Skrevet av Emne: Satyricon-Dietten..  (Lest 2358 ganger)

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Satyricon-Dietten..
« : 05. september 2003, 13:13 »
Ettersom jeg til stadighet får private meldinger om hvordan dietter ser og bør se ut og om hvordan jeg gjør mine og hvordan resultatene blir osv, vill jeg her legge ut min private diett som jeg følger. Jeg vill grunngi og forklare hvordan jeg tenker og hvordan den virker for meg.

Jeg har som nevnt tidligere redusert vekta fra 139.7kg til nå 95.9kg. Dette har skjedd på forholdsvis lang tid. I tillegg har jeg klart å øke i muskelvolum under dietten, slik at jeg i CM har økt i størrelse der hvor det er viktig, og redusert der hvor det er viktig, da spesielt rundt magen..  (fra 112cm til 85.4cm nå).

Ideen for dietten har jeg fått ved å undersøke forskjellige diettforslag og teorier. Jeg har så forsøkt meg fram og kommet fram til den varianten som har tjent meg best. Tanken er å gi kroppen en karbohydrat mangel som fører en inn i en ketogen fase, hvor fett blir benyttet som brennstoff. I tillegg har jeg tilført kroppen så mye fett og protein at det til en hver tid har vært nok næring til å forsørge musklene med det de trenger for å vokse. Det betyr muligens at veksten ikke har vært optimal, men at den har forekommet er det ikke tvil om.

I mitt opplegg har jeg sørget for å avstå fra alt som kan gi meg en karbohydrat tilførsel før trening. Det vill si at jeg spiser hver 3. til 4. time fra jeg står opp. Jeg fokuserer da på proteiner og fett. Jeg spiser meg mett på disse næringsformene til hvert måltid. Jeg tillater meg å spise 55g karbohydrat eller mindre i løpet av en treningsfri dag. Disse kommer da fra matvarer eller tilskudd som ligger svært lavt på den glykemiske indeksen. Ofte kommer mesteparten av disse fra fruktose, et karbohydrat som er moderat i forhold til opptak i blod.

Etter klokka 1700 på dager hvor jeg ikke trener legger jeg inn et måltid som inneholder resterende mengde karbohydrater for denne dagen. Dersom jeg har fått i meg 20g tidligere på dagen, har jeg da maksimalt 35g igjen til denne "middagen". Da bruker jeg pasta, ris eller potet produkter til å få i meg den resterende mengden. Fett og proteiner utfyller måltidet slik at det blir ca 600 til 800 kcal i et engangsinntak. Utover dette går jeg tilbake til protein og fett inntak som energikilde. Sisste måltid kommer ca 2 timer før leggetid.

På dager hvor jeg trener, blir dagen som ovenfor, forandringen kommer i forkant og etterkant av trening. Jeg bruker 1g karbohydrat/pr kg muskelmasse, 2.2g protein/pr 1g karbohydrat og deler dette på 2. Inntar første måltid 30 minutter før trening. Andre halvdel kommer umiddelbart etter trening. 0.5 til 1.5 timer etter dette kommer et nytt måltid, samme mengde som nevnt ovenfor, denne gang i en engang. Det betyr generellt en meget saftig middag med alt av tilbehør. Videre utover kvelden fortsetter jeg som vanlig, protein og fett, sisste måltid kommer 0.5 timer før leggetid, da med ekstra fokus på protein.

Det totale kcal inntaket gjennom dagen ligger da på ca 220kcal/pr kg kroppsvekt (inkludert fett). Ettersom jeg tenker meg at jeg skal ha et daglig gjennomsnittsinntak på ca 3000kcal blir dette i minste laget. Det jeg derfor gjør er at jeg ikke beregner inntaket på daglig basis, men at jeg legger det opp etter et ukentlig gjennomsnitt. Det betyr at en dag i uka, jeg har valgt lørdag, så spiser og drikker jeg det jeg måtte ønske, uansett hva det måtte være. Dette fører til at det daglige gjennomsnittet blir dratt opp kraftig via denne dagen. Det fører også til at man i gjennomsnitt har 4 dager i uka med ketosisk tilstand, 2 dager med vedlikeholdstilstand og 1 dag i uka med anabolt overskudd.

Den ene dagen betyr svært lite for selve fettreduksjonen, den betyr derimot svært mye for motivasjon og overskudd gjennom neste ukes økt.

I tillegg blir det her svært viktig å tilføre kroppen vitaminer og mineraler andre viktige substanser man ikke får i seg til vanlig, dette fordi frukt og grønnt inneholder karbohydrater, man kan ikke spise uhemmet av dette og derfor tilfører jeg kroppen dette som et tilskudd for å være sikker på at jeg ikke går i underskudd på noen måte.

