Skrevet av Emne: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)  (Lest 4513 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« : 13. februar 2007, 10:47 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Jakob "The Striking Viking" Løvstad forteller om sin treningsfilosofi for å øke utholdenheten. Det verste som kan skje under en fight er å tape mot en underlegen motstander på grunn av utmattelse, et fenomen populært kalt ”gassing”. Man går rett og slett tom for energi, eller ”gas” fra det engelske språket, fordi det kardiovaskulære systemet ikke takler de fysiske kravene som kampen stiller. Så uansett hvor erfaren og teknisk man overhodet er vil man kunne gå på en riktig smell om motstanderen har trimma hjerte- og lungekapasiteten til et produktivt høyere nivå.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget bjorngranum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 347
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 347

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #1 : 13. februar 2007, 11:15 »
Veldig bra artikkel som prater om noe jeg vil tro kan forbedre konkurranse resultatene til veldig mange aktive MMA/kampsport/kampkunst- utøvere!

Artikkelen er veldig bra fokusert og får fram akkurat de stegene en bør ta for å forbedre sitt maksimale oksygen opptak.

Han nevner faren for overtrening og forslag til grep som kan iverksettes for å unngå dette kan være variasjon.

Man kan i perioder kjøre mye intervall for så å ta færre økter i uka men legge til litt rolig langkjøring og hurtig langkjøring. Bevegelighetstrening og styrketrening kan også være fin variasjon.

Særs bra artikkel! Skal teste meg selv til sommeren!
Use your mind, it`s the source of all power.

Min blogg:
http://www.aktivforalltid.no/

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #2 : 13. februar 2007, 13:02 »
Flott artikkel, ja! Mange som kan ha nytte av den der, i mange forskjellige idretter! Veldig bra at det også ble tatt med viktigheten av hvile.  Cheesy

Utlogget yyiiyy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #3 : 13. februar 2007, 18:21 »
Var dårlig forklart dette programmet:

"2 min intervaller med 1 min hvilepause (totalt 10 runder)
 3 min intervaller med 1 min hvilepause (totalt 7 runder)
 4 min intervaller med 1-3 minutter hvilepause (totalt 4-6 runder)
 5 min intervaller med 1-3 minutter hvilepause(totalt 3-5 runder)
 30 sekunders intervaller med 30 sek hilepause (totalt 30 runder)"

Hva menes med "runder"?

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #4 : 13. februar 2007, 18:24 »
hvor mange ganger du skal gjøre det gjernee? 2min me 1min pause x 10 lzm?

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #5 : 13. februar 2007, 21:28 »
Syns det var greit forklart "2 min intervaller med 1 min pause" er en runde, så gjør du bare det 10 ganger Tongue
All that is gold does not glitter...

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #6 : 14. februar 2007, 20:26 »
Litt feil i artikkelen at utholdenhet er det samme som maksimalt oksygenopptak. Det er mange andre faktorer som spiller inn på utholdenheten, sånn som utnyttingsgrad av oksygen, arbeidsøkonomi, melkesyreterskel, anaerob utholdenhet osv...

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #7 : 15. februar 2007, 00:13 »
jeg har tidligere protestert mot det som kommer fra myorevolution ang utholdenhetstrening. gidder ikke å framstå som kranglete gang på gang, men de går imot min egen erfaring, det andre seriøse utholdenhetsutøvere erfarer, og det olympiatoppen har erfart i mange år.

for det første, som det blir påpekt over her, maks O2 er ikke den mest nøyaktige måten å si om en person har god eller dårlig utholdenhet på. hvis man skal utpeke en enkelt faktor, så er det melkesyreterskel. melkesyreterskel har bevist større relevanse når man ser på plasseringer i utholdenhetskonkurranser sammenlignet med O2-opptak. dette har jeg sett flere grundige studier på (som desverre har vært på papir, ikke på internett), og i flere bøker.

dessuten kan jeg si ut ifra min egen erfaring at dette opplegget vil være en katastrofe for utholdenheten på lengre sikt. det gir ekstremt god effekt hvis man er dårlig trent og skal komme i form på superkort tid, men det er som å si at den beste måten å øke i styrke på er å trene hver muskelgruppe hardt hver dag. dette opplegget går dessuten imot all seriøs treningslitteratur.

hadde overskriften vært "kom i form på 3 uker" så hadde saken vært en annen, men det er IKKE en holdbar treningsmetode over lengre tid. dette programmet er nesten en kopi av min treningsmetode en periode. den ga effekt på kort tid, noe som gjorde at jeg fortsatte å bruke den, med følgende katastrofale resultater.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #8 : 15. februar 2007, 08:09 »
Nå er jo artikkelen i utgangspunktet myntet på kampsportutøvere, da. Kjenner ærlig talt ikke til hvor lenge kamper varer, men de er vel sjelden lengre enn en time? Metoden som beskrives funker nok veldig bra for idretter der man skal jobbe hardt i opptil en time eller kanskje to. Forstod det slik at det var den utholdenheten han her beskrev. Da virker dette som et veldig bra opplegg. Men hviledager er jo selvsagt et must!

