur å kaste dn...
 Tar en sånn shake 2-3ganger om dagen og det trener jg jo vekk, trenger uannsett fett så:)
Holder på, holder på. Bare vent!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #11 : 11. januar 2006, 13:22 »
Tar alltid med plomma jg.. Det er jo bare klur å kaste dn...
 Tar en sånn shake 2-3ganger om dagen og det trener jg jo vekk, trenger uannsett fett så:)

Lurt det da Smiley Men et helt egg (plomme og hvitte) gir fortsatt ikke mer enn 6-7g proteiner da Smiley.  Å kaste plommene off-season er helt meningsløst i mine øyne også Smiley

Fettet i egg er vel ikke det verste, men det er såpass mye at en i allefall bør ta hensyn til det om en spiser 5-6 om dagen Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #12 : 12. januar 2006, 10:50 »
Lurt det da Smiley Men et helt egg (plomme og hvitte) gir fortsatt ikke mer enn 6-7g proteiner da Smiley. Å kaste plommene off-season er helt meningsløst i mine øyne også Smiley

Hvis det er 6-7g proteiner i en eggehvite, så må det være mer proteiner totalt sett i et helt egg? Jeg har lenge trodd at 1/3 av plommen er proteiner, mens 2/3 er fett. Stemmer ikke dette?

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #13 : 12. januar 2006, 10:54 »
Hvis det er 6-7g proteiner i en eggehvite, så må det være mer proteiner totalt sett i et helt egg? Jeg har lenge trodd at 1/3 av plommen er proteiner, mens 2/3 er fett. Stemmer ikke dette?

Nei, det er 6-7 gram i hele egget totalt.

Det er vel omlag 10% proteiner i eggehvitta, og drøyt 15% i plomma. Tror det gjennomsnittlige proteininnholdet i et helt egg ligger på ca 12%. Hadde egget veid 100g hadde dette gitt i størelsesorden 12g proteiner. Nå veier dessverre ikke vanlige gårdsegg mer enn røfft 50-60g, så da blir resultatet av regnestykket noenlunde som angitt Wink.

Spiser en derimot gåseegg eller det som større er, ja se da må vi revurder dette enda en gang... Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget loverboy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 89

SV: Kan proteinpulveret erstattes med noe annet?
« #14 : 12. januar 2006, 12:26 »
Strutseegg er tingen!
1stk strutseegg tilsvarer 24stk store hønseegg Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!