Skrevet av Emne: Div. matvarer  (Lest 1230 ganger)

Utlogget Fant

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Div. matvarer
« : 04. februar 2006, 01:21 »
Har et par ting jeg lurer på som jeg lurer på eller har problemer med å forstå" i dagliglivet.

1. Hvorfor mister varer så mye næringsstoffer når de går "fra tørrvare til tilberedt" vare?
F.x risgrøt har høyt karboinnhold som tørrvare men tilberedt har det kun 10-20g.
-> Mens vi er inne på risgrøt, hva er folks mening om risgrøt? Er det "bra å spise" eller ikke noe å anbefale? Mitt mål med "spisinga" er å legge på meg samtidig som jeg får i meg "a decent portion of proteines"
2. Folk nevner alltid bønner som en god proteinkilde. Hva slags bønner er det snakk om? Kan vel ikke være brune bønner, tomatbønner etc; disse har jo kun 6-16g protein per 100g?
3. Folks mening om Fjordlands produkter? Er disse bra eller helt tappet for næringsstoffeR?
4. Gule erter inneholder 20-30g prots per 100g. Dette er vel ganske bra, ergo vil ertesuppe være "et fint måltid"?
5. Kattemat inneholder 30g prots per 100g. Annet enn smaken, hva hindrer meg fra å spise dette? Tongue

Beklager at jeg ikke har helt spesifikke tall hva næringsverdier angår, men henter denne infoen fra hukommelsen min,.

Mvh Fant

Utlogget Fant

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Div. matvarer
« #1 : 05. februar 2006, 01:11 »
*bump*

Er veldig nødvendig at jeg får svar på detta spørsmålet!  Food

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Div. matvarer
« #2 : 05. februar 2006, 01:23 »
Tror du får svar på det meste i matvaretabellen Deal
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Fant

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Div. matvarer
« #3 : 05. februar 2006, 01:27 »
Tror du får svar på det meste i matvaretabellen Deal

Om kattemat? Hvorfor det foregår en næringstapping fra tørr vare til tilberedt hos mange matvarer?

Om dette er tilfellet, please henvis meg til denne fantastiske tabellen.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Div. matvarer
« #4 : 05. februar 2006, 03:28 »
Har et par ting jeg lurer på som jeg lurer på eller har problemer med å forstå" i dagliglivet.

1. Hvorfor mister varer så mye næringsstoffer når de går "fra tørrvare til tilberedt" vare?
F.x risgrøt har høyt karboinnhold som tørrvare men tilberedt har det kun 10-20g.
-> Mens vi er inne på risgrøt, hva er folks mening om risgrøt? Er det "bra å spise" eller ikke noe å anbefale? Mitt mål med "spisinga" er å legge på meg samtidig som jeg får i meg "a decent portion of proteines"
2. Folk nevner alltid bønner som en god proteinkilde. Hva slags bønner er det snakk om? Kan vel ikke være brune bønner, tomatbønner etc; disse har jo kun 6-16g protein per 100g?
3. Folks mening om Fjordlands produkter? Er disse bra eller helt tappet for næringsstoffeR?
4. Gule erter inneholder 20-30g prots per 100g. Dette er vel ganske bra, ergo vil ertesuppe være "et fint måltid"?
5. Kattemat inneholder 30g prots per 100g. Annet enn smaken, hva hindrer meg fra å spise dette? Tongue

Beklager at jeg ikke har helt spesifikke tall hva næringsverdier angår, men henter denne infoen fra hukommelsen min,.

Mvh Fant

1. Litt usikker på hva du mente med dette spørsmålet. Er det halvfabrikat grøt du refererer til som tørrvare? Ferdig vare blir da etter tilsatt melk/væske og kokt? Innholdet er pr. 100gram går jeg ut ifra, 100gram av pulveret/risen du kjøper i butikken vil da selvfølgelig ha et høyere næringsinnhold enn 100gram av den ferdige grøten.


2. Næringsinnholdet på de ulike typene bønner varierer, her er næringsinnholdet jeg har "Lånt" fra Tessa:

"Næringsinnhold for utvalgte bønner;
Røde bønner pr 100g tørrvekt; 296kcal, 22,1g prot, 1,4g fett, 47,6g karbo.
Hvite bønner pr 100g tørrvekt; 288kcal, 22g prot, 1,6g fett, 45,2g karbo.
Mung bønner pr 100g tørrvekt; 295kcal, 23,9g prot, 1,1g fett, 46,3g karbo"

Og dette er jo absolutt ikke ille. At proteininnholdet blir noe mindre når det ikke er tørrvare må man regne med og da kan det hende dine tall stemmer. Uansett er det et ganske greit proteininnhold, si du spiser 300gram bønner til et måltid, med dine tall vil man da få 18-48 gram protein. Hvis jeg skal ta meg selv som eksempel så er 40gram protein 1/3 av dagsbehovet mitt, og da har jeg tatt hardt i og regnet så mye som 3gram protein pr. kg kroppsvekt i døgnet.

3. Fjorland vil jeg helst ikke uttale meg om da jeg aldri har sett nærmere på produktene men kan si det at ferdigprodukter ofte har et høyt saltinnhold.

4. Erter, bønner og andre belgfrukter er greie proteinkilder ja.

5. Ville ikke bare sett på proteininnholdet men hva er det laget av? Hva inneholder det ellers? Velg heller tunfisk, bedre smak og meget høyt proteininnhold.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Fant

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Div. matvarer
« #5 : 05. februar 2006, 12:52 »
Hehe takk for konge svar zoria =) Hjalp meg masse på vei.

Men ang. de bønnene du nevner.

Hvor får jeg tak i disse? Kan ikke huske å ha sett dem i vanlig dagligvarebutikker?

Edit: Hvordan smaker dem bønnene forresten?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!