Skulle jeg trent meg opp til Trondheim-Oslo på sykkel f.eks. hadde jeg lagt opp treningen annerledes. Da hadde jeg kjørt ca. 75% av treningen på lavintensitet  og langkjøring (2-3 timers økter).

 

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #9 : 15. februar 2007, 15:20 »
jeg har tidligere protestert mot det som kommer fra myorevolution ang utholdenhetstrening. gidder ikke å framstå som kranglete gang på gang, men de går imot min egen erfaring, det andre seriøse utholdenhetsutøvere erfarer, og det olympiatoppen har erfart i mange år.

for det første, som det blir påpekt over her, maks O2 er ikke den mest nøyaktige måten å si om en person har god eller dårlig utholdenhet på. hvis man skal utpeke en enkelt faktor, så er det melkesyreterskel. melkesyreterskel har bevist større relevanse når man ser på plasseringer i utholdenhetskonkurranser sammenlignet med O2-opptak. dette har jeg sett flere grundige studier på (som desverre har vært på papir, ikke på internett), og i flere bøker.

dessuten kan jeg si ut ifra min egen erfaring at dette opplegget vil være en katastrofe for utholdenheten på lengre sikt. det gir ekstremt god effekt hvis man er dårlig trent og skal komme i form på superkort tid, men det er som å si at den beste måten å øke i styrke på er å trene hver muskelgruppe hardt hver dag. dette opplegget går dessuten imot all seriøs treningslitteratur.

hadde overskriften vært "kom i form på 3 uker" så hadde saken vært en annen, men det er IKKE en holdbar treningsmetode over lengre tid. dette programmet er nesten en kopi av min treningsmetode en periode. den ga effekt på kort tid, noe som gjorde at jeg fortsatte å bruke den, med følgende katastrofale resultater.

Vi hadde denne diskusjonen forrige gang også, og du ser ikke ut til å helt forstå hvilke sammenhenger ulike treningsmetoder benyttes. Dette treningsopplegget har vært brukt med suksess av mange, mange utøvere - som integrert del av et komplekst opplegg for kampsport (teknikk, sparring, styrketrening, sekktrening osv osv). Din n=1 erfaring og kritikk tas - igjen - til etterretning, men at det strider mot all treningslitteratur tror jeg du må utdype nærmere. Nå skal jo ikke jeg snakke så mye for Jakob her, men jeg ser ingen grunn til at dette opplegget skal være noen katastrofe.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #10 : 15. februar 2007, 19:44 »
jeg kan ikke se den prinsipielle forskjellen i et treningsopplegg for utholdenhet, uansett som det er svømming eller kampsport. merk at jeg kun snakker om intensitetssoner og trening av sirkulasjonssystemet (pumpekapasitet, utnyttelsesgrad osv). jeg snakker IKKE om hvilke muskler man skal trene, teknikk eller noe annet idrettsspesifikt.

jeg tar selvfølgelig hensyn til at rundene er korte, det er pauser, og at hver runde kan ha store variasjoner i intensitet, noe som helt klart legger opp til mer intervaller på høyere intensitet enn for eks. sykling. allikevel kan jeg ikke forstå at man skal ha trening på over 90% som normaltrening. en del prosesser som skjer i kroppen ved så høy intensitet er direkte kontraproduktivt for utholdenheten. andre prosesser som hjelper på utholdenheten skjer i mindre grad enn ved lavere intensitet. i tillegg blir det større fysisk belastning på kroppen og mer behov for hvile.

"å bare ta en joggetur" jevnlig er selvfølgelig ikke noe som gir store resultater på sikt. det er heller ikke det jeg forsvarer. jeg tror framgangen ville blitt best med en plan for hvor mye tid man skal trene i hver intensitetssone, målrettet trening mot å heve anaerob terskel OG selvfølgelig melkesyretoleranse. ingen intensitetssoner gjør jobben alene, og jeg bruker selv intervalltrening på 90-100% av maxhr jevnlig, men jeg bruker den i en planlagt kombinasjon med andre soner for best mulig framgang.

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #11 : 17. februar 2007, 12:38 »
Ening her. Det er mange tilfeller på at ensidig trening med hovedfokus på harde intervaller ikke gir bra resultater i det lange løp. Grunnen til at 4*4 osv har blitt så populært er at det i følge mange studier øker oksygenopptaket veldig i begynnelsen, men så kommer stagnasjonen.
Bare se på personer som har best kondisjon (syklister, langdistanseløpere og utøvere innen langrenn/skiskyting). Disse trener kun 10-15% av den totale mengden så intensivt som man skal i følge artikkelen.  Selvfølgelig blir dette jævlig mange 85-95% intensive økter, men det er fordi de trener så enormt mye (700-1000 timer i året). Hvis man vil ha en jevn fremgang innen utholdenhet, må man variere mellom mye langkjøring, terskeløkter, tempoløp og sellvfølgelig langintervaller og kortintervaller som nevnt i artikkelen. Men ikke bare slike intervaller!

