Skrevet av Emne: Lue og lærere  (Lest 8828 ganger)

Utlogget Tonje_86

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 167

Sv: Lue og lærere
« #60 : 02. mars 2007, 15:26 »
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha lue på inne. Jeg vil tro at læreren opplever det som forstyrrende da den dekker ørene, og læreren ikke kan vite om du hører hva han/henne sier. Å ha lue på i timen kan nok virke litt respektløs ovenfor en lærer, fordi ørene er dekket.

Jeg ville tatt av meg luen hvis læreren ba meg om det.
Høyde: 160 cm
Vekt: 58kg

Utlogget Miss B

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 862
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 862

Sv: Lue og lærere
« #61 : 02. mars 2007, 16:27 »
Etter å ha lest gjennom hele tråden her har jeg smilt en del ganger, og det meste er rimelig gjenkjennende for de som er lærere for barn fra 12 år og oppover. Noen elever MÅ bare krangle på alt, og ofte er det lua, men det kan like ofte være om andre små filleting. At det med lua har med skikk og bruk å gjøre er det vel få som i det hele tatt vet.Eller vet hva skikk og bruk i det hele tatt er. Og det er jo egentlig ikke bare det med skikk og bruk, det har like mye med å innrette seg etter regler. Det må man lære seg, for man vil gjennom hele livet måtte innrette seg etter skrevne og uskrevne regler. Noen er man enige i, andre vil man aldri bli enig i. Lærere flest liker ikke krangle bare for å krangle selv om en del tenåringer faktisk tror det. Og de lager ikke regler bare for å være vanskelige heller. I tillegg vil jeg tro at på alle skoler er det regler som ikke alle i personalet er enig i, men man er lojale ovenfor arbeidskollegene sine, og sørger for at det som er bestemt av flertallet overholdes.

Et av problemene skolen møter er unger med mer eller mindre mangel på oppdragelse og respekt for voksne, være seg lærere, foreldre og tilfeldige man måtte møte på. Man kan få bakoversveis av mindre enn måten man hører unger snakke både til hverandre og til voksne på. Og hvem sin feil er det? Hvorfor blir dette bare verre og verre?
Det har med måten vi oppdrar våre søte små på idag. Jeg sier ikke at alle er helt håpløse her, for all del, men samfunnet har etterhvert tolerert mer og mer.
En del av våre søte små får være småkonger hjemme og har helt andre regler enn hva vi som er voksne var vant til fra da vi var små.
Det er utrolig hva man ser at er normalt, jeg er lærer selv og hadde en klasse gang som satt med beina på bordet når vi spiste, kastet mat på hverandre, skreik og bannet og var helt fullstendig på tur. Det viste seg at bortimot halvparten av dem ikke hadde noen form for bordskikk hjemme, mange spiste aldri sammen i familien , og visste rett og slett ikke hva som ble forventet av dem ved matbordet.  Når disse problemene ble tatt opp med de foresatte ble det tatt veldig ille opp, for skolen hadde vel ikke noe med hvordan elevene tedde seg når de spiste. Det var foreldrene sitt ansvar å lære dem folkeskikk, ikke vårt.

Jeg leste også her i tråden at det var etterlyst strengere disiplin i skolen. I svært mange tilfeller funker det ikke i det hele tatt, i de verste tilfellene jeg har vært borti blir foreldre rasende fordi man setter deres barn på plass for usømmelig oppførsel, rett og slett fordi det man "tar" ungen for er noe foreldrene ikke ser på som et problem i det hele tatt.

Og noen er nødt til å ha noe å krangle om, gjerne den lua. Personlig spiller det liten rolle for meg om en elev har lue på seg inne eller ikke, men så lenge man har en regel om det så må man forholde seg til det enten man er enig eller ikke. Og som nevnt, prøve å få endret den regelen det dreier seg feks via elevråd om man er så skrekkelig uenig.

Men en ting til må man huske på, det er normalt at tenåringer skal protestere. Fra 7 kl og oppover må man regne med litt opposisjon fra de søte små. Husker ikke hvem som skrev det i tråden her, men det var noe om at alle lærerne på ungdomsskolen var idioter, men de som han/hun hadde nå på VGS var oki. Og hvem har vel ikke ment at læreren er helt dust? Det mente jeg om ,ange av mine også da jeg var 14. Selvfølgelig mente jeg det. Og ikke bare lærere, voksne genrellt er idiot når man er i starten av tenårene. Men alt innen visse grenser selvfølgelig. Og som jeg sa til en elev som var skikkelig sinna på meg en gang: Hadde jeg brydd meg om hva sinna 13 åringer mente om meg hadde jeg virkelig valgt et annet yrke enn læreryrket. Og det mener jeg. Tenåringene skal få mene at vi er idiot innimellom, for fra deres ståsted er vi helt sikkert det. Men det stikker vanligvis ikke så dypt. Men at noen av elevene skal bruke opp undervisningstiden til de andre på filleting som å krangle om en lue, det er direkte respektløst, ikke bare overfor læreren, men også de andre elevene i klassen som faktisk forventer å få lære noe når de er på skolen.