Jeg har et konstant vekttap som ligger på 0.5 til 1.2kg pr uke, avhenging av hvor langt jeg har kommet i dietten. Ettersom det begynner å nærme seg målet, vill det derfor gå svært tregt i sluttfasen, det betyr ikke at man skal redusere inntaket ytterligere, men i stedet tillate at kroppen stabiliserer seg og ikke har fullt så mye fett å gi slipp på som tidligere. OG ikke glem at ettersom du reduserer kroppsvekta, blir jo da daglig inntak mindre i og med at det regnes ut far 220kcal/kg kroppsvekt, inkludert fett...

Ettersom man ikke spiser karbo-innholdig mat utover det som er beskrevet ovenfor, betyr dette at kcal du får i deg gjennom uka, kommer fra fett og protein, i og med at man kan spise store mengder protein for å få i seg store mengder kcal betyr dette at ved rigktig valg av mat sliter man faktisk med en metthetsfølelse store deler av dagen, utsulting er ikke mulig slik jeg opplever det.

Dersom det er konkrete spørsmål eller noe som er uklart i forhold det som er forklart her, still dem og jeg skal forsøke å svare på dem.

Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:Satyricon-Dietten..
« #1 : 05. september 2003, 15:32 »
Enig i at dette er et bra opplegg, men jeg ser ikke nødvendigheten i komplisere det så mye...minimalt med karbos, foruten rett etter trening. Slik kan det vel egentlig oppsummeres? Ketose funker som bare det når det gjelder fett-tap, men personlig lider treningene mine i intensitet når jeg spiser svært lite karbs (jeg klarer ikke å gi maks med tomme eller nesten tomme glykogenlagre).

Forøvrig mener du vel 22 kcal per kg... Wink
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:Satyricon-Dietten..
« #2 : 05. september 2003, 16:21 »
Mistet du forresten mye styrke under denne nedgangen?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Re:Satyricon-Dietten..
« #3 : 05. september 2003, 21:27 »
Beklager, selvsagt 22kcal/kg.

Jeg får i meg mye karbs før/etter trening, slik at jeg ikke opplever at jeg ligger lavt på karbo når jeg trener. I starten var det et problem, da brukte jeg ikke karbo før trening og jeg var svært utmattet tidlig i treningen og fant derfor ut at jeg måtte omorganisere inntakene mine noe. Kom derfor fram til at jeg hadde mye større overskudd når jeg inntok karb, sammen med protein 30 minutter før trening.

Jeg har gått noe ned i styrke, i benk er det snakk om 5% nedgang i rå explosiv styrke. Når det gjelder volum, har dette økt. Dette kan bety at det muligens har vært et tap av effektiv muskelmasse, men ettersom mitt mål har vært å få en velldefinert kropp hvor musklene synes og fokuset da ligger på volum, bekymrer jeg meg ikke for styrke endringer.

Dersom styrkeløfting er målet, vill uansett en slik diett ikke være det ideelle, dette har derimot vært det optimale valget for meg med tanke på kosmetisk bygging.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Re:Satyricon-Dietten..
« #4 : 04. november 2003, 14:29 »
..
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Re:Satyricon-Dietten..
« #5 : 04. februar 2004, 01:47 »
Bump
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget woho

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

Re:Satyricon-Dietten..
« #6 : 04. februar 2004, 09:44 »
hvis du har veldig lyst til å sette opp en dag med akkurat hva du spiser og når du spiser det.. så hadde det vært veldig til hjelp, ta feks idag.. er sikkert noen som synes det kan være en del til hjelp, der iblant meg Smiley skal selv prøve det jeg kan for å gå ned 10 kilo til sommeren, og trenger da en del hjelp i måltider, blir litt kjedelig i lengden og basere måltidene på omtrent det samme Smiley
A great pleasure in life is doing what people say you cannot do.

Utlogget Thorn2003

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

SV: Satyricon-Dietten..
« #7 : 19. oktober 2004, 20:06 »
Jeg har lurt litt rundt på forumet her en stund nå, og har fulgt dietten din satyricon siden i januar. Jeg har fram til nå gått ned 17 kilo fram til nå. Er meget fornøyd med dette. Har trent i noen år, men har ikke klart å få fram særlig mye definisjon. Føler at jeg har funnet min nisje nå i forhold til trening, kosthold og fettreduksjon.

