Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 97952 ganger)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #165 : 07. juni 2006, 18:25 »
Hehe morsom diskusjon... Smiley Men blir jo alltid som det her, ikkekristne kommer med gode argumenter, det gjør også de kristne (sett fra et kristent ståsted).

Forstår godt begge sidene i denne diskusjonen. Men ja, det er vanskelig å forklare en Gud, særlig om den/de diskuterer med er innbitte ateister eller ganske enkelt ikke vil tro. Ikke rart de ikke tror, egentlig, sekulær som verden har blitt... Kanskje hadde de trodd om de hadde fått sett og hørt om mer åndsmakt.. Ikke vet jeg.. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #166 : 07. juni 2006, 18:41 »
Du har fortsatt ingen svar på disse "ubesvarte spørsmålene", du bare bortforklarer at det kan ha noe å gjøre med en Gud. I vitenskapelige kretser blir faktisk flere og flere overbevist om at det er nødt å stå bak en skaper, det er ikke bare ett tilfeldig puslespill som har lagt seg sammen på en uforklarlig måte gjennom ett par milliarder år- dette strider mot den såkalte "kaos teorien". Jeg syns det er rart at alt det vi har funnet ut de siste 200år spesielt, siden den industrielle rev., viser at det er så ømfintelig den verden vi lever i, ikke en detalj er lagt over til tilfeldigheten. Hvorfor er det tyngdekraft fks. er den evlusjonert, en slags "evlusjons intelligens" fant ut at på vår planet må vi ha akkuratt den riktige tyngekraften, slik at ikke det som skal være på den blir enten most inn i jorden, eller flyr avgårde i luften. Eller hvorfor vi har akkuratt den riktige avstanden til solen, hvorfor det er en atmosfære som skjermer fra stråler, at økosystemet fungerer fordi alle disse faktorene er satt med den mest pinlige nøyaktighet. Å mennesket er vel egentlig det som er det største mysteriet, hvor kommer sjelen fra? evnen til å skille godt fra ondt etc- tror hvis vi utelukkende hadde vært evlusjonert fra dyr, så kan jeg ikke forstå hvordan det har gått til. Når jeg ser på den verden vi lever i, synes jeg det virker mer sannsynlig intellektuelt sett at det må stå "noe" bak....Å si at man ikke tror Gud er løsningen til ett problem, det er greit nok, men problemet er der fortsatt...

Disse spørsmålene minner meg om historien om sølepytten. Sølepytten lurte slik på hvordan det hadde seg at gropen i bakken der den lå passet den så fortreffelig i hver eneste form og kontur. "Den må ha blitt laget spesielt for meg," tenkte sølepytten.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #167 : 07. juni 2006, 18:45 »
Etter mitt siste opphold i Finnmark, så lurer jeg på om det er noe i kristendommen.  Sitat museumsnett.no:
"Verdens ende.
Kristne lærde mente at Finnmark var Ultima Thule - verdens ende. De mente at nedgangen til helvete var et hull i jorda et sted på Varangerhalvøya, og at mørketid, smådjevler og demoner spredte seg ut fra dette hullet. Derfor var det "naturlig" at det var mange trollmenn og -kvinner i Vardøhus len, som Finnmark het på den tiden. I brutalitet og intensitet kan heksejakten i Finnmark bare sammenlignes med Tyskland og Skottland. Mellom 100 og 150 personer ble dømt for trolldomskunster i Finnmark mellom 1620 og 1665. "


 Tongue
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #168 : 07. juni 2006, 18:54 »
Du virker veldig belest innen kristendommen og bibelen, med tanke på ord og uttrykk du bruker her. Er dette noe du har fra før eller etter du "møtte" Jesus? 
For å spørre annerledes: Hadde du møt Jesus dersom du ikke visste om han?

Ett under kan jo også beskrives som ett resultat av mange tilfeldigheter. Ett under, eller ett mirakel, er vel når en person kan fly f.eks. Noe overnaturlig. Ikke når man overlever en bilkrasj i 200 km/t mot en fjellvegg, det er en tilfeldighet.

