Skrevet av Emne: Gå ned 5 kg mer til julebordet  (Lest 8192 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Gå ned 5 kg mer til julebordet
« : 06. desember 2006, 11:58 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Vi presenterer her en effektiv diett for å gå ned i vekt til julebordssesongen - helt ulik de vanlige sultekurene der du nesten ikke får spise.


Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #1 : 06. desember 2006, 14:22 »
Jeg skulle ha hatt litt problemer med å bare hatt 4 måltider i løpet av dagen... :/

Virker som om man som jente skal holde seg på et kcal inntak på under 1200?
Become your potential...

*Min profil

Utlogget MariusW

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 061
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 061

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #2 : 06. desember 2006, 14:24 »
hadde nok mistet litt muskler:(


Sponset av: Bodypower

Konkurrerende utøver i Fitness Fysikk.

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #3 : 06. desember 2006, 14:26 »
hadde nok mistet litt muskler:(

Tror nok jeg også. Er jo bra med proteinholdig mat etc, men å ta noen slike rykk og napp dietter er aldri noe tess. Jevnt og trutt er mye bedre. Heller spise mer, og riktig, men gå ned i vekt saktere...
Become your potential...

*Min profil

Utlogget gladfisken

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 109
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 109

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #4 : 06. desember 2006, 23:30 »
Tror nok jeg også. Er jo bra med proteinholdig mat etc, men å ta noen slike rykk og napp dietter er aldri noe tess. Jevnt og trutt er mye bedre. Heller spise mer, og riktig, men gå ned i vekt saktere...

Hele poenget med dietten er jo at det faktisk er ment som en "rykk og napp" diett.

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #5 : 07. desember 2006, 01:05 »
Hele poenget med dietten er jo at det faktisk er ment som en "rykk og napp" diett.

Ler..
Ja da er jeg imot hele greiene..
Det eneste du ender opp med da, er å legge på deg enda mer, når man igjen går igang med juleribba..
Forandring mer enn 2 uker ja takk Smiley
 
Forstår ikke helt folk her jeg altså, er det ikke bedre å bruke litt ekstra energi og penger på mat og helse istedenfor å sløse vekk energi og tid på midlertidige løsninger?

*jaja, mulig det funker for noen?? Bare min personlige mening som kommer frem her... Alle trenger ikke å være enige!

Er meningen forresten her å miste 5 kg før jul og passe inn i julekjolen, for så å spise seg ut av den. Festlig Smiley Smiley Me love food.
Become your potential...

*Min profil

andreassk

  • Gjest
Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #6 : 07. desember 2006, 01:17 »
Tror det fins bedre metoder å bruke denne dietten på. I verste fall setter man seg fast i kjolen Grin

Se for deg at du kjører 4 uker hardtrening, ei uke deloading sammen med denne dietten. Uka du kjører deloading kjører du med vekter ikke så langt unna feks 5RM for å beholde styrken. Det meste av vekttapet er vann, men er jo mulighet til gå ned 1 - 1.5kg fett også, alt etter kaloriunderskuddet.

Over tid har man altså gått ned i fett%, samtidlig som man har økt i styrke og masse. Dette er jo perfekt for feks styrkeløftere..

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #7 : 07. desember 2006, 15:34 »
På en så kort diett vil man ikke miste muskler, derfor heter det også en Protein Sparende Modifisert Faste, og konseptet er godt dokumentert i vitenskapelig litteratur. Jeg anbefaler selvfølgelig alltid at man ser mer langsiktig på diett og trening, og har også andre artikler på akkurat dette - men samtidig er også poenget, som allerede nevnt her, at dette er en ekstremdiett for å gå ned raskt i vekt på kort tid for de som ikke planla dietten sin for 2-3mnd siden og begynte da.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #8 : 07. desember 2006, 15:56 »
På en så kort diett vil man ikke miste muskler, derfor heter det også en Protein Sparende Modifisert Faste, og konseptet er godt dokumentert i vitenskapelig litteratur. Jeg anbefaler selvfølgelig alltid at man ser mer langsiktig på diett og trening, og har også andre artikler på akkurat dette - men samtidig er også poenget, som allerede nevnt her, at dette er en ekstremdiett for å gå ned raskt i vekt på kort tid for de som ikke planla dietten sin for 2-3mnd siden og begynte da.

Så det er mulig å gå ned 2,5 kg per uke uten å miste muskler? Veldig takknemlig om mer litteratur om dette legges ut. Link?
*jeg lærer så lenge jeg lever Wink*
Become your potential...

*Min profil

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #9 : 07. desember 2006, 18:47 »
Jeg kan grave fram en del studier til deg senere, men sånn helt grunnleggende var tankegangen sånn:  De første sulteforing/faste-studiene viste at man kunne gå raskt ned i vekt, men at man tapte mye muskler på dette. Så prøvde man å tilføre stadig mer protein, og så at muskeltapet ble mindre, kroppen hadde ikke like stort behov for å bryte ned egne reserver. Utgangspunktet var ca 1.5g protein per kg kroppsvekt. For aktive utøvere måtte man imidlertid øke dette til området 2-3g pr kg kroppsvekt. Deretter så man at den stimulansen som bygger muskler på et overskudd vil være meget effektiv for å redusere tap av muskler på et underskudd - det vil si vekttrening. Til slutt observerer man at kroppen er dyktig på å bufre slike kortvarige underskudd, så på korte faser med kaloriunderskudd vil tapet av muskelmasse være minimalt. Så lenge man kan mobilisere fett fra fettcellene vil disse frie fettsyrene (FFA) også være proteinsparende, så overvektige har en stor fordel her - de kan gå på lange dietter med høye underskudd og miste minimalt med muskelmasse. Jo lavere man er i fettprosent, jo høyere er sjansen for å miste muskelmasse pga de hormonelle endringene som skjer i kroppen, hvorav Leptin spiller en vesentlig rolle i toppen av hierarkiet av signaler. Derfor vil folk med lav fettprosent produsere mindre leptin, og måtte kjøre kortere diettfaser og i tillegg kjøre oppkarbing og spisedag for å sende signaler til kroppen om at alt er "normalt". Se også tråden på forumet mitt om dette:

