Skrevet av Emne: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer  (Lest 4376 ganger)

Utlogget SirWizard

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 589
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 589

  • Ting tar tid.
Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« : 28. februar 2007, 23:10 »
Nå i det siste har jeg arbeidet med å senke fettprosenten min ved å ta morgenkardio og øke intensiviteten og mengden trening. I dag var jeg nede på Sunkost og diskuterte med farmasøyten som arbeidet der om valpefett og muskelstruktur, og jeg fikk høre fikk meg til å stille spørsmål.

Hun sa nemlig at jeg som er ikke fullt utvokst og er ennå i en periode der kroppen forandrer seg fra gutt til mann, kan jeg ikke forvente å få samme resultatene som noen som er 3-4 år eldre enn meg, med tanke på at de er da ferdig å utvikle seg. Å legge på seg muskelmasse som ikke ferdig utviklet 15-åring er ikke på langt nær like enkelt som hos en person som er 18 eller over med tanke på at det er stor hormonubalanse i den perioden jeg er i nå, noe som du som vanlig ikke har som fysisk voksen person. Kan dette dermed være en grunn til at jeg ikke øker like raskt som de som er eldre enn meg i visse øvelser? Hun sa at om jeg bare etter noen få måneder med trening og mye restitusjon og bra kosthold merket forskjeller som økt muskelvolum og styrke, og f.eks å gå opp 10-15kg på 2 måneder med benkpresstrening er veldig bra for noen som er 15 år og relativt lav. En person som er eldre enn meg og fullt utvokst vil øke raskere i vekter og ha mye enklere for å slanke bort fett. Før du er ferdig med puberteten ligger det som oftest valpefett på kroppen, og det fettet er grusomt vanskelig å slanke bort sier hun. De som har liten fettprosent i pubertetstiden har det som vanlig i genene, eller har rett og slett slitt i muligens mange år bare for å fjerne det lille laget med fett som man kanskje plagest så grusomt over. Hun sa og at det å bygge opp enorm muskelmasse og deretter slanke bort fett for å få dem til å vises er som vanlig noe som eldre personer kan gjøre lettere enn de som er i puberteten.

Så spørsmålet mitt er: Har hun rett? Er det vanskeligere å legge på seg mye muskelmasse og bli kvitt kroppsfett i for ikke helt utviklede tenåringer enn fysisk voksne personer og er det derfor jeg som 15-åring ikke øker like mye i styrke og kan slanke meg like raskt som en 20-åring eller er det bare fordi jeg ikke spiser nok eller riktig og ikke trener nok og ikke restituerer nok?
17 år gammel.
1.74cm høy
6x kg

PC-nerd på fitness-rehab

Utlogget siNN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #1 : 28. februar 2007, 23:20 »
Det med høy fettprosent når en er i tenårene kommer nok heller fra dårlig livsstil/kosthold fra når du er liten enn arving av gener.. Av egen erfaring ser jeg at de som drev aktivt med sporter som forbrenner fett (håndball/fotball) som vanlig er slanke, men også grunnet bra oppfølging av foreldrene når det gjaldt kosthold. Selvfølgelig har det også noe å si med gener på den alderen. Hun har nok rett når det gjelder hormonbalanse, at man senere i livet vil ha enklere for å forandre kroppen på den måten man vil. Men ingenting er bedre enn å legge et bra grunnlag for dette i lav alder.

Jeg kan også legge til at de fleste treningssentere i Norge har en aldersgrense på rundt 16år, hvor man før må ha tillatelse/underskrift av foreldre. Jeg er usikker på grunnen til dette, men det må vel ha en eller annen grunn.. kanskje noen andre har et svar på dette.. ?
20 år
78kg

BP: 102,5kg x2
KB: 145kg x2

Utlogget SirWizard

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 589
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 589

  • Ting tar tid.
Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #2 : 28. februar 2007, 23:49 »
Instruktører på mitt nærmeste treningssenter har 16 års aldersgrense for å trene med vekter, og de sier at det er fordi 16-åringer er som vanlig helt eller nesten ferdig utvokste og kan dermed trene med vekter siden vekktrening stopper veksten din.

Dette med at det stopper veksten din har jeg aldri hørt om før, men...
17 år gammel.
1.74cm høy
6x kg

PC-nerd på fitness-rehab

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #3 : 01. mars 2007, 00:13 »
Instruktører på mitt nærmeste treningssenter har 16 års aldersgrense for å trene med vekter, og de sier at det er fordi 16-åringer er som vanlig helt eller nesten ferdig utvokste og kan dermed trene med vekter siden vekktrening stopper veksten din.

Dette med at det stopper veksten din har jeg aldri hørt om før, men...
Det med veksten er bare bullshit. Er vel flere dokumenterte bevis på det. (Orker ikke finne frem)
100% Off Topic:
Hva i granskauen er det du har skrevet i signaturen din?

15 år gammel.
1.74cm høy
62kg
Sprinter 60m på 7,9 sekund.
Jobber for tiden mest med å senke fettprosenten.

