Skrevet av Emne: Knebøy vs Beinpress  (Lest 20124 ganger)

Utlogget banjo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #30 : 23. januar 2007, 21:00 »
Nyfiken mht til effekten på beinpress vs knebøy. Liker ikke knebøymaskinen på treningslokalet- vanskelig å få en rett løftestilling (spes korsryggen)- har dessverre ikke skikkelig utstyr for knebøy med "fri" vektstang... Må ta til takke med legg og lårpress liggende på "rygg" dvs apparat....

Synes selv at jeg har hatt god framgang og bygger godt, men kunne fremgangen vært større med knebøy?

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #31 : 23. januar 2007, 21:00 »
Lallemann hvis du har problemer med at du mister den når du setter den bak, så ikke sett den så langt bak. Sett den så langt bak som mulig sånn at stangen ikke ligger på nakken.

Sitat fra: banjo link=topic=51295.msg695520#msg695520
Synes selv at jeg har hatt god framgang og bygger godt, men kunne fremgangen vært større med knebøy?
Den kunne jo vært det. Knebøy er konge for volum og styrke i bena.

Utlogget lallemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

  • Tada
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #32 : 23. januar 2007, 21:05 »
ingen grunn til å forandre på plasseringen da. Men du skjønner poenget? At DU ikke får det til betyr fuck all og ingenting.. Smiley

....Det blir jo som å si at det med at du får det til ikke spiller en dritt rolle for en eneste person ved untak av deg selv, og at du derfor ikke skulle hatt noe å si.

Hver heller mer konstruktiv å si hvordan man skal gjøre det for at det skal fungere for den gjennomsnittlige nybegynneren, som i USA er en bleikfeit dverg og i Norge er en skinny lompe.

Sitat
Lallemann hvis du har problemer med at du mister den når du setter den bak, så ikke sett den så langt bak. Sett den så langt bak som mulig sånn at stangen ikke ligger på nakken.

Er det jeg prøver på Smiley Det funker fett _med_ pute, men uten så går det den veien kua driter hvis vekta går over 50 kg :/

*yes litt offtopic :/

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #33 : 23. januar 2007, 21:06 »
Nå er du ute og sykler igjen, lallemann.... *sukk*
 vi tar dette videre på PM.

Dere andre:

 Offtopic

Utlogget Sigbjørn

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 065
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 065

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #34 : 25. januar 2007, 18:24 »
Du kan jo prøve å holde smalere. Hjalp enormt mye da jeg startet med bøy. Ellers så gjelder det Alexander L sa på første side Wink

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #35 : 26. januar 2007, 23:05 »
jeg har aldri hatt problemer med dette, får du vondt av 40 kg må du bare MANNE DEG OPP!!!!! tenk på folka som har oppmot 500 kg på nakken =) Jeg tror de har vondt jeg...

og kanskje trening av skuldrene der vekta ligger kan hjelpe litt?
Blablabla

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #36 : 24. mars 2007, 15:59 »
Alt du ikke dør av gjør deg sterkere Wink

Utlogget SirWizard

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 589
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 589

  • Ting tar tid.
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #37 : 24. mars 2007, 21:20 »
Stangen skal ligge på skuldrene og ryggen, ikke på nakken. Eller rett og slett prøv deg frem. Legg en pute på nakken eller noe som er mykt. Personlig bruker jeg en pute eller genseren min eller whatever.
17 år gammel.
1.74cm høy
6x kg

PC-nerd på fitness-rehab

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #38 : 24. mars 2007, 21:41 »
jeg synes veteranene i faget er litt krasse her.


alle har ikke forutsetninger til å vite hvordan man tar bøy i starten, og da er det bedre å få det forklart på en ordentlig måte, enn å bare få slengt i fleisen at man er feig.

for det første, forskjellen på knebøy og benpress:


benpress er en øvelse hvor du hovedsaklig jobber med muskler rundt kneleddet, mens i knebøy har du en øvelse hvor du jobber både med kne og hofte-ledd, og involverer derfor mer muskulatur, og får en mye mer funksjonell styrke i forhold til hverdagslige aktiviteter og sportsspesifikke aktiviteter.

knebøy er en bedre øvelse enn benpress, og også en tøffere øvelse. det kan være vanskeligere å starte med knebøy enn benpress, både pga balanse og pga det er smertefult.

Det er viktig å ikke gi opp. Da jeg startet med knebøy gjorde jeg alt feil. Jeg tok rundt 80kg da, nå syv år senere tar jeg over tre ganger så mye.

Det ER vondt i starten. Det er fordi smertereseptorene på øvre del av rygg/bakside skuldre ikke er vant til belastningen. Bruk derfor en lett vekt til å begynne med, og øk etterhvert. I løpet av noen uker vil smerten forsvinne. Vekten skal ligge på "the sweet spot", dvs på traps og bakside skuldre, den skal ikke ligge rett på en nakkevirvel!

