Skrevet av Emne: Ankelsmerter  (Lest 4788 ganger)

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

Ankelsmerter
« : 14. november 2006, 16:36 »
Har hatt en del smerter i området rundt begge anklene en tid; synes som om tung knebøy er den utløsende faktoren. Trolig er det vel snakk om overbelastning av leddbånd/sener (?). Smertene kommer når det nærmer seg parallell posisjon. Er det noe man kan gjøre med slikt, bortsett fra å løfte rolig? Det siste vil jeg helst unngå, da man ikke blir sterk av å løfte lett. Har prøvd sportstape, og det støtter brukbart opp. Rehband ankelbeskyttelse skal også prøves nå. Regner ellers med at det kan være en fordel å tøye. Bruker sko med ankelstøtte, men skal også prøve vektløftersko. Andre forslag? Noen vits i å oppsøke lege/fysioterapeut?

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Ankelsmerter
« #2 : 20. november 2006, 10:18 »
Kanskje greit å få noen kyndige til å se på knebøyteknikken din.
Knebøy setter vanligvis ikke så veldige store krav til leddbåndene, men dersom tenikken er feil kan de selvfølgelig bli overbelastet. Kan også ha andre årsaker enn leddbånd, da.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

Sv: Ankelsmerter
« #3 : 20. november 2006, 16:43 »
Kan vel det, ja. Det virker som om det beste er å stå halvbredt med føttene litt på skrå utover. Mulig at det rett og slett er lite fleksibilitet. Har hatt det i en del måneder nå, men regner med at det demper seg når jeg snart går inn i en periode med litt roligere trening.

Utlogget Rørosingen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Sv: Ankelsmerter
« #4 : 24. november 2006, 23:50 »
Dette hadde Geir Bedin på trening også hele tiden før. Men da han begynte å kjøre knebind på hver eneste trening så ble smertene borte med en gang;) Men fra spøk til alvor.. Holm kjører fin teknikk i bøy. Leggbeinet er rimelig vertikalt under løftingen slik det skal være, så er det er mer trolig at belastningen er mer grunnen til smerten enn teknikken. Et poeng kan være fottøyet.. Løftes det i Sturlas gamle utslitte knebøysko mon tro?
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Ankelsmerter
« #5 : 25. november 2006, 00:02 »
Har hatt en del smerter i området rundt begge anklene en tid; synes som om tung knebøy er den utløsende faktoren. Trolig er det vel snakk om overbelastning av leddbånd/sener (?). Smertene kommer når det nærmer seg parallell posisjon. Er det noe man kan gjøre med slikt, bortsett fra å løfte rolig? Det siste vil jeg helst unngå, da man ikke blir sterk av å løfte lett. Har prøvd sportstape, og det støtter brukbart opp. Rehband ankelbeskyttelse skal også prøves nå. Regner ellers med at det kan være en fordel å tøye. Bruker sko med ankelstøtte, men skal også prøve vektløftersko. Andre forslag? Noen vits i å oppsøke lege/fysioterapeut?

Uten att eg veit korleis din teknikk i knebøy er, men er ein for stiv i leggen (m.soleus) så vil ein ha problem med å stå skikkelig på hælane ved eit djupt knebøy.Ein vil altså tippe hælen opp, og ikkje få skikkelig trykk igjennom foten.Dette kan forplante seg lenger opp og gi problem i lendryggen på lengre sikt, då på grunn av bekkentipping.
Men så er jo spørsmålet om kor smerten sitter? innside/utside/framside/bakside ankel?
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

Sv: Ankelsmerter
« #6 : 26. november 2006, 03:25 »
Jeg bruker Crain knebøysko. Har brukt dem lenge uten å få problemer før, så jeg vet ikke. Det virker som om smertene springer ut fra baksiden av anklene og sprer seg både ned i føttene og opp i leggene. Men nå har jeg brukt sportstape med hell, og det virker som det er i ferd med å roe seg - selv om det sikkert vil komme igjen senere.

Utlogget Vilde

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 97

Sv: Ankelsmerter
« #7 : 26. november 2006, 11:34 »
Smerter i ankelen trenger ikke komme av leddbånd eller sener. Kan være en overbelastning, og skjev fotstilling i selve foten ( rundt ankelen) som fører til tretthetsbrudd over tid.
Greit  få dette sjekket hos lege, og komme seg til en ortoped for evt ileggsåler.

Ti minutters trening hver dag på balansematte er genialt, for å bygge opp mukel og sener i området.


R

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!