Må stikke selv Smiley artig å diskutere med dere troende Wink Smiley

Som de fleste andre her har jeg jo hatt kr.dom på skolen, jeg gikk min konf. undervisning og jeg gikk på søndagskolen + jeg kommer fra en kristen familie, så mange ord og utrykk var jeg kjent med før mitt møte med Jesus, men det var først alle disse ordene ble levende for meg- før følte jeg bare at disse type "utrykk" bare fordømte meg, nå kjenner jeg at det er til liv og frelse...Jeg har ikke først og fremst ett behov for å "forklare" Gud, det handler ikke om å akkumulere mest mulig kunnskap om Gud i det lille korte livet jeg har, det handler om å bli kjent med ham, dypt og hellig- ut fra dette forholdet får man ofte behov for sin egen del å bare sette ord på noe av det erfarte...
Jeg har lest eksempler på mennesker som har møtt Jesus uten å på noen som helst måte ha noe kjennskap til hvem han er- når misjonærer kom til eskimoene på Grønland (kanskje Island, ikke helt sikker), så fant de til sin store overaskelse at det var masse kristne der. Når de spurte hvordan det hadde gått til, så fortalte lederen at han var blitt møtt av en Engel, som fortalte ham hele evangeliet, og ga ham muligheten til å ta imot denne gaven. Selvsagt var ikke det ett så veldig vanskelig valg for denne eskimo høvdingen, og tok med seg troen tilbake til sitt folk.
Det er også en historie fra midtøsten, som ble lagt lokk på, fordi den skapte så mye oppstyr.
Det var en familie som mistet sin Far, og i den tradisjon går da ansvaret videre over til neste slektning, som i dette tilfellet var hans bror. Han var en grotesk fyr, og fant ut at han heller ville ta familien av dage, for så å inkassere arven fra familien. Han drepte moren, men kastet den dø moren sammen med sitt lille spebarn, og en 6år gammel gutt i en hule langt oppe i ødemarken. Etter 2uker ble de funnet, etter at noen hadde hørt lyder fra hulen.
Når en muslimsk journalist spurte denne 6 år gamle gutten hvordan de hadde overlevd i hulen, så sa han på sin enkle måte at en mann hadde kommet å vekket opp mamma flere ganger til dagen, slik at hun kunne amme, og så hadde han med seg brød å drikke til gutten. Når journalisten spurte hvordan denne mannen så ut, så svarte gutten at det var en vanlig mann, men det var en ting han hadde lagt merke til- han hadde ett hull i hver hånd...Dette ble trykket i en muslimsk avis, og journalisten måtte flykte landet for å redde sitt liv.
Hvis man ikke tror, så velger du sikkert bare ikke å tro på dette heller. Hvis du har blitt kjent med Gud, så er ingenting så veldig overaskende egentlig, han kan gripe inn når vi ber, og ofte griper han også inn når vi ikke ber om det. For min egen del tror jeg at Gud har reddet meg mang en gang iforhold til bilkjøring, flere ganger har jeg mistet kontroll over blien i hastigheter opp imot 200, å har også braset inn i en fjellvegg i nesten 100km\t uten en skramme...Jeg kan ikke si for sikkert om Gud har vært i noen av de tilfellene, det er mulig som du sier Stripie at det bare var tilfeldigheter. Men jeg har følt noen ganger en overnaturlig fred i slike situajsoner, som om jeg visste at alt kom til å gå bra- jeg velger å tro at det var Gud som beskyttet sitt barn.
Jeg er nødt å gå igjen, men det går også å sende pm hvis det sømmer seg bedre...
Finn fem feil.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #169 : 07. juni 2006, 19:02 »
"Fant" tyngdekraften på jorden? Jordens gravitasjonskonstant er 9,81 m/s^2 og har sammenheng med jordens masse og størrelse å gjøre, f.eks månen som er mindre og har mindre masse har en gravitasjons konstant på 1,62 m/s^2, altså månens gravitasjon er mindre enn på jorda.

Ok dårlig formulering av meg, det intet nytt under solen det du skriver der, du har fortsatt ikke svar på spørsmålet om hvordan det kan ha seg at Jorden har akkuratt den farten, og akkurett den massen, det er jo en underlig tilfeldighet...Du slår deg kanskje til ro med å vite at det er slik, jeg vil vite hvordan ting henger isammen, hvorfor ting har blitt slik det har blitt- er alt bare tilfeldighet, er livet bare en død waiting to happen- finnes det ingen mening, utover det å geskjeftige seg med det livet har å by på??  Jeg tror det er en del av grunnen til hvorfor vi er her, men jeg tror ikke det er den fulle og hele sannhet..Selvsagt subjektivt, men dog hellig overbevist om at det er slik... Wink
Finn fem feil.

Utlogget Sakuraba

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 433

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #170 : 07. juni 2006, 19:10 »
Det er en plan med alt. Gud har en plan med alle. Det er ikk en tilfeldighet at Jesus levde, og det er tross alt denne delen av Bibelen legger hovudvekt på. At Jesus har levd, er det ingenting å legge skjul på. Men om hav var den han påstod han var er en annen ting.. (Jeg velger å tro det).. Men jeg mener alt er så meget for stort til å være tilfeldig.

Og på grunn av dette er det ikke en vanlig bok. Det er Guds ord. Jesus ble sendt av Gud, og De er ett. Derfor sier vi at det Jesus gjorde og sa er Guds ord. Det blir derfor for dumt å si at dette bare er en vanlig bok, slik som alle andre bøker. Bibelen er faktisk om en Messias, eller som kjent Jesus... Wink

Wow! Det er tydelig at du vet lite om bibelen...er du virkelig klar over hvordan skriftene ble nedtegnet og samlet?
Hvorfor er det så mye feil og motsigelser i bibelen?

Hvis du prøver å fortelle en historie til 20 personer og så skal 5 mnd etterpå skal høre med alle hvordan de husket den så vil du høre mange forskjellige versjoner av hva som skjedde. Hvis du igjen skal høre det gjennom enda en person så vil det føre til enda større avik.