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #12 : 17. februar 2007, 17:21 »
Siden dette omhandler kampsport med runder på 3x5 min eller 5x5 min (rett meg her hvis jeg har feil) så burde jo intervalltreningen bli lagt opp slik at en etterhvert kjører 3x5 eller 5x5 spesifikk kampsporttrening. Dette er jo veldig likt den klassiske 4x4.

Noe jeg ikke kan skjønne er at det anbefales og trene på tredemølle, her må det jo være mye og hente på spesifikk kampsporttrening. VIdere blir det anbefalt at man kan trene på slagsekk/boksesekk men at dette krever mer konsentrasjon for og virkelig presse seg. Hvis det er konsentrasjonen det står på for og kunne presse seg på slagsekk/boksesekk så kan man jo spørre seg om det virkelig er VO2 som er det svake leddet her. (i skrivende stund så tror jeg artikkelforfatteren mener folk som ikke trener kampsport og da er jeg jo veldig enig. Ble litt forvirret siden det handlet om MMA. )

Når det gjelder om 2-3 ganger i uka er mye eller greit er veldig personlig. Her gjelder jo som alt annet og bruke sunn fornuft og justere hvis nødvendig, det være seg opp eller ned. Jeg synes det alltid er bedre og starte lavt og øke. Er  motiverende for en utøver og kunne øke treningsmengden etterhvert. Det å få beskjed om at nå må du roe ned litt fordi kroppen din ikke tåler det vi trodde kan virke veldig demotiverende for en utøver og bør unngåes.
Dessuten er det stor forskjell på 10x2 min og 5x5 min intervaller. Tar for de fleste rundt 1 min og komme opp på ønsket puls og effektiv tid på 10x2 blir 10 min mens på 5x5 blir 20 min.




Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #13 : 17. februar 2007, 18:24 »
Siden dette omhandler kampsport med runder på 3x5 min eller 5x5 min (rett meg her hvis jeg har feil) så burde jo intervalltreningen bli lagt opp slik at en etterhvert kjører 3x5 eller 5x5 spesifikk kampsporttrening. Dette er jo veldig likt den klassiske 4x4.

Noe jeg ikke kan skjønne er at det anbefales og trene på tredemølle, her må det jo være mye og hente på spesifikk kampsporttrening. VIdere blir det anbefalt at man kan trene på slagsekk/boksesekk men at dette krever mer konsentrasjon for og virkelig presse seg. Hvis det er konsentrasjonen det står på for og kunne presse seg på slagsekk/boksesekk så kan man jo spørre seg om det virkelig er VO2 som er det svake leddet her. (i skrivende stund så tror jeg artikkelforfatteren mener folk som ikke trener kampsport og da er jeg jo veldig enig. Ble litt forvirret siden det handlet om MMA. )

Når det gjelder om 2-3 ganger i uka er mye eller greit er veldig personlig. Her gjelder jo som alt annet og bruke sunn fornuft og justere hvis nødvendig, det være seg opp eller ned. Jeg synes det alltid er bedre og starte lavt og øke. Er  motiverende for en utøver og kunne øke treningsmengden etterhvert. Det å få beskjed om at nå må du roe ned litt fordi kroppen din ikke tåler det vi trodde kan virke veldig demotiverende for en utøver og bør unngåes.
Dessuten er det stor forskjell på 10x2 min og 5x5 min intervaller. Tar for de fleste rundt 1 min og komme opp på ønsket puls og effektiv tid på 10x2 blir 10 min mens på 5x5 blir 20 min.


nå er du delvis inne på idrettsspesifikk trening. fokuset i artikkelen var trening av sirkulasjonssystemet, dvs. hjerte, kretsløp, utnyttelsesgrad osv for å kunne holde ut en kamp best mulig. slik forstod ihvertfall jeg det, siden det kun var snakk om hvilke soner man skal trene i, ikke HVA man faktisk skulle trene på. og siden fokuset er på å forbedre sirkulasjonssystemet mest mulig, så blir treningen veldig lik andre idretter som også krever utholdenhet og har omtrent samme konkurransevarighet, og dermed kan personer som har erfaring fra andre idretter fint trekke inn sine erfaringer.

man kan sammenligne med sprintere. selve styrketreningsbiten deres er ganske lik med en haug andre idretter, for eks. kroppsbygging. samme prinsippet med utholdenhetstrening.

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #14 : 17. februar 2007, 19:35 »
Helt rett at jeg var inne på idrettspesifikk trening. Artikkelen het jo ''Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)''. Det er rart at man ikke vektlegger dette med spesifikk trening. Jeg synes forfatteren illustrerer dette kjempegodt med det han sier: ''Jeg har også brukt spinningsykler under perioder med skader, men siden jeg ikke har noen bakgrunn som syklist holder jeg sjeldent lenge'' Skal du bli god i noe må treningen være mest mulig lik det du skal bli god i.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!