Skrevet av Emne: Kamp-sport avler vold  (Lest 10771 ganger)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Kamp-sport avler vold
« #60 : 27. april 2005, 11:07 »
vel, jeg tror du skal holde deg til å filosofere over slike ting, og droppe det å diskutere på saklig og rasjonellt vis, for det er du tydeligvis ikke så glad i..

Poenget her er at du ikke har noen dokumenterte tendenser i større sammenheng som viser at hverken styrkeutøvere eller kampsportutøvere er mer voldelige som følge av sin treningsbakgrunn enn andre.

som sagt har du faktorer som at voldelige mennesker kan søke seg inn i slike miljø og komme gjennom en evt. filtrering og dermed bli flinkere til å utøve sitt allerede utviklede "talent".. du kan også se på det at folk som trener kampsport vil være flinkere til å sloss om de først skulle havne i en situasjon der det blir aktuellt, og at de dermed blir overrepresentert i media av den grunn.

men det å påstå at selve kampsportreningen, styrketreningen og miljøene rundt disse er det som avler vold blir meningsløst. Du har hverken vist til dokumentasjon eller egnet argumentasjon for et slikt syn.

dine søte små anekdoter om bekjente, brødre og lignende er sikkert nok søte i et trivelig lag, men de holder nok desverre ikke i en diskusjon der motparten faktisk vil forstå hva du mener fører til det du mener er konklusjonen. I stedet blir jeg servert anekdotiske bevis og turer med robåten både hist og pist..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Kamp-sport avler vold
« #61 : 27. april 2005, 17:35 »


Som sagt, tar elevene dine opp dine verdier. Dersom du går foran som et eksempel med dårlige verdier, tar de dette opp og det kommer inn i hverdagen deres. Personer som i tillegg trener kampsport bruker (i min oppfatning) ofte kunnskapene sine for å gjennomføre slik diskriminering. Det vil for eksempel si at en bokser som ofte blir nedverdiget på trening, tror dette er rett, og begynner med slik oppførsel ovenfor andre. Dersom disse personene setter seg i mot det bokseren mener er riktig, vil bokseren ofte vold for å bekrefte for dem at de faktisk er mindreverdige.

Disse verdiene som strider i mot samfunnet generelt, blir karakterisert som antisosial oppførsel.



Når man trener med vekter/styrkeløfting må man ofte "psyke seg opp" for å løfte de tyngste vektene. Dette mener jeg, ikke alltid, men noen ganger fører til mer aggresiv oppførsel i det daglige liv.

Må få sitere Wasa: "Du blir hva du spiser". Hvis vi heller endrer dette til "Du blir hva du trener", tror jeg det finnes mye fornuftig i knekkebrød.

Nok en gang kommer du med mange løse hypoteser og påstander, uten fnugg av bevis eller logisk redegjørelse. Dette begynner å bli meningsløst kjedelig.

Hvis det er så at aggresjonen man kanaliserer inn i å løfte en tung vekt, resulterer i voldelig oppførsel i livet forøvrig, må det vel eksistere kilder som verifiserer det. Nok en gang ligge rbevisbyrden hos deg. At man evner å kanalisere fokus og aggresjon for å nå et konkret mål, i dette tilfellet å løfte en vekt, er en utmerket egenskap med overførbarhet til en rekke andre situasjoner i livet. Viljestyrke og målrettethet har endog INGENTING med vold å gjøre. (Med mindre du kan vise oss forskningsrapporter som tilsier det motsatte, selvfølgelig). Jeg ser heller ikke hvilken validitet dette svadaet har overfor trådens tema, men det har jeg saktens blitt vant til i forbindelse med dine innlegg.



