Skrevet av Emne: Havregryn  (Lest 5258 ganger)

Utlogget ReeNOi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

SV: Havregryn
« #15 : 07. februar 2006, 21:25 »
sukker er jo ikke no bra Shocked :p
--ReeNOi--

En dag uten trening - er en dag uten mening.

Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

SV: Havregryn
« #16 : 07. februar 2006, 21:51 »
sukker er jo ikke no bra Shocked :p

At du blir overrasket av at jeg ikke utelukkende spiser sunt, viser bare at du ikke kjenner meg  Grin

Utlogget ReeNOi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

SV: Havregryn
« #17 : 07. februar 2006, 21:52 »
hehe, har ikke sagt at jeg kjenner deg Erter
sier bare at sukker ikke er sunt:p hehe
--ReeNOi--

En dag uten trening - er en dag uten mening.

Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

SV: Havregryn
« #18 : 07. februar 2006, 22:32 »
Uten å pårope meg så omfattende kunnskap innen kosthold, så la meg prøve å svare på ditt opprinnelige spørsmål.

Ja, havregyn er sunt. Mange regner det som den sunneste kornsorten, av en eller annen grunn. Det passer utmerket til frokost, da det gir energi. Men dårlig til kveldsmat, da denne energien kan lagres som fett i kroppen om den ikke brukes.

Mange ser på sukkeret de selv tilsetter og glemmer det som allerede er tilsatt -- eller som er i maten naturlig. Nesten alle kaloriene fra f.eks. syltetøy kommer fra sukker (tilsatt sukker og naturlig sukker fra bærene). Tenk på det neste gang du heller på med syltetøy på frokostblandingen din Smiley

Skal du ha en virkelig sunn, god og enkel frokost anbefaler jeg som sagt havregryn med (pære) Cultura.

BTW
Cultura er vel også tilsatt litt sukker (5-6%). De fleste tåler litt tilsatt sukker. Men det er faktisk mange som ikke tåler melkesukker (det sukkeret som er naturlig i melken).

Utlogget FredMaster1989

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 43

  • :P
SV: Havregryn
« #19 : 08. februar 2006, 15:12 »
heh:) alle seie havregryn er veldig bra for deg,det e jo ein god del karbohydrater i det.
Men er det ikke karbohydrater du legge på deg vekt av?
Det er jo derfro eg ete det da.

Ein aen ting e jo at Corn Flaks smake jo mye bedre ette min meining og har ennå mer Karbohydrater,må det ikje væra bedre og eta det då? Spise
Trent siden August 2004 på UNO Treningsenter(http://www.unogym.no/)
Høyde: 185cm
Vekt: 85Kg

"Ta vare på kroppen for kor ellers ska du bo?"

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Havregryn
« #20 : 08. februar 2006, 15:13 »
heh:) alle seie havregryn er veldig bra for deg,det e jo ein god del karbohydrater i det.
Men er det ikke karbohydrater du legge på deg vekt av?
Det er jo derfro eg ete det da.

Ein aen ting e jo at Corn Flaks smake jo mye bedre ette min meining og har ennå mer Karbohydrater,må det ikje væra bedre og eta det då? Spise

det er treige karbs i havregryn, noe som gir det energi utover dagen, mens corn flakes inneholder masse sukker
Smiley

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Havregryn
« #21 : 08. februar 2006, 15:24 »
heh:) alle seie havregryn er veldig bra for deg,det e jo ein god del karbohydrater i det.
Men er det ikke karbohydrater du legge på deg vekt av?
Det er jo derfro eg ete det da.

Ein aen ting e jo at Corn Flaks smake jo mye bedre ette min meining og har ennå mer Karbohydrater,må det ikje væra bedre og eta det då? Spise

For det første kan det vel nevnes at det som gjør at du legger på det, er at du totalt spiser mer enn kroppen din forbrenner. Det er like mange kalorier pr. gram karbohydrat som pr. gram protein Wink Men det som er greit med karbohydrater i forhold til vektøking er jo at de fleste karbohydratkilder har en mye større kaloritetthet enn hva de fleste proteinkilder som er rimelige i pris har. Med kalori tetthet mener jeg at f.eks havregryn har 60-70g karbohydrater pr. 100 gram, og er i tillegg ofte lavere i pris. Dette høye karbohydratinnholdet gir jo og mye flere kalorier enn hva de aller fleste proteinkilder vil gi, derav kaloritetthet. For protein er vel det meste vi får tak i proteinpulver. Ellers har vi matvarer som tunfisk som vil gi opp i mot 30g/100gram, men de fleste andre proteinkildene enn tunfisk er dyre i pris.

