avstemning
Spørsmål: Syns du maleriet er fint?
Nei. - 28 (33.3%)
Ja. - 13 (15.5%)
Apen kunne gjort det bedre. - 19 (22.6%)
Kunne gjort det bedre selv. - 24 (28.6%)
Stemmer totalt: 81

Skrevet av Emne: Tidenes dyreste maleri.  (Lest 23602 ganger)

Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #150 : 14. desember 2006, 21:32 »
Skal dette utvikle seg til enda en diskusjon rundt kunstbegrepet? Hvorfor er det ikke kunst? Mener du man må ha kunstnerutdannelse for å kalle sine åndsverk for kunst?

Edit: Til Oda.
Jeg har aldri sagt at det ikke er kunst? Jeg vil bare gøre hva Thyve mener er "kunst"
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #151 : 14. desember 2006, 21:33 »
Jeg mener selvsagt rent samfunnsøkonomisk, høytflyvende analyser rundt hvor fornøyd mennesker blir av kunst skal jeg på ingen måte begi meg ut på.. Tongue

Men da vedgår du jo allerede at du favoriserer den ene siden av debatten. Smiley Kunstens bidrag er jo nettopp dette høytflyvende, ikke lett begripelige. Wink

Jeg er dog enig i at forholdene du beskriver ved Kunsthøyskolen er ganske vanvittige. Slike enorme 'ekstrastipender' kan neppe rettferdiggjøres i noe tilfelle.

Utlogget Barney

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #152 : 14. desember 2006, 21:55 »
Hvorfor synes JEG det er kunst?

Det er et fint bilde (det viktigste kriteriet for meg). Det fanger lysspillet i lofoten på en utrolig fin måte og har samtidig en del symbolikk rundt det at fiskeflåten er såpass sentral som den faktisk er/var i nordnorge.

Overdreven klisje er ikke nødvendigvis kunst
haha, du kritiserer andres analyser? Så hvis jeg "maler" noe som symbolerer tja f.eks slottet, og legger til ett fint lysspill - Ja da har vi kunst eller hva Thyve? Gleder meg til å det fantastiske innlegget du vil komme med nå  Grin
Og hva er så bra utført med dette? Du maser jo at du har en "maler-mor"?

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #153 : 14. desember 2006, 22:00 »
"overdreven klisjè" faktisk.. Wink Du må gjerne fortelle meg hvordan dette er "overdreven klisjè"? Jeg synes faktisk det er noe patetisk når "Kunstkjennere" ikke kan se på naturalistisk kunst uten å snakke om klisjè. Det er på ingen måte slik at realisme er noe negativt kjære deg. Videre skjønte du tydeligvis ikke hva jeg mente med "symboliserer" (kreativ omskriving: symbolerer) i mitt forrige innlegg.


Du må gjerne prøve igjen, hvis dette er det beste du kan komme med bør du kanskje unnlate kunstdiskusjoner i fremtiden.. Wink  (videre har jeg på ingen måte "mast" noe som helst om en maler-mor, jeg har nevnt det i en bisetning, men det er fint at du må prøve så hardt.. Wink )

Til slutt kan jeg vel svare positivt: Hvis noen maler slottet i en lignende stil med fin lyssetting og en bra bruk av farger/motiv så er det selvsagt kunst..? Hvordan det?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #154 : 14. desember 2006, 22:04 »
Kunst ??

Noen som byr??  Minstebud 200kr..

Powerlifter...

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #155 : 14. desember 2006, 22:06 »
210! Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Barney

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #156 : 14. desember 2006, 22:10 »
"overdreven klisjè" faktisk.. Wink Du må gjerne fortelle meg hvordan dette er "overdreven klisjè"? Jeg synes faktisk det er noe patetisk når "Kunstkjennere" ikke kan se på naturalistisk kunst uten å snakke om klisjè. Det er på ingen måte slik at realisme er noe negativt kjære deg. Videre skjønte du tydeligvis ikke hva jeg mente med "symboliserer" (kreativ omskriving: symbolerer) i mitt forrige innlegg.