Utlogget Hagen1988

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 39

SV: Kamp-sport avler vold
« #62 : 24. januar 2006, 17:49 »
helt klart noen som blir ovenpå når de har gått på en type kampsport og tror de er konger   etter og ha trent kick boxing i 2 måneder.
Benk press: 105
Markløft: 130
Knebøy: 130

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Kamp-sport avler vold
« #63 : 24. januar 2006, 17:51 »
helt klart noen som blir ovenpå når de har gått på en type kampsport og tror de er konger etter og ha trent kick boxing i 2 måneder.

Takk for at du gjenoppliver denne tråden og sågar gir den nok et ubrukelig bidrag.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Kamp-sport avler vold
« #64 : 24. januar 2006, 17:56 »
Når en kar liker å drive på og ødelegge for andre (De som er ute etter bråk i helgene, bare for å ha noe å finne på).
Er det ofte de tyr til en slags trening for å gjøre seg selv tryggere og flinkere.

Det er folk som vil gjøre andre vondt, hvorfor vet jeg ikke.
Og da er det vanlig at de melder seg inn i en kampsport eller trener med vekter for å bli "tøffere" utvendig.

Burde nesten vært sjekk på rullebladet på kampsportinstituter før en eventuelt ble medlem, og står vold på den lista er det ut døren igjen.

Men samtidig er det som du sier at noen tiltrekker seg boksere, de vil finne ut hva de er gode til, merker spesielt dette med Ole Klemetsen, som gang på gang blir utsatt for "tøffinger" som slår ham ned bakfra eller helt uten grunn, bare for å bevise sin egen tøffhet.

Utlogget Hammer_4444

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 59

SV: Kamp-sport avler vold
« #65 : 25. januar 2006, 20:45 »
Jeg tviler på at å trene kampsport avler vold. Det er i hvert fall ikke treningen i seg selv, er det er dårlig miljø kan man bli påvirket av det, men jeg tror ikke det er mange slike innen kampsport. Jeg vet om flere klubber som har utvist utøvere på grunn av dårlige holdninger og voldlige handlinger. Dette burde man kanskje bli bedre på.

Men jeg tror kampsport kan appelere til i utgangspunktet voldelige personer, grunnen til at disse kanskje velger vestlig kampsport fremfor østlig tror jeg kommer av synet på hva som har best overføringsverdi og fungerer best på byen. Pluss at de unngår for mye snakk om filosofi og mye høflighetsritualer.

Dessuten vil jeg påstå at med mindre vi mister besinnelsen, er kampsportfolk tryggere å få juling av enn vanlige personer. Vi vet hva vi gjør og hvilken effekt det vil få på en annen person. Hvis vår intensjon ikke er å skade den andre blir det helller ikke tilfellet.
Meriter i judo(junior):
3.pl nordisk -90kg, vinner NC 2005 -90kg, 2.pl NM -90kg, 1.pl åpent svensk mesteskap -90kg, 2.pl budonord-cup -90kg, vinner av NC 2003 -81kg(ungdom) og 3pl. nordisk +66kg(ungdom)

Utlogget Arnold88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 58
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 58

SV: Kamp-sport avler vold
« #66 : 25. januar 2006, 20:56 »
Jeg ser at de som trener kampsport er mye mer voldligere og er alltid mer alvorlig i lekeslåssing som gutter gjør av og til.

Synes også våre nye landsmenn er nokså voldlige av seg for og si det mildt, de kommer edru på fester og slåss... sier ikke nordmennene er bedre, men utlendingene er være enn oss. jeg kommer fra sandnes så det forklarer mye.  :Smiley
www.iform.no
treningsforum er full av dobbelt moral.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Kamp-sport avler vold
« #67 : 25. januar 2006, 21:15 »

(...) sier ikke nordmennene er bedre, men utlendingene er være enn oss. (...)

Noe sier meg at du ikke har noen mastergrad i logikk, akkurat?


Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

SV: Kamp-sport avler vold
« #68 : 26. januar 2006, 00:35 »
Noe sier meg at du ikke har noen mastergrad i logikk, akkurat?

Noe sier meg at du HAR mastergrad i poltisk korrekthet.

