Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 98139 ganger)

Utlogget Generalen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 470
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 470

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #210 : 08. juni 2006, 18:23 »
Nå er det kanskje litt opp til læreren du har. Min lærer i religion på videregående var prest, og han tok opp det positive såvel som det negative ved religionene. Det sakuraba skriver på forrige side ble også tatt opp, og det at man ikke må stole blindt på det som blir sagt om religion og religiøse tekster.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #211 : 08. juni 2006, 18:32 »
Jeg venter i spenning på at Hellmik skal dokumentere sine 5400 kilder...
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #212 : 08. juni 2006, 18:37 »
Ja, presten er SANNHETEN folkens!!! Eller ikke. For at kirken skal overleve per dags dato, må den legge teppe over bibelens mange blodige alvor og sannheter. Og, for å si det sånn. En trenger ikke være kristen for å bli prest i dag alstå. At en prest ikke klarer/tør å legge fram dokumentasjon som bakker opp bibelens troverdighet, men istedenfor sier at man ikke kan stole blindt på det som står i bibelen forundrer meg ikke en plass. Å være kristen handler om å tro, samme hvor usannsynlig det høres ut. Og ved troen så kommer DHÅ og overbeviser om sannheten, som da er ordet. Er ihvertfall en grunn til at jeg holder meg unna statskirken...

Edit: Hr.Thyve, meningen var nok at det finnes over 5000 sammenlignbare skrifter om Jeshs, tallene er forøvrig hentet fra en bok av Nicky Grumbel, som igjen har dem fra en annen bok av F.F. Bruce (professor i bibelkritikk ved Universitetet i Manchester) sin bok "Are the New Testament Documents Reliable".
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Generalen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 470
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 470

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #213 : 08. juni 2006, 19:00 »
Nå la han vel strengt tatt frem dokumentasjon og kritikk av veldig mye ble tatt opp. Poenget er at en prest har mer religionskunnskap enn de fleste, og når presten stiller seg kritisk til mye av det som står i bibelen og blandt annet kildebruken, er vel det nettopp på grunn av bred kunnskap på dette området.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #214 : 08. juni 2006, 19:19 »
Det som er greia ved preste utdanning er at det OGSÅ er nedsyret i liberal tankegang, der man lærer å finne logiske forklaringer på bibelens mange underverker, og at det som ikke lar seg forklare, det trenger man heller ikke stole på. Bibelen setter grenser, grenser som en kristen egentlig skal følge. Prester har en oppfattelse om at, hvis man ikke følger disse reglene, så er man heller ikke godtatt av Gud. Sannheten er at, ved å følge disse reglene, så lever man på den måten Gud vil at vi skal leve, det har ingenting med å bli godtatt eller ikke, for Gud elsker alle mennesker like mye. Det er også en annen sannhet som prester særdeles ikke klarer å forkynne, og det er at Jesus levde det livet som vi skulle levd, og at ved å bekjenne sin synd for Gud, og ta imot Jesu frelse, og tro at det er nok, ER NOK til å komme inn i himmelen.

Prester har istedenfor en måte å inkludere alle mennesker på, syndere, homofile, muslimer, pedofile, uteliggere, you name it; at så lenge de går i kirken så er det godt nok. Kirken må også være inkluderende for å i det heletatt ha en menighet, fordi bibelens blodige alvor ikke tåler dagens lys.

Sannheten er at; homofile KAN komme inn i himmelen så lenge de tror på Jesus, muslimer KAN også komme inn i himmelen så lenge de tro på Jesus, og bekjenner Han som Guds sønn, ALLE KAN komme inn i himmelen så lenge de tar imot Guds frelsesverk, Jesus Kristus.

Hvis du tvler på bibelens troverdighet, så søk heller svar hos diverse professorer i bibelkritikk, i stede for å tro blindt på en prest, som i og for seg ikke trenger å være kristen, (ikke det at en bibelkritisk professor trenger å være det heller) en professor vil nok sitte inne med en del mer kunnskap enn en prest.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #215 : 08. juni 2006, 19:49 »
Om det finnes en gud eller ikke er vel klinkende likegyldig. Problemet er alle disse idiotene som utfører all verdens rare handlinger for så å benytte sin tro som unnskyldning.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #216 : 08. juni 2006, 20:02 »
Hvilke idioter? Hvilke rare handlinge har de gjort? Forklar.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #217 : 08. juni 2006, 20:08 »
Hvilke idioter? Hvilke rare handlinge har de gjort? Forklar.