Det tok flere tidår før de muntlige historiene om jesus ble nedskrevet i markusevangeliet. Da var det ingen som hadde pratet,sett eller vært i nærheten av jesus i live lengere. Det sier seg jo selv hvor stor avikene fra det som virkelig skjedde til det som ble nedskrevet er! en fjær blir til ti høns...hørt den før?
Av den grunnen så blir det håpløst å bruke bibelsitat som "guds ord"!

En annen ting er at du sier at vi må ta det for gitt av Jesus har levd og at det er ikke å legge skjul på. Du vet vel at de kildene som omtaler jesus er ubetydelige og meget usikre? De kan ikke brukes som bevis for at han har levd. Dette er det bare ikke jeg som skriver men er kjent blandt religionsforskere verden rundt.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #171 : 07. juni 2006, 19:20 »
Dette er ihvertfall det dummeste jeg har hørt. Men, for å ta en ting. Historien om Jesus. Du sier at historien ble fortalt til mange forskjellige personer, og at de etter mange tiår har samlet seg for å skrive evangeliene.

Vel, nå er det jo egangelistene/disiplene til Jesus som skrev historien om Jesus, og INGEN andre. Greit nok at de ikke ble skrevet ned når Jesus levde, men det er likevel de som opplevde Jesus og det han gjorde som skrev historie.

Og, du tviler på at Jesus har levd? Det finnes ca 5000 fullt sammenlignbare skrifter om Jesus, som er skrevet av forskjellige mennesker omtrent rundt den tiden Jesus levde, så å tvile på at Jesus har levd er vel ikke smart..
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #172 : 07. juni 2006, 19:46 »
Kan du dokumentere den påstanden? at det er 5000 fullt sammenlignbare skrifter..?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #173 : 07. juni 2006, 19:56 »
Det er veldig lite trolig at evangeliene kan ha blitt forfalsket underveis, eller at legendestoff skal kunne ha blandet seg inn. De fleste antikke manuskripter vi har finnes det bare en håndfull sammenlignbare manuskripter, med en tidsavstand på mer enn 900-1400 år til originalen.. Situasjonen er radikalt annerledes når det gjelder NT. Det finnes f.eks. Over 5000 sammenlignbare manuskripter. Det aller eldste fragmentet (John Ryland) er fra Johannesevangeliet og har en tidsavstand på bare 30 år! Hoveddelen av NT har en tidsavstand på mindre enn 150 år (Chester Beatty), mens det fullstendige manuskriptet i sin helhet har en tidsavstand på mindre enn 300 år (Codex Sinaiticus). Det betyr at vi kan vite at det som står i våre avskrifter, med meget høy grad av sikkerhet er det som forfatterne en gang skrev i originalen.

Edit: Men, nei. Jeg har ingen dokumentasjon på de 5000 eksemplarene for øyeblikket
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #174 : 07. juni 2006, 19:58 »
Du vil altså IKKE komme med dokumentasjon på disse 5000 sammenlignbare skriftene nei...

da så.. Smiley Videre synes du å neglisjere både redigering fra kirkelig hold og ikke minst hvor utrolig lite pålitelige vitner er, selv etter et tidsrom på 10-15 dager..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #175 : 07. juni 2006, 20:24 »
Du skulle tro at Gud presterte å sende ned en ferdig ordnet bibel når han kan kjøre på med et par steintavler med bud på.
Å belage seg på disse upålitelige menneskene som han har skapt til å skrive det ned, og så bruke dem som forsøkskaniner i tusenvis av år og sjekke om alle menneskene i hele verden tror på de små eventene han gjorde i det lille området av verden på den tiden Smiley

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #176 : 07. juni 2006, 21:50 »
Oddi, finn no dokumentasjon. Nytter ikke å skrive "lite trolig", ikke sant..

Espen, veldig voksent å halvveis latterliggjøre på den måten du gjør. "Gud presterte"..? "Eventene han gjorde"..? Du sitter jo der og gjør narr, som det forsåvidt er mange andre her som gjør og. Litt dumt, spør du meg. Det samme er forsåvidt manglende dokumentasjon også.. Wink
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #177 : 07. juni 2006, 21:52 »
Hvis han mente at hans ord var så viktig så burde han jo sendt det ferdig trykket, istedenfor å belage seg på disse upålitelige menneskene han hadde skapt. Greier du å skape et menneske greier du å lage en bok Smiley

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #178 : 07. juni 2006, 21:56 »
Hva med at han ikke trengte å gjøre det da, fordi det som står i boka er riktig..? Evig krangel, ikke sant.. Wink
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #179 : 07. juni 2006, 22:02 »
Det som står i boka er jo blitt redigert masse, var originalen riktig? eller en av revisjonene, eller dagens versjon? tenkte han "det som står i dag er feil, men om 200 år så vil noen komme og gjøre det riktig, så la dem leve med litt vranglære fram til da"?

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!