Skrevet av Emne: tøy og bøy...  (Lest 3694 ganger)

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

tøy og bøy...
« : 23. oktober 2003, 13:18 »
Hvor ofte pleier dere som trener kampsport å tøye?daglig? har selv gått på tae kwon do i en måneds tid nå, og alle tøyinga gjør meg så stiv og støl i beina. helt ødelagt dagen etterpå noen ganger. Noen andre med samme erfaring? Tar det lang tid før dette går over?Trener mandag til torsdag. Mandag går tøyinga greit, tirsdag er jeg støl etter tøyinga fra mandag og sånn fortsetter det. torsdag er jeg mye stivere enn jeg var mandagen. sliter aller mest med guttespagaten, spesielt når vi skal sette oss ned på rumpa og dra beina ut til siden.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:tøy og bøy...
« #1 : 23. oktober 2003, 14:44 »
jeg tøyer på treningene. Burde vel tøye litt ellers og, men jeg gidder ikke Smiley
Bare ta det med ro, du som går på taekwondo kommer til å være jævli myk når du har trent ei stund.
sjokk og vantro

Utlogget Don Corleone

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Re:tøy og bøy...
« #2 : 23. oktober 2003, 16:09 »
Du må tøye skikkelig og seriøst på treningene. Tøyer dere ikke felles, må du gjøre det i garderoben.

Jeg har òg tenkt å begynne å presse spark/tøye de dagene jeg ikke trener taekwondo. Får se om jeg orker Smiley


Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:tøy og bøy...
« #3 : 23. oktober 2003, 22:29 »
dersom målet er typiske taekwondo-spark eller andre bevegelser, er vanlig uttøying waste of time.

bevegelighet er spesifikk, om man klarer spagat i snegletempo på gulvet, betyr ikke det at man kan få til det samme i bevegelse.

for høye spark (som alle er så fasinert av), "tøy" i bevegelse.
question everything

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:tøy og bøy...
« #4 : 24. oktober 2003, 21:47 »
Noen som veit åssen slik tøying påvirker bygging av muskler?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget CreatIoN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Re:tøy og bøy...
« #5 : 24. oktober 2003, 21:49 »
Jeg tøyer på trening og 1-2 timer 3 dager i uka (da jeg ikke har trening) men jeg har usedvanlig seie muskler
Pain is temporary, glory is Eternal

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:tøy og bøy...
« #6 : 24. oktober 2003, 23:00 »
Tøyer du i en til to timer???shit a...
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:tøy og bøy...
« #7 : 28. oktober 2003, 12:19 »
Grunnen til at du blir veldig støl når du tøyer etter trening er sannsynligvis at du tøyer for hardt. Etter en trening er kroppen din veldig varm, du er full av endorfiner, og du har dermed muligheten til å presse deg selv lenger enn du ville klart ellers. Jeg hadde det samme problemet, helt til jeg gikk på en annen fremgangsmåte. I stedet for å tøye for ekstra bevegelighet etter trening (dvs. for eksempel statisk tøying: tøye så langt du klarer og holde tøyingen i ca et halvt minutt), så gjorde jeg det til andre tider enn rett etter trening. Etter trening er det viktig å tøye litt, sånn at musklene blir kvitt litt avfallsstoffer. Når du skal tøye for å bli mykere så gjør du det etter kun en kort oppvarming på 10-15 minutter (hopp tau, småjogg litt e.l., du skal svette litt, men være helt kjørt). Hvis du virkelig vil bli mykere så må du tøye ofte, gjerne 4-5 ganger i uka...

Det er også verd å nevne at det er flere forskjellige måter å tøye på, tøying i bevegelse er nevnt, og det er helt riktig at dersom du vil sparke høyt så må du tøye i bevegelse. Allikevel så er dette metoder som supplerer hverandre, så gjør begge deler!

Noen som veit åssen slik tøying påvirker bygging av muskler?

Så vidt jeg vet skal ikke tøying påvirke muskelbygging i det hele tatt... Og det hjelper til så veldig masse annet, så det er bare en fordel for alle å tøye!!

Utlogget tlysaa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

Re:tøy og bøy...
« #8 : 07. november 2003, 05:01 »
Noen tips som kanskje hjelper, og det er bare å komme med innspill vist dere ikke er enig, eller at d kan gjøres på andre måter Smiley

Etter ei steinhard økt skal man ikke kjøre max-stretching...ka kroppen få roe seg litt ned og tøy lett...
som nevnt i ett innlegg ovenfor så er stretching bra etter ei go oppvarming. Tøy til man kjenner at det strekker endel, hold denne stillingen og pust rolig inn og ut....når man kjenner at det ikke strekker noe særlig lengre så tøyer man enda lengre til at man kjenner det strekker på nytt, for deretter å holde denne stillingen. Osv...
Rett etter max-stretching er det veldig viktig at man ikke begynner å gjøre masse fancy kick! La ledd, muskler å sener få roe seg, tross alt så har man akkurat tynt disse til bristepunktet...kroppen er ett hærlig, men ømmfintlig maskineri som må pleies. Så ikke la kroppen få gjennomgå en ny max-stretching flere dager på rad....toppen annenhver dag. Det er ingen problem å tøye hver dag, men det må gjøres med måte...I tillegg, når kroppen er vant til å tøye så er det fult mulig å tøye seg varm uten å gjøre andre oppvarmingsøvelser, men hær må man kjenne kroppen sin godt. Jeg kan godt begynne kald å tøye, men når jeg er ferdig så renner svetten Smiley Smiley Ett eks. kan være når man sitter hjemme å ser på tv. Sett deg på gulvet, spre beina så langt at man kjenner d bittelitt. Så holder man denne stillingen mens man ser på tv.....etter ei stund så sprer man beina litt til....osv....
Å forklare eksakte måter å tøye på er vanskelig, man må bare prøve seg frem å finne metoder som passer sin egen kropp.....

Tor

Utlogget tlysaa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

Re:tøy og bøy...
« #9 : 07. november 2003, 05:04 »
Glemte å skrive at vist man er skikkeig stiv å støl dagen etterpå, så ta en tur i skogen, fjellet eller en lang spasertur slik at man blir god å varm i kroppen...bruker å hjelpe. Er man skikkelig støl så hjeper det ikke med ei sinnsyk treningsøkt oppå det hele....kroppen må få restituere seg....
Tor

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:tøy og bøy...
« #10 : 08. november 2003, 00:06 »
Tøyinga har løsna veldig nå i det siste!Nå kan jeg tøye hver dag uten å bli møkkastøl i mange dager etterpå!Ganske kult. Men jeg har sliti litt med at når jeg strekker ut venstrebeinet fullt i et spark så gjør det sinnsykt vondt bak kneet. Kjennes ut som det er no på baksida av kneet som prøver å holde igjen at jeg sparker, Dette skjer bare når jeg er kald og sparker litt for moro skyld....
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!