SENKE fettprosenten? For meg virker det som om du er godt plassert på gjennomsnittet når det gjelder vekt, og at du verken trenger eller bør senke "fett" prosenten din. Og du sprinter 60m på 7.9 (da er du vel ikke fettberg) Bygg masse du! Dette er bare min mening. Ikke ta dette som et angrep, jeg bare reagerer på at du skrev at du jobber med å slanke deg.
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget SirWizard

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 589
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 589

  • Ting tar tid.
Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #4 : 01. mars 2007, 10:42 »
Vel, jeg prøver vel å fjerne det seige valpefettet som ligger på magen og noen andre steder. Jeg har en BMI på 20.8, men det jeg egentlig prøver på er å bli kvitt kroppsfett.

Kanskje jeg burde oppdatere litt i siggen, hehe.
17 år gammel.
1.74cm høy
6x kg

PC-nerd på fitness-rehab

Utlogget rypper

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

  • Marching On Together
Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #5 : 01. mars 2007, 11:33 »
Må si meg enig med Krollo. Du er 1,74m og veier 62kg. Da synes jeg det høres nærmest anorektisk ut å forsøke å slanke seg. Jeg vet selv hva du snakker om, jeg er rundt samme høyden og litt over samme vekt, og når jeg startet å trene var det jo delvis fordi jeg var (og er) vanvittig tynn.

Men hvis du satser på løping eller turn så tviler jeg sterkt på at du forbedrer f.eks 60-metertiden din hvis du svetter vekk det siste valpefettet.
Alder: 16 (90)
Vekt: 62,5 kg 64,5 kg 67,8kg 69,4kg
Høyde: 177 cm

Loggboken - R-rated!

Utlogget Wilderness

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 552
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 552

Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #6 : 01. mars 2007, 11:35 »
er lett for meg og sitte her og si at du ikke skal tenke så mye på dette valpefettet, med tanke på at du er 15 år så har du mange år forran deg med trening osv
selv har jeg aldri hatt problemer med fettprosenten siden jeg er ganske tynn av genene jeg har.. eneste jeg tror du kan gjøre med det er å passe litt på hva du har i deg!

uansett så er du ennå veldig ung og du løper jo 60 meter'n fort + at du ikke veier mer enn 62 kilo så å slanke seg høres litt ekstremt ut! dette valpefettet som samler seg ved magen tror jeg mange tenåringer irriterer seg over

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #7 : 01. mars 2007, 22:12 »
Det med veksten er bare bullshit. Er vel flere dokumenterte bevis på det. (Orker ikke finne frem)

har du ein henvisning å vise til? blei litt interressert...

dersom dette er bullshit, føregår det mykje vranglære rundt om, noko eg ikkje tvilar på. er så mange lærebøker som seier at sånn og sånn er det, mens det aller meste innan fysiologi faktisk er antakingar. hadde vore litt spennande å sette seg inn i emnet.
Treningsterapeut

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #8 : 01. mars 2007, 23:29 »
Jeg forestiller meg at det kan være en fordel å ha kalorioverskudd mesteparten av tida i puberteten. Det er jo i denne alderen man skal vokse mest i livet, og det er vanskelig på kaloriunderskudd.

Utlogget Bue

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 239
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 239

Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #9 : 02. mars 2007, 12:39 »
knoklane er ikkje skikkelig utvokst før du er rundt 16 år. Då er det lett å få skader ol. Det er det eg har hørt er grunnen til aldersgrensa.

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #10 : 02. mars 2007, 17:41 »
Her er to studier som sier at tung, korekt utført og hard styrketrening IKKE hemmer veksten.

Curr Sports Med Rep. 2004 Jun;3(3):167-72.


Training issues in elite young athletes.

Demorest RA, Landry GL.

University of Wisconsin-Madison, Department of Pediatrics, 2870 University Avenue, Suite 200, Madison, WI 53705, USA. ra.demorest@hosp.wisc.edu

Over the past decade, there has been a surge in the number of sports opportunities available to young athletes. Although physicians, parents, and coaches should promote healthy activity and participation, intense training at a young age can predispose exuberant young athletes to certain difficulties. Elite young athletes are at risk for overuse and growth plate injuries in certain sports. Intense training combined with inadequate nutrition may cause growth delay in elite young athletes, but this delay does not appear to affect permanent adult height. Weight training, when done properly, is safe and effective for prepubescent and pubescent athletes. Awareness of neurobehavioral development can help guide the process for appropriate sports participation. Young athletes should be closely monitored for signs of excessive physical and emotional stress so that sports participation can be fun and rewarding.


Pediatr Nurs. 1993 Jul-Aug;19(4):325-32. Related Articles, Links


Strength training and the immature athlete: an overview.

Metcalf JA, Roberts SO.

The developing musculoskeletal structures of the immature athlete are uniquely susceptible to injury, particularly at the physes. These growth plates are present in arm and leg bones, and some may not close until the late teen years. Early literature suggested that weight training might be inappropriate for these athletes. However, recent evidence suggests that, properly done, strength/resistance training may not only be safe, it may also help reduce the risk of injury for the young athletes. Nurses are often called upon to advise coaches of formal and community athletic programs, and need to know the underlying physiology of developing bone and muscle as well as the current recommendations related to training.
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Valpefett og muskelmasse for unge tenåringer
« #11 : 02. mars 2007, 17:45 »
honnør!
Treningsterapeut

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!