Du må gjerne prøve igjen, hvis dette er det beste du kan komme med bør du kanskje unnlate kunstdiskusjoner i fremtiden.. Wink  (videre har jeg på ingen måte "mast" noe som helst om en maler-mor, jeg har nevnt det i en bisetning, men det er fint at du må prøve så hardt.. Wink )

Til slutt kan jeg vel svare positivt: Hvis noen maler slottet i en lignende stil med fin lyssetting og en bra bruk av farger/motiv så er det selvsagt kunst..? Hvordan det?
Jeg prøver hardt? Dårligere selvinnsikt har jeg aldri sett, hadde du jekket deg ned ett par gode hakk tror jeg andre her ville møtt deg med ett mer åpent sinn.

Din forståelse for denne type kunst er jo meget fansinerende, haha! Det at du ikke forstår deg på abstrakt kommer ikke akkurat som noe sjokk Wink

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #157 : 14. desember 2006, 22:10 »
Hehe V.T  Wink

Mitt bidrag.

Med dette verket vil jeg illustrere treningsforum og alle de sterke og mindre sterke meningene på kryss og tvers, men med enigheten om at trening er gøy i sentrum.  Cool

Abstrakt kunst. Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #158 : 14. desember 2006, 22:14 »
Jeg prøver hardt? Dårligere selvinnsikt har jeg aldri sett, hadde du jekket deg ned ett par gode hakk tror jeg andre her ville møtt deg med ett mer åpent sinn.

Din forståelse for denne type kunst er jo meget fansinerende, haha! Det at du ikke forstår deg på abstrakt kommer ikke akkurat som noe sjokk Wink


Så jeg har dårlig selvinnsikt fordi du skriver dårlige innlegg uten mening? Fantastisk.. Er du foreleser i ex.phil/argumentasjonsteori? Wink Videre må du gjerne forklare nettopp HVORDAN jeg ikke "forstår meg på" abstrakt kunst og hvordan DU "forstår deg på" akkurat dette bildet. Du må gjerne svare utdypende og i langdrag om akkurat HVORDAN du "forstår deg på" dette bildet.. så får vi se om den høye hesten din er koselig å falle av.. Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #159 : 14. desember 2006, 22:17 »
Jeg synes faktisk det er noe patetisk når "Kunstkjennere" ikke kan se på naturalistisk kunst uten å snakke om klisjè. Det er på ingen måte slik at realisme er noe negativt kjære deg.

Et veldig godt poeng. Denne typen snobberi er latterlig. Det er dog også en annen type snobberi inne i bildet, fra den naturalistiske kunstens forkjemperes side: Ideen om at at et verk ikke er kunst hvis "en ape kunne ha gjort det bedre". Her tas det utgangspunkt i at kunst nødvendigvis må følge bestemte estetiske idealer, hvilket er fullstendig feil.

Jeg tror selve essensen her er at vi må akseptere kunstbegrepet som svært vidt, og da utvide vår forståelse (og ikke minst toleranse) henimot begge ender av spekteret. Videre tror jeg denne diskusjonen hadde vært tjent med en klarere distinksjon mellom dårlig kunst, eventuelt kunst en selv ikke liker, og ikke-kunst.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #160 : 14. desember 2006, 22:21 »
Problemet er jo at de selvsamme som vil åpne kunstbegrepet i abstrakt retning til det absurde (ironisk, ikke sant? Tongue ) er de samme som vil snevre inn kustbegrepet i naturalistisk retning. Som jeg skrev tidligere så må man gjerne synes at dette opprinnelige maleriet er VAKKERT og synes at utførelsen av selve maleriet gjør det til kunst. Det jeg ser på som retardert er de som fokuserer på  "hensikten bak, tanken bak, de fantastiske høytflyvende tankene som lå i forkant av" og i forbifarten omtrent ikke SER på maleriet/bildet. Slik jeg ser det kan det meste være kunst. Kniven min bestefar laget som 17-åring er i aller høyeste grad kunst, slik jeg ser det, uten at han hadde noen form for kunstnerisk intensjon med å lage kniven.. Jeg synes dermed at gjenstanden SELV bør stå i sentrum, ikke pretensiøse eller manglende intensjoner i forkant.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Barney