Bodd under en stein de siste fem (eller, tja... 2000) årene?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #218 : 08. juni 2006, 20:13 »
Det var vel ikke noe Jesus sa? "Gå å legg deg under en stein i 5 år, da vil du bli mer lik meg, mer hellig, og kanskje du blir frelst en vakker dag og"
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Generalen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 470
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 470

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #219 : 08. juni 2006, 20:24 »
Poenget er ikke hva som er rett eller galt, men man burde aldri svelge alt for god fisk, men tenke gjennom med et kritisk blikk, enten om det er i det normale liv eller når man leser bibelen. Finnes det kilder som motbeviser/tilbakeviser ulike bibelske momenter, og man kritiserer disse sier det kanskje litt om at man har fokus på de delene av bibelen som ikke ønsker deg å tenke slik.

Utlogget Sakuraba

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 433

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #220 : 08. juni 2006, 21:02 »
Ja hvis din sensor på videregående sa at du hadde rett + at du har funnet 2 bøker som er negativ til bibelens tilblivelse, da kan vi vel bare gå å legge oss... Ohmy
Man kan lett finne 1000bøker som vil utelokkende falsifisere bibelen, og dens tilblivelse- samtidig kan man lett finne 1000 bøker som hevder det motsatte...Tror ikke du kan komme å slå i bordet med en bok, å tro at du har avdekket en av historiens mest omtalte hendelser...
Fra ditt lille utdrag kan jeg se at dette er forskere som er veldig liberale\negative, som fks. dateringen de hadde av de forskjellige evangeliene: Markus, Matteus og Lukas regner man ble forfattet mellom år 50-70, din bok tynet alle disse til år 70 og oppover...Men Johannes ev. kan ha blitt forfattet så sent som år. 90....
Hvis debatten går totalt over i "fjortis" modus, så ser jeg ingen grunn til å svare...Selv om du har lest litt til en eksamen på skolen, blir du ikke en guru unge mann...Du overvurderer deg selv litt her...

Nå må du klappe igjen! Før der første så er ikke jeg en vidregående elev, jeg jobber faktisk som dalig leder i en butikk og er 23 år.  Grunnen til at jeg tok eksamen var for å forbedre noen karakterer til videre utdanning.
Du aner ikke hvem jeg er så jeg foreslår at du knepper igjen nebbet ditt.
Hvis du skal prøve å vinne diskusjoner med det "lille venn" pisset du kommer med så er du på villspor og du ser åpenbart ingen annen løsning en å komme med vas.

Her kommer jeg med bøker som blir brukt i skolevesnet og av særiøse religionsforskere og du prøver bare å fnyse det bort. de er ikke negative til bibelen, de prøver å gi en OBJEKTIV innføring i kristendommen!

Men som veldig mange andre før deg så drar du ned rullegardinen foran øynene dine og unngår å tenke logisk. Det er jævlig lett det, Milioner av mennesker har gjordt det før deg så hvorfor skal du være noe forskjellig?

Utlogget Sakuraba

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 433

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #221 : 08. juni 2006, 21:05 »

Edit: Hr.Thyve, meningen var nok at det finnes over 5000 sammenlignbare skrifter om Jeshs, tallene er forøvrig hentet fra en bok av Nicky Grumbel, som igjen har dem fra en annen bok av F.F. Bruce (professor i bibelkritikk ved Universitetet i Manchester) sin bok "Are the New Testament Documents Reliable".

Hvor i boka står det da?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #222 : 08. juni 2006, 22:45 »
Hvor i boka står det da?

Er ikke jeg som har lest boka, alt jeg vet er at det er henta ifra den boka.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #223 : 08. juni 2006, 22:59 »
Kreativt at Hellmik har en debattkultur som står så langt unna alt som heter kristne verdier.. Smiley Han mangler ydmykhet, selvironi OG respekt for sine meddebbatanter... WWJD Hellmik..?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #224 : 08. juni 2006, 23:03 »
Walk With Jesus Daily?? Smiley
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!