Skrevet av Emne: Bli sterk i håndbak?  (Lest 22844 ganger)

Utlogget Blomsterpotte

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 901
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 901


Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

SV: Bli sterk i håndbak?
« #31 : 17. mai 2006, 17:07 »
http://www.iform.no/pub/art.php?id=412

Norges beste hb bryter, vant sitt 13 og 14 nm gull i år.

Utlogget gewgwefwed31d31d

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #32 : 22. desember 2008, 00:36 »
Jeg blir foressten aaaltid skada når jeg bryter hånfbak, hvorfor det?!

Det er fordi du ikke varmer opp. Man skal ALLTID varme opp før man bryter, viss ikke du har et stort ønske om skader.....

Ser at flere svarer med at du har feil stilling på armen din, det trenger da ikke vere riktig, vær person har sin egen stil å bryte på.....   


Det som er litt leit er at dette ikke er oppvarming på stevner. Men viss du er lur varmer du bare opp med en fra klubben din

Utlogget gewgwefwed31d31d

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #33 : 22. desember 2008, 00:40 »
Teknikk teller like mye som styrke i håndbak Deal

Mange mener at det teller mere enn styrken, noe som jeg sjølv også trur. Man kan bli knust i håndbakk av folk som tar mye mindre enn deg i biceps, dra øvelser for rygg osv osv

Flere håndbakkutøvere trener bare tekknikk, nesten aldri styrke:O

Utlogget gewgwefwed31d31d

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #34 : 22. desember 2008, 00:44 »
Leste et sted på forumet i en annen post om håndbak for en stund siden at ''håndbak er egentlig kampen om håndleddet'' eller noe sånt.

Det stemmer:P viss han "tar" deg i håndledde er du sjangseløs.
Hovedregelen er å ikke få lang arm. Viss han "knekker" håndleddet dit blir armen din lengre, som igjen fører til at han blir mye sterkere.
At han blir sterkere = tap for deg (viss ikke du er på et helt annet nivå)

Utlogget gewgwefwed31d31d

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #35 : 22. desember 2008, 00:53 »
Jeg snakka med ei veninne om håndbak, og hun sa at det kan avgjøres ganske tidlig, hvem som vinner brytekampen.
Hadde noe med det første grepet man setter rundt motstanderens hånd, at en skal prøve å være den som først får grepet så langt som mulig rundt, og at det kunne gi et overtak og større sjanse for å vinne.
Skal ikke påstå at det er helt sikkert, men det må da være en fordel å være den som får det beste grepet?

Man må prøve å komme seg så lang oppå armen til motstanderen som mulig, uten å dekke over tommelleddet (for det er ikke lov)

Jo lenger opp du holder, desto lengre arm får motstander som igjen gjør han svakere. Viss du holder langt nede på hånda hans, vil du gjør armen hans kortere som resulterer i at han blir sterkere....

Utlogget gewgwefwed31d31d

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #36 : 22. desember 2008, 00:57 »
det er vel feil utførelsa av teknikk det antar eg, om ein bryter håndbak "feil" kan ein vel i verste fall bryte armen.

sjølv vil eg tru at trening av deltamuskulatur underarmar og stabiliseringsmusklar rundt rygg og mage har ein del for seg når det gjeld håndbak.
 

Ja det er livsfårlig å bryte på feil måte, viss man ser vekk fra armen kan den brekke på grunn av vridningen som da skapes.
Var et tidligere klubbmedlem som knakk armen tvert av på den måte, han kunne ikke bruke den på 2 måneder og aldri bryte igjen.

Utlogget KristianO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 135
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 135

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #37 : 22. desember 2008, 01:06 »
For å bli flink i handbak må man spise tran og poste 5 innlegg på rad.

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Bli sterk i håndbak?
« #38 : 22. desember 2008, 01:07 »
For å bli flink i handbak må man spise tran og poste 5 innlegg på rad.

Not velly funny Indi

Utlogget Perpetual

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

  • Fesk
Sv: Bli sterk i håndbak?
« #39 : 22. desember 2008, 01:07 »
Jeg driver med mye grep -og underarmstrening. Bøyer blandt annet bolter osv (se loggen min). Så jeg kjører sykt mye leverage med slegge, wrist-curls og reverse EZ curls. Sprenger underarma mine i allefall.

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Bli sterk i håndbak?
« #40 : 22. desember 2008, 01:13 »
Man må prøve å komme seg så lang oppå armen til motstanderen som mulig, uten å dekke over tommelleddet (for det er ikke lov)

Jo lenger opp du holder, desto lengre arm får motstander som igjen gjør han svakere. Viss du holder langt nede på hånda hans, vil du gjør armen hans kortere som resulterer i at han blir sterkere....