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #161 : 14. desember 2006, 22:35 »
Så jeg har dårlig selvinnsikt fordi du skriver dårlige innlegg uten mening? Fantastisk.. Er du foreleser i ex.phil/argumentasjonsteori? Wink Videre må du gjerne forklare nettopp HVORDAN jeg ikke "forstår meg på" abstrakt kunst og hvordan DU "forstår deg på" akkurat dette bildet. Du må gjerne svare utdypende og i langdrag om akkurat HVORDAN du "forstår deg på" dette bildet.. så får vi se om den høye hesten din er koselig å falle av.. Wink

Så så lille venn, dette går nok bra. Jeg lar meg ikke hisse så opp av en diskusjon på et forum Wink - gidder heller ikke bruke så mye tid og energi som andre gjør Wink
Jeg rir forresten på ponni og det er ikke så langt ned å falle, mens du derimot rir på giraff  Grin

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #162 : 14. desember 2006, 22:38 »
Oversatt til norsk: Du forstår deg på ingen måte på maleriet og vil på ingen måte prøve å gi din "dype" versjon av det hele.. Wink En liten titt på dine siste innlegg forklarer det meste.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #163 : 14. desember 2006, 22:41 »
Problemet er jo at de selvsamme som vil åpne kunstbegrepet i abstrakt retning til det absurde (ironisk, ikke sant? Tongue ) er de samme som vil snevre inn kustbegrepet i naturalistisk retning. Som jeg skrev tidligere så må man gjerne synes at dette opprinnelige maleriet er VAKKERT og synes at utførelsen av selve maleriet gjør det til kunst. Det jeg ser på som retardert er de som fokuserer på  "hensikten bak, tanken bak, de fantastiske høytflyvende tankene som lå i forkant av" og i forbifarten omtrent ikke SER på maleriet/bildet. Slik jeg ser det kan det meste være kunst. Kniven min bestefar laget som 17-åring er i aller høyeste grad kunst, slik jeg ser det, uten at han hadde noen form for kunstnerisk intensjon med å lage kniven.. Jeg synes dermed at gjenstanden SELV bør stå i sentrum, ikke pretensiøse eller manglende intensjoner i forkant.

Men dette blir jo nesten et spørsmål om semantikk. Når skal vi si 'kunst', og når skal vi si 'håndverk'? Disse ordene er jo synonymer i visse henseender, men bærer også med seg egne konnotasjoner.

Problemet her er at du bagatelliserer de kunsteriske intensjonene, budskapet, hvilket gjør visse former for kunst ('kunst'-kunsten, ikke håndverket) en enorm urett. Jeg nyter gjerne Beethovens Eroica-symfoni rent estetisk, men å bagatellisere de bakenforliggende ideene og den utenommusikalske tematikken blir å overse et uhyre vesentlig aspekt, da Beethoven selv skrev verket i hyllest (sånn mer eller mindre... en viss selvkroning skal ha fått ham til å skifte mening underveis) til Napoleon, og med den hensikt utformet et narrativ ('marsj', 'kamp', 'seier', etc.) spekket med reelt hermeneutisk materiale som enhver musikkteoretisk kyndig person med en viss forståelse for tradisjonell symbolbruk kan uttale seg svært konkrét om.

Å betrakte et slikt verk utelukkende som 'gjenstand' blir helt feil (altså, det lar seg selvsagt gjøre, folk gjør det til stadighet, men Beethoven hadde nok revet seg i håret).

Utlogget Barney

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #164 : 14. desember 2006, 22:43 »
Oversatt til norsk: Du forstår deg på ingen måte på maleriet og vil på ingen måte prøve å gi din "dype" versjon av det hele.. Wink En liten titt på dine siste innlegg forklarer det meste.
Just shut up people, mr Thyve knows it all.  *sukk* My hero  Kiss

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!