Håper dette var oppklarende, og lykke til!


Utlogget slabben

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 98

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #39 : 25. mars 2007, 13:30 »
Honnør til Mr. Trening! Dette var et skikkelig svar!
Bedre å vera liten og kompakt enn høg og spinkel

 
1/1-07: Mark - 135, Benk - 87.5 - Bøy 80*1 . 91 mod 75 kg
19/2-07: 160 - 87.5 - 95

Min treningslogg (bilde s.2):
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=50116.0

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #40 : 25. mars 2007, 14:13 »
Visst du har problemer med å ha vekter på skuldrene så vil jo dette redusere effekten av øvelsen også.

Jeg ville foreslå at du kjører beinpress først, sliter deg godt ut på den. Så kjører du 3 sett med knebøy på den vekten du klarer å ha på ryggen. Konsentrer deg om teknikk og rett og slett la kroppen bli vant med øvelsen. Etterhvert så vil du bli sterkere i skuldre/øvre rygg, og da vil du kunne ta mer vekter på og øvelsene vil bli mer effektiv.

Forskjellen på knebøy og beinpress er at beinpress vil kreve mindre buk og korsrygg styrke. Dermed er det lettere å få total muskelutmattelse på beina her, da svakere elementer ikke vil påvirke løftet i like stor grad. Så et godt og variert program vil dra nytte av begge disse tingene.

Utlogget Alexa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #41 : 25. mars 2007, 15:08 »
Her er det bare en ting og si:
Ta deg 1 minutt før du kjører på, slå deg hardt i brystet og LE av de 40 kiloene som gjør vondt. Alt er psykisk!
192 cm fordelt på 100 kilo.

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #42 : 25. mars 2007, 17:19 »
<.<
Knebøyen på videoen til venstre på menyen er farlig....
Har prøvd å hatt stanga såpass langt ned som på videon, og da detter hele dritten av ryggen, lurt.




Små trapz... lite hylleplass med andre ord Erter markløft og roing løyser det problemet Deal

Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #43 : 20. mai 2007, 09:37 »
... når DU prøver å gjøre som på videoen.... Det er SUBJEKTIVT. Generellt sett er dette ikek noe problem. Wink Get help!

Lallemann har vel rett i at beinpress er en lettere øvelse enn knebøy å utføre. Dermed er det også vanskeligere i knebøy å oppnå total utmattelse i beinmusklene. Fordi så mange andre muskelgrupper virker inn, og påvirker løftet. Det samma er med lats, det er vanskelig å oppnå total utmattelse der, siden biceps blant annet hemmer deg i å ta deg helt ut.

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #44 : 20. mai 2007, 09:38 »
jeg synes veteranene i faget er litt krasse her.


alle har ikke forutsetninger til å vite hvordan man tar bøy i starten, og da er det bedre å få det forklart på en ordentlig måte, enn å bare få slengt i fleisen at man er feig.

for det første, forskjellen på knebøy og benpress:


benpress er en øvelse hvor du hovedsaklig jobber med muskler rundt kneleddet, mens i knebøy har du en øvelse hvor du jobber både med kne og hofte-ledd, og involverer derfor mer muskulatur, og får en mye mer funksjonell styrke i forhold til hverdagslige aktiviteter og sportsspesifikke aktiviteter.

knebøy er en bedre øvelse enn benpress, og også en tøffere øvelse. det kan være vanskeligere å starte med knebøy enn benpress, både pga balanse og pga det er smertefult.

Det er viktig å ikke gi opp. Da jeg startet med knebøy gjorde jeg alt feil. Jeg tok rundt 80kg da, nå syv år senere tar jeg over tre ganger så mye.

Det ER vondt i starten. Det er fordi smertereseptorene på øvre del av rygg/bakside skuldre ikke er vant til belastningen. Bruk derfor en lett vekt til å begynne med, og øk etterhvert. I løpet av noen uker vil smerten forsvinne. Vekten skal ligge på "the sweet spot", dvs på traps og bakside skuldre, den skal ikke ligge rett på en nakkevirvel!

Håper dette var oppklarende, og lykke til!



Visst du har problemer med å ha vekter på skuldrene så vil jo dette redusere effekten av øvelsen også.

Jeg ville foreslå at du kjører beinpress først, sliter deg godt ut på den. Så kjører du 3 sett med knebøy på den vekten du klarer å ha på ryggen. Konsentrer deg om teknikk og rett og slett la kroppen bli vant med øvelsen. Etterhvert så vil du bli sterkere i skuldre/øvre rygg, og da vil du kunne ta mer vekter på og øvelsene vil bli mer effektiv.

Forskjellen på knebøy og beinpress er at beinpress vil kreve mindre buk og korsrygg styrke. Dermed er det lettere å få total muskelutmattelse på beina her, da svakere elementer ikke vil påvirke løftet i like stor grad. Så et godt og variert program vil dra nytte av begge disse tingene.

Honnør til begge!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!