Er rimelig grei i handbak selv, taper så og si, tja ikke skjedd ofte, men brøt med en på 2m en gang og det var noe av det værste. Det var null tak i han, men det var rimelig pain å vinne kampen. Noe jeg selvsagt gjorde;) Har du noen tips når man bryter med slike abnormaliteter (Tongue)?

Utlogget gewgwefwed31d31d

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #41 : 22. desember 2008, 13:28 »
Er rimelig grei i handbak selv, taper så og si, tja ikke skjedd ofte, men brøt med en på 2m en gang og det var noe av det værste. Det var null tak i han, men det var rimelig pain å vinne kampen. Noe jeg selvsagt gjorde;) Har du noen tips når man bryter med slike abnormaliteter (Tongue)?

Viss du er kjent med forskjellige teknikker kan jeg gi deg noen mulige tips.

Trur neppe det er lurt å gå for "toppen" når du bryter med ein slik kjempe, for han har antagelig vis altfor lange armer:O

Du kan kanskje prøve å gå  "ut"/ eller i første omgang konse på å dra armen hans mot deg, som gjir deg et overtak.
Regner nå med at du er sterkere enn han, men problemet er den lange armen hans..

En ting til, ikke bruk reint sidepress. Lås armen - gå i huk - og til slutt drar du han mot deg samtiding som du går i en bue mot puta. Er i vert fall dette jeg ville prøvd på:D 

Håper du skjønner noe av det her da, forklaringer er ikke mi sterke side:S


Utlogget gewgwefwed31d31d

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #42 : 22. desember 2008, 13:29 »
For å bli flink i handbak må man spise tran og poste 5 innlegg på rad.

haha, så god humor vi har;D thihihihihihihihihi(A)

Utlogget sgt.thomas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Sv: Bli sterk i håndbak?
« #43 : 06. mars 2009, 12:32 »
For å bli god i fotball må man spille fotball, for å bli god i håndbak må man bryte håndbak. Finn din nærmeste klubb. Kan nevne noen som jeg vet er aktiv:

Fredrikstad (der jeg er medlem)
Os HK
Aremark HK
Dale HK
Skien HK
Tromsø HK
Eidsberg HK

For flere klubber: www.handbak.no \ www.bryting.no

Håndledd er veldig viktig i håndbak. Fingre er også viktig for godt grep. (bare å finne frem captein crush serien sin). Man skal bruke hele kroppen når man bryter håndbak, mye rygg. Man skal låse hele maskineriet! Armen skal trenes opp til å følge etter ryggen, ikke omvendt. Følger ikke armen med ryggen når du har låst maskineriet, så er det armene som svikter.

Håndbak er en veldig eksplosiv sport, så det er viktig å trene mye hurtighet. Tålmodighet er viktig, det tar mange år å bli god. De første årene i en klubb er ganske vonde, med mulige senebetennelser osv. Etter mine første stevner ristet og skalv jeg av smerte i ledd, sener og muskelfester.

Så det tar tid å bli GOD i håndbak! Det er ikke for alle. Vi har hatt ett par innom i klubben som kommer med den: Har aldri tapt før. Å drar fra klubben med smerter i armene, og i flere dager etterpå, å de kommer ikke tilbake kan du si.. Da har vi på en måte silt ut allerede da de som ikke er en håndbakbryter..

Teknikk er veldig vanskelig å forklares, det må somregel vises for at det skal bli riktig. Du blir ALDRI god i håndbak uansett hvor mye du leser og ser videoer av det. Du er nødt til å få opplæring i klubb, spørre om det og det.. Det er en sport av patience!

Slenger med en god video slik at dere kan få litt innblikk i sporten:

http://www.youtube.com/watch?v=_Rnq8ECzFM8#noexternalembed  Veldig kul video!

Legg merke til hvordan de bruker ryggen å låser. Å bare smeller hverandre ned i puta.
Veldig eksplosiv og belastningsfull sport.

MEN! Det gir så mye tilbake. Sterkere armer enn de fleste, da du trener veldig mange små muskelgrupper \ støttemuskler til de større musklene som de fleste ikke trener. Klypa di blir sterk, blir veldig rå i armene allround egentlig!

Så er det så utrolig GØY!

Bare å send mail hvis du har noen spørsmål  Cool


Armwrestling to the olympics!

Utlogget sgt.thomas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Armwrestling to the olympics!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!