De trege karbohydratene i havregryn gjør at blodsukkeret holder seg stabilt (insulinutsondringen skyter ikke i været) og næringsemnene fra havregrynet utsondres sakte og rolig pga. en stabil insulinmengde.

I de raske karbohydratene fra cornflakes vil blodsukkeret ditt bli høyt, og  næringen skilles mye fortere ut, og sjansen for at mye lagres som fett er større en ved inntak av karbohydrater med lavere GI (trege karbohydrater). Eneste unntak er da rett etter trening, hvor glykogenlagrene er nesten tomme, eller helt tømt, da kroppen trenger rask oppfylling, for å hindre kroppen fra å bryte ned muskulatur for å skaffe energi.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

SV: Havregryn
« #22 : 08. februar 2006, 15:27 »
75 gr havregryn
1/2 l skumma
whey tech proteiner m jordbærsmak

genialt og raskt måltid. Er i tidsklemma jeg da, så derfor blir det 3 sånne om dagen, frokost + 2 mellommåltider.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Mini_Tyson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 43

  • Ikke la deg bli køddet med!
SV: Havregryn
« #23 : 08. februar 2006, 22:02 »
er det slik at det er bra å spise havregryne med melk istede for vanlig brødskive når man skal ned i vekt?
hvorfor slappe av når man kan trene istede!!

Utlogget ReeNOi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

SV: Havregryn
« #24 : 08. februar 2006, 22:41 »
Halla

var i butikken i dag for å kjøpe mere AXA havregryn men gjett hva jeg så Shocked
jeg så nemelig AXA Supergryn, er dette noe spesielt bra? bedre enn vanelig havregryn?

Mvh
ReeNOi
--ReeNOi--

En dag uten trening - er en dag uten mening.

Utlogget Færrsk

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

SV: Havregryn
« #25 : 11. februar 2006, 14:06 »
Det er mye karbohydrater i havregryn, og hvis du bytter sukker med rosiner (mye karbohydrater der også) er dette veldig sunt og bra for kroppen

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

SV: Havregryn
« #26 : 11. februar 2006, 18:51 »
Hva er egentlig bedre med rosiner enn med vanlig sukrose/farin/sukker?

Selv bruker jeg 25g rosiner og 5g sukker sammen med 50g havregryn og 50g AXA God morgen frukt (+melk, da). Grunnen til at jeg bruker rosiner er rett og slett smaken... Jeg forestiller meg også at frukt er bedre enn vanlig hvitt sukker, men jeg veit egentlig ikke hvorfor.

Utlogget gard

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

SV: Havregryn
« #27 : 12. februar 2006, 21:34 »
Drikk havregrynen. Går fortere, får i deg mer og du slipper sukker.

Utlogget FredMaster1989

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 43

  • :P
SV: Havregryn
« #28 : 14. februar 2006, 19:12 »
Jeg syns Havregryn e gått eg Spise Ete det alltid på skolen

Noe eg har lurt på,vis du skal legge på deg og du skal ikje legge på deg fett,ka legge du egentlig på deg då?Musklane må jo byggas opp.. what
Trent siden August 2004 på UNO Treningsenter(http://www.unogym.no/)
Høyde: 185cm
Vekt: 85Kg

"Ta vare på kroppen for kor ellers ska du bo?"

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

SV: Havregryn
« #29 : 15. februar 2006, 02:31 »
Drikk havregrynen. Går fortere, får i deg mer og du slipper sukker.

Spiser jeg mye havregrn uten å tygge dem skikkelig, så, for å bruke et folkelig uttrykk, fiser jeg ganske jevnt i de 24 neste timene... Men kanskje det bare er meg :p

Hva man legger på seg hvis man ikke legger på seg fett? Det er jo muskler det, så klart.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!