http://www.myorevolution.net/forums/showthread.php?t=539
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #10 : 07. desember 2006, 21:57 »
Veldig takknemlig om mer litteratur om dette legges ut. Link?


Et intervju med Lyle McDonald som tar for seg PSMF:
http://www.wannabebig.com/article.php?articleid=213

Han har også et eget underforum på hjemmesida si som tar for seg denne typen dietter(Krever registrering):
http://www.bodyrecomposition.com/forums/forumdisplay.php?f=38

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #11 : 18. desember 2006, 21:22 »
Børge: Jeg ser at du skriver at det er så godt som umulig å legge på seg muskler under kaloriunderskudd. Dette er du jo ikke alene om å mene men jeg legger merke til at det faktisk veldig ofte skjer at folk på kaloriunderskudd faktisk legger på seg muskler. Når noen er med i undersøkelser viser det seg at nettproduktet av kaloriunderskudd og styrketrening ikke sjelden gir økning i muskelmassen. Se bare på den 13 ukjers konkuransen hvor alle la på seg muskler, ei dame faktisk nærmere 4 kg tror jeg det var. Det er jo utrolig mye, og det skjedde altså i kaloriunderskudd. Tror faktisk ikke man skal være så redd for å miste muskler undere diett. Vet ikke jeg men det vel kanskje hende at når man har strippet seg for fett så vil mange tro at de har mistet muskler selv om man faktisk kan ha bygget litt. Personer med en dårlig diett og de som kommer veldig lavt i kroppsfett vil nok sikkert lett miste en del muskler.
Uansett når det gjelder artikkelen din synes jeg den virket veldig interesant. Har tenkt på en litt modifisert versjon av den hvor det teoretisk i mine øyne skulle være mulig å gå drastiskt ned i kroppsfett og samtidig bygget litt muskler. Hvis man feks trener hele kroppen man-ons og fre. og kjører lavkalori og høy protein i de fire- fem første dagene og høy kalori to til tre dager på slutten av uka. Her vil man i det minste ha godt  håp å spare på musklene etter de to første øktene mens den siste økten med to påfølgende dager med kalorioverskudd vil kunne øke musklene. Noen meninger om det?

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #12 : 03. januar 2007, 00:19 »
Jeg har vel aldri påstått at det er umulig - både de som er utrente og de som har mye kroppsfett kan fint partisjonere kaloriene på en sånn måte at de bygger muskler samtidig som de bygger fett. For denne målgruppen vil dette fungere helt fint, men for mer viderekomne vil det lønne seg å dele det opp i faser. Det kan være sykliske variasjoner over en uke som du nevner her (se UD2.0 og min Optimal Fettforbrenning artikkelserie for mer informasjon) der halvparten av uka kjøres på maks kaloriunderskudd og glykogentømming, og den andre halvparten kjøres på oppkarbing og tunge vekter. Det kan også være lengre sykluser på 2-6 uker på diett fulgt av 2-6 uker på oppbygging - her finnes det utallige måter å gjøre det på, men hovedpoenget er som regel at man må ha et energiunderskudd for å dra fett fra fettlagrene, og et overskudd for å bygge muskler (og akseptere litt fettøkning siden kroppen ikke er 100% effektiv i så måte).
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Bulder-Bulder

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #13 : 03. januar 2007, 20:31 »
Jeg har vel aldri påstått at det er umulig - både de som er utrente og de som har mye kroppsfett kan fint partisjonere kaloriene på en sånn måte at de bygger muskler samtidig som de bygger fett. For denne målgruppen vil dette fungere helt fint, men for mer viderekomne vil det lønne seg å dele det opp i faser. Det kan være sykliske variasjoner over en uke som du nevner her (se UD2.0 og min Optimal Fettforbrenning artikkelserie for mer informasjon) der halvparten av uka kjøres på maks kaloriunderskudd og glykogentømming, og den andre halvparten kjøres på oppkarbing og tunge vekter. Det kan også være lengre sykluser på 2-6 uker på diett fulgt av 2-6 uker på oppbygging - her finnes det utallige måter å gjøre det på, men hovedpoenget er som regel at man må ha et energiunderskudd for å dra fett fra fettlagrene, og et overskudd for å bygge muskler (og akseptere litt fettøkning siden kroppen ikke er 100% effektiv i så måte).
Du mener vel: bygger muskler samtidig som de MISTER fett. Wink.

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Gå ned 5 kg mer til julebordet
« #14 : 04. januar 2007, 22:11 »
Hehe Cheesy ja, var det jeg mente...
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!