Skrevet av Emne: Redd for karbohydrater  (Lest 1368 ganger)

Utlogget Gulldokka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 407
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 407

Redd for karbohydrater
« : 02. april 2006, 10:47 »
Jeg tror jeg rett og slett er redd karbohydrater! Får karbo fra MYE grønnsaker,litt frukt,litt korn/ris. thats it! kommer jeg til å gå opp i vekt om jeg øker på karbohydratene? jeg tror jeg går å inbiller meg selv dette :/ er det viktig og ha karbo som hovedenergikilde framfor protein?

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Redd for karbohydrater
« #1 : 02. april 2006, 11:29 »
Du trenger ikke å være redd for karbohydrater.

På ernæringsstudiet lærer man at (en person som ikke er spesielt aktiv) skal ha 50-60 % av det daglige inntaket fra karbohydrater.Selv mener jeg at det er altfor mye.De mener da også at man kun trenger 10-15 % proteiner... (og dette er pensum for ernærings og medisin studiet??!!?).
Så lenge karbo kilden er grønnsaker,kornprodukter og litt frukt,trenger du ikke å frykte noe.Trenings frekvensen har selvfølgelig mye å si på karb behovet. Kutt heller karben på kvelden og spis det som passer deg på dagen (vet ikke om du er på diett).Men husk ALLTID å spise karbs etter en styrke trening.Og ha alltid karbohydrater i frokosten.
Karbohydrater er bensin,proteiner er bildelene  og fett er oljen... Smiley
Vi trenger alt sammen... 
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Redd for karbohydrater
« #2 : 02. april 2006, 11:56 »
Du trenger ikke å være redd for karbohydrater.

På ernæringsstudiet lærer man at (en person som ikke er spesielt aktiv) skal ha 50-60 % av det daglige inntaket fra karbohydrater.Selv mener jeg at det er altfor mye.De mener da også at man kun trenger 10-15 % proteiner... (og dette er pensum for ernærings og medisin studiet??!!?).
Så lenge karbo kilden er grønnsaker,kornprodukter og litt frukt,trenger du ikke å frykte noe.Trenings frekvensen har selvfølgelig mye å si på karb behovet. Kutt heller karben på kvelden og spis det som passer deg på dagen (vet ikke om du er på diett).Men husk ALLTID å spise karbs etter en styrke trening.Og ha alltid karbohydrater i frokosten.
Karbohydrater er bensin,proteiner er bildelene  og fett er oljen... Smiley
Vi trenger alt sammen... 
Enn hvis man har "diabetes"2 f.eks.Da skal man ikke ha så mye karbohydrater,ihvertfall ikke raske??
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Gulldokka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 407
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 407

SV: Redd for karbohydrater
« #3 : 02. april 2006, 12:33 »
diabetikerne må være påpasselig med raske karbs pga insulinfølsomheten.
jeg har karbo for det meste i frokost(havregryn),lunch(1 skive),middag(ris). ellers er det masse grønnsaker + ca 2-3 frukter. jeg er ikke på diett lenger. frykter at jeg skal gå ned i vekt om jeg ikke spiser mer karbo. jeg har lagt ut ett kostholds forslag på min diett. der kan du se hva som er opptimalt for meg(har ikke begynt på denne dietten enda da) er kjampe glad i proteiner! Smiley

Utlogget xander

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 260
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 260

SV: Redd for karbohydrater
« #4 : 02. april 2006, 15:11 »
Karbo fra grønnsaker (spesielt fiberike) telles ikke mot daglig inntak. du trenger ikke å spise noe særlig karbo i det hele tatt egentlig. men da må du spise mer fett isteden, ellers gjør kroppen din om proteiner i maten(eventuelt proteiner i kroppen om du ikke spiser nok proteiner) om til glukose for å bruke det som energi. en god ide er å kun spise karb når kroppen din trenger det, til frokost, etter styrketreing og kardio. resten av måltidene bør bestå av proteiner og fett. er du redd for å gå ned i vekt av å spise lite karb kan du legge inn flere måltider med pro/karb eller øke kalori inntaket. 

Utlogget Gulldokka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 407
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 407

SV: Redd for karbohydrater
« #5 : 02. april 2006, 16:19 »
jeg er kansje litt sløv på fett-fronten. fettet jeg får i meg er bare fra omega3,nøtter og litt fet fisk.. det er vell for lite kan jeg tenke meg? men blir man ikke slapp med lite karbo?

Utlogget xander

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 260
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 260

SV: Redd for karbohydrater
« #6 : 02. april 2006, 18:23 »
ja, det er nok for lite. men hvis du ikke spiser noe særlig karbs heller, hvor kommer da kaloriene dine ifra? gode fett kilder er extra virgin olivenolje, kaldpresset rapsolje, kokosolje (extra virgin), nøtter, avokado, litt tran, linfrø olje, egg osv... bruk smør (tine) til å steke mat med

Utlogget Gulldokka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 407
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 407

SV: Redd for karbohydrater
« #7 : 02. april 2006, 19:07 »
kommer for det meste fra proteiner,litt fra korn/belgfrukter/nøtter.. bruker ikke olje til noe!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!