Skrevet av Emne: Hvor mange gram protein kan kroppen ta opp i løpet av et måltid?  (Lest 2943 ganger)

Utlogget asda

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

 Sliter med å spise mer en 4 måltider pr dag, eks på middag 300 gr kyllingfile og 100 g fullkorns pasta + grønnsaker. Tilsammen ca 95 gram protein, klarer kroppen å nyttegjøre seg av denne mengden eller er det bortkastet??  Huh Huh
Spiser ca 225-250 fram pr dag


Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Svaret er enkelt, og spørsmålet dumt, og joda, det finnes dumme spørsmål OG dumme svar...

Kroppen tar opp det den trenger til oppbyggingen, og det kommer da ann på hvor stor "skaden" er på muskelfibrene; altså hvor mye som trengs for å reparere/bygge opp...

Altså, en aktiv sjel trenger mer protein, enn en stuegris som spiser grandis og onanerer dagene lang...

Utlogget asda

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Kan spesifisere litt, trener vekter 5 ganger i uken og kardio 3-4. Har lest litt og sett mange forskjellige svar, vet at lite av  protein blir lagret som fett  men hvor mye kan kroppen ta opp og nyttegjøre seg av. Og mener her da pr måltid, gidder ikke kaste bort penger.

styrke benkpress eks 5x10- 120 kg
kjører ikke så mye knebøy og markløft pga et dårlig kne
veier 93 kg

håper noen med litt kunnskap kan gi meg svar Wink

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Finner en del om dette her http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=41861.new;boardseen#new

Videre finner du mye om dette om du søker - dette er rimelig utdebatert.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
Sliter med å spise mer en 4 måltider pr dag, eks på middag 300 gr kyllingfile og 100 g fullkorns pasta + grønnsaker. Tilsammen ca 95 gram protein, klarer kroppen å nyttegjøre seg av denne mengden eller er det bortkastet??  Huh Huh
Spiser ca 225-250 fram pr dag

Så å si alt proteinet du spiser blir tatt opp av kroppen/tarmen.
Hvor mye kroppen klarer å nyttiggjøre seg av proteinet til muskelbygging kommer ann på om kroppen er i anabol eller katabol nitrogenbalanse, hvor mye kalorier du inntar per døgn i forhold til forbrenningen din, måltidkomposisjonen, proteinkvaltiteten, og proteinmengde per døgn, treningsprogrammet dit, hvile/søvn/restitusjon, evt cardio etc.

Vi kan bruke en tommelfingerregel på at ca 60g høykvalitetsprotein per måltid ikke vil gi deg mer en 30-40 gram, forutsatt at du spiser såpass mange måltider at du inntar iallfall ca. 2 gram protein per kg kroppsvekt.

Denne tilleggseffekten som du får ved å innta mer enn dette må du selv veie opp mot økonomiske og praktiske ting i livet ditt Wink


Aktiv_af

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

De aller fleste annbefaler 2 g protein per kg kroppsvekt. Knall i deg ca 200g proteiner hver dag så er du garantert på den trygge siden. Trenger ikke overanalysere.
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget straymond

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

  • Ich will nicht meine Haahre schnitze!
har hørt at proteiner som kroppen ikke tar opp dannes til fett OG kan komme ut i urinen... hva stemmer?

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
har hørt at proteiner som kroppen ikke tar opp dannes til fett OG kan komme ut i urinen... hva stemmer?

Dette kommer helt ant på om du får i det mer kcal enn du forbrenner pr dag.

1g protein inneholder 4 kcal
1g karbohydrat inneholder 4 kcal
1g fett inneholder 9 kcal.

Så hvis du forbrenner 3500 kcal pr dag og får i deg 3600 kcal uansett om de ekstra kcal er fra protein/fett/karbohydrater vil dette lagres som fett. Fordelen med protein er at den har en bedre termogen effekt som øker forbrenningen.

Aktiv_af

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
... OG kan komme ut i urinen... hva stemmer?

NEI, det stemmer ikke. DU pisser ikke protein uansett.

Overskudd omdannes til energi, og overskuddet av energi blir fett. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Nils2u

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

Hmm... Mye er vel forsimplinger av sannheten. Proteiner med mer enn tilstrekkelige mengder karbohydrater og fett danner et stort overskudd og kan medføre at man legger på seg.
Derimot vil et kosthold som i stor grad hovedsakelig baserer seg på proteiner ikke føre til at man går opp i vekt, men derimot kunne være vektreduserende. Ett godt eksempel på det er den såkalte eskimodietten. Den har sitt utgangspunkt - som navnet tyder - i eskimoene. De levde hovedsakelig av ville dyr og fisk, altså mye proteiner og fett. Om vinteren var dyrene derimot magre og selv med store mengder magert kjøtt gikk de ned i vekt. Løsningen var å blande noe dyrefett til kjøttet...

Så tingenes tilstand er ikke like enkel som man kan tro. Er det ikke i tillegg slik at omgjørelsen fra proteiner til energi og deretter til fett i stor grad er en energikrevende prosess i seg selv, noe som gjør at den totale energiutbyttet blir mindre, altså mindre fett?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Derimot vil et kosthold som i stor grad hovedsakelig baserer seg på proteiner ikke føre til at man går opp i vekt, men derimot kunne være vektreduserende.

Uansett hvordan du vrir på det, det blir et spørsmål om total kcalorimengde.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Nils2u

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

hehe, skal ikke være vrien ;-) Trodde i grunn bare at man kunne spise en større andel proteiner uten å gå opp i vekt, kontra å erstatte den samme mengden med karbs. Men - og jeg hadde satt pris på et svar her - det kan godt være at jeg er vranglært...

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Det er vel den "termogene"(?) egenskapen til protein du her tenker på? At kroppen i mangel av karbohydrater må omdanne proteinet til glykogen og at dette koster mer energi enn å bruke proteinet som protein direkte eller å bruke karbohydrater direkte? Mulig jeg forenkler fælt nå, så HITman får komme for å redde meg i land.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!