Miss B

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Sv: Lue og lærere
« #62 : 02. mars 2007, 18:07 »
Hvis skolen har en regel om at du ikke skal sitte med hodeplagg inne, hvorfor ikke bare være så voksen å ta av seg hodeplagget før læreren ber deg om det? Handler egentlig bare om å være litt moden. Uansett om du liker regelen eller ikke så må du da greie å være så voksen at du følger den!

Med mindre du mener at det som en lærer sier er en regel, så er det lov å ha på seg lue inne. Ser en del sier at man skal vise respekt for læreren osv, men det har seg faktisk slik at en del ikke vil ta av sei lua fordi dem ikke vil vise håret sitt til andre medelever. Og det synes jeg at en lærer skal respektere..

Og en elev som blir bedt om å ta av seg lua mot sin vilje vil ikke få respekt for læreren, tvert imot.

Jeg er enig i at dagens ungdom trenger mer disiplin, men å ta av seg luen er ikke et tegn på respekt hvis det ikke er ment som det. Jeg synes det blir fjollete å tillegge luer, av alle ting, slik enorm betydning.

Helt enig.

Utlogget rons

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 114
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 114

  • Leeds Utd. Football Club
Sv: Lue og lærere
« #63 : 02. mars 2007, 20:49 »
Med mindre du mener at det som en lærer sier er en regel, så er det lov å ha på seg lue inne.

Det har jeg aldri sagt. Men hos noen skoler står det faktisk at hodeplagg skal tas av før du kommer inn i klasserommet (var slik der jeg gikk for noen år siden).

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Lue og lærere
« #64 : 02. mars 2007, 20:58 »
I dag ville en elev ikke flytte seg ett hak bak (til den egentlige plassen sin, nærest døra som han har legeerklæring p åat han skal ha).. Ikke en gang når læreren hadde sagt det til han 3 ganger. Læreren måtte tru med å forlate oss, og når han da ikke ville flytte seg mette læreren gå, vi fikk hente henne igjen når eleven hadde flyttet seg bak. På tide med gjenninføring av disiplinering?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Lue og lærere
« #65 : 02. mars 2007, 22:04 »
Er så himla gammal, at det aldri var aktuelt for oss å ha på lue inne uansett.  Wink Forøvrig gjelder det samme i militæret: Lue på ute, av inne. Hvorfor? Fordi de som har høyere rang enn deg sier det. Det er grunn god nok. Cluet er vel ikke at det er skadelig for noen at du har lua på deg inne, og du har sikkert rett i at hun er litt gammeldags sånn. Men bare det at en lærer sier at du skal ta den av deg, bør være grunn nok til at du gjør det. At du gjør som du blir bedt om, uten å stille spørsmål viser at du har respekt for læreren. Kan komme godt med det, dersom det fortsatt gis ordenskarakterer (gjør det det?)  Smiley

Forøvrig er det ikke ALLTID man skal gjøre som man blir bedt om. Dersom læreren ber deg om å ta av buksa, tror jeg du har lov til å nekte  Grin

Bottom line: Gjør som læreren sier, uten å spørre hvorfor. Det er nå mitt tips.  Smiley

mye lurt du har klussa ned her ... ikke still spørsmål ved noe autoriteter sier. fin holdning som sikkert er med på å drive samfunnet fremover ...

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Lue og lærere
« #66 : 02. mars 2007, 22:12 »
Du leser det du vil lese hardrock-ram, du burde kanskje begynne å lese det som faktisk står der neste gang..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Lue og lærere
« #67 : 02. mars 2007, 22:46 »
I dag ville en elev ikke flytte seg ett hak bak (til den egentlige plassen sin, nærest døra som han har legeerklæring p åat han skal ha).. Ikke en gang når læreren hadde sagt det til han 3 ganger. Læreren måtte tru med å forlate oss, og når han da ikke ville flytte seg mette læreren gå, vi fikk hente henne igjen når eleven hadde flyttet seg bak. På tide med gjenninføring av disiplinering?

Var ikke det flott att læreren stakk da?
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Lue og lærere
« #68 : 02. mars 2007, 22:57 »
Egentlig ikke, er blandt fåtallet raringer som vil ha undervisning, spesielt om en kommer opp i eksamen eller noe annet rart Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget lallemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

  • Tada
Sv: Lue og lærere
« #69 : 03. mars 2007, 01:00 »
Vi hadde bare lov til å bruke religiøse hodeplagg på ungdomskolen.
Fant desverre ingen pavehatt på Carlings Sad

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Lue og lærere
« #70 : 03. mars 2007, 14:32 »
Møt opp i burka! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!