EDIT: Jeg veit ikke om du angrep paradokset hans eller om du angrep påstanden hans. Hvis du angrep påstanden hans, så står kommentaren min ved lag, men hvis du angrep den logiske bristen, så var må jeg si meg enig i deg Smiley

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

SV: Kamp-sport avler vold
« #69 : 26. januar 2006, 01:28 »
Noe sier meg at du HAR mastergrad i poltisk korrekthet.

EDIT: Jeg veit ikke om du angrep paradokset hans eller om du angrep påstanden hans. Hvis du angrep påstanden hans, så står kommentaren min ved lag, men hvis du angrep den logiske bristen, så var må jeg si meg enig i deg Smiley
Hvorfor tror du han i det hele tatt nevnte logikk?

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Kamp-sport avler vold
« #70 : 26. januar 2006, 08:32 »
Noe sier meg at du HAR mastergrad i poltisk korrekthet.

EDIT: Jeg veit ikke om du angrep paradokset hans eller om du angrep påstanden hans. Hvis du angrep påstanden hans, så står kommentaren min ved lag, men hvis du angrep den logiske bristen, så var må jeg si meg enig i deg Smiley

Det bør være åpenbart for de fleste lesekyndige at det var hans retarderte selvmotsigelse jeg angrep. Uten at det egentlig har noe med saken å gjøre, så vil få (om noen) som kjenner meg beskylde meg for å være spesielt politisk korrekt...

Utlogget spretten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 18

SV: Kamp-sport avler vold
« #71 : 26. januar 2006, 08:55 »
Nå sklir det litt vel langt ut her!? Diskusjonen er om kamsport avler vold, men ser utifra denne såkalte diskusjonen at det er verbale voldelige tendenser bare her inne, så man må tenke litt lenger enn det nesa rekker. Kampsport avler ikke vold, det er feil å påstå noe annet. På lik linje kunne jo da en snekker være voldelig fordi han slår med hammer, en fotballspiller fordi han takler og moser til med skuddbeidet, osv. Kapsport er en idrett/sport på lik linje som alt annet. Det er trening, konkurranse og en sunn livsstil. Tenk også på at det er sosialt, man trener stort sett i grupper og utvikler vennskap og respekt for andre. Man lærer mye om seg selv. De som misbruker sine kunster og teknikker f.eks i fylla, har mest med personen å gjøre. Hva vet vel vi hva som skjuler seg bak ethvert menneske som kanskje er meget tragisk som bl.a. mishandling, overgrep e.l. Vi må ikke være så kjappe med å dømme. Jeg hadde ikke stått med henda i lomma hvis en dust hadde slått meg, jeg hadde tatt igjen. Det ligger til menneskets natur. Det er den som slår først som har problemet spør du meg... Kunne skrevet om dette i flere timer, emn jeg tror nok alt i alt at man aldri kan bli enige om dette da alle har individuelle meninger. Derfor gøy med debatt Smiley
Work it out!

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

SV: Kamp-sport avler vold
« #72 : 26. januar 2006, 11:32 »
Enkelte voldelige/kriminelle trekkes nok til kampsport, ingen tvil om det...

På 70 tallet når Karate virkelig begynte å blomstre opp her i landet, fikk denne sporten omtrendt samme omtale i media som f.eks. MMA (cage fighting) har i dag.

Pga. medias overdrivelse (og en del klubber) om hvor tøfft, rått osv deres kampsport var, så er det ikke så rart at en del personer med tvilsomme hennsikter oppsøkte disse miljøene. Dette ser vi også i dag, særlig rundt MMA som jo står for tøff trening med mye fighting.

Men å gå så langt som å si at kampsport gennerelt avler vold, mener jeg mildt sagt er en overdrivelse. Av alle de tusen på tusen som trener kampsport i Norge tror jeg de aller fleste er normale mennesker, som ikke er blodtørstige pengeinnkrevere, eller asosiale personer med store atferdsvansker..........

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!