Jeg har trent 3 ganger i uka hele tiden, gått noen morgenturer i uka og forsøkt å holde meg til feit proteinrik mat og lite karbohydrater. Har tidligere følt at jeg har gått sulten store deler av dagen mens jeg har vært på diett, men har ikke hatt det slik denne gangen. Har også følt at jeg har fått mer muskelmasse selv om jeg har minsket fettet mitt. Mine benk prestasjoner har gått oppover selv om kroppsvekta har gått kraftig nedover.

Ville bare gi en tilbakemelding og gi deg en honnør, men vet ikke hvordan jeg gir honnør, fordi når jeg klikker på honnør så bare får jeg se hvilke poster du har fått honnør for tidligere.

Uansett, stor honnør til deg, og takk for hjelpen!!!!  Kickass
Bilde tatt med digital cam 01.11.2004

Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

SV: Satyricon-Dietten..
« #8 : 20. oktober 2004, 16:36 »
Jeg er nå av den oppfatningen at Atkins-dietten ikke er gunstig for organismen, og uansett er ment for sterkt overvektige middlealdrende inaktive mennesker (for late til å utføre den aktivitet som mest effektivt brenner fett). Hardt trenende individer bør i større grad benytte karbs som brennstoff for arbeid (trening). Men det er nå min mening. Jeg vil allikevel tro at ditt kosthold koster en del mer i kroner og øre?!

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
SV: Satyricon-Dietten..
« #9 : 21. oktober 2004, 23:36 »
Forskjellen paa atkins dietten og denne dietten er at atkins annbefaler enda faerre karbs i uke 1 og 2, deretter oeker man opp fram mot uke 6 til 8 hvor man stabiliserer seg paa et fast lavt nivaa. Jeg foelte at naar man laa i ketogen fase for lenge saa ble det ikke overskudd til treningen. Derfor endret jeg paa dietten fram til det punktet hvor jeg hadde maksimal reduksjon i fettprosent, samt overskudd til aa trene. Derfor ble det oppkarbing i forkant av trening og i etterkant. Paa treningsfrie dager blir det mindre karbs, fordi kroppen da bare trenger proteiner og sundt fett for aa nyte den anabole fasen man er i etter en workout.

Prismessig er det nok noe dyrere enn en diett basert paa mye karbs, dette fordi karbs faktisk er den billigste maten du faar tak i. Jeg spiser store mengder kjoett og fisk, i tillegg bruker jeg en del proteinpulver som tillegg. Jeg liker aa ligge paa ca 3 til 3.5g protein pr kilo kroppsvekt. Forsoeker da aa spise varriert slik at jeg faar i meg alle typer protein i loepet av en dag. For mye aa gaa inn paa akkurat nu, men protein er ikke bare protein, det er ca 25 typer proteiner du deffinitivt trenger, fordi disse gir forskjellige essensielle aminosyrer som kroppen trenger. Om man er ensporet i sitt proteininntak gaar bare mesteparten ut i avfoeringen, fordi kroppen bare trenger saa mye av et gitt aminosyre kompleks. Derfor er ikke proteinpulver en erstattning for mat, derfor kanskje heller ikke usannsynlig dyrt kosthold, med tanke paa at du spiser vanlig mat.

I tillegg er salater helt ok, er svaert lite karbs i groennsaker, spesiellt i salater. Dersom du ser paa total vekt salat.

Er helt klar over at det finnes mange forskjellige dietter der ute, noen personer har faktisk bedre effekt av en gitt diett enn andre, fordi alle er forskjellige osv. Dette er den ultimate dietten for meg, og gjenngitt paa forumet fordi jeg har mottatt en del PMs i forhold til mitt kosthold.

Uansett, takker for honnoeren thorn, og meget gla for aa hoere at du har hatt fin nytte av dietten min. =)

Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget kick_ass

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 557
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 557

SV: Satyricon-Dietten..
« #10 : 22. oktober 2004, 19:17 »
Kommer med noen spørsmål jeg. Hva ligger vekten/fettprosenten din på nå? Hvor høy er du? Føler du at du er i mål med dietten nå, dvs er du fornøyd med vekt/fettprosent?
Det ordner seg for greie gutter.

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
SV: Satyricon-Dietten..
« #11 : 22. oktober 2004, 19:36 »
Ligger i skrivende stund paa ca 13% kroppsfett. Veier naa 101kg. Er 191cm. Ligger for tiden paa ca 35kcal/kg kroppsvekt, med en 50/30/20 fordeling i forhold til p/k/f.

Litt fluffy paa magen for tiden, men det er ok, skal ikke ut i bar overkropp riktig ennu. Sommeren starter vell og merke noe tidligere her enn hjemme i norge, men har ennu mye tid fram mot neste bade sesong.

Naar jeg er klar for deff igjen, reduserer jeg ned mot 22kcal/kg kroppsvekt, med en 50/20/30 fordeling.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!